W123 vetarien rikkinäiset suojakumit
W123 vetarien rikkinäiset suojakumit
Perkele, kolme kumia rikki eikä mikään "korjaamo-show" kiinnosta. Tänään huomasin. Olen varmaan jo monta kuukautta ajellu rikkinäisten kumien kanssa.
Onko jotain muuta kikkaa olemassa tuon korjaamiseksi kuin ne ylivedettävät "kortsut" ? Muistaakseni joskus ennen vanhaan oli saatavilla jotain pituus suunnassa leikattuja suojakumeja jotka vain asetettiin rikkinäisten kumien päälle (rasvat sisääs tietysti) ja klemmarit kiinni? Ehkä pientä liimailua myös.
Jos sellaisia saa niin kiinnostavat nyt enemmän kuin paljon! Vantaan seudulta tai muualta, ihan sama. Muutoin joudun kai kokeilemaan jotain omaa kikka kolmosta. Esim. ostamaan jonkun toisen auton vähän isommat kumit, halkaisemaan ne ja pannoittamaan vanhojen kumien päälle. Onko kukaan kokeillut sellaista?
Onko jotain muuta kikkaa olemassa tuon korjaamiseksi kuin ne ylivedettävät "kortsut" ? Muistaakseni joskus ennen vanhaan oli saatavilla jotain pituus suunnassa leikattuja suojakumeja jotka vain asetettiin rikkinäisten kumien päälle (rasvat sisääs tietysti) ja klemmarit kiinni? Ehkä pientä liimailua myös.
Jos sellaisia saa niin kiinnostavat nyt enemmän kuin paljon! Vantaan seudulta tai muualta, ihan sama. Muutoin joudun kai kokeilemaan jotain omaa kikka kolmosta. Esim. ostamaan jonkun toisen auton vähän isommat kumit, halkaisemaan ne ja pannoittamaan vanhojen kumien päälle. Onko kukaan kokeillut sellaista?
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Tuntus että olis viisain vaan hommata yliveettävät kumit.
Aikanäppärästi sutkahtaa uusi kumi paikalleen.
Kestosta en kyllä tiedä mennä sanomaan?
Onhan ne vissiin tainu joskus leikata nivelen kopan rälläkällä auki ja sit uus kumi paikalleen ja hitsilla parsineen kasaan, mut onko enää kannatusta kun on kehittynyt noi kumitkin.
Hirvee homma rueta väsäämään leikatuista tilalle tai päälle.
Aikanäppärästi sutkahtaa uusi kumi paikalleen.
Kestosta en kyllä tiedä mennä sanomaan?
Onhan ne vissiin tainu joskus leikata nivelen kopan rälläkällä auki ja sit uus kumi paikalleen ja hitsilla parsineen kasaan, mut onko enää kannatusta kun on kehittynyt noi kumitkin.
Hirvee homma rueta väsäämään leikatuista tilalle tai päälle.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Niissä ylivedettävissä kumeissa on se ongelma että varmaan tarvitsevat oikeat instrumentit asennukseen (kartiot) joita meiän korjaamolta ei löydy. Eli joutuisi vetarit irroittamaan ja toivomaan että jostain löytyy korjaamo joka osaa niitä duunata. Se on vähän ylipääsemätön paikka.
En tiedä olenko väärässä mutta eikö olisi parempi jos ostaa hieman isommat kumit jotka virittää päälle. Saman kokoiset jäisi hieman irvistämään jos ne asentaa päälle. Itse käyttäisin pikaliiman sijasta sikafleksiä tai kittiä (on hieman elastisempaa).
Katsastussetä sanoi tänään että suojakumien takia ei pitäisi mennä hylkyyn. Josko sitä kävisi leimaa koittamassa ensin ja sitten tietäisi pitääkö korjata myös jotain muutakin
En tiedä olenko väärässä mutta eikö olisi parempi jos ostaa hieman isommat kumit jotka virittää päälle. Saman kokoiset jäisi hieman irvistämään jos ne asentaa päälle. Itse käyttäisin pikaliiman sijasta sikafleksiä tai kittiä (on hieman elastisempaa).
Katsastussetä sanoi tänään että suojakumien takia ei pitäisi mennä hylkyyn. Josko sitä kävisi leimaa koittamassa ensin ja sitten tietäisi pitääkö korjata myös jotain muutakin

- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Joskus on käytetty ihan 1,5L limu pulloo tuossa kartio hommassa.Kipsu kirjoitti:Niissä ylivedettävissä kumeissa on se ongelma että varmaan tarvitsevat oikeat instrumentit asennukseen (kartiot) joita meiän korjaamolta ei löydy. Eli joutuisi vetarit irroittamaan ja toivomaan että jostain löytyy korjaamo joka osaa niitä duunata. Se on vähän ylipääsemätön paikka.
