Mersujen laatu, onko sitä enään ?????
Tiedätkö Sofia, jos olet reklamoinut auton takuuaikana vaihteisto-ongelmista, niin kuluttajaehtojen mukaan on vika ollut jo silloin vaihteistossa kun siitä ilmoitit eka kerran merkkikorjaamolle ja olet oikeutettu täyteen korvaukseen. Jos reklamoinnit löytyy vielä kirjallisena, niin silloin asia on helpompi todistaa.
Re: Eipä se ennakoiva huoltokaan ongelmien syntymistä estäny
Just näin.Ota esimerkiksi mikä muu nykyinen kone.Kodinkoneet:Jääkaapit pakastimet,hellat,pesukoneet,ns viihde-elektroniikasta puhumattakaan.jari_w123 kirjoitti:Tuo on ihan normaalia tänäpäivänä,jos nyt vaihdat uuteen käyt saman rumban todennäköisesti uudelleen tai sitten tilalle tulee jotain muuta harmiaSofia kirjoitti:Autoa kyllä huollettiin aivan huolto-ohjelman mukaisesti Veholla, Härskit & Sörssellsönit eivät ole autoon kajonneet, valitettavasti siitä huolimatta ongelmia on tällä mallilla ollut riittämiin, vaihteisoremppa ei ole jäänyt ainoaksi. Huoltohistoriaan mahtuu; tukivarsia ym.pikkusälää, joka 100.000km ajoilla tuntui sekin entisen mersun laatuun verrattuna hieman oudoilta lastentaudeilta. Kun valittelin Vehon huollossa nykimisestä ja vaihteiston oudosta käytöksestä vastaus oli "vaihdetaan niitä vaihteistoöljyjä sitten seuraavassa huollossa". Seuraava huolto olikin sitten vähän suurempi. Hieman ihmetyttää edelleen että em. firmalla on mahdollisuus kuseksia silmään kuluttajia, maksattamalla kosmeettisia öljynvaihtoja vaihteistoon, tietäväthän he hyvinkin nykimisen todellisen syyn, (vaihteistöljy, suodattimet ja työ maksavat myös.)
Maahantuojalla ongelma on tiedossa, mutta kumma kyllä vaikka aikaa on ollut koko 2000-2005 luvun ajan, kuluttajalle asti kyseinen ongelma selviää vasta kun glykolia on vaihteistossa, koko vahinkohan voitaisiin estää vaihtamalla näihin susiin kunnollinen lauhdutin ja vieläpä tehdä se ennakkoon, uskomukseni on että eipä tuo jäähdyttäjänneste oikein paranna vaihteiston toimintaa muutoinkaan. Katsastetaan nyt tuo uusi C malli ja jos laatu ei parane vaihdetaan sitten japstötteröön ennenkun takuuaika umpeutuu..
Ainakin yksi syy laadunhuonontumiseen on ettei mitään koneita enää tehdä evoluution pohjalta,korjaamalla edellisen mallin viat.Vaan aina kun uusi malli tulee ulos,KAIKKI uusix,niin softa kuin rakenneosat ja konstruktio.Siinä niitä lapsenvikoja sitten korjataan,asiakas kärsii ja odottaa.Jos takuun ulkopuolella,asiakas kärsii,odottaa ja MAKSAA.
Eikä tämä tästä tän paremmaksi ole muuttumassa.Kaikilla tehtailla on hirveä kiire saada pakettinsa valmiiksi,saadakseen myytyä sen asiakkaille,ennenkuin kilpaileva firma myy näille oman tuotteensa.Siksi nää tuotteet tulee ulos softa-ym muine vikoineen,kun ei oo ollut aikaa tarpeeksi testata.Toisaalta saattaapi olla että ei siitä niin hirveästi välitetäkään,vaihtakoon vaan merkkiä,toiset on kyllästyneet taas esim. volvon tai jonkin muun vikoihin ja hyvässä uskossaan ostavat seuraavaksi mersun,todetakseen vain...Mutta kauppa käy,asiakkaat vaan vaihtuu.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Joo ja se on ihan saletti, että kyllä Vehon huoltotoimi on tänä päivänä todella heikolla tasolla Mersun suhteen, eikä vikojen ennakointiin kiinnitetä hyttysen paskan vertaa huomiota. Ei liene paljo motivaatiota tehdä töitä kunnolla. Jos jotain isompaa tai pienempää tulee, niin kannattaa jossain muualla korjauttaa kuin Veholla. Hyvää palvelua on Veholta turha ainakaan pk-seudulla useimmissa toimipisteissä odottaa, ellei omista jotain 100 000 € spesiaali-Mersua. Ainoastaan Pitskun Vehossa suunnilleen ihmisenä kohdellaan ja reklamointi on aina toiminut ja siellä on korjattu muiden Vehojen ryssimisetkin mukisematta ryssijän laskuun...
Kiitos
Tiedän kyllä, takuu 2 vuotta oli umpeutunut, sorruin pitämään tätä autoa hieman pidempään kun minulla tulee vuosittain kuitenkin aika vähän ajokilometrejä, arvelin että kestää, kun ovat nuo aikaisemmatkin mallit kestäneet. (ei olis kannattanut!) Edellinen auto vm.00 MB 200 CDI oli luotettava (ajoa yli 250tkm) joten ajattelin että tämä kestää nyt vähän yli takuusta. Maahantuojalta, etenkin Mercedeksen takuuosastolta sain inhimillistä palvelua ja tulivat vastaan kustannuksissa, vanhoja korjattuja kikkeitä en autooni huolinut ja surahtivathan siinä vähän omatkin käämit mutta lopulta hyvilläni olen kun en koko summaa joutunut makselemaan.Pena kirjoitti:Tiedätkö Sofia, jos olet reklamoinut auton takuuaikana vaihteisto-ongelmista, niin kuluttajaehtojen mukaan on vika ollut jo silloin vaihteistossa kun siitä ilmoitit eka kerran merkkikorjaamolle ja olet oikeutettu täyteen korvaukseen. Jos reklamoinnit löytyy vielä kirjallisena, niin silloin asia on helpompi todistaa.
Uudelle vaihteistolle ja rempalle takuut on ja seuraava omistaja saa oikeasti ehyen auton, vioista ja korjauksesta on selkeä dokumentti auton huoltohistoriassa, aluksi pidin sitä tahrana ajatellen vaihtoarvoa, mutta loppuviimein suurempana hyötyjänä on kuitenkin seuraava omistaja eikä niinkään hyvintoimeentuleva autoliike. (Tietoa on ainakin kirjallisena, tyyppiviasta.) Vaihtoarvoon remontilla ei ollut merkitystä, kurssi noudatti vastaavan hintaa.
Saa udella...
masaf1 kirjoitti:Vieläkö vaihdoit Mersuun, jos saa udella? Vai vaihtuiko merkki?
