peräkö irti?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
jarno j
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 23.12.2007 18:12
Paikkakunta: oulainen

peräkö irti?

Viesti Kirjoittaja jarno j »

mersun takapää jotenkin lonkkasee,aina kun kaasua painaa.silloin kun lähet esim. kiihyttään nii tuntuu et perä lähtis veteleen omille reiteille.välissä kuuluu joku ihme kolahus takapäästä,voisko olla et apurungon puslat väljänä?tai joku muu sielt tukivarsi helevetistä,auto 2,5 td w201
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3167
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Kuuluuko kumahdus myös nostettaessa jalka kaasulta poies? Yks kumahtelun aiheuttaja on perämurikan kiinnityspuslat. Löytyy perän takaa, perä kiinni rungossa noiden kautta. Kumi häviää välistä ja perä pääsee kiertymään, jolloin "lyö" runkoon kiinni.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Taka-apurungon ja korin väliset etummaset kumit todennäköisesti loppu.

Samalla kannattaa väännellä muitakin tukivarsia sieltä. Yleensä kuluneimmat osat on juuri nuo kumit ja sitten alatukivarren ulommat nivelet. (narinanivelet) Ja aurauksen säätötangot (ne joissa on pallonivel ulkopäässä)

SAmalla kannattaa tarkistaa perän takapään kumit
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Samaa vikaa täällä, ja just samassa autossa. Kovassa kiihdytyksessä joku paikka myötää taka-akselilla, koska kiihdytyksen loputtua auto kääntyy itsestään keskikaistalle (muistaakseni) päin. Kaasua pumppaamalla tasaisessa nopeudessa perästä kuluu kolinaa.
Tarkistin ennen joulua jokaisen nivelen taka-akselilta, mutta missään ei ollut mielestäni liikaa väljää. Huomasin samalla että tasauspyörästössä (lukoton iso perä, 2,73) on paljon välystä. Perä ilmassa toista rengasta voi pyörittää 1/8 kierroksen ilman että kardaani tai toinen rengas pyörii. Normaalia?

Täytyy varmaan vaihtaa takakelkan ja korin väliset kumipuslat. Epäilen kuitenkin vahvasti vian korjaantumista. Kolina ja väljät varmaan tulee monen pienen väljyyden summasta..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Jaha, Mika ja Pakardinen ehti vastata ennen kysymystä! Kiitos, tarkistan myös murikan kiinnityskumet..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
jarno j
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 23.12.2007 18:12
Paikkakunta: oulainen

Viesti Kirjoittaja jarno j »

[quote="Pakardinen"]Kuuluuko kumahdus myös nostettaessa jalka kaasulta poies? Yks kumahtelun aiheuttaja on perämurikan kiinnityspuslat.


perän vaihdoin n.3viikkoa sitten,sitä puslaa varmaan meinaat mikä tulee perän "etupäähän" kiinni? ei kuulu kolahusta silloin kun kaasun löysää joskus ajaessa monttuun tai esim.peltotieltä käännyt isommalle tielle niin perästä/tai jostain muualta kuuluu kolahus,pitää huomenna selevittää noi mysteeri äänet ku saa auton nosturille
Avatar
THOOOOOONNI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

mulla oli omasta puslan korvallinen lähteny irti omasta. ainaku ku kiihytti ni pvänkärin puolen rengas painu sissää päi ja perä muljahti. samoin kun lähti likkeelle niin kuulu kolahus.
ex 2.3 16v Cosworth -83
ex 190 2.0D -86
__________________________________________
ei ole sellaista ongelmaa mitä raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

jarno j kirjoitti:
Pakardinen kirjoitti:Kuuluuko kumahdus myös nostettaessa jalka kaasulta poies? Yks kumahtelun aiheuttaja on perämurikan kiinnityspuslat.


perän vaihdoin n.3viikkoa sitten,sitä puslaa varmaan meinaat mikä tulee perän "etupäähän" kiinni? ei kuulu kolahusta silloin kun kaasun löysää joskus ajaessa monttuun tai esim.peltotieltä käännyt isommalle tielle niin perästä/tai jostain muualta kuuluu kolahus,pitää huomenna selevittää noi mysteeri äänet ku saa auton nosturille
Jos kolahtelee muutenkin, kuin kaasua painaessa niin voi olla vaikka katkinainen takajousi. Mulla oli sillain poikki, ettei sitä nähny irti ottamatta mitenkään. Joskus kolahteli, yleensä hitaassa vauhdissa mutkissa/montuissa. Oli hieman "jousimaista" siinä äänessä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3167
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

jarno j kirjoitti:perän vaihdoin n.3viikkoa sitten,sitä puslaa varmaan meinaat mikä tulee perän "etupäähän" kiinni?
Eikäkö takapäähän. Eli perä on rungossa kiinni takapäästään kahdella viereisellä puslalla, häränsilmiksikö niitä nyt täällä kutsuttiin...?

Mutta aikaa kaukaa haettu veikkaus on tämä minun, jos auton käyttäytyminen on sellasta, että lähtee kiihdytettäessä "omille teilleen". Lähtisin kyllä ennemminkin hakemaan vikaa Mika T:n vaihtoehdoista... Mutta oman osansa kumahtelusta voipi kyllä tehdä nuo perämurikan puslat.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Pakardinen kirjoitti:
jarno j kirjoitti:perän vaihdoin n.3viikkoa sitten,sitä puslaa varmaan meinaat mikä tulee perän "etupäähän" kiinni?
Eikäkö takapäähän. Eli perä on rungossa kiinni takapäästään kahdella viereisellä puslalla, häränsilmiksikö niitä nyt täällä kutsuttiin...?

Mutta aikaa kaukaa haettu veikkaus on tämä minun, jos auton käyttäytyminen on sellasta, että lähtee kiihdytettäessä "omille teilleen". Lähtisin kyllä ennemminkin hakemaan vikaa Mika T:n vaihtoehdoista... Mutta oman osansa kumahtelusta voipi kyllä tehdä nuo perämurikan puslat.
Niin vielä tuli tästä mieleen: eihän tuo jousi "perän lähtöä omille teille" varmaankaan tee. Voisi olla aiheuttamassa tuota kolinaa muuten. Pirullisen vaikee huomata. Monesti näissä jutuissa on enempi, kuin yksi syyllinen...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jarno j
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 23.12.2007 18:12
Paikkakunta: oulainen

Viesti Kirjoittaja jarno j »

Pakardinen kirjoitti:
jarno j kirjoitti:perän vaihdoin n.3viikkoa sitten,sitä puslaa varmaan meinaat mikä tulee perän "etupäähän" kiinni?
Eikäkö takapäähän. Eli perä on rungossa kiinni takapäästään kahdella viereisellä puslalla, häränsilmiksikö niitä nyt täällä kutsuttiin...?


joo ei viel nosturille päässykkään,ite kyselin tolta työn antajalta jolla noit mersuja ollu todella paljon nii se kans meinas nuita "häränsilmiä"mut huomenna selviää kun sai sen huolto ajan et pääsee näkeen mitä siel on tapahtunut.toivottavasti huomen selviäis,

toinen ilmiö on ollut kans sen aikaa kun auto ollut,nii lämmöt pirun korkeella,jossain 80-90 asteen välissä matkaajossa,sit ku pikkusen annat tuskaa niin nousee viel entisestään ei kerää painetta normaallia kummemmin ja nesteet on nestee väristä,ite veikkaisin termostaattia mut ei viel oo jaksanu vaivautua tutkimaan
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Lämmön pitääkin olla 80 paremmalla puolella. Viisarin leveys tai vähän reilu yli siitä kaheksankympin viivasta on koko lailla oikea.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
jarno j
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 23.12.2007 18:12
Paikkakunta: oulainen

Viesti Kirjoittaja jarno j »

Fenton kirjoitti:Lämmön pitääkin olla 80 paremmalla puolella. Viisarin leveys tai vähän reilu yli siitä kaheksankympin viivasta on koko lailla oikea.


joo toi olis oikee,itellä siit se suoraava viiva niin pikkuisen ali sen viivan onbkos se sit 100 asteen viiva vai tä?
80-100 puol välis matkas,ja sit joskus noisee meleko lähelle sitä satasen viivaa
Vastaa Viestiin