Webasto vikaa, ei lämpöä sisälle
Webasto vikaa, ei lämpöä sisälle
Tänä aamuna webasto oli päällä, mutta autoon mentäessä sisälle puhalsi vain kylmää ilmaa. Heti virran kytkemisen jälkeen rupesi tulemaan lämmintä. Kokeilin katkaista virran ja taas pelkkää kylmää ja virran kytkemisen jälkeen uudestaan lämmintä. Sisälämmitin pyöri, sillä ilmaa tuli. Webaston vierellä oleva kiertovesipumppukin oletettavasti pyöri, sillä webasto sammuu jos vesi ei kierrä ollenkaan. Webasto oli päällä kuitenkin 20 min ja moottori oli yli 40 asteinen käynnistettäessä. Pidempään ei kerinnyt tutkimaan kun piti lähteä töihin.
Mistähän kannattaisi lähteä etsimää vikaa? Voisiko pumpulle tulla heikosti virtaa webaston päästä, jolloin pumppu pyörii juuri sen verran, että webasto ei sammu? Vai onko tuossa joku venttiili tai toinenkin pumppu, joka ei nyt webaston ohjaamana toiminutkaan, mutta virran kytkeminen sai sen toimimaan?
Itse moottorin termostaatti on taas sökö, pikku pakkasella lämmöt nousee laiskasti vain 70 asteeseen. Mutta tuskin tuo vaikuttaa tähän seikkaan.
Mistähän kannattaisi lähteä etsimää vikaa? Voisiko pumpulle tulla heikosti virtaa webaston päästä, jolloin pumppu pyörii juuri sen verran, että webasto ei sammu? Vai onko tuossa joku venttiili tai toinenkin pumppu, joka ei nyt webaston ohjaamana toiminutkaan, mutta virran kytkeminen sai sen toimimaan?
Itse moottorin termostaatti on taas sökö, pikku pakkasella lämmöt nousee laiskasti vain 70 asteeseen. Mutta tuskin tuo vaikuttaa tähän seikkaan.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Nyt oireita tältä aamulta. Webasto lämmitti moottorin, mutta sisätuuletin ei pyörinyt ollenkaan. Jos laittoin Restin päälle, niin tuli lämmintä tupaan. En tiedä miten aiemmin tuli pelkkää kylmää, mutta nyt ei tule mitään.
Vissiin pitäisi etsiä webaston päästä kosketushäiriötä johdoista? Kytkeekös webasto heti tuon sisäpuhaltimen päälle vai vasta sitten kun lämpö on vähän noussut? Löytyykö tuohon mitään kytkentäkaaviota netistä? Vehje on auton alkuperäinen varuste.
Kyllähän tuolla nyt pärjää siten, että laittaa webaston ja restin päälle ja menee juomaan aamukaffia. Ajastaminen ei vaan toimi tuolla konstilla
Vissiin pitäisi etsiä webaston päästä kosketushäiriötä johdoista? Kytkeekös webasto heti tuon sisäpuhaltimen päälle vai vasta sitten kun lämpö on vähän noussut? Löytyykö tuohon mitään kytkentäkaaviota netistä? Vehje on auton alkuperäinen varuste.
Kyllähän tuolla nyt pärjää siten, että laittaa webaston ja restin päälle ja menee juomaan aamukaffia. Ajastaminen ei vaan toimi tuolla konstilla

En tiä onko täst apuja mutta mulla oli jääny ajastuksen yhteydessä omasta webastosta kylmäpuhallus päälle, eli oli ajastimella se vipperän kuva eikä sitä liekin kuvaa.....sen jälkeen tuli taas hyttiinkin lämmintä.Tosin sanoit kyllä että ei enää puhalla lainkaan.......
E 200 cdi 10 ja ne ex:ät : c200t cdi 09 , c220t cdi 02 , 290td 97, 200d -92 ja 87, 230 te 83
280 s 77
280 s 77
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
No sitten kannattaa purkaa se lämmönsäätöpaneeli.
Halkaise se musta muovinen osa missä ne säätimet on kiinni ja
huomaat siellä sellaiset piikit ,oliko nitä jotain 10-20parissa rivissä.
Vika piilee niissä,ei saa kunnon kontaktia.
Taivuttele niitä pikkuisen eri asentoon,tai voi niihin koittaa jopa vähän
tinaa sulattaa päälle.
Itse taisin laittaa vähän kuparitahnaa piikkien päälle,on toiminut hyvin
Nuo lämppärin ongelmat on aika monitahoisia,mutta näitä voi koettaa aluksi.
Halkaise se musta muovinen osa missä ne säätimet on kiinni ja
huomaat siellä sellaiset piikit ,oliko nitä jotain 10-20parissa rivissä.
Vika piilee niissä,ei saa kunnon kontaktia.
Taivuttele niitä pikkuisen eri asentoon,tai voi niihin koittaa jopa vähän
tinaa sulattaa päälle.
Itse taisin laittaa vähän kuparitahnaa piikkien päälle,on toiminut hyvin

Nuo lämppärin ongelmat on aika monitahoisia,mutta näitä voi koettaa aluksi.
