W123 vetarien rikkinäiset suojakumit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

W123 vetarien rikkinäiset suojakumit

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Perkele, kolme kumia rikki eikä mikään "korjaamo-show" kiinnosta. Tänään huomasin. Olen varmaan jo monta kuukautta ajellu rikkinäisten kumien kanssa.

Onko jotain muuta kikkaa olemassa tuon korjaamiseksi kuin ne ylivedettävät "kortsut" ? Muistaakseni joskus ennen vanhaan oli saatavilla jotain pituus suunnassa leikattuja suojakumeja jotka vain asetettiin rikkinäisten kumien päälle (rasvat sisääs tietysti) ja klemmarit kiinni? Ehkä pientä liimailua myös.

Jos sellaisia saa niin kiinnostavat nyt enemmän kuin paljon! Vantaan seudulta tai muualta, ihan sama. Muutoin joudun kai kokeilemaan jotain omaa kikka kolmosta. Esim. ostamaan jonkun toisen auton vähän isommat kumit, halkaisemaan ne ja pannoittamaan vanhojen kumien päälle. Onko kukaan kokeillut sellaista?
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eipä taida olla vaihtoehtoja kuin ne ylivedettävät kumit tai sitten ostat oikeanlaiset W123:sen kumit ja leikkaat ne halki ja liimaat sitten akselilla kumin hyvällä pikaliimalla takaisin kiinni.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Tuntus että olis viisain vaan hommata yliveettävät kumit.
Aikanäppärästi sutkahtaa uusi kumi paikalleen.
Kestosta en kyllä tiedä mennä sanomaan?

Onhan ne vissiin tainu joskus leikata nivelen kopan rälläkällä auki ja sit uus kumi paikalleen ja hitsilla parsineen kasaan, mut onko enää kannatusta kun on kehittynyt noi kumitkin.
Hirvee homma rueta väsäämään leikatuista tilalle tai päälle.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Niissä ylivedettävissä kumeissa on se ongelma että varmaan tarvitsevat oikeat instrumentit asennukseen (kartiot) joita meiän korjaamolta ei löydy. Eli joutuisi vetarit irroittamaan ja toivomaan että jostain löytyy korjaamo joka osaa niitä duunata. Se on vähän ylipääsemätön paikka.

En tiedä olenko väärässä mutta eikö olisi parempi jos ostaa hieman isommat kumit jotka virittää päälle. Saman kokoiset jäisi hieman irvistämään jos ne asentaa päälle. Itse käyttäisin pikaliiman sijasta sikafleksiä tai kittiä (on hieman elastisempaa).

Katsastussetä sanoi tänään että suojakumien takia ei pitäisi mennä hylkyyn. Josko sitä kävisi leimaa koittamassa ensin ja sitten tietäisi pitääkö korjata myös jotain muutakin :?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kipsu kirjoitti:Niissä ylivedettävissä kumeissa on se ongelma että varmaan tarvitsevat oikeat instrumentit asennukseen (kartiot) joita meiän korjaamolta ei löydy. Eli joutuisi vetarit irroittamaan ja toivomaan että jostain löytyy korjaamo joka osaa niitä duunata. Se on vähän ylipääsemätön paikka.

En tiedä olenko väärässä mutta eikö olisi parempi jos ostaa hieman isommat kumit jotka virittää päälle. Saman kokoiset jäisi hieman irvistämään jos ne asentaa päälle. Itse käyttäisin pikaliiman sijasta sikafleksiä tai kittiä (on hieman elastisempaa).

Katsastussetä sanoi tänään että suojakumien takia ei pitäisi mennä hylkyyn. Josko sitä kävisi leimaa koittamassa ensin ja sitten tietäisi pitääkö korjata myös jotain muutakin :?
Joskus on käytetty ihan 1,5L limu pulloo tuossa kartio hommassa.
Katkasu sopivalta kohti ja rasvaa päälle niin kyllä pitäis mennä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Manu300cea24 kirjoitti:Tuntus että olis viisain vaan hommata yliveettävät kumit.
Aikanäppärästi sutkahtaa uusi kumi paikalleen.
Kestosta en kyllä tiedä mennä sanomaan?
Eipä noissa Motonetin tehdaskunnostetuissakaan yli 4vuoden normaalikäytön päässy. Mitä tarkoittaa aika näppärästi? Ja mistä niitä kumeja saa? Tutut automiehet väitti ettei sellaisia enään ole.

