Vito jarruongelma
Vito jarruongelma
Vito 108cdi:ssä on ilmennyt jarruongelma. Kun jarrua painaa alkaa poljin painua kohti lattiaa. Kun jarrua pumppaa nousee poljin takaisin kovaksi. Eilen peruuttaessani poljin meni sitten kerralla ihan pohjaa. Vähän matkaa ajettuani jarrut taas löytyivät. Illalla otin abs:n sulakkeen irti jolloin jarrut on ollut pinnassa kokoajan, joten ilmeisesti vikana on abs.
Mitä kannattaa tutkia ja testata? Ei ole paljon kokemusta abs:n testauksesta, joten vinkkejä otetaan vastaan. Voiko tämän aiheuttaa se että joku anturi haistaa koko ajan. Abs:n vikavalo ei pala missään vaiheessa.
Mitä kannattaa tutkia ja testata? Ei ole paljon kokemusta abs:n testauksesta, joten vinkkejä otetaan vastaan. Voiko tämän aiheuttaa se että joku anturi haistaa koko ajan. Abs:n vikavalo ei pala missään vaiheessa.
Jos auto on varustettu samanlaisella sähköhydraulisella jarrujärjestelmällä kuin W211, on syytä epäillä vakavaa tyyppivikaa. Uudet E-mallit ovat oireilleet juuri samalla tavalla. Kysäisepä Vehosta asiaa. Jos kyseessä on tyyppivika, se kuuluu mielestäni tarkistaa ja korjata takuuseen takuuajan ulkopuolellakin.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Eiköhän se ole kuusiokoloruuvi, niiden irroittamiseen kannattaa aina keskittyä kunnolla. Hyvä puhdistus, irroitusöljyt, ympäristön lämmitys, pultin jäähdytys ja hyvällä kuusiohylsyavaimella pois. Helpointa se on tehdä iskevällä vääntimellä.
Vähän niin kuin tähän tyyliin.
En muista Viton ruuvin kokoa mutta 5 tai 6 milliä on veikkaus, oikeastaan juuri tuo 6, mutta osta sarja kuusiokolohylsyjä, niitä tarvitaan aina. Millään L-avaimella ei ole mitään asiaa sinne, ja napautetaan se hylsy aina pohjaan saakka ja kunnolla.
Etusatulassa ne ei sitten enää ole tiukassa kun saa pultin sovulla irti.
Vähän niin kuin tähän tyyliin.
En muista Viton ruuvin kokoa mutta 5 tai 6 milliä on veikkaus, oikeastaan juuri tuo 6, mutta osta sarja kuusiokolohylsyjä, niitä tarvitaan aina. Millään L-avaimella ei ole mitään asiaa sinne, ja napautetaan se hylsy aina pohjaan saakka ja kunnolla.
Etusatulassa ne ei sitten enää ole tiukassa kun saa pultin sovulla irti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Millonkas turuun sanomat on alettu painaa väreissä...?
Varauduttu on litralla irrotusainetta (parin viikon kuuri lienee paikallaan) toholla, kuumailmapuhaltimella ja kylmäspraylla... noita kuusiopaloja pitänee hakea sarja...
Vielä kun jostain löytäis ne kaapelien liittimet... (bucheli ei kertonu)
ei suinkaa ne samat kaapelit mene sinne ABS-yksikölle asti...?
Onkos tuosta vikamuistin loogisesta rakenteesta mitää käsitystä...?
tuntuu vaan siltä, että sieltä lokista tulee ihan mitä sattuu... yleensä aina sama vika, jolle veho tarjosi parannusta hintaan 2380€ + työ...
Niin sitä meinaan, että onko se muisti täyttyvä pino vai rullaava FIFO vai onko siellä peräti oma muistipaikka jokaiselle mahdolliselle vikakoodille...?
Onko mitää käsitystä?
Kohta täytyy varmaan tehdä oma diagnostiikkalaatikko koko värkille, jotta saa oikeetkin koodit ulos (rkele).
Varauduttu on litralla irrotusainetta (parin viikon kuuri lienee paikallaan) toholla, kuumailmapuhaltimella ja kylmäspraylla... noita kuusiopaloja pitänee hakea sarja...
Vielä kun jostain löytäis ne kaapelien liittimet... (bucheli ei kertonu)
ei suinkaa ne samat kaapelit mene sinne ABS-yksikölle asti...?