Toyota teki aivan varteenotettavan tarjouksen harkitsin sitä huolella mutta edelleen päädyin Mb-C sarjan farmariin, uudessa on kyllä automaatin sijaan manuaali, tilasin sitten muuta mukavuutta tuon automaattilootan sijaan. Varmistin vielä että nyt v-öljyt ja glykolit ovat suljetuissa järjestelmissään (vahingosta viisastuneena

kyllähän se tosiasia että tekninen kehitys kulkee liian lujaa eteenpäin ja valmistajatkin ovat aika kusessa takuuasioiden hoitamisessa . asioille ei vain tehdä mitään annetaan olla ja ootetaan kylmä rinki perseen ympärillä että laitetaanko viasta takaisinkutsuminen huoltoon jonkun ihan hölmön testaamattomuuden takia. Tuo lauhdutinvika joka esiintyy tuossa laatikkoöljyjen sekoittumisessa niin sekin on tiedetty kauan samoin on menneet mootoriöljyjen lauhduttimiakin rikki ja silloin pata levinnyt on se älytöntä mutta nykyään enemmän normaalia kuin harvinaista.Sama melkein minkä kotteron ostaa niin kusessa on jollakin tapaa . Eihän toimivia autoja voi tehdä sittenhän tämä kvartaalitalous menis nurin täysin ja siirryttäs omavarais talouteen ja silloin vanhat kunnon 123/124 koriset mersut pellitettäs ja ajettas maailman loppuun asti onnellisena 

Tuoreena MB:n haltijana sekä foorumin lukijana voisin heittää omia kokemuksia laadusta ja laaduttomuudesta automerkkien kesken. Oma autohistoria on seuraava:
Ford Escort
Datsun/Nissan Cherry
Saab 99
Ford Fiesta
Saab 900i
Volkswagen Golf TD
Saab 9000 cs
Opel Vectra DTI
Peugoet 306 HDI
Volkswagen Passat TDI
Seat Toledo TDI
Ford Mondeo TD
Volvo S80 D5
Skoda Suberb TDI
Toyota Avensis TD
MB C200 CDI
Kloppivuosina pysyi jakoavain ja räikkä käsissä siihen malliin, että remontit tuli värkättyä suurin piirtein itse. Noista autoista kaikki muut paitsi Seat ovat olleet enemmän tahi vähemmän käytettyjä ja Vectrasta lähtien diesel vehkeitä kuten myös Golf. Alkuvaiheen autojen laadusta ei ehkä sen enmpää kuin, että 900 saapakseen piti vaihtaa kansi kolme kertaa ja Fiesta oli täysi paska, johon tehtiin kansi remontti ainakin kaksi kertaa. 99 saappaalla oli ajettu ihan sairaan paljon, mutta toimi kuin unelma.
Mutta VW konserni eka tuttavuus Golf oli ollut opettajaperheessä ja pidetty pirun siistinä ja ajettu joku 150 tkm. Kaiken kaikkiaan ajelin sillä pari vuotta, vajaat 100 tkm. Vaihdelaatikko vaihdettiin kaksi kertaa, lämmityslaitteen moottori pari kertaa, vetoakseli paukahti kesken ex-vaimon ajelun, jolloin hajosivat myös vetonivelet. Suurin ongelma oli kuitenkin lopulta ruoste ja alkoi kukkimaan siihen malliin, että se vaihtui 9000 saabiautoon. Sen auton aikoina kilometrejä ei tullut paljoa, taisi olla puolitoista vuotta perheessä ja suurimmat viat olivat jatkuva ölljyvuoto ilmeisesti kampiakselin stefasta, jota ei vaan saatu kuntoon. Myös tästä poshati loppumeterillä lämmityslaiteen moottori.
Sitten tulikin Vectra, joka oli käytössä noin vuoden ja kilometrejä tuli itsellä siihen noin 30 tkm, kun pohjalla oli vajaat 120 tkm. Suurimmat ongelmat olivat pyörien suuntaus, jota ei kerta kaikkiaan saatu kohdilleen useammassakaan paikassa. Muutoin varsin tyydyttävä peli, mutta perhesuhteiden muututtua vaihto kahteen, jossa itselle jäi Peugeot 306. Ransakalainen kiikkuja, jolla sai selkänsä ajossa niin kipeäksi, että se ei ollut alla kuin pari kuukautta ja 10 tkm. Tekniikaltaan tuossa ajassa ei ennättänyt huomata ongelmia, mutta katto vuosi jostain vettä sisälle. Siis kuivan kelin auto. Se vaihtukin Passattiin, joka oli erittäin mainio peli siihen saakka kun täräytin sillä ensimmäisen ja toivottavasti viimeisen kolarin ja se meni lunastukseen. Ongelmia ei ollut siihen saakka mitään. Seat oli luonnollisesti uutena varsin tyydyttyvä ja vajaan vuoden aikana mittariin ennätti kertyä 60 tkm.
Perheen lisäyksen myötä tilat olivat pienehköt ja auto vaihtui Mondeoon. Mondeolla oli pyyhäisty vähän reilu 100 tkm ostaessa. Tässä oli auto, jossa ei toiminut huolto. Viimeisen kerran käämit paloi, kun olin hakemassa autoa huollosta ja laskun kirjoittaja väittää, että normihuolto; raitisilmasuodatinta ja öljyjä on vaihdeltu. Kysäisin, että entäs jarrupalat, jotka olin renkaita vaihtaessani huomannut olevan aika finaalissa. Laskuveikko kehui, että ne hyvät, jos niitä ei olla vaihdettu. Muutamaa kirosanaa tehosteena käyttäen ilmaisin epäilykseni, jolloin paikalle kutsuttiin huollon suorittanut hemmo. Tämäkin väitti palojen olevan reilussa kunnossa. Aloin jo epäilemään itseäni, mutta sanoin kuitenkin, että ajelehan auto sisälle uudelleen niin katsotaan. Huoltohemmo teki työtä pyydettyä ja nosti auton hiukan ylemmäs tarjosi käteeni taskulampun ja sanoi, että kun tuosta vanteiden välistä katsot niin näät että ne on kunnossa! Siinä vaiheessa käämeissä alkoi kärytä, tämäkö oli Ford merkkihuollon toimintatapa. Kiipesin kuskin oven kohtaalle ja otin lukkopultin avaimen, jonka löin hemmon kouraan ja sanoin, että alahan veivata rengasta irti. Nyt alkoi paikalle kerääntyä jo yleisöä, vaikka huoltopuoli olikin menossa ajankohdan vuoksi kiinni. Huoltohemmon naama oli väkkärässä, kun se irrotti rengasta. Mutta sitten se ilme vasta näkemisen arvoinen olikin, kun kaikki huomasivat, että palat olivat aivan kaput, niin lopussa kuin olla voi. Silloin annoin tulla oikein täydeltä laidalta. Hyvittelivät antamalla päiväksi käyttöön tuoreen C-maxin, vaihtamalla palat kaikkiin pyöriin ilmatteeksi ja antamalla reilun alen normihuollosta. Usko kuitenkin meni Fordiin sekä huoltoon ja asiaan vaikutti myös korin huono ruostesuojaus, joka alkoi pettämään vajaan kahden vuoden ikäisellä autolla.
