s123 rojektia.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

s123 rojektia.

Viesti Kirjoittaja moilane »

eli tälläsen joulun heräte ostos "lötkön" ostin..koppa on vm.78 ja teknikka on vm.85 kone on om617 jolla ajettu 395tkm ja neliportainen manuaali..

tämä on lähtötilanne..uusi laturi siihen piti heti laittaa.
tarkotus olis ruosteita poistella ja sitten maalata kiiltäväksi mustaksi.ja matkan varrella saattaa tulla "hyviä" ideoita :P

Kuva

Kuva
Imuäänet kunniaan!!
Vakiosäätäjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 26.12.2006 12:18

Viesti Kirjoittaja Vakiosäätäjä »

Ihan hyvä lähtökohta on. Ilmottele mulle jos jossainvaiheessa tulis kuvien vanteet myyntii.
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

Viesti Kirjoittaja moilane »

Kuva


nyt olisi kysyttävää!! mikä tuo punasella nuolella merkitty nappi on?? se keinuu kumpaankin suuntaan vaan ei siitä mitään tunnu tapahtuvan :?
Imuäänet kunniaan!!
Vakiosäätäjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 26.12.2006 12:18

Viesti Kirjoittaja Vakiosäätäjä »

Mulle kerrottii veholla että tollanen on mersun yleismallikatkasin. Esim. jos sulla on joskus ollu siinä lisävalot se on niiden katkasia.
Avatar
giisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Pe 15.06.2007 21:30
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja giisseli »

Kyllä tuo ihan kattoluukun katkaisijalta näyttää :D
W123 300TDT
W123 300D
W126 300SDL Turbo
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Heh juuh, yleismallisesti ainoastaan sähkökattoluukun käyttökytkin :) Tosin farkkuun ei ole saanut tehtaalta kuin mekaanista kattoluukkua, mutta jotkut pellepelottomat onnistuneet istuttamaan sähköluukun kilkkeet moottoreineen myös farmariin. Lämmönsäätimet ja keskikonsoli materiaaleineen ovat muuten ainakin uudempaa tuotantoa kuin mainittu -78, olisko ainostaan kanta-auto ollut vm. -78. Tosin korinvaihdon ollessa kyseessä ei koskaan tiedä.. Yleismallin katkaisijana on käytetty enemmälti takasisävalon kytkintä.

Toivotetaan mieluisat projektit 8)
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

Viesti Kirjoittaja moilane »

Leka kirjoitti:Heh juuh, yleismallisesti ainoastaan sähkökattoluukun käyttökytkin :) Tosin farkkuun ei ole saanut tehtaalta kuin mekaanista kattoluukkua, mutta jotkut pellepelottomat onnistuneet istuttamaan sähköluukun kilkkeet moottoreineen myös farmariin. Lämmönsäätimet ja keskikonsoli materiaaleineen ovat muuten ainakin uudempaa tuotantoa kuin mainittu -78, olisko ainostaan kanta-auto ollut vm. -78. Tosin korinvaihdon ollessa kyseessä ei koskaan tiedä.. Yleismallin katkaisijana on käytetty enemmälti takasisävalon kytkintä.

Toivotetaan mieluisat projektit 8)

ei se ainakaa kattoluukulle oo :D rekisteriote sanoo auton vuosimalliksi -78.

kyllä rojekti ainaki vielä tuntuu mieluisalta :P 8)
Imuäänet kunniaan!!
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Ei sitä meinattukaan, mutta siihen käyttöön se alunperin on vain tarkoitettu. Niinhän se rekisteriote ilmoittaa korinvaihdoissa vuosimalliksi kanta-auton vuosimallin :wink:
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

Viesti Kirjoittaja moilane »

uuden takapöntön väsäsin...puoliksi rosteria :P oli entinen omistaja tehny melkoset pakoputken mutka patentit sinne :D oli sisuskumia pyörittäny mutkaan ja rautalangalla kiristäny siihe :? no nyt tein 2.5" rosteriputkesta uuden loppupätkän..vielä pitäs uusia keskipönttö ku kuulostaa ja näytästi vuotavan aika reilusti siitä.

Kuva
Imuäänet kunniaan!!
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

Viesti Kirjoittaja moilane »

Kuva

uudet lokarin kaaret tilasin..pääsee hitsailee paikoileen kuhan ne tulee.
Imuäänet kunniaan!!
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Hitsaa sitte vaan se mitä tarvii eikä koko paloja,tulee paljon parempi nimim.kokemusta on :oops: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

Viesti Kirjoittaja moilane »

jari_w123 kirjoitti:Hitsaa sitte vaan se mitä tarvii eikä koko paloja,tulee paljon parempi nimim.kokemusta on :oops: .
vai niin :lol:

tekasin tossa uuden kaulatähden rosterista :roll: siitä tuli VÄHÄN isompi ku vakiosta :oops:

