Webasto vikaa, ei lämpöä sisälle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Webasto vikaa, ei lämpöä sisälle

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Tänä aamuna webasto oli päällä, mutta autoon mentäessä sisälle puhalsi vain kylmää ilmaa. Heti virran kytkemisen jälkeen rupesi tulemaan lämmintä. Kokeilin katkaista virran ja taas pelkkää kylmää ja virran kytkemisen jälkeen uudestaan lämmintä. Sisälämmitin pyöri, sillä ilmaa tuli. Webaston vierellä oleva kiertovesipumppukin oletettavasti pyöri, sillä webasto sammuu jos vesi ei kierrä ollenkaan. Webasto oli päällä kuitenkin 20 min ja moottori oli yli 40 asteinen käynnistettäessä. Pidempään ei kerinnyt tutkimaan kun piti lähteä töihin.

Mistähän kannattaisi lähteä etsimää vikaa? Voisiko pumpulle tulla heikosti virtaa webaston päästä, jolloin pumppu pyörii juuri sen verran, että webasto ei sammu? Vai onko tuossa joku venttiili tai toinenkin pumppu, joka ei nyt webaston ohjaamana toiminutkaan, mutta virran kytkeminen sai sen toimimaan?

Itse moottorin termostaatti on taas sökö, pikku pakkasella lämmöt nousee laiskasti vain 70 asteeseen. Mutta tuskin tuo vaikuttaa tähän seikkaan.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
-JS-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 20.10.2006 13:51
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja -JS- »

Tämä on sitten ihan arvaus. Olisikohan vika kuitenkin pumpussa tai sen ohjauksessa? Vesi olisi vaan päässyt kiertämään koneeseen "painovoimaisesti" ja sen takia lämpöä olisi koneessa ainakin jonkun verran, mutta ei lämppärin kennolla.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Mulla on pari kertaa ollut tuo pumppu rikki ja silloin webasto sammuu lähes heti syttymisen jälkeen. Joten jonkin verran tuon pumpun on täytynyt pyöriä.

Lisää ideoita vaan, niin on vähän jotain listaa mitä lähteä tutkimaan..
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Nyt oireita tältä aamulta. Webasto lämmitti moottorin, mutta sisätuuletin ei pyörinyt ollenkaan. Jos laittoin Restin päälle, niin tuli lämmintä tupaan. En tiedä miten aiemmin tuli pelkkää kylmää, mutta nyt ei tule mitään.

Vissiin pitäisi etsiä webaston päästä kosketushäiriötä johdoista? Kytkeekös webasto heti tuon sisäpuhaltimen päälle vai vasta sitten kun lämpö on vähän noussut? Löytyykö tuohon mitään kytkentäkaaviota netistä? Vehje on auton alkuperäinen varuste.

Kyllähän tuolla nyt pärjää siten, että laittaa webaston ja restin päälle ja menee juomaan aamukaffia. Ajastaminen ei vaan toimi tuolla konstilla :roll:
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
urkki63
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 02.11.2006 07:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja urkki63 »

En tiä onko täst apuja mutta mulla oli jääny ajastuksen yhteydessä omasta webastosta kylmäpuhallus päälle, eli oli ajastimella se vipperän kuva eikä sitä liekin kuvaa.....sen jälkeen tuli taas hyttiinkin lämmintä.Tosin sanoit kyllä että ei enää puhalla lainkaan.......
E 200 cdi 10 ja ne ex:ät : c200t cdi 09 , c220t cdi 02 , 290td 97, 200d -92 ja 87, 230 te 83
280 s 77
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Sittenhän sulla Webasto kyllä toimii hyvin :!:

Mut olisiko vika siinä ettei nuo usein takertelevat magneettiventtiilit
päästä sitä lämmintä vettä ohitseen,siis sisälle.

Ja sisäilmapuhallinmoottori alkaa olla finaalissa jos se ei kunnolla puhalla.
C220 CDI vm.2000
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Nuo magneettiventtiilit kyllä sopisi tuohon kylmän puhaltamiseen, mutta nyt ei puhalla yhtään mitään, paitsi jos napsauttaa restin päälle. Eli tuskin tuuletin ihan finaalissa vielä on..
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

No sitten kannattaa purkaa se lämmönsäätöpaneeli.
Halkaise se musta muovinen osa missä ne säätimet on kiinni ja
huomaat siellä sellaiset piikit ,oliko nitä jotain 10-20parissa rivissä.

