puhaltaa kuumaa ???
- pelimies888
- Sisäänajossa
- Viestit: 49
- Liittynyt: Ke 09.03.2005 18:04
- Paikkakunta: ilmajoki
puhaltaa kuumaa ???
eli 190 1.8 mersu puhaltaa tuli kuumaa.... jos lämmön säätö vivut vie ihan siniselle niin autoon jäätyy... sitten laitat millin punaisen puolelle niin hiki virtaa ja on kuuma!! eikä vaikuta millä alueella punaista se on.... heti kun millin vie siniseltä pois niin täysillä tulee kuumaa... ajettaessa tulee niin kuumaa ettei kättä kärsi montaa sekuntia puhaltimella pitää... paikalla hieman kaumiin... mistähän vikaa lähtis ettiin??
Voi olla korjattavissa
Itsellä C:ssä viime talvena samaa vikaa. Pähkäilin, että on pakko olla jotain häikkää sähköissä koska ilmaa ohjaavat läpät toimi mielestäni ihan OK.
Otin sitten keskikonsolin auki ja sieltä säätimien juuresta löytyi piirilevy. Kävin sen tinaukset kolvilla läpi. Riitti kun sulattelin tehdastinaukset. Nähtävästi jossain oli huono juotos, joka ei ollut kestänyt tärinää, aikaa ja kilometrejä. Siihen loppui "saunomiset" meikäläisen hytissä ja nyt pelaa niinkuin pitääkin.
Otin sitten keskikonsolin auki ja sieltä säätimien juuresta löytyi piirilevy. Kävin sen tinaukset kolvilla läpi. Riitti kun sulattelin tehdastinaukset. Nähtävästi jossain oli huono juotos, joka ei ollut kestänyt tärinää, aikaa ja kilometrejä. Siihen loppui "saunomiset" meikäläisen hytissä ja nyt pelaa niinkuin pitääkin.
Tuli ympyrä ja tähti - siitä se autoilu sujumaan lähti
Re: puhaltaa kuumaa ???
Kerro kun saat vian korjattua. Meidän -88 190:ssä sama vika, niin vähää ei saa kuskin puolta käännettyä kylmältä lämpöiselle etteikö tule ihan kuumaa.pelimies888 kirjoitti:eli 190 1.8 mersu puhaltaa tuli kuumaa.... jos lämmön säätö vivut vie ihan siniselle niin autoon jäätyy... sitten laitat millin punaisen puolelle niin hiki virtaa ja on kuuma!! eikä vaikuta millä alueella punaista se on.... heti kun millin vie siniseltä pois niin täysillä tulee kuumaa... ajettaessa tulee niin kuumaa ettei kättä kärsi montaa sekuntia puhaltimella pitää... paikalla hieman kaumiin... mistähän vikaa lähtis ettiin??
C220 CDI A -00
W124 300TD -92
W211 240 -02
W124 300TD -92
W211 240 -02
Tuntuuko se lämmönsäätimen pyörittäminen tavallista löysemmältä?
Siellä takana on pari niveltä ja akseli välissä pyörittämässä kennolle läppiä ja nuo nivelet hajoaa vanhuuttaan
saattaa olla alkavaa vikaa ettei toimi kunnolla.
Siellä takana on pari niveltä ja akseli välissä pyörittämässä kennolle läppiä ja nuo nivelet hajoaa vanhuuttaan

Sprinter 316CDI A -05
ex. Vaneo 1.9 A family, -02 saksantuonti
ex. 190E 2.0 kat (W201) manuaali vm. 1986 saksantuonti
ex. Vaneo 1.9 A family, -02 saksantuonti
ex. 190E 2.0 kat (W201) manuaali vm. 1986 saksantuonti
- pelimies888
- Sisäänajossa
- Viestit: 49
- Liittynyt: Ke 09.03.2005 18:04
- Paikkakunta: ilmajoki
Tompsoni kirjoitti:Tuntuuko se lämmönsäätimen pyörittäminen tavallista löysemmältä?
Siellä takana on pari niveltä ja akseli välissä pyörittämässä kennolle läppiä ja nuo nivelet hajoaa vanhuuttaan :arrow: saattaa olla alkavaa vikaa ettei toimi kunnolla.
joo otin auki ja kattoin... eli lämmön säätö pyörien takaa lähtee joku tappi joka painetaan muovisen vastakappaleen sisälle... kuskin puoleisesta oli muovinen vasta tappi poikki ja poissa kokonaan... tapin kanta olis säädetty kuuma asentoon ja pora suuvi väliin että on siinä pysynyt...(tämä siis edellisen omitajan toimesta) apukusin puoleinen muovi kappale oli ehjä..
eli nyt kun oon apukuskin puolelta laittanut kylmälle (periaatteessä sulkenut puhalluksen) niin on tullut kylmää... sitte kun oon kääntänyt hieman kuumemmalle niin on tullut täysin kuumaa koksa kuskin puoleinen on sihen lukuttuna ollut... kuinkas nyt tämä rikkinäisen tapin kannan saa irti ja vaihdettua sinne mustaan levyyn mikä näkyy...?? sen takana olivat vivustot oli ehjänä jotka kennoille menee...
eli miten tämän poikki menneen muovi tapin kannan saan pois sieltä mustasta seinästä/paneelista ja ehjän vaihdettua tilalle??
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moi! Potikoitten juotokset pitää uusia ja kortin runkoliitin pitää juottaa uudelleen kiinni. Potikoitten mekaaniset kiinnityskohdat pitää tarkistaa. Tarkista myös molempien puolten kulkusten toiminta jos kulkuset jumittaa, kannattaa kulkuset purkaa ja puhdistaa. Mittaa potikoitten toiminta ohmimittarilla resistanssi ei saa heilua, sen tulee muuttua tasaisesti koko toiminta-alueella. Jos pätkii uusi potikat.
Näin 124 korisissa. W201:ssä on ilmanpuolelta ohjattu lämmityslaite, jossa lämmönsäätövivut ohjaavat suoraan mekaanisesti ilmaläppiä. Lämmityslaitteen kennossa kiertää kuuma neste kokoajan, osa ilmasta ohjataan kennon ohi ilmaläpillä..Moi! Potikoitten juotokset pitää uusia ja kortin runkoliitin pitää juottaa uudelleen kiinni. Potikoitten mekaaniset kiinnityskohdat pitää tarkistaa. Tarkista myös molempien puolten kulkusten toiminta jos kulkuset jumittaa, kannattaa kulkuset purkaa ja puhdistaa. Mittaa potikoitten toiminta ohmimittarilla resistanssi ei saa heilua, sen tulee muuttua tasaisesti koko toiminta-alueella. Jos pätkii uusi potikat.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Siis auttakaa nyt avutonta kun mulla puhaltaa myös lämmintä säätimen asennosta riippumatta. Kyseessä on 124 koppanen -86 Bensakone ilmastoinilla. Siis mitkä on nää potikat ja onko niiden tarkoitus avautua ja sulkeutua sen mukaan kuinka sinne jännite vaihtuu eli säätimiä pyörittelemällä? Tämä auto on nyt ollut 3 päivää mulla ja myyjävastuuta ei ole. Mikä on näitten potikoiden virallinen nimi vai löytyykö numerosarja haulla? Ei vaimo tartte ainakaan nyt turkkia 