Sitten nousikin oikein autoeliittiin ja vaihdoin Volvo S80 D5 -koneella. Näin ainakin luulin. Parin kuukauden ajon jälkeen mystiset sähköviat johtivat huoltopaikkaan tutustumiseen. Siitä se sitten alkoi, merkkihuollossa heitettiin ilmeisesti noppaa siitä mikä osa vaihdetaan aina seuraavaksi siten, että siitä voi heittää 1000 erkin laskun. Koskaan vikaa ei saatu korjattua, mittarissa paloi mitkä valot milloinkin, välillä oli valoja kuin joulukuusessa ja välillä ei mitään valoa. Limp mode koodi oli vähän väliä päällä tietäen siis sitä, että ne massiiviset tehot mitä periaatteessa piti olla olivatkin poissa. Tämä oli maantiellä mielenkiintoinen ominaisuus, kun ohitat rekkaa ja juuri rinnalla iskee limp moden päälle, siihen jää kuin täi tervaan. Auto oli käytössä 8 kk ja kilometerjä ennätti tulla noin 40 tkm, mutta sitten loppui mielenkiinto, kun auto oli enemmän huoltamon pihassa kuin maantiellä tai tallissa. Se vaihtui Skoda Suberbiin, joka palvelikin vajaat kaksi vuotta ja 120 tkm todella mainioisti. Ei yhtään mitään ylimääräistä 30 tkm huoltojen välillä. Lisäksi sattui vielä todella mainio huoltopaikka, jossa kaikki luonnisti erittäin hyvin. Autokuume kuitenkin iski vähitellen päällensä ja viime alkusyksystä subrebbi vaihtui Avensikseen. Avensiksen ehdottomasti huonoin puoli oli hirvittävä sisämelu maantie ja moottoritienopeuksissa. Joudun käyttämään paljon puhelinta matkatessani ja jos langan toisessa päässä oli yhtään hentoisempi ääni, niin mitään selkoa ei saa. Toinen, joka johti sen vaihtoon jo muutaman kuukauden ajon jälkeen oli, moottorin tietynlainen tehottomuus ja hitaus (vääntämättömyys) verrattuna Skodaan. Harkinnassa oli kyllä tehokortin vaihto, mutta kun se ei muutoinkaan tyydyttänyt kaikin puolin, koska auto muutti luonnettaan aikalailla kun eteen tulivat pohjoisen huonot kelit. Luottamus auton suuntavakauteen ja varmuuteen katosi ja niin katosi myös halu ajaa sillä. Joulukuun alkupuolella tuli sitten nykyinen MB C200, jolla on kohta taivallettu ja 10 tkm, pohjalla oli ~125 tkm ja huollettu versio, että saa nähdä kuinka MB pärjää Skodalle, joka on tähän astisista kokemuksista ollut ehdoton ykkönen. Jos MB ei tyydytä niin siirryn takaisin Skoda kantaan.
Tästähän tuli pitkä kuin Sinuhe egyptiläisestä ja nämä on tietysti vain omia kokemuksia jä näkemyksiä, joita ei pidä yleistää. Maamantaiversioitako lienee kohdalle sattunut noissa muutamassa tapauksessa. Kaiken kaikkiaan autotalojen tulisi ehdottomasti enennän kiinnittää huomioita huollon asiantuntemukseen, rehellisyyten ja avoimuuteen. Itsellä on ainakin tällä hetkellä tunne, että Fordia ja Volvoa ei ihan heti meidän tallissa näy ja tämä johtuu 99 % huollon töpeksinnästä.
Ford Escort
Datsun/Nissan Cherry
Saab 99
Ford Fiesta
Saab 900i
Volkswagen Golf TD
Saab 9000 cs
Opel Vectra DTI
Peugoet 306 HDI
Volkswagen Passat TDI
Seat Toledo TDI
Ford Mondeo TD
Volvo S80 D5
Skoda Suberb TDI
Toyota Avensis TD
MB C200 CDI
Kloppivuosina pysyi jakoavain ja räikkä käsissä siihen malliin, että remontit tuli värkättyä suurin piirtein itse. Noista autoista kaikki muut paitsi Seat ovat olleet enemmän tahi vähemmän käytettyjä ja Vectrasta lähtien diesel vehkeitä kuten myös Golf. Alkuvaiheen autojen laadusta ei ehkä sen enmpää kuin, että 900 saapakseen piti vaihtaa kansi kolme kertaa ja Fiesta oli täysi paska, johon tehtiin kansi remontti ainakin kaksi kertaa. 99 saappaalla oli ajettu ihan sairaan paljon, mutta toimi kuin unelma.
Mutta VW konserni eka tuttavuus Golf oli ollut opettajaperheessä ja pidetty pirun siistinä ja ajettu joku 150 tkm. Kaiken kaikkiaan ajelin sillä pari vuotta, vajaat 100 tkm. Vaihdelaatikko vaihdettiin kaksi kertaa, lämmityslaitteen moottori pari kertaa, vetoakseli paukahti kesken ex-vaimon ajelun, jolloin hajosivat myös vetonivelet. Suurin ongelma oli kuitenkin lopulta ruoste ja alkoi kukkimaan siihen malliin, että se vaihtui 9000 saabiautoon. Sen auton aikoina kilometrejä ei tullut paljoa, taisi olla puolitoista vuotta perheessä ja suurimmat viat olivat jatkuva ölljyvuoto ilmeisesti kampiakselin stefasta, jota ei vaan saatu kuntoon. Myös tästä poshati loppumeterillä lämmityslaiteen moottori.
Sitten tulikin Vectra, joka oli käytössä noin vuoden ja kilometrejä tuli itsellä siihen noin 30 tkm, kun pohjalla oli vajaat 120 tkm. Suurimmat ongelmat olivat pyörien suuntaus, jota ei kerta kaikkiaan saatu kohdilleen useammassakaan paikassa. Muutoin varsin tyydyttävä peli, mutta perhesuhteiden muututtua vaihto kahteen, jossa itselle jäi Peugeot 306. Ransakalainen kiikkuja, jolla sai selkänsä ajossa niin kipeäksi, että se ei ollut alla kuin pari kuukautta ja 10 tkm. Tekniikaltaan tuossa ajassa ei ennättänyt huomata ongelmia, mutta katto vuosi jostain vettä sisälle. Siis kuivan kelin auto. Se vaihtukin Passattiin, joka oli erittäin mainio peli siihen saakka kun täräytin sillä ensimmäisen ja toivottavasti viimeisen kolarin ja se meni lunastukseen. Ongelmia ei ollut siihen saakka mitään. Seat oli luonnollisesti uutena varsin tyydyttyvä ja vajaan vuoden aikana mittariin ennätti kertyä 60 tkm.
Perheen lisäyksen myötä tilat olivat pienehköt ja auto vaihtui Mondeoon. Mondeolla oli pyyhäisty vähän reilu 100 tkm ostaessa. Tässä oli auto, jossa ei toiminut huolto. Viimeisen kerran käämit paloi, kun olin hakemassa autoa huollosta ja laskun kirjoittaja väittää, että normihuolto; raitisilmasuodatinta ja öljyjä on vaihdeltu. Kysäisin, että entäs jarrupalat, jotka olin renkaita vaihtaessani huomannut olevan aika finaalissa. Laskuveikko kehui, että ne hyvät, jos niitä ei olla vaihdettu. Muutamaa kirosanaa tehosteena käyttäen ilmaisin epäilykseni, jolloin paikalle kutsuttiin huollon suorittanut hemmo. Tämäkin väitti palojen olevan reilussa kunnossa. Aloin jo epäilemään itseäni, mutta sanoin kuitenkin, että ajelehan auto sisälle uudelleen niin katsotaan. Huoltohemmo teki työtä pyydettyä ja nosti auton hiukan ylemmäs tarjosi käteeni taskulampun ja sanoi, että kun tuosta vanteiden välistä katsot niin näät että ne on kunnossa! Siinä vaiheessa käämeissä alkoi kärytä, tämäkö oli Ford merkkihuollon toimintatapa. Kiipesin kuskin oven kohtaalle ja otin lukkopultin avaimen, jonka löin hemmon kouraan ja sanoin, että alahan veivata rengasta irti. Nyt alkoi paikalle kerääntyä jo yleisöä, vaikka huoltopuoli olikin menossa ajankohdan vuoksi kiinni. Huoltohemmon naama oli väkkärässä, kun se irrotti rengasta. Mutta sitten se ilme vasta näkemisen arvoinen olikin, kun kaikki huomasivat, että palat olivat aivan kaput, niin lopussa kuin olla voi. Silloin annoin tulla oikein täydeltä laidalta. Hyvittelivät antamalla päiväksi käyttöön tuoreen C-maxin, vaihtamalla palat kaikkiin pyöriin ilmatteeksi ja antamalla reilun alen normihuollosta. Usko kuitenkin meni Fordiin sekä huoltoon ja asiaan vaikutti myös korin huono ruostesuojaus, joka alkoi pettämään vajaan kahden vuoden ikäisellä autolla.
