Varmaan tuhannes topic tästä aiheesta. Isäntä tuotti Saksasta kesällä -92 automaatti 300D:n. ABS:n valo syttyi joskus ja abs:t lopetti toimimisen, uudelleenkäynnistys saattoi poistaa vian eli vika tuli ja häipyi ihan ykskaks. Hataria muistikuvia on että kun auton joskus käynnisti niin valo ei syttynyt mutta heti kun painoi jarrua vaikka paikoillaan niin valo syttyi.
Tällä hetkellä abs-valo syttyy heti auton kännistäessä ja palaa kokoajan. Merkkihuollossa olivat kuulemma tutkineet kaiken ja syyttivät abs-ohjainyksikköä (joka muuten olisi ollut 2400e). No kokeiltiin ehyellä ja siinä se vika ei ainakaan ole.
ABS-antureissa vika siis tuskin on kun merkkivalo ei tarvitse liikettä syttyäkseen ja onhan ne muka mitattukin... Jarruvalokatkaisin tuli itellä mieleen mutta voiko se lopulta hajota niin että valo palaa heti käynnistyksen jälkeen vaikka ei koske mihinkään? Toisena se että ylijännitesuojarele on paskana kun palaa kokoajan ja aikasemmin se toimi satunnaisesti.
Ainiin tuo unohtui mainita. Heti ensimmäisenä vinkkinä tuli huono akku ja se on vaihdettu, muistelisin että olivat mitanneet latausjännitteenkin, täytyypi vielä tarkistaa mutta oletus on se että akku ja laturi kunnossa.
Ja kuulemma akun vaihdon jälkeen tuo rupes useammin oikuttelemaan mutta en oikein jaksa uskoa että noilla on yhteyttä. En oo ite vielä tutkinu autoa, viikonloppuna häätyy katella...
Pasi_K kirjoitti:Varmaan tuhannes topic tästä aiheesta. Isäntä tuotti Saksasta kesällä -92 automaatti 300D:n. ABS:n valo syttyi joskus ja abs:t lopetti toimimisen, uudelleenkäynnistys saattoi poistaa vian eli vika tuli ja häipyi ihan ykskaks. Hataria muistikuvia on että kun auton joskus käynnisti niin valo ei syttynyt mutta heti kun painoi jarrua vaikka paikoillaan niin valo syttyi.
Tällä hetkellä abs-valo syttyy heti auton kännistäessä ja palaa kokoajan. Merkkihuollossa olivat kuulemma tutkineet kaiken ja syyttivät abs-ohjainyksikköä (joka muuten olisi ollut 2400e). No kokeiltiin ehyellä ja siinä se vika ei ainakaan ole.
ABS-antureissa vika siis tuskin on kun merkkivalo ei tarvitse liikettä syttyäkseen ja onhan ne muka mitattukin... Jarruvalokatkaisin tuli itellä mieleen mutta voiko se lopulta hajota niin että valo palaa heti käynnistyksen jälkeen vaikka ei koske mihinkään? Toisena se että ylijännitesuojarele on paskana kun palaa kokoajan ja aikasemmin se toimi satunnaisesti.
Meni aikoinaan ABS-etupyörien anturan johto poikki hyvin läheltä anturaa,molemmilta puolilta,voi mitata yleismittarilla ja kun vääntelee johtoa huomaa mistä kohti on poikki,johdon voi myös itse uusia tavallista kaksi napaista johtoa,jos ei halua ostaa uusia antureita.muistaakseni jarruvalo kataisin vaihdettiin myös,kerran samasta syystä.
Myöskään korotettu kylmätyhjäkäynti ei kuulemma toimi, ainakaan kuten entisessä. Eikö absit ja tuo korotettu tyhjäkäynti katoa jos se ylijännitesuojarele on sökönä, olikos ilmastointikin tuohon kytköksissä? Nimittäin ilmastoinnin kun napsauttaa päälle niin valo syttyy kyllä nappiin mutta mitään muuta ei tapahdu...
ABS ja tyhjäkäynnin korotus ainakin menee ylijännitesuojareleen kautta.
Ilmastointikin taisi muistaakseni mennä mutta jos sieltä on kylmäaineet karanneet niin ei se sano silloinkaan mitään. Ja näin pakkasilla se ei myöskään käynnisty.
Siinä releessähän on sulakkeet päällä. Tarkita ne ensiksi.
Ylijännitesuojareleestä vaihtoin ehyen sulakkeen uuteen. Nastoista mittailemalla diodit näyttäisivät olevan kunnossa. Kaikenlisäksi oli kuulemma kokeilleetkin vehon pikahuollossa uudella releellä. Eli vika ei ehkei ole siinä.
Latausjännite ~14.8v akun navoilta mitattuna, ihan sama mitä on päällä ja kierroksista riippumatta.
ABS-anturit edessä siinä kilo-ohmin paikkeilla kun mittasin, ei muuttunut vaikka heilutteli. Nämäkin olivat veholla katsottu ilmeisesti tarkemmin kun olivat renkaatkin käyttäny irti tms. Piru ku en ite ollu kattomassa niin ei tarkkaa tiedä mitä ovat kattoneet...
Diagnostiikkapistokkeessa kytkettynä 1, 2 ja 4 nastat, voiko nollata vikamuistin tai onko tässä jotain testausmahdollisuutta?
ABS-valo tosiaan syttyy heti ja ei sammu. Ihan sama käynnistääkö jarru pohjassa vai ilman. Tyhjäkäynti 500rpm kun kylmänä pihalta pistin käymään.
Akun etupuolelta löytyi tällaista: kaksi johtoa vihreä ja valkoinen/vaaleanvihreä, menevät valkoiseen liittimeen jossa diodi. Ja toinen samanmoinen viritelmä, johtojen värit sininen ja valkoinen/sininen. Mitä nämä on?
ABS-yksikkö mihin tulee jarruputket jne. muovikuoren alta löytyi kaks relettä, se metallinvärinen paskana. Käytin auki ja rassasin niin toimi hetken, uudelleen irti ja pientä liuskojen säätöä niin rupes pelittään. Häätyy käydä ostamassa uusi.