M102: Vesipumpun pultti poikki

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

M102: Vesipumpun pultti poikki

Viesti Kirjoittaja niitty »

Vesipumpun termostaatille menevän putken viereinen pultti katkesi avattaessa. Se on pitkä, 6x85 pultti, jossa on kierre vain päässä. Pultti meni poikki kierteen juuresta ja pätkä jäi lohkoon n 30mm syvyyteen.

Omat eväät pätkän irroittamiseen alkavat olla lopussa. Olen yrittänyt porata sitä pois, mutta laihoin tuloksin. Nyt pitäisi miettiä, mitä seuraavaksi.

Noinkohan tuo pitäisi ilmankin? Jos ei, niin varmaan joudun kasaamaan auton ja viemään pajalle paikattavaksi. Saako ammattilainen ruuvin pään pois, jos pumppu on paikallaan vai pitääkö se taas repiä irti? Entäs Helicoilin asennus - onnistuisiko se harrastajalta?

Noita tässä pähkäilen - bussiaikataulujen selaamisen ohessa. Kaikki kommentit ovat tervetulleita.

ps. Auto on 190E 2.0 automaatti -90
Tompsoni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 11.01.2008 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tompsoni »

Vastakierre tappisarjalla lähtee katkenneet pultit irti.
Sprinter 316CDI A -05

ex. Vaneo 1.9 A family, -02 saksantuonti
ex. 190E 2.0 kat (W201) manuaali vm. 1986 saksantuonti
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Vastakierretappi on hyvä ja jos sillä ei onnistu niin onnistuuko hitsata sen katkenneen päähän toinen pultti?
Jos pystyy hitsata nin laita sopiva prikka väliin niin ei kärsi muut paikat.

No jos nämäkään ei auta niin sit varmaan viimenen on porata se pultti pois ja tehdä uudet kierteet helikoililla tai kierretapilla.
Yksi siihen poraamiseen kun on 6mm pultti niin poraa jollain 4,5/5mm KESKELLE reikä ja sit saa sorkittua sen loppu kierteen osan pois joko kierretapilla.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja niitty »

Ei onnistu hitsaaminen. Katkennut pätkä on sen 30mm syvällä lohkossa. Sinne on hankala kurkkiakin.

Poraamisessa epäilyttää juuri tuo matka. Ei tarvitse mennä paljoa vinoon kun jo on pyyhkäissyt lohkosta kierteet mukaan...
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tompsoni kirjoitti:Vastakierre tappisarjalla lähtee katkenneet pultit irti.
Lähtee tai ei lähde, on nähty katkenneita vastakierretappejakin. Siinä sitä on hyvä ruveta korjaamaan.....

Vapaareijän paksuinen holkki reikään ja sillä ohjaus poralle jolla meinaa vastakierretapille porata reijän tai 5mm poralla porata pultin sydämmen pois ja toivoa että saa jäljellejääneen kierteen pois ikäänkuin helikoilina.

Tärkeää on että jos poraa niin poraa täysin keskelle ja täysin suoraan. Holkki on siis välttämättömyys.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

<-- toi heppu on katkaissut vastakierretapin juuttuneen pultin sisään. V-tti.

Poralla mahd iso reikä keskelle,niinkuin tuolla on sanottu.. Tai jos ei se mitenkään lähde, niin onko siinä näkyvissä niin paljon kierrettä, että lyhyempi pultti tarttuu? Vähän semmoinen kyläsepän korjaushan se on, mutta...
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja niitty »

Kiitoksia vastauksista.

Viesti on siis, että poraamalla ja vastakierretapilla pala pois. Tuo holkki on hyvä ajatus. Pitää kehittää sellainen.

Kierrettä ei ilmeisesti jäänyt näkyviin ollenkaan. Reikään ei kunnolla näe, mutta ei sinne pultti tartu.
HA.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 27.01.2007 17:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja HA. »

Jos kierteet on pilalla, voinee siihen tehdä M7x1 kierteen ja sopivan vaarnaruuvin M7/M6 tai kokonaan M7 jos seinämää on ja asennus onnistuu. En tunne paikkaa mutta tällaistakin olen jossain käyttänyt.

Yleensä lyönti aluksi ruuvin päähän lekalla tai tuurnalla avaa kierteet ja/tai lämpö. Joskus on hyvä hitsata ruuvin päähän jotain, vaikka toinen ruuvi, ihan vain lämmön tuottamiseksi jos ei paikka siedä pilliä. Mutta tämä ohje nyt ei auta.

On myös sellaisia lyötäviä ulosvetotappeja, kun vastakierretappi pyrkii laajentamaan ohutseinäistä holkkia, eikä ainakaan silloin aukea, jos on alunperinkin katkennut.

On myös sellaisia holkki-hitsipuikkoyhdistelmiä jotka on tehty tätä varten, mutta onko noin pientä. Siinäkin se lämpö auttaa lisäksi.

Yksi mitä olen myös soveltanut, on teroittaa tavallinen pora vasenkätiseksi niin sekin auttaa holkin kanssa poratessa. Siinä syntyvä lämpö auttaa kun ruuvi ensin laajenee ja sitten jäähtyy. Voi tälläkin tavalla kehittää lämpöä vaikka tylsällä poralla, lämpö aina auttaa ja hyvät limut että tunkeutuu. Jos siihen saa vähän alkureikää, kannattaa siihen tuurnalla kopistella, ja CRC:tä ja aikaa ja malttia!

Joskus on holkin kanssa porattu ja kuorittu irtokierre tarkasti pois, sekin onnistuu kun tekee tarkan työn. Jos pystyy antamaan pilliä, lämpiää se holkki tai irtokierre reiässä jo helposti ja kylmänä lähtee. Kylmäspray on hyvä.
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja niitty »

No niin, toimii taas.

Sitä katkennutta pultin päätä en saanut pois. Kyselin myös korjaamoilta halua irroitukseen, mutta eivät uskoneet pystyvänsä parempaan.

Päädyin sitten tekemään reikään 8mm kierteen. Tuossahan oli tilaa, koska pätkä on syvällä ja seinämävahvuutta riittävästi.

Kiitoksia kaikille kommentoinneille. Opin muutaman asian vastaisen varalle.
Vastaa Viestiin