Nyt huomasin ebayssä eräässä 126ssa saman jutun, eli ei ole kiinni Suomen ilmastostakaan. Tämä auto on USAssa
w126 takalasin alareunan vaalentuminen? Hurtuminen?
w126 takalasin alareunan vaalentuminen? Hurtuminen?
Eli mistä tämä johtuu useissa 126 mersuissa? Omassa autossani on myös juuri samassa kohtaa noin kahen sormen levyinen vaalentuma. Mitä se oikein on, kosteutta? Kun se on jatkuvasti siellä, oli kesä tai talvi.
Nyt huomasin ebayssä eräässä 126ssa saman jutun, eli ei ole kiinni Suomen ilmastostakaan. Tämä auto on USAssa

w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Kosteuttahan se taitaa olla. Vanhoissa tuuli/takalaseissa aika yleistä.
Jostain syystä, esim pieni halkeama siellä lasin ulkokantissa, kosteus pääsee tunkemaan laminoinnin väliin. Ja taitaa ne laminaatit toisinaan haristua muutenkin. Pois ei saa lopullisesti kuin lasia vaihtamalla
Jostain syystä, esim pieni halkeama siellä lasin ulkokantissa, kosteus pääsee tunkemaan laminoinnin väliin. Ja taitaa ne laminaatit toisinaan haristua muutenkin. Pois ei saa lopullisesti kuin lasia vaihtamalla
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
- Voihanrontti
- Mersumies
No nyt se selvis mikä se on
, sama ilmiö huomattu täälläkin.
Onneksi vaan kosteutta, minä aloin jossain vaiheessa kuvittelemaan että se on hometta

Onneksi vaan kosteutta, minä aloin jossain vaiheessa kuvittelemaan että se on hometta

C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Home tai kosteus, kettumainen se silti on.kaijan kirjoitti:No nyt se selvis mikä se on, sama ilmiö huomattu täälläkin.
Itse olen koittanut pitää autoa aina kuivassa. Onneksi omassa tuo ei ole kuin peukalonpäänkokoinen alue.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
- j.s.lehti.
- Mersumies
takalasi
Siinä on laminoitu takalasi kun se välissä oleva muovikalvo saa kosteutta
se vetää harmaaksi Pitäisi tiivistää se lasi aivan ympäri tämä lasin ja kumin
väli se voi ajan oloon vähitellen vähentää sitä harmautta minulla on 123sa
sama homma minä laitin uuden lasin josta oli valmiiksi kulma rikki
ns matkavaurio jonka tiesin tekevän tämän homman mutta se häviää lämpimällä
Mutta sanokaapa nämä viisaat miksi näissä S malleissa ainakin vanhem-
missa on laminoitu takalasi Kun kaikissa muissa on segurit lasit Mikä kestää
humattavasti enenmään tätä korin elämistä kysyn vaan.
- adenauer300
- Asiantuntija
Kyllähän tuo johtuu vuotavasta takalasin tiivisteestä, joka päästää veden väliinsä, josta se pääsee lasin kantista lasin väliin. Jos on ehjä tiiviste, ei lasi mene tuollaiseksi.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
Sanoisimpas ettei niin ehjää tiivistettä ole olemassakaan mistä ei vesi pääsisi lasin ja kumin väliinadenauer300 kirjoitti:Kyllähän tuo johtuu vuotavasta takalasin tiivisteestä, joka päästää veden väliinsä, josta se pääsee lasin kantista lasin väliin. Jos on ehjä tiiviste, ei lasi mene tuollaiseksi.