Sitten nousikin oikein autoeliittiin ja vaihdoin Volvo S80 D5 -koneella. Näin ainakin luulin. Parin kuukauden ajon jälkeen mystiset sähköviat johtivat huoltopaikkaan tutustumiseen. Siitä se sitten alkoi, merkkihuollossa heitettiin ilmeisesti noppaa siitä mikä osa vaihdetaan aina seuraavaksi siten, että siitä voi heittää 1000 erkin laskun. Koskaan vikaa ei saatu korjattua, mittarissa paloi mitkä valot milloinkin, välillä oli valoja kuin joulukuusessa ja välillä ei mitään valoa. Limp mode koodi oli vähän väliä päällä tietäen siis sitä, että ne massiiviset tehot mitä periaatteessa piti olla olivatkin poissa. Tämä oli maantiellä mielenkiintoinen ominaisuus, kun ohitat rekkaa ja juuri rinnalla iskee limp moden päälle, siihen jää kuin täi tervaan. Auto oli käytössä 8 kk ja kilometerjä ennätti tulla noin 40 tkm, mutta sitten loppui mielenkiinto, kun auto oli enemmän huoltamon pihassa kuin maantiellä tai tallissa. Se vaihtui Skoda Suberbiin, joka palvelikin vajaat kaksi vuotta ja 120 tkm todella mainioisti. Ei yhtään mitään ylimääräistä 30 tkm huoltojen välillä. Lisäksi sattui vielä todella mainio huoltopaikka, jossa kaikki luonnisti erittäin hyvin. Autokuume kuitenkin iski vähitellen päällensä ja viime alkusyksystä subrebbi vaihtui Avensikseen. Avensiksen ehdottomasti huonoin puoli oli hirvittävä sisämelu maantie ja moottoritienopeuksissa. Joudun käyttämään paljon puhelinta matkatessani ja jos langan toisessa päässä oli yhtään hentoisempi ääni, niin mitään selkoa ei saa. Toinen, joka johti sen vaihtoon jo muutaman kuukauden ajon jälkeen oli, moottorin tietynlainen tehottomuus ja hitaus (vääntämättömyys) verrattuna Skodaan. Harkinnassa oli kyllä tehokortin vaihto, mutta kun se ei muutoinkaan tyydyttänyt kaikin puolin, koska auto muutti luonnettaan aikalailla kun eteen tulivat pohjoisen huonot kelit. Luottamus auton suuntavakauteen ja varmuuteen katosi ja niin katosi myös halu ajaa sillä. Joulukuun alkupuolella tuli sitten nykyinen MB C200, jolla on kohta taivallettu ja 10 tkm, pohjalla oli ~125 tkm ja huollettu versio, että saa nähdä kuinka MB pärjää Skodalle, joka on tähän astisista kokemuksista ollut ehdoton ykkönen. Jos MB ei tyydytä niin siirryn takaisin Skoda kantaan.
Tästähän tuli pitkä kuin Sinuhe egyptiläisestä ja nämä on tietysti vain omia kokemuksia jä näkemyksiä, joita ei pidä yleistää. Maamantaiversioitako lienee kohdalle sattunut noissa muutamassa tapauksessa. Kaiken kaikkiaan autotalojen tulisi ehdottomasti enennän kiinnittää huomioita huollon asiantuntemukseen, rehellisyyten ja avoimuuteen. Itsellä on ainakin tällä hetkellä tunne, että Fordia ja Volvoa ei ihan heti meidän tallissa näy ja tämä johtuu 99 % huollon töpeksinnästä.
Siinä kansanauto sai reilusti kehua eikä ihan turhaan... jäi vain ihmetyttämään että miten noin vähän ajettu Golf meni rikki noin usein? Itellä 400tkm raiskattu GTI ja edelleen vakio loota. Kaksi vetoniveltä mennyt rikki, kolmas ja neljäs meneillään, alkuperäiset oli. Golffissahan tosiaan nivelet ei varota mitään, ne vain rikkoutuu yhtäkkiä. Sekin vielä kun esi GTI:ssä ja Dieselissä on sama vahvempi laatikko ja isommat nivelet.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kokemus...
[quote="eepes"]Tuoreena MB:n haltijana sekä foorumin lukijana voisin heittää omia kokemuksia laadusta ja laaduttomuudesta automerkkien kesken.
Joulukuun alkupuolella tuli sitten nykyinen MB C200, jolla on kohta taivallettu ja 10 tkm, pohjalla oli ~125 tkm ja huollettu versio, että saa nähdä kuinka MB pärjää Skodalle, joka on tähän astisista kokemuksista ollut ehdoton ykkönen. Jos MB ei tyydytä niin siirryn takaisin Skoda kantaan.
Onnea uudelle autollesi! Kyllä sinulla ihan hyvä peli on, kunhan katselet etteivät nuo glykolit ole missään tekemisissä tuon vaihteiston kanssa(Valeo problema).
Vehon huoltoa ajatellen, kyllä tuo sinun asenteesi aivan kohdallaan on, kuluttajan on hyvä olla tietoinen oikeuksistaan. Ota työmääräyksistä aina kirjallinen kopio itsellesi, ( vika, miten ilmenee jne).
Kiinnostuneena seurailen MB kokemuksiasi, mutta enpä just menis kyllä mollailemaan skodaakaan, ovat taineet "tietäjät itäisillä mailla" färkkäillä hinta / laatu suhteet kohdalleen
Joulukuun alkupuolella tuli sitten nykyinen MB C200, jolla on kohta taivallettu ja 10 tkm, pohjalla oli ~125 tkm ja huollettu versio, että saa nähdä kuinka MB pärjää Skodalle, joka on tähän astisista kokemuksista ollut ehdoton ykkönen. Jos MB ei tyydytä niin siirryn takaisin Skoda kantaan.
Onnea uudelle autollesi! Kyllä sinulla ihan hyvä peli on, kunhan katselet etteivät nuo glykolit ole missään tekemisissä tuon vaihteiston kanssa(Valeo problema).
Vehon huoltoa ajatellen, kyllä tuo sinun asenteesi aivan kohdallaan on, kuluttajan on hyvä olla tietoinen oikeuksistaan. Ota työmääräyksistä aina kirjallinen kopio itsellesi, ( vika, miten ilmenee jne).
Kiinnostuneena seurailen MB kokemuksiasi, mutta enpä just menis kyllä mollailemaan skodaakaan, ovat taineet "tietäjät itäisillä mailla" färkkäillä hinta / laatu suhteet kohdalleen

Mulla poiki 70 tkm matkalla 5 vetoniveltä golhvista. Ja Seatti käytti samoja niveliä, niin 80 tkm=4 niveltä...Sergey kirjoitti:Siinä kansanauto sai reilusti kehua eikä ihan turhaan... jäi vain ihmetyttämään että miten noin vähän ajettu Golf meni rikki noin usein? Itellä 400tkm raiskattu GTI ja edelleen vakio loota. Kaksi vetoniveltä mennyt rikki, kolmas ja neljäs meneillään, alkuperäiset oli. Golffissahan tosiaan nivelet ei varota mitään, ne vain rikkoutuu yhtäkkiä. Sekin vielä kun esi GTI:ssä ja Dieselissä on sama vahvempi laatikko ja isommat nivelet.
Lujaa VAG laatua........
