Magneettiventtiili hukkaporttiin

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Magneettiventtiili hukkaporttiin

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Onko kukaan tai onko tämä vaan "hassu"idea?
Tutkiskellut ton garretin merkkisen turbon hukkaporttii ja saanut idean! :idea:
Voisiko portille menevään letkuun laittaa mankkuventiilin,sekä imusarjaan painekytkimen mikä aukeisi esim: 1 bar ja avaisi portille menevän letkun. Jos paineet nousee yli 1bar:n eli normaali ajolla olisi portti pois toiminnasta.

:wink: Ainakin minulla portin pois otto tekee autostani "mukavan"
Tietysti joku Spesialisti voisi valaista näin kevään pimeydessä? :roll:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No aika riskaabelia on tuo kotikonstien soveltaminen, itse aioin kokeilla josko turbon ja hukkaportin väliseen paineputkeen olisi laittanut varoventtiilin, joka aukeaisi kilossa, mutta eivät paikallisessa erikoisliikkeessä suostuneet myymään, kun kuulivat käyttötarkoituksen, liikaa heittoa venttiileissä kuulemma.

Eli ratkaisen asian sitten kunnon turbolla ja säädettävällä hukkapotilla.

Bensa-autoja muuten virittävät laittamalla siihen paineputkeen pienen reiän, jolloin turbosta saadaan enemmän painetta ennen kuin hukkaportti aukeaa, mutta jätin tämänkin sabotaasin tekemättä.

Jokos Cooleri löytyy, jos ei niin älä vaan lisää paineita, ei oo paljon hyötyäkään, haittaa pääasiassa.
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Re: Magneettiventtiili hukkaporttiin

Viesti Kirjoittaja MikaH »

k.j kirjoitti:Onko kukaan tai onko tämä vaan "hassu"idea?
Tutkiskellut ton garretin merkkisen turbon hukkaporttii ja saanut idean! :idea:
Voisiko portille menevään letkuun laittaa mankkuventiilin,sekä imusarjaan painekytkimen mikä aukeisi esim: 1 bar ja avaisi portille menevän letkun. Jos paineet nousee yli 1bar:n eli normaali ajolla olisi portti pois toiminnasta.
:wink: Ainakin minulla portin pois otto tekee autostani "mukavan"
Tietysti joku Spesialisti voisi valaista näin kevään pimeydessä? :roll:
Tuohon tyyliin se juuri kilpureissakin toteutetaan, tosin niissä ventiiliä ohjaa ruiskun ohjainlaite, ja sama ventiili säätää muutenkin ahtoja. Ainoa ongelma tässätapauksessa on löytää HYVÄ säädettävä painekytkin. Tuppaavat olemaan aika epätarkkoja nuo halvemmat mallit.
Se on aivan totta, että auto muuttuu ratkaisevasti tuolla toimenpiteellä, vaikka maksimipaineet olisivat vakiot. Vääntö alakierroksilla nousee kummasti. Hukkaportti alkaa aukeamaan jo hyvin pienillä paineilla ja tuolla systeemillä sen saa estettyä.
On kyllä kokemusta tuosta jutusta eräässä "muunmerkkisessä" autossa :wink: .
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Kyllä noita "hyviä" painekytkimiä ja vieläpä säädettäviä löytyy!!
Itse täällä töissä niitten kanssa painiskellaan ja kyllä niihin voi luottaa?
:lol:

Cooleri on vielä paketissa tai on ollut kiireitä ,mutta pitäisi soitella jonnekkin kuopioon suunnalle? Josko olisi vielä siellä suunnannalla "sopiva" tarjolla!!

:roll: Mielestäni "vöörti" olisi käyttänyt vastaavanlaista tsydeemiä cossussa?
Ja on noi srintti-autot missä turbot niissä näkee kanssa kaikkea mitä ei vielä "insinööri" ole keksinyt? :twisted:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, hukkaportin ohittaminen aina kiinnostaa, omasta kun tulee helposti 1.6 baria ulos kun portti on poissa, mutta liika on liikaa, näin pienessä ahtimessa pakopesä ahdistaa jo kilon jälkeen ja loppu kuumentaa vaan konetta.

Jos k.j:llä on kunnon painekytkimiä niin sitten vaan toteuttamaan, pistähän mullekin yksi postissa :D Noita turbodieseleitä tiedän piristetyn juuri sillä tavalla että ahtimen ja portin väliin on laitettu kilossa aukeava kytkin, mutta pitää olla melkoisen luotettava, vaikka auto kestääkin hyvin suurempiakin ahtoja.
Vastaa Viestiin