Kuva
Kuva

pitää ottaa vähän parempi kuva kuhan muistan valosan aikaan.
Imuäänet kunniaan!!
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Aikoinaan pystärin kans tein sen virheen että vaihdoin koko korjaus pellin takalokasuojaan ja vituiksihan se meni kun kylki oli heti kuin äänisen aallot :lol: vaikka maltilla hitsasinkin.Nykyiseen W123:seen vaihdoin vain sen pelkän kaari osan pellit noin 2mm päällekkäin ja siitä tuli niin hyvä ettei korjausta juuri huomaakkaan ja auton värikin on vielä musta joka paljastaa kaiken 8) .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 431
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Mjoo entsisessä 240TD:ssä kävin korin pintapelleiltä huolellisesti läpi ennen maalausta niin samalla tuli vaihdettua kuskinpuolen kaari kun oli sieltä alaosasta mätiny kokonaan, lähinnä massaa vaan jäljellä :D Ostin korjauspalan ja leikkasin siitä sen kaariosan about puolivälistä, siis kaaren en korjauspalan puolivälistä. Jälkeenpäin kun kattelin kuvia niin näytti että kuskinpuolelle olisi tullut pikkasen levennystäkin siihen kaareen :shock: :D Eli ei kannata tehdä hosumalla kuten jotku öhhöhö..
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

Viesti Kirjoittaja moilane »

juu pitää yrittää tehä huolella ne kaaret :D

Kuva

hmmm :?:

Kuva
Imuäänet kunniaan!!
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

Viesti Kirjoittaja moilane »

tuossa photoshopilla tuli leikittyä..väriksi autolle tulee musta eli jotain tämän tapasta. :oops:

Kuva
Kuva
Imuäänet kunniaan!!
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

Viesti Kirjoittaja moilane »

no nyt on toinen kaari hitsattu n.8 tuntia siinä vierähti.

esiksi leikkasin ylimääräsen palasen pois.
http://img166.imageshack.us/my.php?imag ... 001oa6.jpg

leikkasin vanhan kaaren pois.
http://img166.imageshack.us/img166/2889 ... 000sk8.jpg

heppailin uuden paikoileen.
http://img503.imageshack.us/img503/9940 ... 003kn1.jpg
http://img72.imageshack.us/img72/5460/picture004pv8.jpg

hitsailin sauman..n.1cm pätkissä vaihellen erikohtiin.

http://img503.imageshack.us/img503/8160 ... 005wg5.jpg
http://img72.imageshack.us/my.php?image ... 006gt4.jpg

hioin sauman.

http://img180.imageshack.us/img180/1578 ... 008dw2.jpg
http://img118.imageshack.us/img118/544/ ... 007ca4.jpg

kittiä tuli laitettua vaan en muistanu ottaa kuvaa..jäi vielä vähän kesken tuokin ku ei päivä riittäny. no ens viikonloppuna otaa toinen puoli.
Viimeksi muokannut moilane, Su 09.03.2008 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Imuäänet kunniaan!!
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

No niin teit just niikuin sanoin ja näyttäs että onnistui hyvin.Olisit ehkä tehny noin vaikka ei olisi neuvottukkaan mutta joskus vaan näkee kun vaihetaan tuo koko korjauspala ja kylki vetää hitsattaessa ihan mutkalle.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

Viesti Kirjoittaja moilane »

jari_w123 kirjoitti:No niin teit just niikuin sanoin ja näyttäs että onnistui hyvin.Olisit ehkä tehny noin vaikka ei olisi neuvottukkaan mutta joskus vaan näkee kun vaihetaan tuo koko korjauspala ja kylki vetää hitsattaessa ihan mutkalle.
juu kyllä se ihan asiallisesti onnistu..vielä kun kittiä laittaa ja tasottaa nii Avot hyvä tuli!!
Imuäänet kunniaan!!
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j.a »

ette sitten ajatellut tinata saumoja saattaa kohta kukkia uudestaan :(
omaan 123:seen vaihdoin koko kylkipellit listasta alespäin täytyy laittaa kuvia jahka ehtii...
Diesel on puhtaampi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ei nykypäivänä taida monikaan tinata. Itse laitoin sitä ruostesuojamaalia...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

Viesti Kirjoittaja moilane »

j.a kirjoitti:ette sitten ajatellut tinata saumoja saattaa kohta kukkia uudestaan :(
omaan 123:seen vaihdoin koko kylkipellit listasta alespäin täytyy laittaa kuvia jahka ehtii...
joo ei oo ollu tapana tinailla muutakun johtoja.. pohjamaalia sinne tuli laitettua..

tältä se näyttää ny..ei oo ihan suora vaan se pakkeloidaan ja hiotaan suoraksi sitte ku maalataan koko auto..

http://img144.imageshack.us/my.php?imag ... 009oh6.jpg
kuvan laadun takaa nokia..pitää joskus nappailla diggarilla kuvia kuhan muistaa.
Imuäänet kunniaan!!
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