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Eipä se ennakoiva huoltokaan ongelmien syntymistä estäny
Sofia kirjoitti:Autoa kyllä huollettiin aivan huolto-ohjelman mukaisesti Veholla, Härskit & Sörssellsönit eivät ole autoon kajonneet, valitettavasti siitä huolimatta ongelmia on tällä mallilla ollut riittämiin, vaihteisoremppa ei ole jäänyt ainoaksi. Huoltohistoriaan mahtuu; tukivarsia ym.pikkusälää, joka 100.000km ajoilla tuntui sekin entisen mersun laatuun verrattuna hieman oudoilta lastentaudeilta. Kun valittelin Vehon huollossa nykimisestä ja vaihteiston oudosta käytöksestä vastaus oli "vaihdetaan niitä vaihteistoöljyjä sitten seuraavassa huollossa". Seuraava huolto olikin sitten vähän suurempi. Hieman ihmetyttää edelleen että em. firmalla on mahdollisuus kuseksia silmään kuluttajia, maksattamalla kosmeettisia öljynvaihtoja vaihteistoon, tietäväthän he hyvinkin nykimisen todellisen syyn, (vaihteistöljy, suodattimet ja työ maksavat myös.)
Maahantuojalla ongelma on tiedossa, mutta kumma kyllä vaikka aikaa on ollut koko 2000-2005 luvun ajan, kuluttajalle asti kyseinen ongelma selviää vasta kun glykolia on vaihteistossa, koko vahinkohan voitaisiin estää vaihtamalla näihin susiin kunnollinen lauhdutin ja vieläpä tehdä se ennakkoon, uskomukseni on että eipä tuo jäähdyttäjänneste oikein paranna vaihteiston toimintaa muutoinkaan. Katsastetaan nyt tuo uusi C malli ja jos laatu ei parane vaihdetaan sitten japstötteröön ennenkun takuuaika umpeutuu.
Tutun kuulosta tekstiä,täällä Oulun Veholla vaihdettiin kaverin 211,320CDI,vaihteistoöljyjä,useaan otteeseen ja kuulemma huuhdellaan kunnolla,kunnes loppu kulut kokonaan,sitten glykoli testi,ja glykolit vaihteistoöljyn seassa,lisäksi laatikossa metallia että piti vaihtaa koko laatikko ja lauhdutin tehdas maksoi pulolet mutta maksettavaa jäi muistaakseni huuhteluineen 6000 euroa,naurettavaa että piti maksaa nekin turhaa tehdyt huuhtelut.Autolla oli ajettu 63000,Nyt tiedustelin että eikö se olisi järkevää vaihtaa mun autoon lauhdutin ennen kuin menee laatikko,mutta ei voi kuulemma etukäteen mitään tehdä ei tehdas hyväksy,ja kuulemma niin harvinainen vika ettei niitä monta ole mennyt.
Viimeksi muokannut jussilampi, Ke 25.02.2009 10:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Pakko nyt sanoa... Kuskissa vikaFenton kirjoitti:Mulla poiki 70 tkm matkalla 5 vetoniveltä golhvista. Ja Seatti käytti samoja niveliä, niin 80 tkm=4 niveltä...
Lujaa VAG laatua........

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Jospa olis tuuria
Onhan mahdollista Jussi, että sinun mersussasi on se kestävämpi Valeon malli, vuoden 2003 jälkeen,( Tieto saatu Mercedeksen tekniseltä osastolta) reklamointien jälkeen ovat parannelleet kuulemma niiden laatua. Muistan puhelun oikein hyvin, varovasti myönnettiin että onhan niitä vikoja ollut, mutta laatua on sittemmin parannettu. Katselin sitä rikkinäistä lauhdutinta, kun se oli irroteltu, päällisinpuolin aivan uuden näköinen, aika ohut ja sellaisia muovikikkeitä oli niissä päädyissä ja toisessa päädyssä oli sellainen erillinen kotelomainen osa josta lähti ne pikkuletkut sinne vaihteistoon, uusi oli vahvempitekoisen näköinen, tosin tuo mun auto oli muutenkin pienempi kun tuo sinun katuhai.
Aika odotettu tulos tuo Vehon kanta ettei ennakkoon vaihdeta, mitäänhän ei voi myöntää (vrt.mersupolitiikkaa). Surullisinta onkin että autoilijahan siinä sitten maksaa, jollei tehdasvakuutus ole voimassa ja mitä kalleempi malli niin sitä enemmän. Vaihteiston huuhtelukin maksaa Vehossa yli 500€ ja hieman uskallan epäillä tulosta, ainakin ko. firmassa tehtynä. (Minun autossani oireet jatkuivat jo kotimatkalla)Tuossa sivulla aiemmin neuvottiin ottamaan yhteyttä kuluttajaviranomaisiin, minulla ei silloin ollut aikaa lähteä asiaa setvimään, mutta katselin vähän nettisivuilta kuinka vastaavanlaisia asioita on ratkottu ja mahdollista on että sieltä voisi päätöksen saada jos vaihteisto leviää ennen 150.000 tkm, ainakin näin hankintahinnan perusteella voisi olettaa että voimansiirron on kestettävä edes 200 tkm. Minulle todettiin "pääkallonpaikalta" että jotta osakorvaus on mahdollista saada on dg ja korjaus suoritettava heidän määrämässään korjaamossa, lisäksi edellytettiin että auton aikaisemmat huollot olivat suoritettu asianmukaisesti Veholla / valtuutetussa huollossa.
Loppupäätelmäni onkin että kauppa se on joka kannattaa, tuo glykolitestihän ei ole mikään korjaustoimempide vaan vianmääritys, lab.alaa jonkin verran tuntevana hieman ihmetyttää mikä ihme siinä HI04:ssa ja lakmuksessa kustantaa yli 50€? Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista
Aika odotettu tulos tuo Vehon kanta ettei ennakkoon vaihdeta, mitäänhän ei voi myöntää (vrt.mersupolitiikkaa). Surullisinta onkin että autoilijahan siinä sitten maksaa, jollei tehdasvakuutus ole voimassa ja mitä kalleempi malli niin sitä enemmän. Vaihteiston huuhtelukin maksaa Vehossa yli 500€ ja hieman uskallan epäillä tulosta, ainakin ko. firmassa tehtynä. (Minun autossani oireet jatkuivat jo kotimatkalla)Tuossa sivulla aiemmin neuvottiin ottamaan yhteyttä kuluttajaviranomaisiin, minulla ei silloin ollut aikaa lähteä asiaa setvimään, mutta katselin vähän nettisivuilta kuinka vastaavanlaisia asioita on ratkottu ja mahdollista on että sieltä voisi päätöksen saada jos vaihteisto leviää ennen 150.000 tkm, ainakin näin hankintahinnan perusteella voisi olettaa että voimansiirron on kestettävä edes 200 tkm. Minulle todettiin "pääkallonpaikalta" että jotta osakorvaus on mahdollista saada on dg ja korjaus suoritettava heidän määrämässään korjaamossa, lisäksi edellytettiin että auton aikaisemmat huollot olivat suoritettu asianmukaisesti Veholla / valtuutetussa huollossa.
