124 200deen outo kalkatus - SELVISI - koneen vaihto edessä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

124 200deen outo kalkatus - SELVISI - koneen vaihto edessä

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

elikkäs autona toimii tuollainen 86 200D 124.auto on pelannu kuin unelma viimeiset puolivuotta ja öljytkin on vaihdettu ajallaan ja öljynpaineet on olleet aina 2-3.nyt yhtäkkiä laskivat öljynpaineet lähelle 1 ja koneesta kuuluu kauhia kalkatus kun kaasuun koskeekin hieman enemmän.eikä nyt kuulu nostajista vaan kuuluu isompi metakka. mikähän voi olla hämminki?
Viimeksi muokannut teamhyypio, Su 20.01.2008 03:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kietokangen laakerista lähteny pinta kävelemään.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

jotku tuossa veikkailivat alipainepumppua,ketjunkiristintä tai palanutta kannentiivistettä... mutta ainakaan nesteet eivät ole sekottuneet
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

teamhyypio kirjoitti:jotku tuossa veikkailivat alipainepumppua,ketjunkiristintä tai palanutta kannentiivistettä... mutta ainakaan nesteet eivät ole sekottuneet
Ne toki kannattaa tarkistaa ensiksi. Kansipahvi vuotaa öljyn painetta jakopäähän jolloin paineet seilaa, käryyttää yleensä myös männän päälle.

Jos jotain isompaa ilmenee niin mulla vois olla yksi 250D kone+ tarvittavat vermeet muutostyöhön :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

huomenna vaihtaa tuo kiristin ja katsoa sitten mitä tapahtuu.alkanu tuo kone tärisemäänkin enemmän kuin yleensä joten vähän tuntuisi että ketju liian löysällä...
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

uusi kiristin paikallaan,eikä vaikutusta :( kaveri tuossa selitti että voi olla naftasuuttimenkärki tukossa että sen takia piettää niin kovaa kalkatusta. kuulemma jos 2tahtia laittaa litran tankkiin ja huuattaa minuutin niin pitäisi aueta... mut tiäppä tuostaki
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Suutin kyll äpitää melkoisen metakan jumiessaan. Mutta öljynpaineisiin se ei vaikuta. Laakereiden hajoaminen vaikuttaa paineisiin eniten.
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

mutta tuossa taas illalla kun käytteli käynnissä,pysyivät öljynpaineet normaalina :?
harry267
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 343
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:03

Viesti Kirjoittaja harry267 »

vaihda kansipahvi niin kun edellä todettiin puhaltaa paineet jakopäähän
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!
Minulla on mennyt kahdesta koneesta kiertokangen laakeri.

Alkuoireena tuskin huomattava tikitys, sitten pienoinen kilkatus ja lopulta öljypaineiden lasku ja kolina/ kalina. :roll:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

PS. noihin autoihin luulisi saavan jo aika halvalla käytettyjä koneita (~500€). Mieti kannattaako alkaa korjata (~1500€?) vai vaihtaa koko kone.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

Timo999 kirjoitti:PS. noihin autoihin luulisi saavan jo aika halvalla käytettyjä koneita (~500€). Mieti kannattaako alkaa korjata (~1500€?) vai vaihtaa koko kone.

no ei nyt ihan nuin paljon maksa kansipahvi tai kiertokangen laakerit tai mikä tahansa nyt on mennykkin :)
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

ja tuossa kanssa huomasin ettei taida enää edes käydä kuin kolmella...ravistaa sen verran pahasti ja putputtaa putkenpäästä
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

ja nuista jaappanilaisista kun on mennyt nuita kiertokangenlaakereita,niin ääti on kuulunut selvästi alhaalta.nyt tuo kolina tuntuisi kuuluvan ylempää
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Turha tuota on alkaa korjaamaan, jos laakerit on mennyt. Kampiakseli on vaihdettava. Helpompi vaihtaa koko kone. Eivät maksa montaa sataa enää.
Pienemmällä työllä pääsee.

Tietysti irtokoneeseen kannattaa vaihtaa veivinlaakerit varulta. Sieltähän nuo om 60x koneet "kuolee" yleensä.
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

mitenhän vois tarkistaa helpoiten että onko suutin juminut?
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- ottaa pois ja kattoo onko kärki ja lautanen kunnossa, samalla vie johonkin missä testaa ne samalla.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

teamhyypio kirjoitti:mitenhän vois tarkistaa helpoiten että onko suutin juminut?
Koneen käydessä löysää vuorotellen suuttimelle meneviä paineputkia ja kuuntele ja seuraa mitä tapahtuu.
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

juhaoh kirjoitti:
teamhyypio kirjoitti:mitenhän vois tarkistaa helpoiten että onko suutin juminut?
Koneen käydessä löysää vuorotellen suuttimelle meneviä paineputkia ja kuuntele ja seuraa mitä tapahtuu.

just tuota kävinki äsken kokeileen.1 ja 4 kun löysäs niin huononi käynti,mutta kun käytti muistaakseni 2 tai 3 niin ei mitään eroa onko putket paikallaan vai ei
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Kalkattaa

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

tässä on naapurillani samanlainen auto ja oireet ovat vähän samalaiset ja
yksi täkäläinen diesen korjaamo oli väittänyt että pumpusta on jokin laakeri
menossa ja vaikuttaa suuttimiin ja kyllä se sellaista kalkatusta piti kun se
tuossa pihalla kävi eilen illalla Mutta tämä on yhden miehen diaknoosi
Mene ja tiedä.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

teamhyypio kirjoitti: just tuota kävinki äsken kokeileen.1 ja 4 kun löysäs niin huononi käynti,mutta kun käytti muistaakseni 2 tai 3 niin ei mitään eroa onko putket paikallaan vai ei
No jos ei 2 ja 3 eloa niin niiden suuttimet irti ja dieselpajalle testaukseen.

Jos tuo pumpum laakeri on rikki niin ravistaa ja saattaa kalkattaakin mutta eniten vaikuttaa 4. sylinterissä.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ja se 250D kone löytyy edelleen :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1561
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Eikun käyntiin vaan jos se huomenna kurkkais kiertokanki ulkoilmaan :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Paljonkos vaunulla on muutes ajettu? sekin kertois vähän suuntaa :?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

Aki P kirjoitti:Paljonkos vaunulla on muutes ajettu? sekin kertois vähän suuntaa :?
luoja tietää... mittarissa on n.700tkm
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tahtoo se 700tkm olla semmonen maaginen raja normiajolla milloinka kiertokangen liuskat pärähtää :roll:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

kampiakseli ja kiertokankihan sielä oli ottanut siipeensä,eli uutta konetta kehiin...
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

meneekö muuten 250 kone suoraan paikalleen vai pitääkö jotain muuttaa?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Menee suoraan samaan reikään.
Hehkun rele, tuulitunneli ja kall.vakaaja täytyy vaihtaa.
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin