W123:n laturi rikki?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lede
Sisäänajossa
Sisäänajossa

W123:n laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja lede »

Alkoi mesestä loistamaan latauksen merkkivalo :( Palaa tyhjäkäynnillä mutta korkeammilla kiepeillä kuitenkin lopulta sammuu. Sen verran kattelin että johdot näyttäisi olevan kiinni laturissa ja akussa.

Akkujännitteen mittauksen perusteella laturista ei tule virtaa. Siis valot ei kirkastu eikä akun jännite muutu edes mittarilla mitatessa vaikka kuinka kaasuttelisi. Latauksen merkkivalo kuitenkin sammuu kaasua antaessa. Onko tuo latauksen merkkivalo niin herkkä että vähäinenkin virta riittää sen sammuttamaan? (Sama virta ei siis riittäisi vielä nostamaan akun jännitettä).

Meneekö laturin herätevirta (tulee varmaan jotenkin virtalukon kautta) jonkun sulakkeen läpi? Aiemminkin ollut ongelmia hapettuneiden sulakkeiden kanssa..

Tietysti hiilet siitä pitää alkaa tarkastamaan, mutta toisaalta tämä vika ilmeni "yhtäkkiä", eikös hiilien mennessä latauksen valo ala kiilumaan pikkuhiljaa paheten niin että palaa lopussa kirkaasti? Näin talvipimeillä himmeänkin merkkivalon olisi helposti huomannut. Ei tuolla lumisella ja pimeällä pihamaalla viittis alkaa repimään laturia ensimmäiseksi irti..
ex-300D 1979
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja G280E »

Mun veikkaus on diodisillan suunnalla.jos hiilet menee ,se tarkoittaa sitä että hiilipala kuluu loppuun eikä enää yllä koskettamaan kollektorin pintaa ja kun näin käy leimahtaa latauksen merkkivalo palamaan,saattaa oireilla pitkään niin et väliin palaa väliin ei mut toi himmeneminen ,tai pikemminkin valon kiilun lisääntyminen viittais mun mielestä diodi vikaan...messerissä kun on Bosch merkkinen laturi ni dioditkin on suht helppo vaihtaa...voi olla kenttä tai ankkurivikakin ,mut mä uskon että ei.
PM
Valvoja
Valvoja

Re: W123:n laturi rikki?

Viesti Kirjoittaja PM »

lede kirjoitti:eikös hiilien mennessä latauksen valo ala kiilumaan pikkuhiljaa paheten niin että palaa lopussa kirkaasti?
Ei. Kahdesta koslasta ensimmäinen varoitusmerkki (ja viimeinen) oli ABS-valon syttyminen jännitteen laskiessa. Kummassakaan tapauksessa latauksen valo ei ollut edes vilkahtanut kertaakaan. Toisella kerralla tien sivuun ja kone pois käynnistä. Siitä se ei sitten lähtenytkään ilman apuvirtaa. Vahingosta viisastuneena ABS-valon syttyessä SE:ssä, suoraan korjaamolle omin voimin. Laturi aivan lopussa, hiilet kadonneet kuin pieru Saharaan. Uusi tehdaskunnostettu tilalle.
Sama juitsu oli tuon siskon miehen Volvon kanssa, ei mitään varoitusta ennen RS-valon (vai oliko se SRS) syttymistä. Laturi ihan lopussa, ei taaskaan riittänyt hiilien vaihto, vaan uutta joutui ostamaan.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

voipi se vika olla kyllä siinä ite jännitteen säätö transistorissaki.. eli se on siinä hiili paketissa kiinni keskellä pyöreä möykky... =) ekana ite kokeilisin toista hiilipakettia...
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mulla on tehnyt pari kertaa seuraavaa: Kaikessa rauhassa ajaessa sammuu radio. Kokeilee vilkkua päälle, ei jaksa toimia :arrow: virta loppu. Molemmilla kerroilla latauksen valo ei ole syttynyt ollenkaan ja kummallakin kertaa on toinen laturin hiilistä ollut loppu...