Loppupäätelmäni onkin että kauppa se on joka kannattaa, tuo glykolitestihän ei ole mikään korjaustoimempide vaan vianmääritys, lab.alaa jonkin verran tuntevana hieman ihmetyttää mikä ihme siinä HI04:ssa ja lakmuksessa kustantaa yli 50€? Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista

-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Jospa olis tuuria
Sofia kirjoitti:Onhan mahdollista Jussi, että sinun mersussasi on se kestävämpi Valeon malli, vuoden 2003 jälkeen,( Tieto saatu Mercedeksen tekniseltä osastolta) reklamointien jälkeen ovat parannelleet kuulemma niiden laatua. Muistan puhelun oikein hyvin, varovasti myönnettiin että onhan niitä vikoja ollut, mutta laatua on sittemmin parannettu. Katselin sitä rikkinäistä lauhdutinta, kun se oli irroteltu, päällisinpuolin aivan uuden näköinen, aika ohut ja sellaisia muovikikkeitä oli niissä päädyissä ja toisessa päädyssä oli sellainen erillinen kotelomainen osa josta lähti ne pikkuletkut sinne vaihteistoon, uusi oli vahvempitekoisen näköinen, tosin tuo mun auto oli muutenkin pienempi kun tuo sinun katuhai.
Aika odotettu tulos tuo Vehon kanta ettei ennakkoon vaihdeta, mitäänhän ei voi myöntää (vrt.mersupolitiikkaa). Surullisinta onkin että autoilijahan siinä sitten maksaa, jollei tehdasvakuutus ole voimassa ja mitä kalleempi malli niin sitä enemmän. Vaihteiston huuhtelukin maksaa Vehossa yli 500€ ja hieman uskallan epäillä tulosta, ainakin ko. firmassa tehtynä. (Minun autossani oireet jatkuivat jo kotimatkalla)Tuossa sivulla aiemmin neuvottiin ottamaan yhteyttä kuluttajaviranomaisiin, minulla ei silloin ollut aikaa lähteä asiaa setvimään, mutta katselin vähän nettisivuilta kuinka vastaavanlaisia asioita on ratkottu ja mahdollista on että sieltä voisi päätöksen saada jos vaihteisto leviää ennen 150.000 tkm, ainakin näin hankintahinnan perusteella voisi olettaa että voimansiirron on kestettävä edes 200 tkm. Minulle todettiin "pääkallonpaikalta" että jotta osakorvaus on mahdollista saada on dg ja korjaus suoritettava heidän määrämässään korjaamossa, lisäksi edellytettiin että auton aikaisemmat huollot olivat suoritettu asianmukaisesti Veholla / valtuutetussa huollossa.
Loppupäätelmäni onkin että kauppa se on joka kannattaa, tuo glykolitestihän ei ole mikään korjaustoimempide vaan vianmääritys, lab.alaa jonkin verran tuntevana hieman ihmetyttää mikä ihme siinä HI04:ssa ja lakmuksessa kustantaa yli 50€? Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista
Toivotaan että on, otin kuitenkin varalta paisuntasäiliön korkista O-renkaan pois ettei jäähdyttimeen tule painetta,ja koska vaihteistossa on 3 Kp paine tulee vaihteistoöljy lauhduttimeen eikä päinvastoin, jos rupeaa lauhdutin vuotaan. ja sen verran on mullakin kemistinvikaa,että tiedän että kevyempänä punainen vaihteistoöljy nousee paisuntasäiliön pinnalle,ja siihen riittää ihan manuaalinen analysointi,eikä tarvi pistää autoasentajia labrahommiin.Moro!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
JarmoL kirjoitti:Missähän kaikissa malleissa tuota Valeon lauhdutinta on käytetty? Itselläni on C180 farkkuautomaatti mallia 2000 eli siis 202. Tieto lisää tuskaa, mutta kysyn silti, että onko mahdollista, että tuossa olis juuri tuo riskaabeli rakenne? En tuota oikein itse osaa katsoa enkä haullakaan löytänyt
Jos auton vaihteistosta menee putket jäähdyttimeen,on mahdollista että voivat mennä nesteet sekaisin,kuitenkin tapauksia on ilmeisesti aika vähän,mutta on otettava huomioon että autot ovat vielä suhteellisen tuoreita aika näyttää särkyykö kaikki viallisella jäähdyttäjä erällä varustetut autot pitkällä aikavälillä.
Olen selvitellyt tätä jäähdytinongelmaa ja tiedän että jäähdyttimiä on käytetty kahta eri paksuutta Nro 211 500 08 02 40mm paksu ja
Nro 211 500 34 02 32mm paksu ja Sofian kirjoituksesta sain sen käsityksen että hällä on särkynyt juuri tämä ohuempi.
Valeolta on vaan päässyt erä viallista tuotetta markkinoille,ja varmaan vastaa tuotteensa virheistä viimekädessä.Nyt näistä kirjoituksista saa sen käsityksen että mersu on ostanut näitä syyläreitä joltain nyrkkipajalta halvalla.
Tosiasia on kuitenkin, että Valeo on maailman suurimpia auton osan valmistajia,valmistaa osia kaikille tunnetuille merkeille.Valeolla on 51700 työntekijää 113 tehdasta ja 35 tutkimus ja tuotekehitys yksikköä 20 eri maassa,Epäilen että kyllä mersu korvaukset ottaa Valeolta ja vielä kusettaa asiakkaita kun ottaa niiltä 50% korjauksesta.
No itse ajelen ilman paisuntasäiliön korkin O-rengasta,varmuuden maksimointia,niin ei ole ainakaan sitä vaaraa että nesteet pääsee öljyyn kun syylärissä ei ole painetta,vaan öljy tulee nesteeseen jos lauhdutin särkyy.Tosi hyvin jäähdyttää ja pelaa vaikkei jäähdyttimessä olekkaan painetta.Enkä kyllä ymmärrä miksi suomen olosuhteissa ohueen peltikennoon pitää synnyttää nesteen lämpölaajenemisen takia jumalaton paine ja koneen jähtyessä pakkasessa suuri alipaine,ja kun kennossa on yhdistetty vielä metalli ja muovi,jota yli ja alipaine nitkuttaa olen varma ettei hyväksytä paineastiaksi, missään muualla kuin autossa.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Se on ainakin selvää, että koko ajan lisääntyvä elektroniikka ei autojen kestävyyttä ainakaan paranna. Lisäksi kannattaa huomioida, että EU:n RoHS (Restriction of Hazardious Substances) direktiivi kielsi lyijyn käytön juotoksissa 2005 vuoden paikkeilla.
Lyijytön juottaminen ei ole ihan yksinkertaista. Lyijy-tina seos juottui matalemmissa lämpötiloissa, lisäksi juotoksesta tulee kestävä, joska lyijyjuotos on jonkin verran elastinen. Nykyisin juoksutusaineena toimii lyijyn sijaan hopea, joka on vaikeampi juottaa, vaatii korkeampia lämpötiloja. Kylmäjuotoksia tulee enemmän, joka näkyy laitteiden suurempana vikaantumisherkkyytenä nimenomaan tärinälle alttiissa kohteissa, kuten autoissa.
Menee oma aikansa, että opitaan juottaamaan uusilla juotospastoilla, ja prosesseilla. Lyijy on myrkky, joka kulkeutuu romuista luontoon, ja siitä ravintoketjun kautta ihmiseen, joten sinänsä EU:n päätös rajoittaa lyijyn käyttöä elektroniikan tuotantoprosessissa lienee loppujen lopuksi välttämätön.
Lyijytön juottaminen ei ole ihan yksinkertaista. Lyijy-tina seos juottui matalemmissa lämpötiloissa, lisäksi juotoksesta tulee kestävä, joska lyijyjuotos on jonkin verran elastinen. Nykyisin juoksutusaineena toimii lyijyn sijaan hopea, joka on vaikeampi juottaa, vaatii korkeampia lämpötiloja. Kylmäjuotoksia tulee enemmän, joka näkyy laitteiden suurempana vikaantumisherkkyytenä nimenomaan tärinälle alttiissa kohteissa, kuten autoissa.