C220 CDI vm.2000
Laitanpa kysymyksen tähän, koska webasto aiheisia topicceja näyttää olevan jo vaikka kuinka ja paljon.
Elikkäs tuo webasto oikuttelee ja tekee seuraavaa: Ajastus laitettu illalla ja aamulla kun on menossa töihin, niin webasto ei olekaan päällä. Kabiinissa olevassa ohjauspaneelissa on se liekin kuva, eli webasto luulee olevansa päällä, mutta ei ole, koska ei minkäänlaista kohinaa kuulu. Tämä siis tapahtuu vain aina silloin tällöin. Suurimmaksi osaksi laite lähtee käyntiin ja käy toivotulla tavalla. Mielestäni ei kuitenkaan kovin "tasaisesti".
Asensin autoon ctekin laturin ja se on aina piuhassa, eli akku on aina täynnä, kun webasto lähtee tulille. Joten akun liiallinen jännitteen aleneminen ei voi olla syynä. Olen myös kiinnittänyt huomiota sellaiseen, että webaston 30 minuutin päälläoloaika ei riitä sulattamaan auton tuulilasia kuin 20 senttiä alareunasta, vaikka ulkolämpötila on vain -10 astetta. Mitäs sitten, kun on 30 astetta pakkasta. Tuotahan pitää pouhuuttaa 5 tuntia, ennenkuin mitään tapahtuu.
Voisiko olla näin, että webastossa on palokammio/vastaava palanut puhki ja siksi lämmittää huonosti? Vai voisiko se vika olla bensiinin syötössä, koska lähtee päälle, mutta sitten sammuu? Vai onko tuossa härvelissä joku oma vesipumppu? Mites se hehkutulppa? Nyt kaikki viisaat kehiin ja kertoisi mulle vastauksia, että saako näitä itse tarkistettua/vaihdettua???
Elikkäs tuo webasto oikuttelee ja tekee seuraavaa: Ajastus laitettu illalla ja aamulla kun on menossa töihin, niin webasto ei olekaan päällä. Kabiinissa olevassa ohjauspaneelissa on se liekin kuva, eli webasto luulee olevansa päällä, mutta ei ole, koska ei minkäänlaista kohinaa kuulu. Tämä siis tapahtuu vain aina silloin tällöin. Suurimmaksi osaksi laite lähtee käyntiin ja käy toivotulla tavalla. Mielestäni ei kuitenkaan kovin "tasaisesti".
Asensin autoon ctekin laturin ja se on aina piuhassa, eli akku on aina täynnä, kun webasto lähtee tulille. Joten akun liiallinen jännitteen aleneminen ei voi olla syynä. Olen myös kiinnittänyt huomiota sellaiseen, että webaston 30 minuutin päälläoloaika ei riitä sulattamaan auton tuulilasia kuin 20 senttiä alareunasta, vaikka ulkolämpötila on vain -10 astetta. Mitäs sitten, kun on 30 astetta pakkasta. Tuotahan pitää pouhuuttaa 5 tuntia, ennenkuin mitään tapahtuu.
Voisiko olla näin, että webastossa on palokammio/vastaava palanut puhki ja siksi lämmittää huonosti? Vai voisiko se vika olla bensiinin syötössä, koska lähtee päälle, mutta sitten sammuu? Vai onko tuossa härvelissä joku oma vesipumppu? Mites se hehkutulppa? Nyt kaikki viisaat kehiin ja kertoisi mulle vastauksia, että saako näitä itse tarkistettua/vaihdettua???
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Jos lähtee käyntiin ja sammuu pian, syynä on todennäköisesti kiertovesipumpun häiriöt. Sen tuntee kädellä kun se värisee käydessään ja käännellessä siitä tuntee hyrrävoimien vaikutuksen. Jos taas ei lähde ollenkaan käyntiin, niin vikaa voi olla monessakin paikassa. Yksi mahdollinen syy voi olla liian vajaa tankki. Ainakin minullla webasto lakkaa toimimasta kun tankin viisari menee jonkin verran alle neljäsosatankin.
OK. Pitää kokeilla kadellä webastoa kun se on käynnissä. Jos siitä on se pumppu mennyt, niin se on ilmeisesti mahdollista vaihtaa? Tuosta bensan tarkastelusta ei ollut mitään tietoa. Kohtuullisen monimutkainen laitehan tuo tuntuu olevan.
MB 300 CE 24V -92
Resetti
Mulla on -96 td ja siinä on semmoinen vika ettei lähde päälle mistään ennen kuin käyttää sulaketta irti.
Sitten lähtee webasto käyntiin, mutta jos käynnistät auton sen jälkeen ei taas lähde ennen kuin käytät sulakkeen irti.
Onko joku törmännyt samoihin ongelmiin. terv
hannuhyvarinen@gmail.com
Sitten lähtee webasto käyntiin, mutta jos käynnistät auton sen jälkeen ei taas lähde ennen kuin käytät sulakkeen irti.
Onko joku törmännyt samoihin ongelmiin. terv
hannuhyvarinen@gmail.com