Onkos tuosta vikamuistin loogisesta rakenteesta mitää käsitystä...?
tuntuu vaan siltä, että sieltä lokista tulee ihan mitä sattuu... yleensä aina sama vika, jolle veho tarjosi parannusta hintaan 2380€ + työ...
Niin sitä meinaan, että onko se muisti täyttyvä pino vai rullaava FIFO vai onko siellä peräti oma muistipaikka jokaiselle mahdolliselle vikakoodille...?
Onko mitää käsitystä?
Kohta täytyy varmaan tehdä oma diagnostiikkalaatikko koko värkille, jotta saa oikeetkin koodit ulos (rkele).
Mikäs sulla on operaationa ? Jos antaa ABS anturivikaa niin kannattaa ensin mitata liittimeltä vastus, kait siellä liitin on kun vaikea se on vetää ABS purkkia pellin läpi tehtaalla.
Seuraa sitä kaapelia ja revi verhoilu pois siitä kohtaa mistä se tulee korin sisälle, siinä voisi ollaliitin.
Seuraa sitä kaapelia ja revi verhoilu pois siitä kohtaa mistä se tulee korin sisälle, siinä voisi ollaliitin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Operaatio on mysteerio buffo...
Eiku oire on semmonen, että ABSin valo syttyy kun on startin jälkeen muutaman kymmenen metriä ajanut eteenpäin... taaksepäin ajaessahan toi systeemi ei ilmeisesti toimi ollenkaan.
Oirehan viittaa selkeesti jonkun pyörän anturin antaman pulssikuvion epäkuranttiuteen.
No, eilen veholta saadun vikakoodilistan mukaan ainoo tallentunut vika on 103, paluupumpun ohjainlaitteen vika...
Sama vikakoodi tuli vajaat puoilitoista vuotta sitten, kun toisinaan valo syttyi risteyksestä lähtiessä tai muuten tarpeeksi jyrkästi kääntyessä (ei ollut laakerissa vikaa...).
Silloinkin siis oli toi ainoo tallentunut vikakoodi.
Ja kuitenkin systeemi toimi aina kun valo ei palanut...
Jotenki tuntuu, ettei toi laatikko osaa diagnosoida oikeeta vikaa, kun sinne on tallentunut toi 103, joka on siis ilmeisesti jonkinsortin "yleisvika", kun muuta ei pystytä jäljittämään.
Koko toi ohjainversio on niin vanhaa perua, että siinä tuskin on kovin ihmeellistä diagnostiikkaa muutenkaan.
Buchelin oppaan sähkökaavion mukaan takapyörien anturit on lähdöltään yksipuoleiset, eli maadoitus on siinä satulassa.
Lisäksi ne takapään anturit on yhdistetty, eli ohjainlaatikolle tulee vain yksi kaapeli.
Tuosta kun äkkiä jotain päättelee, niin se mahdollisen pyöräanturin antaman pulssituksen vika ei tallennu muistiin, kun toi ns. masteri-vika , 103, on tallentunut...
Tuon takia kyselin jos siitä muistin loogisesta rakenteesta joku tietäis...
Saako sen vikamuistin tyhjäksi pitämällä akunkengän irti muutaman tunnin, vai vaikuttaako se yhtää mitään...?
Kaippa soon vaan ruvettava irrottelemaan yksitellen noita anturoita ja mittailemaan.
Tosin varmaan tulee keväällä täytyy irrottaa toi nykyinen ABS-yksikkö ja katsoa mitä pitää sisällään loota, josta pitäis maksaa 2470€... pitää ensin vaan löytää toimiva yksikkö jostain purkuulta...
(toi 2380 oli vuoden 2006 hinta...)
Noita antureita ei juuri näy olevan purkuosina tarjolla, joten lienevät tiukassa paikallaan...
Eiku oire on semmonen, että ABSin valo syttyy kun on startin jälkeen muutaman kymmenen metriä ajanut eteenpäin... taaksepäin ajaessahan toi systeemi ei ilmeisesti toimi ollenkaan.
Oirehan viittaa selkeesti jonkun pyörän anturin antaman pulssikuvion epäkuranttiuteen.
No, eilen veholta saadun vikakoodilistan mukaan ainoo tallentunut vika on 103, paluupumpun ohjainlaitteen vika...