Menee oma aikansa, että opitaan juottaamaan uusilla juotospastoilla, ja prosesseilla. Lyijy on myrkky, joka kulkeutuu romuista luontoon, ja siitä ravintoketjun kautta ihmiseen, joten sinänsä EU:n päätös rajoittaa lyijyn käyttöä elektroniikan tuotantoprosessissa lienee loppujen lopuksi välttämätön.
Jonkuhan son marsiskeltava framila
------------------------------------------------
------------------------------------------------
Olisiko näin?
Minulla oli ennen tätä "ongelma kappaletta", vm.2000, 200CDI, mainio kulkuväline ja luotettava, (mallisarjan viimeisiä). Tätä kyseistä valeo problematiikkaa ei siinä autossa ollut ja löytyi siitä autosta klassikon piirteitä muutoinkin, lisävarusteena jopa öljytikku ja sitä ei näistä uusista autoista enään löydyJarmoL kirjoitti:Missähän kaikissa malleissa tuota Valeon lauhdutinta on käytetty? Itselläni on C180 farkkuautomaatti mallia 2000 eli siis 202. Tieto lisää tuskaa, mutta kysyn silti, että onko mahdollista, että tuossa olis juuri tuo riskaabeli rakenne? En tuota oikein itse osaa katsoa enkä haullakaan löytänyt


Re: Olisiko näin?
-----
Minulla oli ennen tätä "ongelma kappaletta", vm.2000, 200CDI, mainio kulkuväline ja luotettava, (mallisarjan viimeisiä). Tätä kyseistä valeo problematiikkaa ei siinä autossa ollut ja löytyi siitä autosta klassikon piirteitä muutoinkin
-----
Tarkennuksena kyselen vielä, että tarkoitatko, että tuossa autossa ei sinulla ollut ongelmia vai että 202:ssa on erilainen rakenne ja sen takia siinä ei voi tuota ongelmaa olla?
Muuten olen samaa mieltä 202:sta. Huoleton ja yksinkertainen peli. Muutama harmiton pikkuvika (alapallot, narinahelat, jarruvalokytkin, mittariston pikselit) on ollut ja nekin ovat olleet yksinkertaisia korjata.
Minulla oli ennen tätä "ongelma kappaletta", vm.2000, 200CDI, mainio kulkuväline ja luotettava, (mallisarjan viimeisiä). Tätä kyseistä valeo problematiikkaa ei siinä autossa ollut ja löytyi siitä autosta klassikon piirteitä muutoinkin
-----
Tarkennuksena kyselen vielä, että tarkoitatko, että tuossa autossa ei sinulla ollut ongelmia vai että 202:ssa on erilainen rakenne ja sen takia siinä ei voi tuota ongelmaa olla?
Muuten olen samaa mieltä 202:sta. Huoleton ja yksinkertainen peli. Muutama harmiton pikkuvika (alapallot, narinahelat, jarruvalokytkin, mittariston pikselit) on ollut ja nekin ovat olleet yksinkertaisia korjata.
Re: Olisiko näin?
Sitä paitsi noistakin voidaan ottaa kolme neljästä jopa tyyppivikana, asioita joita W202:n ostajan tulee varautua korjaamaan.JarmoL kirjoitti:
Muuten olen samaa mieltä 202:sta. Huoleton ja yksinkertainen peli. Muutama harmiton pikkuvika (alapallot, narinahelat, jarruvalokytkin, mittariston pikselit) on ollut ja nekin ovat olleet yksinkertaisia korjata.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Olisiko näin?
JarmoL kirjoitti:-----
Minulla oli ennen tätä "ongelma kappaletta", vm.2000, 200CDI, mainio kulkuväline ja luotettava, (mallisarjan viimeisiä). Tätä kyseistä valeo problematiikkaa ei siinä autossa ollut ja löytyi siitä autosta klassikon piirteitä muutoinkin
-----
Tarkennuksena kyselen vielä, että tarkoitatko, että tuossa autossa ei sinulla ollut ongelmia vai että 202:ssa on erilainen rakenne ja sen takia siinä ei voi tuota ongelmaa olla?
Muuten olen samaa mieltä 202:sta. Huoleton ja yksinkertainen peli. Muutama harmiton pikkuvika (alapallot, narinahelat, jarruvalokytkin, mittariston pikselit) on ollut ja nekin ovat olleet yksinkertaisia korjata.
Kyllä mun käsittääkseni tätä lauhdutin ongelmaa on ollut vain osassa 2002-2003 vuoden autoista,(korjatkaa jos parempaa tietoa)muttei nuo Väyrysen laatikotkaan mitään pomminvarmoja ole olleet 230000km ja kaksi laatikkoa Oulun taksissa kylläkin takuuseen,mutta en tiedä toisilla taas kestää,onko tämä ihan tuuri peliä.Oulun Veholla oli vuosi sitten myynnissä,C220CDI Coupe automaatti,Aj.83000km ja jostain syystä uusi vaihdelaatikko,kun katsottiin huoltohistoriaa.Mutta kyllä vaihteisto öljyt kannattaa kuulemma vaihtaa 60000km välein,varsinkin kun tässä uudemmassa laatikossa ei vaihdu kuin puolet eli vajaa 4 litraa,koska turbiinissa ei ole enään proppua.
Ei varmaan Sofialla,mikään huono valinta tuo manuaali vaihteisto,eikä varmaan rasita oikeaa kättä liikaa,varmaan olisi parempi keksintö tietokoneeseen automaattinen hiiri.kyllä nuo automaatit on vähän niitä jenkki höpötyksiä,samoin kun sähköiset penkin säädöt 3 eri muistilla ja sähköisesti sivuun kääntyvät peilit,ja sähköinen ratin säätö,on niihin pitäny laittaa sähkömoottori poikineen,eikä ole ensisäädön jälkeen ollut tarvetta käyttää.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
JarmoL kirjoitti:No hyvä, nyt kun ei kysellä 202:sta enempää niin voi ajella rauhassa.
60000 km välein olen minäkin varmuuden vuoksi vaihdellut laatikon öljyt. Upeasti pelaa ja leppoisaa on ajella. Tämä on minulle ensimmäinen automaatti. Edellinen puolestaan oli viimeinen manuaali...
Kyllä kait se viimeinen W202,on varma peli, siitä on ehditty 7vuodessa karsia lastentaudit.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: Olisiko näin?
