W124 lämmityslaite puskee kylmää kattoluukkuremontin jälkeen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
saimon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 21.01.2007 14:24

W124 lämmityslaite puskee kylmää kattoluukkuremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja saimon »

Eli jouduin irrottamaan kattoverhoilun kattoluukkuremonttia varten.

Verhoilun kiinnittämisen jälkeen lämmityslaite lakkasi pelaamasta molemmilta puolilta.
Mielestäni ovivalon vieressä oleva lämpötila-anturin pumpun moottori ainakin pelasi.

Jouduin myös vaihtamaan aika kasan sulakkeita remontin jälkeen.
(mm. sulake 7.)

Mistähän vikaa kannattaisi etsiä? Haulla en löytänyt juuri tällaista ongelmaa.

Muokattu: Jos ei ongelmat ratkea näillä tiedoilla, niin mitä vikoja on, mitkä aiheuttavat sen, että lämppäristä tulee vain kylmää. Yleinen ongelma näyttäisi olevan, että lämppäri puskee vain kuumaa.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Periaatteessa lämpöanturin ei pitäisi vaikuttaa silloin mitenkään, kun säätimet käännetään max -asentoon. Kannattaa ensin kokeilla irrottaa johto magneettiventtiileiltä. jos sekään ei auta, niin vika on mekaaninen. Muussa tapauksessa pitäisi kuumaa alkaa tulla.
dry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 15.05.2005 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja dry »

Ja sulakkeet ovat oikeissa paikoissa?
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
soikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 19.04.2007 07:47
Paikkakunta: kymi

Viesti Kirjoittaja soikka »

Joskus muinoin oli omassa 124 :ssa käynyt silleen että lämpöanturin johto oli menny poikki verhoilua ropatessa.
MB Exät:
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
Avatar
Mape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 26.07.2007 13:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mape »

No täällähän on puhuttu oikeasta aiheesta. Ongelmana on, että kuskin puolelta puskee kylmää ilmaa (hirviän mukava näin talavella), jonkin ajan (puolisen tuntia) herkuttelun/ kopistelun/ hakkaamisen jälkeen rupeaa tulemaan jo lämmintä, joskus jopa spontaanisti, mutta ottaa siis oman aikansa.

Tästäpä päättelen, ettei vika siis ole sulakkeessa, vaan siinä pyörylässä taikka jossakin muussa. Oisko kellään ollut samaa ongelmaa ja ratkaisua siihen? Sitten ihan semmonen amatöörikysymys kanssa, että onko tuo vaijerilla vai sähkövempele? Näillä keleillä ei enää viittis ruveta vaan ottamaan summassa selvää (paleltuupi!) vaan oispa mukava kun ois joitakin vaihtoehtoisia ratkaisuja joita ruveta suoraan tutkimaan.

Danke schöön ja mukavata vuotta 2008!
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii, muttei tiedetä miksi.

Meillä teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.

300 CE 24 '90 Mamman oma
Avatar
Mape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 26.07.2007 13:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mape »

Tuohon edelliseen on oikoluvun jälkeen pakko lisätä että vänkärin puolella kyllä tuulee kuumasti, jo ennen puolen tunnin määräaikaa.. Yllättävän lämpönen!
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii, muttei tiedetä miksi.

Meillä teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.

300 CE 24 '90 Mamman oma
Avatar
urkki63
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 02.11.2006 07:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja urkki63 »

Jos toinen puoli toimii niin vois olla kylmäjuotoksia siinä säätimien takana,
jos se koputtelemalla joskus lähtee....
E 200 cdi 10 ja ne ex:ät : c200t cdi 09 , c220t cdi 02 , 290td 97, 200d -92 ja 87, 230 te 83
280 s 77
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Mape kirjoitti:Tuohon edelliseen on oikoluvun jälkeen pakko lisätä että vänkärin puolella kyllä tuulee kuumasti, jo ennen puolen tunnin määräaikaa.. Yllättävän lämpönen!
Vaikuttaako lämmönsäätöventtiilien (ts. närhenmunien) koputtelu konehuoneen puolella asiaan?
Jos näin on, niin niiden putsauksen aika..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
saimon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 21.01.2007 14:24

Viesti Kirjoittaja saimon »

Minulla muuten ongelma ratkesi lämmönsäätöpaneelin vaihdolla.

Kattoluukkua ropatessa oli sähköille tapahtunut jotain mystistä, sillä minulla oli palanut useita sulakkeita. Luultavasti myös lämmönsäätöpaneeli oli ottanut itseensä. Mystisen liiallisen kuormituksen syytä en osaa sanoa.

Vika selvisi, kun otin magneettiventtileiden johdon irti ja johan alkoi kuumaa tulla. Venttiilit siis toimivat. Mittailin vielä yleismittarin kanssa katon lämpötila-anturia sekä lämmönsäätöpaneelin johtojen päistä, että itse anturilta. Resistanssi oli sama molemmista paikoista mitattuna ja se muuttui anturia käsin lämmittämällä. Sisäilman lämpötila-anturi oli siis kunnossa. Lisäksi yksi lämmönsäätöpaneelissa ollut rullanvalaisupolttimo vain kiilui, joten jotain vikaa paneelissa täyti olla.

Ei muuta, kuin uusi (käytetty) paneeli (Kiitos Jubelle), paikalleen ja kokeilemaan. => Lämppäri toimi, niin kuin pitääkin.

Edit: Mape, Magneettiventtiilit ovat kokonaan auki, siis tulee kuumaa, jos niille ei tule virtaa. Jos vika ei heti ota selvitäkseen, ota magneettiventtileiltä johto irti, niin saat ainakin kuumaa ilmaa, mikä talvisin on kovasti mukavampaa, kuin paleltuminen. Näin saat lisäaikaa ratkaista ongelmasi. Itse käytin tätä konstia syksyllä.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Vanhaa aihetta lämmittäen näin pakkasilla. Potilaana siis W124/250D.

Ongelma: Ei puhalla lämmintä kabiiniin.
Väliaikainen ratkaisu: Starttaa auto uudestaa niin johan toimii.

Vaihdettuja osia/tehtyä:
- lämmönsäätöpaneeli (Vehosta..)
- magneettiventtiilit (ja koputeltu vanhoja sekä näitä uusia)
- imuroitu haistelija taustapeilin juuresta
- sulakkeet ok
- virtalukko vaihdettu
- termari ok
- koneen lämmöt nousee normaalisti ja pysyy


Ongelma on ja pysyy. Lisää mahdollisia kokeilu-ehdotuksia ?
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pyöriikös sähköinen siirtopumppu?
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Pyörii. Testattu toisella varaosapumpulla myös.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
leppä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: La 14.03.2009 21:04
Paikkakunta: suonenjoki

..

Viesti Kirjoittaja leppä »

tätä ei pitäisi sanoa, mutta aikoinaan oli samaisia ongelmia ja auto oli muutenkin jo tiensä päässä, eli laitettiin w123:sen hana tarvike vaijerilla :oops:
vaihteeksi mersuton, 11 ollut ja tulee olemaan ...lukematon määrä
Vastaa Viestiin