Sama vikakoodi tuli vajaat puoilitoista vuotta sitten, kun toisinaan valo syttyi risteyksestä lähtiessä tai muuten tarpeeksi jyrkästi kääntyessä (ei ollut laakerissa vikaa...).
Silloinkin siis oli toi ainoo tallentunut vikakoodi.
Ja kuitenkin systeemi toimi aina kun valo ei palanut...
Jotenki tuntuu, ettei toi laatikko osaa diagnosoida oikeeta vikaa, kun sinne on tallentunut toi 103, joka on siis ilmeisesti jonkinsortin "yleisvika", kun muuta ei pystytä jäljittämään.
Koko toi ohjainversio on niin vanhaa perua, että siinä tuskin on kovin ihmeellistä diagnostiikkaa muutenkaan.
Buchelin oppaan sähkökaavion mukaan takapyörien anturit on lähdöltään yksipuoleiset, eli maadoitus on siinä satulassa.
Lisäksi ne takapään anturit on yhdistetty, eli ohjainlaatikolle tulee vain yksi kaapeli.
Tuosta kun äkkiä jotain päättelee, niin se mahdollisen pyöräanturin antaman pulssituksen vika ei tallennu muistiin, kun toi ns. masteri-vika , 103, on tallentunut...
Tuon takia kyselin jos siitä muistin loogisesta rakenteesta joku tietäis...
Saako sen vikamuistin tyhjäksi pitämällä akunkengän irti muutaman tunnin, vai vaikuttaako se yhtää mitään...?
Kaippa soon vaan ruvettava irrottelemaan yksitellen noita anturoita ja mittailemaan.
Tosin varmaan tulee keväällä täytyy irrottaa toi nykyinen ABS-yksikkö ja katsoa mitä pitää sisällään loota, josta pitäis maksaa 2470€... pitää ensin vaan löytää toimiva yksikkö jostain purkuulta...
(toi 2380 oli vuoden 2006 hinta...)
Noita antureita ei juuri näy olevan purkuosina tarjolla, joten lienevät tiukassa paikallaan...
W124:ssä kun ABS anturi on kokonaan poikki, se ABS valo on sammuksissa startin jälkeen ja syttyy hetken kuluttua kun on lähtenyt liikkeelle. Ohjainyksikkö ei siis huomaa anturissa mitään vikaa, ennen kuin eri pyöriltä tulee täysin eri pyörintänopeudet (yhdeltä ei tule ollenkaan).
Mikäli anturi pätkii, vaikkapa anturi on liian kaukana hammaskehästä, tai kehä on huonossa kunnossa ja liiallisen vauhdin vuoksi anturi menettää osan pulsseista, niin se ABS valo vilkahtelee, mutta mikäli se pätkii oikein pitdempään niin silloin ABS tipautetaan pois ja valo jää palamaan. Tällänen oli mulla kanssa w124:ssä eli montuissa se sytytti ABS valon.
Suinpäin ei kannata uutta anturia hankkia, vaan mitata se. Sitten hammaskehän puhdistus, mahdollisesti anturin pään demagnetointi (en vielä tiedä vaikuttaako se, mutta luulen niin).
Ne eivät viitsi antureita irroitella purkaamolla, kun se on sellaista vaativamman huoltomiehen hienomekaniikkaa. Kohta alkaa olemaan ajat, jotta kannattaa lakaa laivaamaan Vitoja saksasta tänne ja alkaa purkamaan itse. Ne ie paljoa maksa ne hyvät ruosteettomat Vitot saksassa, varsinkaan tulevaisuudessa
Mikäli anturi pätkii, vaikkapa anturi on liian kaukana hammaskehästä, tai kehä on huonossa kunnossa ja liiallisen vauhdin vuoksi anturi menettää osan pulsseista, niin se ABS valo vilkahtelee, mutta mikäli se pätkii oikein pitdempään niin silloin ABS tipautetaan pois ja valo jää palamaan. Tällänen oli mulla kanssa w124:ssä eli montuissa se sytytti ABS valon.
Suinpäin ei kannata uutta anturia hankkia, vaan mitata se. Sitten hammaskehän puhdistus, mahdollisesti anturin pään demagnetointi (en vielä tiedä vaikuttaako se, mutta luulen niin).