Totta puhut, kannataa kuitenkin varmuudeksi tarkastaa laskusta kuinka monesta litrasta laskutetaan, se öljy on todella hintavaa ja maksaa maltaita jos vielä pitää maksaa siitäkin öljystä jolla on jo muutama kymppi ajettu.jussilampi kirjoitti:JarmoL kirjoitti:-----
Minulla oli ennen tätä "ongelma kappaletta", vm.2000, 200CDI, mainio kulkuväline ja luotettava, (mallisarjan viimeisiä). Tätä kyseistä valeo problematiikkaa ei siinä autossa ollut ja löytyi siitä autosta klassikon piirteitä muutoinkin
-----
Kyllä mun käsittääkseni tätä lauhdutin ongelmaa on ollut vain osassa 2002-2003 vuoden autoista,(korjatkaa jos parempaa tietoa)muttei nuo Väyrysen laatikotkaan mitään pomminvarmoja ole olleet 230000km ja kaksi laatikkoa Oulun taksissa kylläkin takuuseen,mutta en tiedä toisilla taas kestää,onko tämä ihan tuuri peliä.Oulun Veholla oli vuosi sitten myynnissä,C220CDI Coupe automaatti,Aj.83000km ja jostain syystä uusi vaihdelaatikko,kun katsottiin huoltohistoriaa.Mutta kyllä vaihteisto öljyt kannattaa kuulemma vaihtaa 60000km välein,varsinkin kun tässä uudemmassa laatikossa ei vaihdu kuin puolet eli vajaa 4 l
Olen vähän varovasti kysellyt, paikallisilta MB autoilijoilta vaihteisto-ongelmista, sain tietooni että Tampereen seudullakin niitä on levinnyt takuuaikana monta, erikoisinta onkin että kaksi niistä autoista on käyttöönotettuja vuoden 2004 aikana. Pakosta tulee mieleen, josko tänne Suomeen on kärrätty jotain pahnanpohjallisia vai onko todellakin näin että tuo lyijytön juotos on niin epävarma että niitä vain postailee aika ajoin. Mielestäni karsein tapaus oli erään vähän vanhemman pariskunnan auto pohjammaalta, vaihteistossa oli vikaa ja merkkikorjaamossa öljyjä oli vaihdeltu sekä tietokoneohjelmia oli vaihdeltu jotta vaihteisto olisi saatu pelailemaan paremmin, no isäntä tais kyllästyä paikallisen ainaiseen vianmääritykseen ja vei autonsa peräkylän pikkukorjaamolle korjattavaksi, turbiini ja öljyt kuulemma vaihdettiin, nykitykset ja jurinat loppuivat(lauhdutinviasta ei siellä tiedetty) matka jatkui 3000km ja sitten edessä olikin uusi remontti jolloin vaihdettiin turbiinit, vaihdelaatikot ja lauduttimet, valmistajan takuu ei vastannut kustannuksia, tämä auto oli vm 2003.
Siinä mielessä hyvä lueskella näitä juttuja, että omat pikku murheet autossa asettuu ikäänkuin "oikeaan paikkaan asteikolla".
Mullahan onkin näköjään maailman paras, lähes ongelmaton auto.
Taitaakin olla just se viimeinen "kunnolla tehty vanhanajan auto".
Kilsojakin vasta vajaa 250000. Melkein uusikin siis. Ja minä ääliö jopa hetken harkittin vaihtoo pois. Huhhuh, että tulin onneksi järkiin.
Ja mikä parasta foorumin avulla on kaikki mahdolliset vikakohteet jo etukäteen tiedossa. Jos siis alkaa oirehtia, tietää mitä tehdä.
Ja huoltopaikkoja on Tampereen seudulla joka lähtöön. On Vänttinen, Helenius ja hätätilassa Veho. Vehosta saa myös leimat kirjaan, jos haluaa niitä keräillä.
Mullahan onkin näköjään maailman paras, lähes ongelmaton auto.

Taitaakin olla just se viimeinen "kunnolla tehty vanhanajan auto".
Kilsojakin vasta vajaa 250000. Melkein uusikin siis. Ja minä ääliö jopa hetken harkittin vaihtoo pois. Huhhuh, että tulin onneksi järkiin.

Ja mikä parasta foorumin avulla on kaikki mahdolliset vikakohteet jo etukäteen tiedossa. Jos siis alkaa oirehtia, tietää mitä tehdä.
Ja huoltopaikkoja on Tampereen seudulla joka lähtöön. On Vänttinen, Helenius ja hätätilassa Veho. Vehosta saa myös leimat kirjaan, jos haluaa niitä keräillä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Mulla on siis ilmeisesti tommonen murheenkryyni autossani (E220Cdi Aut -01)? Autolla on aika vähän ajettu, mutta ajattelin vaihdattaa laatikon öljyt seuraavassa (50tkm) huollossa. Ei ainakaan varmasti tee haittaa. Minkälaiset oireet on kun katastrofi alkaa lähestyä? Nykimisestä on ainakin puhuttu. Millä tavoin nykiminen pitäisi huomata?
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Oireistoa....
No, arvatenkin jokainen huomaa noita juttuja eri tavalla, vähän ajotavasta riippuen. Minulla ensimmäiset oireet alkoivat aivan normaalissa rauhallisessa liikkeellelähdössä, auton vaihteisto toimi epämääräisesti, voisi ehkä kuvailla että "kytkin luistaisi vähän". Oireet pahentuivat nopeasti, panin merkille että kylmänä toimi kohtalaisesti mutta kun moottorinlämpötila oli normaali nykitykset ja auton "tukkoisuus" oli selvästi havaittavissa, esim risteyksestä lähtiessä vaihaminen takkuili ja oli huomattavan jähmeää. Vaihteisoöljyjen huuhtelulla tilanne helpotti vähän mutta, ongelmat palailivat melko nopeasti takaisin. Nykitys pahenee nopeasti, lopulta normaalissa ajonopeudessakin huomaa auton peräosasta kuuluvan jurinan / tärinän, sen huomasi alussa vain ajettaessa esim ylämäkeen vakionopeudella, etenkin tärinä paheni jos nosti nopeutta tuossa tilanteessa.Sami J. E. kirjoitti:Mulla on siis ilmeisesti tommonen murheenkryyni autossani (E220Cdi Aut -01)? Autolla on aika vähän ajettu, mutta ajattelin vaihdattaa laatikon öljyt seuraavassa (50tkm) huollossa. Ei ainakaan varmasti tee haittaa. Minkälaiset oireet on kun katastrofi alkaa lähestyä? Nykimisestä on ainakin puhuttu. Millä tavoin nykiminen pitäisi huomata?
Tiedän että oireisto saattaa tulla varsin huomaamatta, varsinkin jos ajaa todella vähän, mutta näin minulla.
Varmaankin se glykoli testaus kantsii ottaa oljynvaihdon yhteydessä ja vahingosta viisastuneena, minä selvittäisin vielä mikä kenno siellä tähden alla on.
[quote="Fenton"][quote="Sergey"]Siinä kansanauto sai reilusti kehua eikä ihan turhaan... jäi vain ihmetyttämään että miten noin vähän ajettu Golf meni rikki noin usein? Itellä 400tkm raiskattu GTI ja edelleen vakio loota. Kaksi vetoniveltä mennyt rikki, kolmas ja neljäs meneillään, alkuperäiset oli. Golffissahan tosiaan nivelet ei varota mitään, ne vain rikkoutuu yhtäkkiä. Sekin vielä kun esi GTI:ssä ja Dieselissä on sama vahvempi laatikko ja isommat nivelet.[/quote]
Mulla poiki 70 tkm matkalla 5 vetoniveltä golhvista. Ja Seatti käytti samoja niveliä, niin 80 tkm=4 niveltä...
Lujaa VAG laatua........[/quote]
Miten te ajatte niillä autoillanne? mulla on tullut kansanautoilla yli 150tkm ajoa ja autoja on piiskattu radalla ja tiellä ihan surutta ja silti en ole saanut kun 2 vetarin ulkopään nivelet rikki ja niilläkin oli ajettu jo 200tkm molemmilla ja kerran lähti vetarin sisäpään limppu irti laatikon päästä kun oli pultit löysällä
mutta muuten ne on kestänyt loistavasti.. ja toisaalta noi volkkarien osat on halpoja niin ei nyt kauhee katastrofi ole jos vetari hajoo 
Mulla poiki 70 tkm matkalla 5 vetoniveltä golhvista. Ja Seatti käytti samoja niveliä, niin 80 tkm=4 niveltä...
Lujaa VAG laatua........[/quote]
Miten te ajatte niillä autoillanne? mulla on tullut kansanautoilla yli 150tkm ajoa ja autoja on piiskattu radalla ja tiellä ihan surutta ja silti en ole saanut kun 2 vetarin ulkopään nivelet rikki ja niilläkin oli ajettu jo 200tkm molemmilla ja kerran lähti vetarin sisäpään limppu irti laatikon päästä kun oli pultit löysällä


M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.