0090463 kirjoitti:
Herätteen ottaa laturin merkkivalosta.
Itselläni on ollut sellainen 124:ssa jo pari vuotta ja toimii. Lamppujen
kestoikä pitenee huomattavasti kun auomatiikka laskee jännitettä n. 0,5 volttia.
Tuo on hyvä idis!
Kehitetääs vielä:
Otetaan kaks kärkinen päästävä rele (vetää auki), joka kytketään latauksen merkkivalon rinnalle, so. toinen napa plussaan (sulakerasiasta) ja toinen laturin D+ napaan. Kun laturi antaa virtaa rele päästää ja kytkee.
Kärjet tulee valokytkimeltä valojen ohjausyksikölle meneviin ajovalojohtoihin; molemmille puolille omansa.
Ajovalot syttyvät vain kun on kytketty päälle ja moottori käy. Parkit ja sumarit toimii itsenäisesti.
Ajovalot voi "pakko"sammuttaa kytkimestä.
Tuo ei ilmeisesti vaatisi W124:n ajovalomuistinkaan peukalointia, koska se ei voi tietää, onko valot sammutettu katkaisimelta vai katkaistu piuhat.
Tehonkestoksi riittää 8 + 8 A (= 2 x 96 W).
Releitä löytyy ainakin tuplakärkisinä, so. kytkee vetäessään yhteen ja päästäessään toiseen napaan.
Kuka rupeis koekaniiniksi ja kertoisi, mistä savu nousi?
TAKEMMIN AJATELTUNA: KUOLLEENA SYNTYNYT AJATUS:
Jos heräte otetaan "aina kuumasta", jää rele vetämään (vuotovirta esimegnetointiin).
Jos avaimesta kylmenevästä, niin rele päästää ja sytyttää valot. Ei hyvä sekään.
Tidanpa mennä nukkumaan välillä....
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]