Tuo latauksen valon kiiluminen kertoisi laturin diodi viasta tai sitten on virtalukon pohjassa kosketus häiriötä :arrow: laturi ei saa tarpeeksi magnetointivirtaa.
w115,123,124,126,210 yms.
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija

Mä tässä tinkaan vähä vielä..Jos laturissa ei ole muuta vikaa ku hiilet loppu,ni latausvalo palaa,mä olen niinku niin varma asiasta...Eri asia sit jos hiilien loppumisen myötä jännite vaihtelut on vioittanu sit muuten laturia,mutta mikäli pelkkä hiilien loppumis vika niin latausvalo kyllä syttyy palamaan.Joo kyllä vika voi olla myös jännitteen säätäjässäkin.On kyllä aika yleinen vika bossissa.
Enhän minä varma voi olla missään tapauksessa asiasta,mutta jotenin on tuntuma että diodivika olis kyseessä.
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

Lähetetty: Kes 14.01, 2004 17:36 Viestin aihe: ..

--------------------------------------------------------------------------------
Mulla on tehnyt pari kertaa seuraavaa: Kaikessa rauhassa ajaessa sammuu radio. Kokeilee vilkkua päälle, ei jaksa toimia virta loppu.
Entisen kiesin kanssa sattui juuri samanlainen häslinki, ja valo ei palanut, mutta toinen hiili oli niin lopussa ettei ottanut enää kosketusta.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

"magnetointi" diodeissa vois olla vika, eli ei päävirtadiodeissa(6 kpl), vaan niissä kolmessa pienemmässä, joista tulee auton käydessä virta säätäjälle.
Tai itse säätäjässä.
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja MikaH »

G280E kirjoitti:Mä tässä tinkaan vähä vielä..Jos laturissa ei ole muuta vikaa ku hiilet loppu,ni latausvalo palaa,mä olen niinku niin varma asiasta...Eri asia sit jos hiilien loppumisen myötä jännite vaihtelut on vioittanu sit muuten laturia,mutta mikäli pelkkä hiilien loppumis vika niin latausvalo kyllä syttyy palamaan.
Se valo vaan ei syty Mersuissa, jos hiilet loppuu...... Se saattaa palaa aivan himmeästi, mutta sitä ei valoisalla edes näe. Mäkin olen varma asiasta. Joskus sitä oikein kysyttiin jossain Bosch:in tilaisuudessa, että miksi Saksalainen insinööri ei ole osannut tehdä sellaista laturia, että valo syttyy kun hiili loppuu, mutta ei löytynyt vastausta :D.
PS. satoja kertoja vastaavan asian todennut......
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Latauksen merkkivalo

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

MikaH kirjoitti: Se valo vaan ei syty Mersuissa, jos hiilet loppuu...... Se saattaa palaa aivan himmeästi, mutta sitä ei valoisalla edes näe. Mäkin olen varma asiasta. Joskus sitä oikein kysyttiin jossain Bosch:in tilaisuudessa, että miksi Saksalainen insinööri ei ole osannut tehdä sellaista laturia, että valo syttyy kun hiili loppuu, mutta ei löytynyt vastausta :D.
Laturin merkkivalo on akun +navan ja laturin +navan välissä. Jos näistä toinen on (lähes) 0, niin merkkivalo palaa. Jos jännitteet (lähes) samat, niin merkkivalo ei pala. Siinä välillä merkkivalo kiiluu enemmän tai vähemmän himmeästi.

Kun hiili on käytännöllisesti katsoen loppu, so. vain hipoo liukurengasta, niin laturi antaa vajaan jännitteen, eikä lataa, mutta ei näy merkkivalossakaan.
Jos ne diodisillan pikkudiodit palaa, niin laturi ei saa esimagnetointivirtaa, eikä lataa. Merkkivalokaan ei pala.

Huonoin tuuri käy, kun ne isot diodit - tai ainaskis joku niistä - palaa oikosulkuun, niinkuin minulle on käynyt. Merkkivalo ei palanut, muuta kylläkin. Ensin jännitteensäätäjä ja sitten laturi. Antoi nääs vaihtovirtaa ulos...

Asiasta viidenteen:
Mitä yhteistä on hiilellä ja lotalla?

Molemmat on jylsijöitä.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Jos ne diodisillan pikkudiodit palaa, niin laturi ei saa esimagnetointivirtaa, eikä lataa. Merkkivalokaan ei pala.
Kyllä merkkivalo palaa, koska silloin magnetointivirta menee sen latausvalon kautta. Jos niistä yksi tai kaksi diodia palaa poikki,niin valo enemmän tai vähemmän kiiluu. Laturi saattaa vielä jotenkin ladatakin.
Vai onko mersussa laturi jotenkin erilainen kuin muissa autoissa?
lede
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Hiilihän se..