W124 300D aut -89
- j.s.lehti.
- Mersumies
tiivistys
SILICONI Ei koskaan autoon Ensinnäkin se ei tartu sen saa hetken päästä
vetää nauhana pois mm 3M on varsin hyvä tuulilasmassa ei liimattaviin
laseihin eikä ole kallista Mutta jos liimalasi tekee tämän saman homman niin se on stten taas eri homma Mutta en ole matkani varrella tavannut yhtään
Takalasia Alkuperäistä Liimattavaa laminoitua paitsi sellaisia jotka on jälkeenpäin vaihdettu en uskalla sanoa että tuhansia mutta satoja laseja vuodesta 60 --90 lukuun saakka
vetää nauhana pois mm 3M on varsin hyvä tuulilasmassa ei liimattaviin
laseihin eikä ole kallista Mutta jos liimalasi tekee tämän saman homman niin se on stten taas eri homma Mutta en ole matkani varrella tavannut yhtään
Takalasia Alkuperäistä Liimattavaa laminoitua paitsi sellaisia jotka on jälkeenpäin vaihdettu en uskalla sanoa että tuhansia mutta satoja laseja vuodesta 60 --90 lukuun saakka
- adenauer300
- Asiantuntija
Perhana, mulla taitaa olla sitten ollut hyviä yksilöitä nuo mun 3 S mersua, kun missään niistä ei ole kyseistä vikaa ollut. Tosin on niissä tiivisteissä sellainen musta massa siinä lasiurassa ollut aina kun oon lasit ottanut pois esim maalausta vartenyttewi kirjoitti:Sanoisimpas ettei niin ehjää tiivistettä ole olemassakaan mistä ei vesi pääsisi lasin ja kumin väliinadenauer300 kirjoitti:Kyllähän tuo johtuu vuotavasta takalasin tiivisteestä, joka päästää veden väliinsä, josta se pääsee lasin kantista lasin väliin. Jos on ehjä tiiviste, ei lasi mene tuollaiseksi.ja kun vuosikausia laminoidun lasin reunat on kosteana niin noinhan siinä käy,jostain syystä noihin ei vaan ole tehtaalla laitettu tiivistysmassaa lasin ja kumin väliin,korin ja pellin välissä yleensä jotain on.Eli jos jollain vielä on ässässä virheetön takalasi niin kannattaapi laittaa/laitattaa lasin ja kumin väiin sopiva tiivistysmassa (ja taas kerran ei sitä s**tanan silikoonia) Joitakin tuommosia oovat täälläpäin meikanneet siistimmiksi leikkuuttamalla mainostoimistossa lasin ulkoreunaan sopivat mustat teippaukset
on meinaan melko tyyris tuo lasi uutena ja käytettyjä hyviä ei vaan ole tyrkyllä.

Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
Re: takalasi
Tuosta kuvassa näyttäisi olevan vastuslangat laminoitu lasin sisään, aivan kuten on lämmitettävissä tuulilaseissa. Todennäköisesti sen takia on laminoitu takalasi.j.s.lehti. kirjoitti:Siinä on laminoitu takalasi kun se välissä oleva muovikalvo saa kosteutta
Ei ole pakko ostaa alkuperäistä lasia. Voihan niittä teettää kotimaassakin. Yksi lasi malliksi, josta voi tehdä muotin ja mitata lämmityksen tehon. Sen jälkeen hinta riippuu sarjan suuruudesta. Jos löytyy riittävästi ostajia, niin ei se hinta hirveän korkeaksi nouse. Jaakko-Tuote Oy Kiukaisista kyllä pystyy tuollaisen lasin tekemään lämmityksineen kaikkineen. Mutta se mallilasi siis tarvitaan.
Re: takalasi
Samuel kirjoitti:Tuosta kuvassa näyttäisi olevan vastuslangat laminoitu lasin sisään, aivan kuten on lämmitettävissä tuulilaseissa. Todennäköisesti sen takia on laminoitu takalasi.j.s.lehti. kirjoitti:Siinä on laminoitu takalasi kun se välissä oleva muovikalvo saa kosteutta
Ei ole pakko ostaa alkuperäistä lasia. Voihan niittä teettää kotimaassakin. Yksi lasi malliksi, josta voi tehdä muotin ja mitata lämmityksen tehon. Sen jälkeen hinta riippuu sarjan suuruudesta. Jos löytyy riittävästi ostajia, niin ei se hinta hirveän korkeaksi nouse. Jaakko-Tuote Oy Kiukaisista kyllä pystyy tuollaisen lasin tekemään lämmityksineen kaikkineen. Mutta se mallilasi siis tarvitaan.
Saahan noita tarvikelaseja ihan teettämättäkkin,hinta vaan on aika suolanen

Ja kuten adenauer300 totesi et kun siellä tiivisteen välissä on massa niin ei ne lasin reunat harmaannu,oon noita pari vaihtanut just tuon harmaantumisen takia eikä niissä kummassakaan ollut mitään massoja välissä

Tosiaan kyllä se liimalasikin harmaantuu kun vaan saa riittävänkauan olla paikoillaan,se tuo tuulilasi on vaan vanhemmissa autoissa yleensä jo vaihdettu kerran tai useammankin.
W124 300D aut -89
- JuriPotkuri
- Mersumies
Onkohan kukaan yrittänyt korjata noita harmaantuneita kohtia tollasilla lasinpaikkausvälineillä. Jos poraisi pieniä reikiä (mitkä kyllä saa hienosti piiloon) ja syöttäisi toisesta reijästä paineella korjaushartsia laminaatin väliin ja toisesta reijästä imisi alipainepumpulla kosteutta pois samaan aikaan. Lasimiehet varmaan tajuaa idean. Siihen vielä prosessin aikana lämmitystä oikeisiin kohtiin. Onko missään kokeiltu, vai onko ihan tuhoon tuomittu idea
.
Terv. Juri

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Minä muistelen jostain kuulleeni että se on pelkkä ilma mikä aiheuttaa sen muovikalvon harmaantumisen tuolla lasin välissä. Toki pääseehän sinne kai kosteuttakin jos ilma pääsee. Eipä tuo ole menoa coupessa haitannut, saa olla toistaiseksi. Itse en ole tuota juuri nähnyt muissa kuin autoissa, joissa on tuo "näkymätön" lämmitys.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
JuriPotkuri kirjoitti:Onkohan kukaan yrittänyt korjata noita harmaantuneita kohtia tollasilla lasinpaikkausvälineillä. Jos poraisi pieniä reikiä (mitkä kyllä saa hienosti piiloon) ja syöttäisi toisesta reijästä paineella korjaushartsia laminaatin väliin ja toisesta reijästä imisi alipainepumpulla kosteutta pois samaan aikaan. Lasimiehet varmaan tajuaa idean. Siihen vielä prosessin aikana lämmitystä oikeisiin kohtiin. Onko missään kokeiltu, vai onko ihan tuhoon tuomittu idea.
Terv. Juri
En oo kyllä kokeillut mutta tuommosen lasin kun irrottaa autosta niin molemmat lasit ovat irti laminointikalvosta elikkä pitäis varmaan saada reikää myös siihen kalvoon ja hartsi painettua myös alempaan kerrokseen eli eipä osaa sanoa onnistuisko

W124 300D aut -89
Monenlaista on tullut kokeiltua, kun on noista purkuautoista laseja jäänyt.juhaoh kirjoitti:Eikös tuollaiset ainaki pienemmät häviä itsestää kuivina aurinkoisina kesäpäivinä. Tulee tosin takasin kun paikat kostuu, mutta jos tiivistäs siinä välissä.JuriPotkuri kirjoitti:Onkohan kukaan yrittänyt korjata noita harmaantuneita kohtia tollasilla lasinpaikkausvälineillä.
Terv. Juri
Ei ole mitään tehtävissä. Ei haihdu itsestään eikä saa haihtumaan lämittämällä eikä muillakaan konsteilla. Jos lämmittää reilusti, lasin välissä oleva muovi alkaa menemään ryppyyn ja vastuslangat menee poikki.
Ainoa vaihtoehto on ostaa uusi lasi. Purkamoista hyviä käytettyjä on yhtävaikea löytää kuin ehjiä puskurin cromeja.
Sedanin lasi ei uutena ole ihan järjettömän hintainen. Muistaakseni ovh. jotain 550€. Coupen lasi olikin sitten 970€

Nuo siis ohjehintoja. Oikeasta paikasta ostettuna hinnat on noin 350€ sedaniin ja 550€ coupeen
Kuulunee W126 n. 'ominaisuuksiin'
Tuttu on vaiva ja siihen kerran viitattiin M-B Callic magazinessä, eräässä S -malliesittelyssä. Vaiva oli englanniksi jotain 'delaminization'.
Eli suomeksi laminoinnin vanhuuttaan heikentyminen.
Omassa W126 ssa. on sama oire alussa ja vieläpä juuri samassa kohdassa. Kosteuden kanssa asialla ei ole tekemistä. Laminointi irtoaa ja ilma muuttaa muovikavon harmaaksi.
Onko lopulta vaarallista? Autoon on tullut vain ajan patinaa. Sama koskee kuljettajaakin kun W126.lla ajelee!
Eli suomeksi laminoinnin vanhuuttaan heikentyminen.
Omassa W126 ssa. on sama oire alussa ja vieläpä juuri samassa kohdassa. Kosteuden kanssa asialla ei ole tekemistä. Laminointi irtoaa ja ilma muuttaa muovikavon harmaaksi.
Onko lopulta vaarallista? Autoon on tullut vain ajan patinaa. Sama koskee kuljettajaakin kun W126.lla ajelee!

Elämä ilman aitanpolulla hörisevää ässämersua on kuin pilvinen päivä.
Petehri kirjoitti:Monenlaista on tullut kokeiltua, kun on noista purkuautoista laseja jäänyt.juhaoh kirjoitti:Eikös tuollaiset ainaki pienemmät häviä itsestää kuivina aurinkoisina kesäpäivinä. Tulee tosin takasin kun paikat kostuu, mutta jos tiivistäs siinä välissä.JuriPotkuri kirjoitti:Onkohan kukaan yrittänyt korjata noita harmaantuneita kohtia tollasilla lasinpaikkausvälineillä.
Terv. Juri
Ei ole mitään tehtävissä. Ei haihdu itsestään eikä saa haihtumaan lämittämällä eikä muillakaan konsteilla. Jos lämmittää reilusti, lasin välissä oleva muovi alkaa menemään ryppyyn ja vastuslangat menee poikki.
Kummasti vaan haihtuu harmaus SECin takalasin reunoilta pikkuhiljaa, kun auto on talven (alle 20c) lämpöisessä tallissa. Kaikki harmaus ei katoa, mutta ero on selkeä seisontakauden jälkeen. Kesäajossa harmaus kyllä palautuu nopeasti ensimmäisten sateiden jälkeen.

420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)