C202 220D hehkun vaihto, uusi hehku hitaampi?
C202 220D hehkun vaihto, uusi hehku hitaampi?
Moro
Oiskos kellään käynyt näin.
Mesessä paloi kolmosen hehku, mittasin hehkureleeltä virtakynällä, ja palanut hehku näytti täysin pimeää virtakynällä mitattaessa.
Vaihdoin uuden hehkun, juuri samanmoisen, kuin vanhakin oli.
Nyt kylmänä, kun käyntiin laittaa, täristää hetken, samalla lailla, kuin viallisellakin hehkulla. No mittasin uudelleen suoraan hehkureleeltä virtakynällä, niin nyt uusi hehku palaa todella himmeänä, ja kun muut vanhat hehkut kirkkaasti virtakynässä?Eli viittaisi siihen, että tuo uusi hehku ei sitten ilmeisesti kuumukkaan samallalailla, kuin nuo vanhat?
Onko mahd viallinen uusi hehku?
Hehku vielä hyvää Boschin laatua?
kysellen Emppu
Oiskos kellään käynyt näin.
Mesessä paloi kolmosen hehku, mittasin hehkureleeltä virtakynällä, ja palanut hehku näytti täysin pimeää virtakynällä mitattaessa.
Vaihdoin uuden hehkun, juuri samanmoisen, kuin vanhakin oli.
Nyt kylmänä, kun käyntiin laittaa, täristää hetken, samalla lailla, kuin viallisellakin hehkulla. No mittasin uudelleen suoraan hehkureleeltä virtakynällä, niin nyt uusi hehku palaa todella himmeänä, ja kun muut vanhat hehkut kirkkaasti virtakynässä?Eli viittaisi siihen, että tuo uusi hehku ei sitten ilmeisesti kuumukkaan samallalailla, kuin nuo vanhat?
Onko mahd viallinen uusi hehku?
Hehku vielä hyvää Boschin laatua?
kysellen Emppu
lisää vielä..
Onko nyt niin, että pitäisi käyttää kaikki hehkut irti, ja laittaa sarjaan, ja akulle. Saisi tarkistettua, miten kukin lämpiää?
Onhan tässä 220D tuo hehkujen johto vain painamalla se musta muoviliitin hehkuun; naksahtaen?
Käytin kyllä senkin jo uudelleen irti, kun tarkistin olisko irti.
Onko nyt niin, että pitäisi käyttää kaikki hehkut irti, ja laittaa sarjaan, ja akulle. Saisi tarkistettua, miten kukin lämpiää?
Onhan tässä 220D tuo hehkujen johto vain painamalla se musta muoviliitin hehkuun; naksahtaen?
Käytin kyllä senkin jo uudelleen irti, kun tarkistin olisko irti.
Voihan se olla viallinen se hehkukin.. On kuitenkin varmasti samanlainen kuin vanha, ettei tullut semmoista vanhaa kunnon "vanhassa-ei-ajonestoa-uudessa-on"-temppua? Merkkivalo pelaa normaalisti?
Saattaahan vika olla johdossa, tai liittimessä. Jos on niinko mulla, niin ne littimet on aika happamat, joten voi olla että irrotus/kiinnitys on rikkonut.
Saattaahan vika olla johdossa, tai liittimessä. Jos on niinko mulla, niin ne littimet on aika happamat, joten voi olla että irrotus/kiinnitys on rikkonut.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Uudessa hehkuissa prikulleen sama numero, kuin vanhassakin.
Vanha, minkä vaihdoin oli sekin Boschilainen, joten oli hyvä tarkistaa. Soitin vielä liikkeeseen, ja tarkistin löytyykö ko malliin useammanlaisia tulppia; ei kuulemma.
No tein sitten varmanpäälle ratkaisun ja hain uuden samanlaisen tulpan, jonka vaihdoin. Täytyy tunnustaa, että uusikin toimii samanlailla, eli virtakynällä mitattaessa pelkästään uudessa valo pelkästään kiiluu (kun vanhoissa hehkuissa taas kirkkaasti palaa).