Ne eivät viitsi antureita irroitella purkaamolla, kun se on sellaista vaativamman huoltomiehen hienomekaniikkaa. Kohta alkaa olemaan ajat, jotta kannattaa lakaa laivaamaan Vitoja saksasta tänne ja alkaa purkamaan itse. Ne ie paljoa maksa ne hyvät ruosteettomat Vitot saksassa, varsinkaan tulevaisuudessa
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kappas vaan, kun on muillakin ABS-vikaa.
Ostin eilen 108 -99 Viton. Edellinen omistaja kertoi abs viasta. Kertoi joutuneensa irrottamaan anturin, kun napa pitänyt käyttää irti. Liekö ollut laakerivikaa, mutta eipä tullut kysytyksi. Kuitenkin siinä vaiheessa absivalo oli syttynyt. Tutkailin anturia ja oli selvästi liian kaukana hammaskehästä. Napautin perille asti, vaan valo ei vaan sammunut. Tässä ruosteläjässä on kuusioruuvilla kiinni vain anturin suojapelti. Liekö pelti ollut joskus kiinni anturissa. Näytti siltä, että anturi vain painamalla kiinni.
Tutkailin anturin piuhaa ja näyttää menevän rintapeltiä pitkin abs-yksikköön. Taitaa olla helpoin tapa napsauttaa piuha poikki sopivasta kohtaa, jotta pääsee mittailemaan anturia. Mitäs ne arvot pitikään olla? Onko vika nollattavissa mitenkään? Käytin akun kaapelin irti, mutta se ei ainakaan auttanut.
Jarrupoljin painuu tässäkin romussa vaikka asfalttiin asti, jos lattia ei ottaisi vastaan.
Ostin eilen 108 -99 Viton. Edellinen omistaja kertoi abs viasta. Kertoi joutuneensa irrottamaan anturin, kun napa pitänyt käyttää irti. Liekö ollut laakerivikaa, mutta eipä tullut kysytyksi. Kuitenkin siinä vaiheessa absivalo oli syttynyt. Tutkailin anturia ja oli selvästi liian kaukana hammaskehästä. Napautin perille asti, vaan valo ei vaan sammunut. Tässä ruosteläjässä on kuusioruuvilla kiinni vain anturin suojapelti. Liekö pelti ollut joskus kiinni anturissa. Näytti siltä, että anturi vain painamalla kiinni.
Tutkailin anturin piuhaa ja näyttää menevän rintapeltiä pitkin abs-yksikköön. Taitaa olla helpoin tapa napsauttaa piuha poikki sopivasta kohtaa, jotta pääsee mittailemaan anturia. Mitäs ne arvot pitikään olla? Onko vika nollattavissa mitenkään? Käytin akun kaapelin irti, mutta se ei ainakaan auttanut.
Jarrupoljin painuu tässäkin romussa vaikka asfalttiin asti, jos lattia ei ottaisi vastaan.
Ajokit:
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Itsellä oli myös viton abs:ssä vikaa, valo syttyi aina kun lähti liikkeelle eikä absit toiminu...viaksi koneet näytti paluutuottopumppu vikaa...otin absi pömpelin irti, purin paloiksi ja putsasin koska oli aivan täynnä hiilistä irronnutta likaa...taas toimii kuin kello ja säästyi kasa rahaa. Eli sisällä eleva sähkö moottori oli niin täynnä kaikkea paskaa että ei jaksanut pyöriä...!
ABS-vika korjaantui anturin vaihdolla.hhärkönen kirjoitti:Itsellä oli myös viton abs:ssä vikaa, valo syttyi aina kun lähti liikkeelle eikä absit toiminu...viaksi koneet näytti paluutuottopumppu vikaa...otin absi pömpelin irti, purin paloiksi ja putsasin koska oli aivan täynnä hiilistä irronnutta likaa...taas toimii kuin kello ja säästyi kasa rahaa. Eli sisällä eleva sähkö moottori oli niin täynnä kaikkea paskaa että ei jaksanut pyöriä...!
Ajokit:
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Toi moottoriongelma taitaa olla vikana aika monessa ABS-yksikössä, jotka on turhaan vaihdettu paluupumppuvian vuoksi.