En tunne 124 korisen lämmityslaitetta sen tarkemmin, mutta potikka on varmaan säätövastus. Lämmityslaitteen lämmönsäätimellä varmaan pyöritetään säätövastusta, joka säätää venttiilille menevää jännitettä. Venttiilit, nk. pässinkivekset, löytyy akun vierestä. Ne säätää lämmityslaitteen kennolle menevän kuuman veden määrää. Mittaa venttiileille tulevaa jännitettä. Jos jännite muuttuu suunnilleen suoraviivaisesti lämmönsäätörullan asennon mukaan, on pässinkivekset jumissa. Ne kuulemma pystyy avaamaan ja puhdistamaan. Jos venttiileille tuleva jännite heiluu, tai pysyy muuttumattomana lämmönsäätörullan asennosta riippumatta, on vika säätövastuksessa tai siihen liittyvissä sähköjutuissa. Kokeneemmat voi korjata. Haku toiminnolla ehkä löytyy myös lisää..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Vaan vaikuttaakos se säätöruuvi suoraan sinne kiveksiin? Kun se on kerran ilmastoinnilla ja silleen. Eikös se ole termostaattiohjattu, astemerkinnät rullissa? Ja tunnistin peilin vieressä katossa?
Jos on niinku muistelen, niin silloin säätöruuvilta ei taida olla suoraa yhteyttä? Ainakin niin muistelisin noissa mun tuoreemmissa olleen.
Sen verran on yhteyttä että kun rullan kääntää ihan kylmälle, niin venttiilin pitäs sulkeutua. Ja ihan kuumalla, missä on se huurteenpoistokuva siinä rullassa, venttiili on aina täysin auki.
Vai muistanko taas väärin?
Jos on niinku muistelen, niin silloin säätöruuvilta ei taida olla suoraa yhteyttä? Ainakin niin muistelisin noissa mun tuoreemmissa olleen.
Sen verran on yhteyttä että kun rullan kääntää ihan kylmälle, niin venttiilin pitäs sulkeutua. Ja ihan kuumalla, missä on se huurteenpoistokuva siinä rullassa, venttiili on aina täysin auki.
Vai muistanko taas väärin?
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Kyllä se näin menee, et muista väärin. Näin on kaikissa 124:ssa vuosimallista riippumatta. Venttiili on täysin kiinni (eli kylmällä) kun siihen syötetään +12V. Näin on Mersun insinööri suunnitellut talvipakkasien varalle jos autosta katoaa sähköt: auto on kuin sauna.Fenton kirjoitti:Vaan vaikuttaakos se säätöruuvi suoraan sinne kiveksiin? Kun se on kerran ilmastoinnilla ja silleen. Eikös se ole termostaattiohjattu, astemerkinnät rullissa? Ja tunnistin peilin vieressä katossa?
Jos on niinku muistelen, niin silloin säätöruuvilta ei taida olla suoraa yhteyttä? Ainakin niin muistelisin noissa mun tuoreemmissa olleen.
Sen verran on yhteyttä että kun rullan kääntää ihan kylmälle, niin venttiilin pitäs sulkeutua. Ja ihan kuumalla, missä on se huurteenpoistokuva siinä rullassa, venttiili on aina täysin auki.
Vai muistanko taas väärin?

1991 420 SE
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 34
- Liittynyt: Su 16.10.2005 21:39
Löytyykö tähän ohjeita? Äkkiä tutkimalla en saanut käsitystä millä tuo vanha natsa lähtee irti lämppärin kotelosta.pelimies888 kirjoitti:...
eli miten tämän poikki menneen muovi tapin kannan saan pois sieltä mustasta seinästä/paneelista ja ehjän vaihdettua tilalle??
Tietääkö joku mahdollisesti myös osanumeroa tuolle muovilipareelle?
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981