Tämäkin vaihtoehto kiinnostaa hieman. Onnistuisikohan ulkokumien hatuttaminen irroittamalla vetari vain pyörästä (ilman että perää edes tarvisi avata)?
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Itse jos olisin vastaavassa tilanteessa niin laittaisin ylivedettävät kumit nyt heti paikalle. Samalla pitää tietysti puhdistaa ja voidella nivelet kunnolla. Tai jos sulla on niitä vara-autoja niin ota sellaisesta koko vetoakseli paikalleen. Hyviä akseleita ei kannata pilata ajajmalla rikkinäisillä kumeilla. Harvoin noita kyllä tuntuu menevän-itsellä ei ole koskaan kumi hajonnut (tarkennetaan nyt vielä näsäviisaille että koskaan ei ole VETOAKSELIN suojakumi mennyt). Siihen voi olla tosin sekin syy, että pohjan öljyämisen yhteydessä kumit saa pellavaöljyä myös pintaansa joka ehkä pitää kumin elastisena.
Kaiken maailman kumiliimaamiset tuntuu ihan mahottomalta ajatukselta. Vetari pyörii vinhaan ja vänkää kuitenkin kumia-en itse liimailisi.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kylläkai niitä ylivedettäviä kumeja saa melkein mistä vaan ainakin meille tulee korjaamolle finscolta.Työnjohtaja vaihtoi isänsä W123:seen kumit leikkaamalla tarkasti uudenkumin halki ja liimaamalla pikaliimalla takaisin yhteen,siitä on kulunut jo kymmenen vuotta ja kumit on ehjiä vieläkin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Ottiko se tj vanhan kumin ensteks pois vai jäikö alle? Saako niitä helkutin pantoja muulla tavalla irti kuin rälläkällä?

Varaosa-autokin on mutta se on aika urakka kun kun kaivaa vetarit siitä. Kertokaa nyt vielä käytännössä miten se kortsutus menee? Hullua ei saa pitää jännityksessä!
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Suojakumit

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Moikka, En näistä vetarin kumeista tiedä mutta rairetangon päihin saa
kumeja jotka saa mitään irroittamatta paikalleen minulle tuli 4 kpl
pitäiskö hakea se osoite esiin ja kysyä j.s.lehti
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kipsu kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:Tuntus että olis viisain vaan hommata yliveettävät kumit.
Aikanäppärästi sutkahtaa uusi kumi paikalleen.
Kestosta en kyllä tiedä mennä sanomaan?
Eipä noissa Motonetin tehdaskunnostetuissakaan yli 4vuoden normaalikäytön päässy. Mitä tarkoittaa aika näppärästi? Ja mistä niitä kumeja saa? Tutut automiehet väitti ettei sellaisia enään ole.

Tämäkin vaihtoehto kiinnostaa hieman. Onnistuisikohan ulkokumien hatuttaminen irroittamalla vetari vain pyörästä (ilman että perää edes tarvisi avata)?
Kyllä niitä pitäisi vielä olla saatavana :shock:
Tuskin ne ihan noin vaan ehkä on myynnistä hävinny?
Kyllä niitä täällä oli saatavana ihan TB:n huollosta ja luulisin että vielä Nesteen huollostakin niitä löytyy.
Et ihan korjaamolta kysymällä.

Melkolailla elestisia ne on ja luulisin että se onnistuu vetää kyllä sinne sisenpäänkin niveleen ilman perän purkua.
Kun vaan järkeilee että se menee sit oikeen päin siellä.

Eikä ne mahottoman kalliita tainnu edes olla.
Ja kokeilemallahan se selvii et onnistuuko sisempi hatuttaa.

Näppärästi = et rasvaa sopivaan kartioon mikä menee hiukan nivelen päälle ja pikkasen voimaa ja lurpsista.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Tarviiko se krymppiliitos purkaa mikä on akselin ja "mollukan" välissä vai saako sen kumin venytettyä mollukan yli?

Kiitos kaikille vastainneille! Kuten huomaatte en ole tämän ongelman kanssa vielä paininut.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kipsu kirjoitti:Ottiko se tj vanhan kumin ensteks pois vai jäikö alle? Saako niitä helkutin pantoja muulla tavalla irti kuin rälläkällä?