Vika piilee niissä,ei saa kunnon kontaktia.
Taivuttele niitä pikkuisen eri asentoon,tai voi niihin koittaa jopa vähän
tinaa sulattaa päälle.

Itse taisin laittaa vähän kuparitahnaa piikkien päälle,on toiminut hyvin :wink:

Nuo lämppärin ongelmat on aika monitahoisia,mutta näitä voi koettaa aluksi.
C220 CDI vm.2000
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Kiitoksia hyvästä vinkistä Miljoona(tuntia)! Pitääpäs tarkistaa nuo. Meinaan puhaltimen nopeudensäätökin vähän oirehtii joskus, eli selvää kosketushäiriötä jossain..
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Laitanpa kysymyksen tähän, koska webasto aiheisia topicceja näyttää olevan jo vaikka kuinka ja paljon.

Elikkäs tuo webasto oikuttelee ja tekee seuraavaa: Ajastus laitettu illalla ja aamulla kun on menossa töihin, niin webasto ei olekaan päällä. Kabiinissa olevassa ohjauspaneelissa on se liekin kuva, eli webasto luulee olevansa päällä, mutta ei ole, koska ei minkäänlaista kohinaa kuulu. Tämä siis tapahtuu vain aina silloin tällöin. Suurimmaksi osaksi laite lähtee käyntiin ja käy toivotulla tavalla. Mielestäni ei kuitenkaan kovin "tasaisesti".

Asensin autoon ctekin laturin ja se on aina piuhassa, eli akku on aina täynnä, kun webasto lähtee tulille. Joten akun liiallinen jännitteen aleneminen ei voi olla syynä. Olen myös kiinnittänyt huomiota sellaiseen, että webaston 30 minuutin päälläoloaika ei riitä sulattamaan auton tuulilasia kuin 20 senttiä alareunasta, vaikka ulkolämpötila on vain -10 astetta. Mitäs sitten, kun on 30 astetta pakkasta. Tuotahan pitää pouhuuttaa 5 tuntia, ennenkuin mitään tapahtuu.

Voisiko olla näin, että webastossa on palokammio/vastaava palanut puhki ja siksi lämmittää huonosti? Vai voisiko se vika olla bensiinin syötössä, koska lähtee päälle, mutta sitten sammuu? Vai onko tuossa härvelissä joku oma vesipumppu? Mites se hehkutulppa? Nyt kaikki viisaat kehiin ja kertoisi mulle vastauksia, että saako näitä itse tarkistettua/vaihdettua???
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Jos lähtee käyntiin ja sammuu pian, syynä on todennäköisesti kiertovesipumpun häiriöt. Sen tuntee kädellä kun se värisee käydessään ja käännellessä siitä tuntee hyrrävoimien vaikutuksen. Jos taas ei lähde ollenkaan käyntiin, niin vikaa voi olla monessakin paikassa. Yksi mahdollinen syy voi olla liian vajaa tankki. Ainakin minullla webasto lakkaa toimimasta kun tankin viisari menee jonkin verran alle neljäsosatankin.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

OK. Pitää kokeilla kadellä webastoa kun se on käynnissä. Jos siitä on se pumppu mennyt, niin se on ilmeisesti mahdollista vaihtaa? Tuosta bensan tarkastelusta ei ollut mitään tietoa. Kohtuullisen monimutkainen laitehan tuo tuntuu olevan.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Mulla siis se pumppu on erillisenä letkuissa. Jos se on webaston yhteydessä kiinteänä, niin joku viisaampi osannee kertoa miten sen kunto testataan. Letkuissa oleva on tosiaan helppo testata ihan kädellä kokeilemalla.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
svihyvha
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 07.01.2008 17:11
Paikkakunta: Tuusniemi

Resetti

Viesti Kirjoittaja svihyvha »

Mulla on -96 td ja siinä on semmoinen vika ettei lähde päälle mistään ennen kuin käyttää sulaketta irti.
Sitten lähtee webasto käyntiin, mutta jos käynnistät auton sen jälkeen ei taas lähde ennen kuin käytät sulakkeen irti.
Onko joku törmännyt samoihin ongelmiin. terv
hannuhyvarinen@gmail.com
Vastaa Viestiin