Ilmeisesti hiilet on jossain vaiheessa ollut vääräntyyppistä materiaalia tai jotain... mutta joka tapauksessa tukkii koko *skan, ja sitte ei moottori pyöri, ja tulee väärä vikadiagnoosi, kun paluupumpun paine ei nouse, vaikka moottori virroitetaan... näin olettaisin tapahtuvan.
Minkämoinen homma oli toi purkaminen, työläs ainakin, mutta tartteeko miten ihmeellisiä työkaluja?
Ilmeisesti hiilet on jossain vaiheessa ollut vääräntyyppistä materiaalia tai jotain... mutta joka tapauksessa tukkii koko *skan, ja sitte ei moottori pyöri, ja tulee väärä vikadiagnoosi, kun paluupumpun paine ei nouse, vaikka moottori virroitetaan... näin olettaisin tapahtuvan.
Minkämoinen homma oli toi purkaminen, työläs ainakin, mutta tartteeko miten ihmeellisiä työkaluja?
VITON JARRUPOLJIN PAINUU POHJAAN
Toi alkuperäinen kysymys - mitä silloin tehdään. Kyseessä 2003 CDI. Vaihdettu jarrupääsylinteri, jarrunesteet jotka viimeisenä konstina ilmattu oikein laitteen ja testerin avulla. Jarrupalat ja männät herkistetty, eli liikkuvat varmasti. ABS valo ei pala. Poljin painee hissukseen pohjaan kun kone käynnissä.
C220 CDI Kombi - 03 Elegance
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
Re: VITON JARRUPOLJIN PAINUU POHJAAN
W638:ssa on niin voimakas jarrutehostin, että paikallaan painettaessa jarru pohjaan, poljin menee lopulta hiljalleen lattiaan asti. Itellä oli 110D:ssä sama tauti ja tämmöisen selityksen lopulta antoivat Raskoneelta.Caide kirjoitti:Toi alkuperäinen kysymys - mitä silloin tehdään. Kyseessä 2003 CDI. Vaihdettu jarrupääsylinteri, jarrunesteet jotka viimeisenä konstina ilmattu oikein laitteen ja testerin avulla. Jarrupalat ja männät herkistetty, eli liikkuvat varmasti. ABS valo ei pala. Poljin painee hissukseen pohjaan kun kone käynnissä.
aps jarut
anturin kaapeli poikki korjattavissa itse
En tiedä
kelle vastasit, mutta kuten sanoin ABS valo ei pala. Tarkoittaa sitä että anturin johto ei ole poikki ja autossa myös ABS:ät toimivat. OK, ongelma pitkälti ohi kun auto katsastettu.
C220 CDI Kombi - 03 Elegance
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
Painuuko poljin pohjaan myös silloin kun ABSin sulakkeet on irrotettu?
Tuolla konstilla voi paikallistaa vikaa jossain määrin...
Jos poljin ei painu laattiaan ABS:n ollessa pois pelistä, voi vian pääosin paikallistaa sinne venttiiliosastolle.
Siihen auttaa ABSien käyttö niin että joka pyörää kiusataan ja vielä luistonrajoitintakin.
Voi tosin olla näillä keleillä olla mahdollista ainoostaan jossain liukkaankelin radalla...
Toi polkimen hidas painuminen on vitossa ominaisuus kuten tuolla todettiin... mulla ainakin painuu hitaasti alas, ja silti on aina katsastuksessa kelvannut ja jarrut löytyneet tarvittaessa...
Käytön puute on pääasiallinen syy ABSien toimimattomuuteen ja omituisiin ilmiöihin, ja huonot jarrunesteet myös...
Tuolla konstilla voi paikallistaa vikaa jossain määrin...
Jos poljin ei painu laattiaan ABS:n ollessa pois pelistä, voi vian pääosin paikallistaa sinne venttiiliosastolle.
Siihen auttaa ABSien käyttö niin että joka pyörää kiusataan ja vielä luistonrajoitintakin.
Voi tosin olla näillä keleillä olla mahdollista ainoostaan jossain liukkaankelin radalla...
Toi polkimen hidas painuminen on vitossa ominaisuus kuten tuolla todettiin... mulla ainakin painuu hitaasti alas, ja silti on aina katsastuksessa kelvannut ja jarrut löytyneet tarvittaessa...
Käytön puute on pääasiallinen syy ABSien toimimattomuuteen ja omituisiin ilmiöihin, ja huonot jarrunesteet myös...