Viesti Kirjoittaja moilane »

kävin tossa kylän varaosa marketista (korpi auto) kyselemässä uusia etulokareita lötköön, hinta oli siellä 75euroo/kpl sitte kattein tuolta motonetistä että siellä on etulokarit 39.90euroo/kpl aluks epäilin että noi on varmaan jotku pelkät kaari osat vaan tilasin kuiteski..no tänään kävin hakee matkahuollosta paketin 90.60euroo makso kaksi uutta lokaria. aika paljon hinta eroo kahella eripaikalla vaikka samasta osasta oli kyse. :?
Imuäänet kunniaan!!
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

moilane kirjoitti:kävin tossa kylän varaosa marketista (korpi auto) kyselemässä uusia etulokareita lötköön, hinta oli siellä 75euroo/kpl sitte kattein tuolta motonetistä että siellä on etulokarit 39.90euroo/kpl aluks epäilin että noi on varmaan jotku pelkät kaari osat vaan tilasin kuiteski..no tänään kävin hakee matkahuollosta paketin 90.60euroo makso kaksi uutta lokaria. aika paljon hinta eroo kahella eripaikalla vaikka samasta osasta oli kyse. :?
Jep ja veholla lokasuojat 250€ kappale,ite kävin hakemassa sieltä :D .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3019
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tuolla myydään palstalla on/oli myynnissä turbosarja OM617kaan!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

Viesti Kirjoittaja moilane »

miten tälläset vanteet sais tohon alle?? 8"x17"et35 taakse ei anakaan vissiin mene ilman spacereita?

Kuva
Imuäänet kunniaan!!
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

Viesti Kirjoittaja moilane »

no nyt on etulokarit ja takakaaret vaihettu..seuraavaks pitäs uus kytkin paketti vaihtaa..meinaa hieman tärisyttää jo..ja painelaakeri naukuu aika ikävästi.

http://img86.imageshack.us/my.php?image ... 011ir6.jpg
Imuäänet kunniaan!!
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

Viesti Kirjoittaja moilane »

KYTKINSARJA MERCEDES W123 MALLI 76--85

Dieselit 200D-300D 1976--6.78.
Dieselit 200D-300D 6.78--9.80. <------oiskohan se tämä??

300D 10.80--85 (4-vaiht 10uraa=erill kytkinkoppa). <------ vaiko tämä?

ja mistä sen pystys tarkistamaan ilman että irrottaa koppaa??
Imuäänet kunniaan!!
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

moilane kirjoitti:KYTKINSARJA MERCEDES W123 MALLI 76--85

Dieselit 200D-300D 1976--6.78.
Dieselit 200D-300D 6.78--9.80. <------oiskohan se tämä??

300D 10.80--85 (4-vaiht 10uraa=erill kytkinkoppa). <------ vaiko tämä?

ja mistä sen pystys tarkistamaan ilman että irrottaa koppaa??
Jos sun autossa on paikoillaan alkuperäinen 4v laatikko siis 300D:n on laatikon kuori valurautaa ja kytkinkoppa alumiinia silloin sopiva kytkin on tuo viiminen vaihtoehto.Yleensä 300D:ssä on aina tuo valurautaloota jolloin levyssä on 10 uranen poori.Myös 4v alumiinilaatikon kytkin käy mutta painelaakeri on eri pituinen poikkeuksena 83 jälkeen valmistettu alumiinilaatikko jossa on 26 hampainen poori kytkinakselilla.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

Viesti Kirjoittaja moilane »

jari_w123 kirjoitti:
moilane kirjoitti:KYTKINSARJA MERCEDES W123 MALLI 76--85

Dieselit 200D-300D 1976--6.78.
Dieselit 200D-300D 6.78--9.80. <------oiskohan se tämä??

300D 10.80--85 (4-vaiht 10uraa=erill kytkinkoppa). <------ vaiko tämä?

ja mistä sen pystys tarkistamaan ilman että irrottaa koppaa??
Jos sun autossa on paikoillaan alkuperäinen 4v laatikko siis 300D:n on laatikon kuori valurautaa ja kytkinkoppa alumiinia silloin sopiva kytkin on tuo viiminen vaihtoehto.Yleensä 300D:ssä on aina tuo valurautaloota jolloin levyssä on 10 uranen poori.Myös 4v alumiinilaatikon kytkin käy mutta painelaakeri on eri pituinen poikkeuksena 83 jälkeen valmistettu alumiinilaatikko jossa on 26 hampainen poori kytkinakselilla.

KIITOS!! jälleen asiantuntevalle rönttäkuskille :wink: meinaa toi opiskelija pudjetti olla vähän tiukka tälläseen projektiin :D vaan no ei pidä syödä mitään että pystyy korjailee mersua :P
Imuäänet kunniaan!!
Vastaa Viestiin