Viesti Kirjoittaja lede »

Joo, tuli viikonloppuna irrotettua laturi. Hiilihän sieltä oli kadonnut. Joku kyläsepän ketku oli jo aiemmin vaihtanut sinne "sopivan" hiilen, jossa oli metallinen kantaosa. Hiilen loputtua siellä oli sitten ollut metalli vasten metallia, joten myös liukurengas oli kulunut ihan pilalle. Vaihdoin uuden hiilen ja kyllä se nyt taas lataa, mutta luulen ettei se hiili siinä loppuneessa liukurenkaassa kauaa kestä. Onko kukaan vaihtanut noita liukurenkaita? Laturi kun näytti muuten olevan vielä hyvässä vedossa.

Löysin pari vanhaa varaosalaturia, joiden kunnosta ei ole (vielä) tietoa, mutta ainakin niissä näyttäisi olevan ehjät liukurenkaat. Täytyy vain kasailla kolmesta laturista yksi ehjä.. :)
ex-300D 1979
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: Hiilihän se..

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

lede kirjoitti:Joo, tuli viikonloppuna irrotettua laturi. Hiilihän sieltä oli kadonnut. Joku kyläsepän ketku oli jo aiemmin vaihtanut sinne "sopivan" hiilen, jossa oli metallinen kantaosa. Hiilen loputtua siellä oli sitten ollut metalli vasten metallia, joten myös liukurengas oli kulunut ihan pilalle. Vaihdoin uuden hiilen ja kyllä se nyt taas lataa, mutta luulen ettei se hiili siinä loppuneessa liukurenkaassa kauaa kestä. Onko kukaan vaihtanut noita liukurenkaita? Laturi kun näytti muuten olevan vielä hyvässä vedossa.

Löysin pari vanhaa varaosalaturia, joiden kunnosta ei ole (vielä) tietoa, mutta ainakin niissä näyttäisi olevan ehjät liukurenkaat. Täytyy vain kasailla kolmesta laturista yksi ehjä.. :)
on vaihdettu ja lähtee loppujen lopuksi aika kivuttomasti... tina kolvi käteen ja irrottaa ne ankkurille/roottorille (miksi sitä nyt laturissa sanotaan) läjhtevät kupari langat... sit ulosvetäjäjällä se liukurengas paketti irti... pitäs kyllä lähteä ihankohtuudella irti...uutta tilalle ja juotetaan ne käämi langat takaisin.. itellä tuli laturi remontille hintaa 40e vaihdoin molemmat laakerit, ne hiilirenkaat ja lataus säätimen...
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija

MikaH kirjoitti:
G280E kirjoitti:Mä tässä tinkaan vähä vielä..Jos laturissa ei ole muuta vikaa ku hiilet loppu,ni latausvalo palaa,mä olen niinku niin varma asiasta...Eri asia sit jos hiilien loppumisen myötä jännite vaihtelut on vioittanu sit muuten laturia,mutta mikäli pelkkä hiilien loppumis vika niin latausvalo kyllä syttyy palamaan.
Se valo vaan ei syty Mersuissa, jos hiilet loppuu...... Se saattaa palaa aivan himmeästi, mutta sitä ei valoisalla edes näe. Mäkin olen varma asiasta. Joskus sitä oikein kysyttiin jossain Bosch:in tilaisuudessa, että miksi Saksalainen insinööri ei ole osannut tehdä sellaista laturia, että valo syttyy kun hiili loppuu, mutta ei löytynyt vastausta :D.
Mä en ole sentään satoja kertoja todennu mersussa tätä, vain kolme kertaa,mihinpä sitä uskoo jos ei omiin silmiinsä.joka kerta(kertoja tietysti tulee lukematon määrä mikäli kaikki hiilenvaihdot otetaan lukuun,mutta only mercedes)olen tehnyt pikaisen manuaalisen diagnoosin:napakka isku laturin kylkeen ja jos valo sammuu,on kyseessä hiilivika ja valo on sammunu ja hiilet on ollu loppu...
ja pelkkien hiilen vaihtojen jälkeen ..asia vanha.
Mihin se perustuu et valo ei syty kun hiilet loppuu?
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija

Jeps..
kollektorin liukurenkaat...älä osta summassa ,Boschissa on muistaakseni kahta kokoa,irroitus just niinku miksu 80 kuvaili.
Vastaa Viestiin