Kai se pitää uskoa, ja testata vaan tulevilla pakkasilla. tuntuu kyllä jo nyt nollakelillä, ettei kävisi niin tasaisesti kylmänä käynnistäessä?
Hehkutulpan liitin, on kyllä niin napakasti kiinni, etten usko siinäkään vikaa olevan?
Jos näyttää, ettei pelaa, niin pakko pyörittää kaikki hehkut irti, ja laittaa sarjaan, virtaa perseeseen, näkee mahdollisen eron.
Ihmetyttää vaan tuon uuden hehkun toimivuus....
Vanha, minkä vaihdoin oli sekin Boschilainen, joten oli hyvä tarkistaa. Soitin vielä liikkeeseen, ja tarkistin löytyykö ko malliin useammanlaisia tulppia; ei kuulemma.
No tein sitten varmanpäälle ratkaisun ja hain uuden samanlaisen tulpan, jonka vaihdoin. Täytyy tunnustaa, että uusikin toimii samanlailla, eli virtakynällä mitattaessa pelkästään uudessa valo pelkästään kiiluu (kun vanhoissa hehkuissa taas kirkkaasti palaa).
Kai se pitää uskoa, ja testata vaan tulevilla pakkasilla. tuntuu kyllä jo nyt nollakelillä, ettei kävisi niin tasaisesti kylmänä käynnistäessä?
Hehkutulpan liitin, on kyllä niin napakasti kiinni, etten usko siinäkään vikaa olevan?
Jos näyttää, ettei pelaa, niin pakko pyörittää kaikki hehkut irti, ja laittaa sarjaan, virtaa perseeseen, näkee mahdollisen eron.
Ihmetyttää vaan tuon uuden hehkun toimivuus....
Mitäs jos mittais vastuksen niistä tulpista? Vaikka sieltä releen päästä. Yhden ohmin hujakoilla muistaakseni pitäs olla, tai ihan vähän päälle, jos johdot on kärsineet. Vaikuttais että sen uuden tulpan kohdalla vastusta on jostain syystä paljon enemmän kuin muissa, kun lamppu vaan hehkuu.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Fenton kirjoitti:Mitäs jos mittais vastuksen niistä tulpista? Vaikka sieltä releen päästä. Yhden ohmin hujakoilla muistaakseni pitäs olla, tai ihan vähän päälle, jos johdot on kärsineet. Vaikuttais että sen uuden tulpan kohdalla vastusta on jostain syystä paljon enemmän kuin muissa, kun lamppu vaan hehkuu.
ja tuo vastus on sitten paljon kiinni tulpan lämpötilasta..
mielipiteeni ovat omiani, eivät minkään yrityksen tai yhteisön mielipiteitä.
Jos tuo täristys tuntuu vain kylmällä koneella, niin kannattaa katsoa, ettei putkissa juokse ilmaa startin jälkeen.. Ilmavuoto ilmenee alkuvaiheessa nimenomaan kylmää konetta starttaillessa.
Eli siitä suodattimelta lähtevää letkua (pitäs olla läpinäkyvä, jos ei,niin laita semmoinen) seurailet, kulkeeko putkissa ilmaa. Pienetkin kuplat kyllä saa käynnin röheltämään.
Asiaa käsitelty mm. täällä
Siellä kyllä puhuttiin sammumisesta, mutta lievempänä se ilmeni välillä vaan ontuvana käyntinä
Eli siitä suodattimelta lähtevää letkua (pitäs olla läpinäkyvä, jos ei,niin laita semmoinen) seurailet, kulkeeko putkissa ilmaa. Pienetkin kuplat kyllä saa käynnin röheltämään.
Asiaa käsitelty mm. täällä
Siellä kyllä puhuttiin sammumisesta, mutta lievempänä se ilmeni välillä vaan ontuvana käyntinä
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Kiitos vastauksista!
Oisko sitten näin, että muutkin hehkut alkavat olla finaalissa, kun on niin ero uuteen, vrt uuden vastukseen.
