W123T:n piristys?

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
roadster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:59
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

W123T:n piristys?

Viesti Kirjoittaja roadster »

Terveeksi!

Ostin tuossa sopivasti 240D -koneella varustetun -82 farkun pois. Autolla on ajettu 450tkm, ja se näkyy myös pelleissä.. Sain kaikki peltiosat jo haalittua, mutta tallin puutteessa maalauskierros jää kesälle jotta saan auton purettua..

Tuohan ei siis ole ongelma, mutta mieltäni rupesi kiehtomaan W124 -mallisen 300D-turbotekniikan ymppäys autoon, automaattilaatikon kera.

Ovatko ko. tekniikat kestäneet käyttöä (ihan normaaliajoa), ja missä hinnoissa tuollaiset paketit pyörivät, kun oletetaan että haetaan moottoria/laatikkoa, jotka eivät välttämättä heti kaipaa täysremonttia? Jos joku on tuollaisen tekniikan tuossa hankkinut/myynyt, niin hintatiedot olisivat ihan kiva kuulla, jotta osaisin varautua hieman. Kannattaako tuo tekniikka tuottaa saksasta, suomessa nuo näyttäisi olevan hiukan harvassa ;)

Onko tuon tekniikan sovittamisessa W123 -koriin tiedossa paljon muutos/hitsaustöitä/sähkötöitä? Kummoinen osa vanhoista sähköistä soveltuu uuteen tekniikkaan? Alustan kaiketi pitäisi riittää semmoisenaan.. (?)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No tuosta koneesta on kokemuksia enemmän kuin paljon, parhaalla kaverilla ollut -87 300 TDT vissin yli 7 vuotta, ja itsellä -92 puolitoista vuotta.

Paljon on tehty, ja paljon tehdään vieläkin.

No ensinäkin irtokonetta on tosi vaikea löytää, hinta on kova ja kunnosta ei osaa sanoa mitään. Ei ole kaikkein edullisin kunnostaa :twisted:

Kansivikoja joissain on, väärästä käytöstä johtuen, muuta varsinaista yleisvikaa ei oikein sitten olekaan.

Turbodieselit ovat tosi paljon muuttuneet vuosien mittaan, lähes joka vuosimallilla oli erilaiset alipainehässäkät, ja varsinkin loppuvaiheessa saastehärveleitä pilvin pimein, tosin aika helposti poistettavissa.

Ajoa kone kyllä kestää, jos sitä hoitaa ja kohtelee järjellä, 400 tkm ajetussa omassa oli kantta lukuunottamatta kaikki kuin uudessa, kansi siis oli halki viskon toimimattomuudesta osittain johtuen. Kaverin autolla on ajettu ainakin 600 tkm tosi törkeää ajoa, ja kannenhan se kaveri siitä rikkoi kanssa, tosin ulkomaan reissuilla auto sai kyllä raskasta tassua, esim. asuntovaunu perässä monta tuntia putkeen sellaista 160 km/h ja vastaavaa, kuten saksa päästä päähän yöaikaan kaasu pohjassa, tankkaustauot mukaan laskien keskinopeus oli yli 150 km/h joten syyttää voi vaan itseään, varsinkin kun se huolto jäi aika vähäiseksi :?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Alkuperäinen w123 turboviitonen on varma peli. Tosin puhti voi olla iän takia vähän kateissa, mutta säätämällä kadonneet hevoset yleensä löytyvät, mm. yleensä ahtopaineet tippuu jostain syystä ohjearvosta.

Jos törmäät ravistavaan tyhjäkäynnillä ravistavaan koneeseen, ei ole välttämättä syytä huolestua, kunhan se ei savuta samalla. Ravistaminen johtuu siitä että ruiskutuspumppu kaipaa huoltoa. Toki kannattaa katsoa että kone on muuten suurin piirtein kunnossa, turbomalliin maksaa jotkut osat, kuten männät, todella paljon.

Itse en ole tuohon malliin muutoksia tehnyt, mutta väitän, että se tekniikka mene sinne suhteellisen kivuttomasti. Tod. näk. joudut vaihtamaan kardaanin etuoasan. Sähköistä en tuon ikäisessä autossa vielä hankkisi päänsärkyä, ne hommat menee kivuttomasti. Jäähdyttäjän joudut myös vaihtamaan turbomallin mukaiseen (moottoriöljyn vaihteistoöljyn jäähdytys).

Hintahaitari on laaja, mutta jos saa 1000e hyväkuntoisen tekniikan, niin voi olla tyytyväinen. Usein on halvenpi ostaa koko auto ja myydä ylimääräiset osat, näin ei tule osteltua niin paljon ylihintaisia purkaamo-osia.

Tuli sitten kirjoitettua w123 tekniikasta. No mennään seuraavaan malliin. Eli sähkötöitä on huomattavasti enemmän. Siihen tarvitaan muutama rele, tyhjäkäynti ja kick down. Moottorin tukijalat joutuu tekemään itse. Eräs tarkka paikka on, ainakin w126:ssa. Nimittäin käynistinmoottori tulee todella lähelle simpukkaa ja tuulettajan siivet tulevat lähelle runkopalkkia ja turbo ottaa alkuperäisellä paikallaan kiinni iskarin yläkiinnityseen. Näissä vanhenmissa malleissa konetila on kapeanpi. Muuten se on sitten helppoa. Kardaanin etuosan joutuu tekemään, se ei ole ongelma. Takakiinnike passaa suoraan, tuleepa se varmaansuoraan oikealle kohdallekin.

Tuossa uudenmassa koneessa, huolehtisin jäähdytyksestä, sen kannen kanssa leikkiessä voi vain hävitä, eli se kansi maksaa sen verran, että siihen kannattaa suhtautua kunnioituksella. w123 turbodieselin jäähdyitin saattaisi riittää, silloin myö öljynjäähdytin saa paikan.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eikös tuo viitos tiiseli mene aikalailla suoraan ässään.. 280sen tilalle...
ei sattuis kellään olemaan tiedossa tuota OM617 turbotiiseliä? kelpais rikkinäinenki.. kuhan vain on kunnostuskelpoinen.
Vastaa Viestiin