En tiedä olenko väärässä mutta eikö olisi parempi jos ostaa hieman isommat kumit jotka virittää päälle. Saman kokoiset jäisi hieman irvistämään jos ne asentaa päälle. Itse käyttäisin pikaliiman sijasta sikafleksiä tai kittiä (on hieman elastisempaa).
Katsastussetä sanoi tänään että suojakumien takia ei pitäisi mennä hylkyyn. Josko sitä kävisi leimaa koittamassa ensin ja sitten tietäisi pitääkö korjata myös jotain muutakin
Katkasu sopivalta kohti ja rasvaa päälle niin kyllä pitäis mennä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Eipä noissa Motonetin tehdaskunnostetuissakaan yli 4vuoden normaalikäytön päässy. Mitä tarkoittaa aika näppärästi? Ja mistä niitä kumeja saa? Tutut automiehet väitti ettei sellaisia enään ole.Manu300cea24 kirjoitti:Tuntus että olis viisain vaan hommata yliveettävät kumit.
Aikanäppärästi sutkahtaa uusi kumi paikalleen.
Kestosta en kyllä tiedä mennä sanomaan?
Tämäkin vaihtoehto kiinnostaa hieman. Onnistuisikohan ulkokumien hatuttaminen irroittamalla vetari vain pyörästä (ilman että perää edes tarvisi avata)?
Itse jos olisin vastaavassa tilanteessa niin laittaisin ylivedettävät kumit nyt heti paikalle. Samalla pitää tietysti puhdistaa ja voidella nivelet kunnolla. Tai jos sulla on niitä vara-autoja niin ota sellaisesta koko vetoakseli paikalleen. Hyviä akseleita ei kannata pilata ajajmalla rikkinäisillä kumeilla. Harvoin noita kyllä tuntuu menevän-itsellä ei ole koskaan kumi hajonnut (tarkennetaan nyt vielä näsäviisaille että koskaan ei ole VETOAKSELIN suojakumi mennyt). Siihen voi olla tosin sekin syy, että pohjan öljyämisen yhteydessä kumit saa pellavaöljyä myös pintaansa joka ehkä pitää kumin elastisena.
Kaiken maailman kumiliimaamiset tuntuu ihan mahottomalta ajatukselta. Vetari pyörii vinhaan ja vänkää kuitenkin kumia-en itse liimailisi.
Kaiken maailman kumiliimaamiset tuntuu ihan mahottomalta ajatukselta. Vetari pyörii vinhaan ja vänkää kuitenkin kumia-en itse liimailisi.
Kylläkai niitä ylivedettäviä kumeja saa melkein mistä vaan ainakin meille tulee korjaamolle finscolta.Työnjohtaja vaihtoi isänsä W123:seen kumit leikkaamalla tarkasti uudenkumin halki ja liimaamalla pikaliimalla takaisin yhteen,siitä on kulunut jo kymmenen vuotta ja kumit on ehjiä vieläkin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Suojakumit
Moikka, En näistä vetarin kumeista tiedä mutta rairetangon päihin saa
kumeja jotka saa mitään irroittamatta paikalleen minulle tuli 4 kpl
pitäiskö hakea se osoite esiin ja kysyä j.s.lehti
kumeja jotka saa mitään irroittamatta paikalleen minulle tuli 4 kpl
pitäiskö hakea se osoite esiin ja kysyä j.s.lehti
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Kyllä niitä pitäisi vielä olla saatavanaKipsu kirjoitti:Eipä noissa Motonetin tehdaskunnostetuissakaan yli 4vuoden normaalikäytön päässy. Mitä tarkoittaa aika näppärästi? Ja mistä niitä kumeja saa? Tutut automiehet väitti ettei sellaisia enään ole.Manu300cea24 kirjoitti:Tuntus että olis viisain vaan hommata yliveettävät kumit.
Aikanäppärästi sutkahtaa uusi kumi paikalleen.
Kestosta en kyllä tiedä mennä sanomaan?
Tämäkin vaihtoehto kiinnostaa hieman. Onnistuisikohan ulkokumien hatuttaminen irroittamalla vetari vain pyörästä (ilman että perää edes tarvisi avata)?

Tuskin ne ihan noin vaan ehkä on myynnistä hävinny?
Kyllä niitä täällä oli saatavana ihan TB:n huollosta ja luulisin että vielä Nesteen huollostakin niitä löytyy.
Et ihan korjaamolta kysymällä.
Melkolailla elestisia ne on ja luulisin että se onnistuu vetää kyllä sinne sisenpäänkin niveleen ilman perän purkua.
Kun vaan järkeilee että se menee sit oikeen päin siellä.
Eikä ne mahottoman kalliita tainnu edes olla.
Ja kokeilemallahan se selvii et onnistuuko sisempi hatuttaa.