Varaosa-autokin on mutta se on aika urakka kun kun kaivaa vetarit siitä. Kertokaa nyt vielä käytännössä miten se kortsutus menee? Hullua ei saa pitää jännityksessä!
Juu vanha kumi otettiin ensin pois,uusi halki,perusteellinen puhdistus rasvasta sekä nivelestä ja akselista,uusi paikoilleen ja liimaamaan pätkä kerrallaan jossain akselin puolivälissä,vaseliinit niveleen ja uusi kumi normaalisti paikoilleen.Teräspanta katkeaa muistaakseni voimapihdeillä tai rälläkällä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Ite tympäännyin kumien liimailuun ja tursaamiseen ja tilasin uuden vetarin. Aina se jostain alko tihkuttamaan ja vuotamaan vaikka miten hetipitiliimalla ja liquisolella koitti leipoa :(
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
harry267
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 343
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:03

Viesti Kirjoittaja harry267 »

ota aksilat käteen jos hyvän haluat.ruuvipenkkiin kunnolla aksila kiinni ulompi nivel alaspäin leikkaa kumi pois ja n15mm paksu tuurna nivelen sisään ja moskalla täysillä isku,niin lähti ku eno. aksilan päästä murtuu n2mm paksu olake irti ota pois pese rasvaa uudet kumit kummatki ja koputtele nivel takaisin paikalle , aksila jää n5mm pidemmäksi mitä se oli ,mutta ei haittaa.taas saa ajaa 500000km.
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi !

Itellä meni leimasta läpi rikkinäisellä gummilla, kun pyhästi vakuutin vaihtavani sen pikapuoleen. Sanoin katsastusmiehelle, että eihän se liikenneturvallisuuteen vaikuta, eihän..? Inssi mietti hetken aikaa ja totesi, että periaatteessa ei, eikä tehnyt merkintää otteeseenkaan. Kun oli silloin(kin) lompakko kireässä kunnossa, se vaihto venyi sitten 20 000 km, mutta eipä tuo porsinutkaan, alkoi vain pitää voimistuvaa kolahtelua liikkeelle lähdettäessä. Laitatin hyvän käytetyn vetarin tilalle. Eipä löytynyt oikein miltään pajalta haluja kuminvaihtoon. Rolleltakin oli niitten metallikupujen prässäämiseen käytettävä työkalu hukkunut jonnekin.

Kipsu kirjoitti: Katsastussetä sanoi tänään että suojakumien takia ei pitäisi mennä hylkyyn. Josko sitä kävisi leimaa koittamassa ensin ja sitten tietäisi pitääkö korjata myös jotain muutakin :?
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
dumpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 05.07.2006 08:27

Viesti Kirjoittaja dumpi »

Uuden kumin halkaisu ja liimaus on ollut ihan toimiva ja kestävä ratkaisu.
Toimivin liima ollut omissa turauksissa Loctite 454. Normi pikaliimat on liian kovia ja joustamattomia, raumat ratkeaa käytössä.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Mites toimisi liima-aineena silikonikitti? Ajattelin meinaan ostaa hieman ylisuuret suojakumit joten saisi kunnon liimasauman tehtyä. En tiedä onko siinä mitään järkeä mutta saahan sitä yrittää.
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

Ei kumeja kannata liimata vaan vaihda kunnolla alkuperäinen vetarin kumi itsellä ei ole w115 menny 7vuoteen yhtään kumia rikki vetareita olen kyllä vaihtanut ,toinen tapa tilaa vehosta w187 220 vm 1952remontti vetari kumit yksi sivu kasataan ruuveilla pitää peräöljyn perässä w187 heiluri perässä ittelle laitoin ne w187 220 kun vanhat oli hauraan näköiset kun auto oli seissyt 38 vuotta riihessä toinen tiputteli vähän peräöljyä
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Samaa mieltä. Vippaskonstien sijaan kannattaa laitattaa ORGINAALI vetoakselin korjaussarja kumeineen. Olen jättänyt muutamaan otteeseen varavetarin kunnostettavaksi ja sitten sopivassa välissä auto paikalle ja kunnostettu vetari paikoilleen. Liimailut kortonkeineen on pidemmän päälle sama kuin tekisi jätesäkistä uudet suojakumit ja nippusiteet kiristyspannoiksi :lol:
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Juho kirjoitti: ,toinen tapa tilaa vehosta w187 220 vm 1952remontti vetari kumit yksi sivu kasataan ruuveilla
Pyöriikö tuossa se suojakumi?
Ei taija toimia jos tarttee pyöriä, taitaa keskipakovoima aikaamyöten tuhota sen.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

juhaoh kirjoitti:
Juho kirjoitti: ,toinen tapa tilaa vehosta w187 220 vm 1952remontti vetari kumit yksi sivu kasataan ruuveilla
Pyöriikö tuossa se suojakumi?
Ei taija toimia jos tarttee pyöriä, taitaa keskipakovoima aikaamyöten tuhota sen.
Vähän niikun kuplassakin.
Voi olla kun kierrosta laitellaan peliin niin voi pian kumi revetä.
(Normaali käytössä tietty voi kestää lajinsa pitkäänkin jos ei hurjastele paria sataa.)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Vastaa Viestiin