Kun kaikki hehkut olivat ehjät (viime viikkoon), niin käynnistymisen jälkeen kävi heti tasaisesti. Eli en oikein tuohon polttoaine puoleen oikein usko, kun vika alkoi nyt. nyt kun tuo yksi hehku oli selkeästi kyllä aivan loppu, ettei virta kulkenut ollenkaan.
En ole noitten vastusmittareitten kanssa puljannut aiemmin, joten vierasta sinänsä. Mittari taitaa löytyä, joten syvennynpä siihen...
Jos probleema jatkuu, pakko alkaa ottamaan muitakin irti
Oisko sitten näin, että muutkin hehkut alkavat olla finaalissa, kun on niin ero uuteen, vrt uuden vastukseen.
Kun kaikki hehkut olivat ehjät (viime viikkoon), niin käynnistymisen jälkeen kävi heti tasaisesti. Eli en oikein tuohon polttoaine puoleen oikein usko, kun vika alkoi nyt. nyt kun tuo yksi hehku oli selkeästi kyllä aivan loppu, ettei virta kulkenut ollenkaan.
En ole noitten vastusmittareitten kanssa puljannut aiemmin, joten vierasta sinänsä. Mittari taitaa löytyä, joten syvennynpä siihen...
Jos probleema jatkuu, pakko alkaa ottamaan muitakin irti

Virtamittari kytketään sarjaan tulpan kanssa eli irrotat johdon
tulpasta ja mittari tulee siihen väliin. Harva mittari tosin kestää
yli 10 A virtaa, jonka tulppa ottaa, eli mittarista palaa sulake.
Ihan alussa tulppa voi ottaa kymmeniä ampeereita.
Tehokkaammissa virtamittareissa on pihtimallinen anturi, joka
kytketään johdon ympärille. Johtoa ei siis tarvitse irrottaa,
Tässä mallissa ei pala sulake.
Ohmimittari kytketään mitattavan vastuksen rinnalle, ts. toinen
pää auton runkoon ja toinen pää tulpan päähän. Johto tulee
olla irrotettuna. Ohmimittarista palaa sulake, jos sen kytkee
jänniteellisiin osiin.
Ohmimittarilla voi kätevästi mitata myös johtojen ehjyyden, tässä
tapauksessa johto irrotetaan releeltä eikä tulpalta. Jos johto
on poikki, vastus on ääretön. Jos johto on ehjä, johdon vastus on nolla.
Ohmimittari on tässä kytkettynä tulpalle johdon toiseen päähän
ja toinen mittajohto sinne releen päähän johtoa.
Jos mittaat releen päästä johtoa niin että toinen mittapää on
auton rungossa, mitaat sekä johtoa että tulppaa. Mittari
näyttää näiden vastusten summaa, joka pitäisi olla yhden ohmin
luokkaa eli sama kuin tulpalla yksin, kun johdon vastus on nolla.
Yleismittarilla voi mitata sekä jännitteen, virran, että vastuksen.
Esim. Motonetista saa 40 eurolla yleismittarin, jossa on virtapihti.
Kannattaa ehdottomasti opetella yleismittarin käyttö, se on
sähköhommissa hyvä työkalu ja aika helppo oppia.
Ohmin laki pitää osata eli virta saadaan jakamalla jännite
vastuksella (jännite saadaan vastaavasti kertomalla virta vastuksella
ja vastus saadaan jakamalla jännite virralla). Esim. 12 voltin
jännite aiheuttaa 12 ampeerin virran tulppaan, jonka vastus on
yksi ohmi.
tulpasta ja mittari tulee siihen väliin. Harva mittari tosin kestää
yli 10 A virtaa, jonka tulppa ottaa, eli mittarista palaa sulake.
Ihan alussa tulppa voi ottaa kymmeniä ampeereita.
Tehokkaammissa virtamittareissa on pihtimallinen anturi, joka
kytketään johdon ympärille. Johtoa ei siis tarvitse irrottaa,
Tässä mallissa ei pala sulake.
Ohmimittari kytketään mitattavan vastuksen rinnalle, ts. toinen
pää auton runkoon ja toinen pää tulpan päähän. Johto tulee
olla irrotettuna. Ohmimittarista palaa sulake, jos sen kytkee
jänniteellisiin osiin.
Ohmimittarilla voi kätevästi mitata myös johtojen ehjyyden, tässä
tapauksessa johto irrotetaan releeltä eikä tulpalta. Jos johto
on poikki, vastus on ääretön. Jos johto on ehjä, johdon vastus on nolla.
Ohmimittari on tässä kytkettynä tulpalle johdon toiseen päähän
ja toinen mittajohto sinne releen päähän johtoa.
Jos mittaat releen päästä johtoa niin että toinen mittapää on
auton rungossa, mitaat sekä johtoa että tulppaa. Mittari
näyttää näiden vastusten summaa, joka pitäisi olla yhden ohmin
luokkaa eli sama kuin tulpalla yksin, kun johdon vastus on nolla.
Yleismittarilla voi mitata sekä jännitteen, virran, että vastuksen.
Esim. Motonetista saa 40 eurolla yleismittarin, jossa on virtapihti.
Kannattaa ehdottomasti opetella yleismittarin käyttö, se on
sähköhommissa hyvä työkalu ja aika helppo oppia.
Ohmin laki pitää osata eli virta saadaan jakamalla jännite
vastuksella (jännite saadaan vastaavasti kertomalla virta vastuksella
ja vastus saadaan jakamalla jännite virralla). Esim. 12 voltin
jännite aiheuttaa 12 ampeerin virran tulppaan, jonka vastus on
yksi ohmi.
Re: C202 220D hehkun vaihto, uusi hehku hitaampi?
Olisko ollu vanha hehku oikosulus ja käräyttäny liuskan releen sisältä.emppuk kirjoitti:Moro
Oiskos kellään käynyt näin.
Mesessä paloi kolmosen hehku, mittasin hehkureleeltä virtakynällä, ja palanut hehku näytti täysin pimeää virtakynällä mitattaessa.
Vaihdoin uuden hehkun, juuri samanmoisen, kuin vanhakin oli.
Nyt kylmänä, kun käyntiin laittaa, täristää hetken, samalla lailla, kuin viallisellakin hehkulla. No mittasin uudelleen suoraan hehkureleeltä virtakynällä, niin nyt uusi hehku palaa todella himmeänä, ja kun muut vanhat hehkut kirkkaasti virtakynässä?Eli viittaisi siihen, että tuo uusi hehku ei sitten ilmeisesti kuumukkaan samallalailla, kuin nuo vanhat?
Onko mahd viallinen uusi hehku?
Hehku vielä hyvää Boschin laatua?
kysellen Emppu
Moro vaan
Elikkäs vika taisi sitten loppuin lopuksi olla. Eilen pulttasin kaikki hehkut irti, ja mittasin ne sarjassa, eroavaisuutta oli, vaikka kaikki näytti toimivankin.
Pistin kaikki loput hehkut uusi boschilaisia, ja nyt näyttää toimivan ok
Hehkut lähti todella nätisti irti, kun liotti jarrunesteellä niitä muutaman päivän. Pikkuletkulla liruutin ajon jälkeen nestettä tulpan juureen, lähes vaikka käsin ois pyöräyttäny...
seurataanpa tilannetta
Elikkäs vika taisi sitten loppuin lopuksi olla. Eilen pulttasin kaikki hehkut irti, ja mittasin ne sarjassa, eroavaisuutta oli, vaikka kaikki näytti toimivankin.
Pistin kaikki loput hehkut uusi boschilaisia, ja nyt näyttää toimivan ok

Hehkut lähti todella nätisti irti, kun liotti jarrunesteellä niitä muutaman päivän. Pikkuletkulla liruutin ajon jälkeen nestettä tulpan juureen, lähes vaikka käsin ois pyöräyttäny...
seurataanpa tilannetta