Näppärästi = et rasvaa sopivaan kartioon mikä menee hiukan nivelen päälle ja pikkasen voimaa ja lurpsista.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Juu vanha kumi otettiin ensin pois,uusi halki,perusteellinen puhdistus rasvasta sekä nivelestä ja akselista,uusi paikoilleen ja liimaamaan pätkä kerrallaan jossain akselin puolivälissä,vaseliinit niveleen ja uusi kumi normaalisti paikoilleen.Teräspanta katkeaa muistaakseni voimapihdeillä tai rälläkällä.Kipsu kirjoitti:Ottiko se tj vanhan kumin ensteks pois vai jäikö alle? Saako niitä helkutin pantoja muulla tavalla irti kuin rälläkällä?
Varaosa-autokin on mutta se on aika urakka kun kun kaivaa vetarit siitä. Kertokaa nyt vielä käytännössä miten se kortsutus menee? Hullua ei saa pitää jännityksessä!
auto w123 200D/300DT vm, -81
ota aksilat käteen jos hyvän haluat.ruuvipenkkiin kunnolla aksila kiinni ulompi nivel alaspäin leikkaa kumi pois ja n15mm paksu tuurna nivelen sisään ja moskalla täysillä isku,niin lähti ku eno. aksilan päästä murtuu n2mm paksu olake irti ota pois pese rasvaa uudet kumit kummatki ja koputtele nivel takaisin paikalle , aksila jää n5mm pidemmäksi mitä se oli ,mutta ei haittaa.taas saa ajaa 500000km.
Moi !
Itellä meni leimasta läpi rikkinäisellä gummilla, kun pyhästi vakuutin vaihtavani sen pikapuoleen. Sanoin katsastusmiehelle, että eihän se liikenneturvallisuuteen vaikuta, eihän..? Inssi mietti hetken aikaa ja totesi, että periaatteessa ei, eikä tehnyt merkintää otteeseenkaan. Kun oli silloin(kin) lompakko kireässä kunnossa, se vaihto venyi sitten 20 000 km, mutta eipä tuo porsinutkaan, alkoi vain pitää voimistuvaa kolahtelua liikkeelle lähdettäessä. Laitatin hyvän käytetyn vetarin tilalle. Eipä löytynyt oikein miltään pajalta haluja kuminvaihtoon. Rolleltakin oli niitten metallikupujen prässäämiseen käytettävä työkalu hukkunut jonnekin.
Itellä meni leimasta läpi rikkinäisellä gummilla, kun pyhästi vakuutin vaihtavani sen pikapuoleen. Sanoin katsastusmiehelle, että eihän se liikenneturvallisuuteen vaikuta, eihän..? Inssi mietti hetken aikaa ja totesi, että periaatteessa ei, eikä tehnyt merkintää otteeseenkaan. Kun oli silloin(kin) lompakko kireässä kunnossa, se vaihto venyi sitten 20 000 km, mutta eipä tuo porsinutkaan, alkoi vain pitää voimistuvaa kolahtelua liikkeelle lähdettäessä. Laitatin hyvän käytetyn vetarin tilalle. Eipä löytynyt oikein miltään pajalta haluja kuminvaihtoon. Rolleltakin oli niitten metallikupujen prässäämiseen käytettävä työkalu hukkunut jonnekin.
Kipsu kirjoitti: Katsastussetä sanoi tänään että suojakumien takia ei pitäisi mennä hylkyyn. Josko sitä kävisi leimaa koittamassa ensin ja sitten tietäisi pitääkö korjata myös jotain muutakin
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Ei kumeja kannata liimata vaan vaihda kunnolla alkuperäinen vetarin kumi itsellä ei ole w115 menny 7vuoteen yhtään kumia rikki vetareita olen kyllä vaihtanut ,toinen tapa tilaa vehosta w187 220 vm 1952remontti vetari kumit yksi sivu kasataan ruuveilla pitää peräöljyn perässä w187 heiluri perässä ittelle laitoin ne w187 220 kun vanhat oli hauraan näköiset kun auto oli seissyt 38 vuotta riihessä toinen tiputteli vähän peräöljyä
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Samaa mieltä. Vippaskonstien sijaan kannattaa laitattaa ORGINAALI vetoakselin korjaussarja kumeineen. Olen jättänyt muutamaan otteeseen varavetarin kunnostettavaksi ja sitten sopivassa välissä auto paikalle ja kunnostettu vetari paikoilleen. Liimailut kortonkeineen on pidemmän päälle sama kuin tekisi jätesäkistä uudet suojakumit ja nippusiteet kiristyspannoiksi 

- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Vähän niikun kuplassakin.juhaoh kirjoitti:Pyöriikö tuossa se suojakumi?Juho kirjoitti: ,toinen tapa tilaa vehosta w187 220 vm 1952remontti vetari kumit yksi sivu kasataan ruuveilla
Ei taija toimia jos tarttee pyöriä, taitaa keskipakovoima aikaamyöten tuhota sen.
Voi olla kun kierrosta laitellaan peliin niin voi pian kumi revetä.
(Normaali käytössä tietty voi kestää lajinsa pitkäänkin jos ei hurjastele paria sataa.)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter