Suuttimien ohivuoto mitattu C200 cdi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
HA.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 27.01.2007 17:52
Paikkakunta: Nokia

Suuttimien ohivuoto mitattu C200 cdi

Viesti Kirjoittaja HA. »

Tässä mitattuna suuttimien ohivuoto C200 cdi -02. Auto kävi vähän lämminneenä noin minuutin tyhjäkäyntiä. Kuvissa näkyy selvä tulos, etummainen suutin vuotaa 0,8 dl kun muut ovat tasan ja vuoto niissä 0,07 dl kussakin. Prosenteissa ehjä suutin vuotaa alle 10% siitä mitä viallinen, toisin sanoen on viallisen vuoto yli kymmenkertainen. Mikä olikaan tässä virallinen tulkinta, milloin on vaihhtokunnossa? Tämä alkoi ilmentyä pidentyneenä starttina ihan kuumanakin, mutta kylmällä tietysti pahempi.

Kuva

Hienot laboratoriovälineet.

Kuva

Tulokset pullonpohjalla.

Kuva

Tulokset desilitran mitoissa, 1-suutin yhdessä ja 2-4 toisessa.

Siinäpä selvä tulos, mutta mistä uusi suutin halvalla, kunnostettu vai voiko korjata tämänkin itse halvalla. Joku yksinkertainen paikka sielläkin kai vain vuotaa. Saako korjaussarjaa, vai mitä sanoo mestarit?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jos vuotaa yli 25% enemmän kuin muut niin vaihtoon.

Olikos suuttimen numero jotain 613 070 06 87 tai 611 070 06 87?

Joka tapauksessa kunnostettu vaihtosuutin löytyy multa :idea:

Ja arkisin tavoittaa: 044-2628474
Joku mersupurkaamo??
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

tuosta halvalla ja maksavat jopa vanhasta hiukan:

http://www.uniteddiesel.co.uk/index.php
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

110£ = 147€?

Kl:ssä vaihtosuutin 250€
Täältä 180€ :wink:
Joku mersupurkaamo??
HA.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 27.01.2007 17:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja HA. »

Laitetaan ne numerotkin vielä tänne, siellä on kahta eri numeroa nyt.
A 611 070 17 87
A 611 070 13 87
Varmaan muitakin vaihtokelpoisia löytyy.

Kuva

Kuva
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Minä ainakin oon ite vaihtanu sinne suuttimeen korjaussarjat. Onnistuu kellä vaan jos peukalo sijaitsee normaalilla paikalla.

Kuva

Kuva

Dieselhuollosta saa jos alkavat myymään :?:

Se, joka aiheuttaa ton ohivuodon, on tuollanen teflon-rengas. Se tulee sen lautasen alle jonka päällä on se paineenlöysäyskuula.

Maksoin 20€/sarja/suutin. Noi on Monea-merkkisiä, made in italy.

Noiko vaihtaa niin taatusti lähtee sen jälkeen käyntiin :!:
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

[quote=Minä ainakin oon ite vaihtanu sinne suuttimeen korjaussarjat. Onnistuu kellä vaan jos peukalo sijaitsee normaalilla paikalla.

Tuohan kuullostaa hyvältä ! Voisitko ihan noin vastaisuuden varalle pistää tänne foorumille vielä vähän tarkemman työselosteen vääntömomentteineen ja mahdollisine muine vihjeineen.

Kiitos !
W203CDI
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ja sitten summassa kasatuilla/ testaamattomilla suuttimilla poltetaan mäntiä yms. :lol: :lol:

Testaus kaiken A ja O :!:
Joku mersupurkaamo??
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

mutta eikös sitä ruutata suuttimen kärellä eikä teflon renkaalla. eikait ne männät pala?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

En minä kiellä ketään kokeilemasta 8) Ihmisethän sen on vain suunnitellu.... on vain tullu kokeiltua ja sen jälkeen testailtuakin....
Joku mersupurkaamo??
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Mikä onkaan ideana siinä suuttimen testaamisessa ja miten sitä säädellään testitulosten mukaan ? (Anteeksi jos kysymys oli asiantuntemattomasti muotoiltu, tää on vain harrastelijan uteliaisuutta)
W203CDI
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Tässä mitattuna suuttimien ohivuoto C200 cdi -02. Auto kävi vähän lämminneenä noin minuutin tyhjäkäyntiä. Kuvissa näkyy selvä tulos, etummainen suutin vuotaa 0,8 dl kun muut ovat tasan ja vuoto niissä 0,07 dl kussakin. Prosenteissa ehjä suutin vuotaa alle 10% siitä mitä viallinen, toisin sanoen on viallisen vuoto yli kymmenkertainen. Mikä olikaan tässä virallinen tulkinta, milloin on vaihhtokunnossa? Tämä alkoi ilmentyä pidentyneenä starttina ihan kuumanakin, mutta kylmällä tietysti pahempi.
jus samalaista mittausta olen omallekkin miettinyt,kun ei meinaa lähteä pyörimään kylmänä eikä kuumana!


eikös siinä suuttimessa ole joku 200bar avautumispaine jonka voisi testata ihan suutinpumpulla kuseeko kintulle :lol:
ML W164
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4763
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

hanta kirjoitti:Mikä onkaan ideana siinä suuttimen testaamisessa ja miten sitä säädellään testitulosten mukaan ? (Anteeksi jos kysymys oli asiantuntemattomasti muotoiltu, tää on vain harrastelijan uteliaisuutta)
Kyllä se Aki oikeassa on.
Esim se ankkurin alla olevan kuulalle on oikea välys.
Samoin kaikille muillekkin osille.
Se tarkkuus on luokkaa sadasosamillilleen.
Sitä en tiedä, onko edes suomessa mittalaitteita, joilla nuita sisuksia saadaan "tehtaan toleranssiin".

Kaiki ne kuitenkin vaikuttaa siihen suihkuun, muotoon, ajoituksen ....

Kun ei siis ole mahdollisuutta tarkasti mitata, on se suihkun muodon ja määrän vertailu sitten se työkalu, jolla nyt kuitenkin todetaan, "että on se nyt ainaskin sinnepäin" se kasaus onnistunut.

Luulisin.
Toivottavasti selvensi asiaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Kiitokset tuikulle asian valaisusta ! Ihan vastaisuuden varalle (jos sattuisi tulemaan tarvetta vaihtosuuttimelle) olisi mukava tietää miten Akin suuttimet on kasattu ja testattu.
W203CDI
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4763
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Lisätäänpäs tähän sellainen juttu, että varmaan nykyään jo ihan jokaisella diiselipajalla on kuitenkin sellaiset systeemit, joilla saadaan polttoaine siitä suuttimen läpi painettua ja pystytään sitä suihkun muotoa tarkkailemaan.
Sehän se tärkein siinä on.

Elikkäs, jos itse vaihteleekin niitä osia sinne suuttimiin, niin varmaan ihan pikkurahalla niitä voisi "varmuudeksi" suutinpenkissäkin käyttää.

Aki, aikamiehenä, otappas tämä suuttimien korjuu ja mutostyöt ihan "sydämmenasiaksi".
Samallahan ne hoituisi ne pumputkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Joo.

Elikkäs commonrail suuttimille on olemassa testauslaitteet jolla testataan ohivuoto penkissä suhteessa aikaan sekä syötetään pulssia jolla suutinta auotaan ja nähdään suihku (yleensä kärki tukkeentuu jos jotain ongelmaa on). Tavan suutin penkkiin saat laittaa vaikka 1000bar niin suihkua ei tule :idea:
Laitteita oli keväällä suomessa "puolenkymmentä"

Ja jos suuttimeen vaihdetaan ne tiivisteet myös kärki täytyy irrottaa joten vaurio riski on :!: Ja aina ei suutin tule kuntoon edes tiivisteillä. Saattaa käydä yms. mutta siinäpä se "mittatarkkuus" :roll:
Joku mersupurkaamo??
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Hyvä topikki näistä suuttimista.
Tuo otsikko voisi olla heti CDI suuttimet.
Oisko kansan kielellä selvennystä ,tuosta polttoaineen oikeasta muodosta .
Itse korjattu suutinhan ilman testausta voi toimia kuten pitääkin ,mutta jos suihkun muoto on kuitenkin väärä niin vaurio on hetken päästä toden näkönen.
Suihkun kusee vaikkapa männän päähän koko ajan ja pitemmän päälle siihen voi tulla jopa reikä.
Joten Arille testiin, niin saadaan asialline ja "oma" korjaaja tähänkin huolto kohteeseen.
Onhan oletettavaa,että tämä työ ei lopu aivan heti.
Viimeksi muokannut nautseri, La 26.01.2008 06:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

Onko ilmennyt usein huonoja suihkuja tai jopa TOSI HUONOJA joilla saa männät nopeesti uuteen muotoon.? ja kyllä oon ainaki minä tuomasa vieskaan päin suuttimia jos jotain vikaa. kun ei nuita oo oikeen viel mennytkään.
Avatar
-Kapa-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Pe 12.01.2007 16:27
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja -Kapa- »

Ainakin Joensuu Dieselhuolto asentaa noi tiivisteet ja penkittää suuttimen, muistaaksena hinta oli n. 70,-
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Ainakin Joensuu Dieselhuolto asentaa noi tiivisteet ja penkittää suuttimen, muistaaksena hinta oli n. 70,-
hinta siis kappaleelle?
pitäiskin kysäistä jos käyttäisi siellä kun ei ole matkakaan este :)
ML W164
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

timlin kirjoitti:Onko ilmennyt usein huonoja suihkuja tai jopa TOSI HUONOJA joilla saa männät nopeesti uuteen muotoon.? ja kyllä oon ainaki minä tuomasa vieskaan päin suuttimia jos jotain vikaa. kun ei nuita oo oikeen viel mennytkään.
Harvoin niissä mitään mäntää polttavaa vauriota tulee itekseen.... cdi:n männät halkeilee muutenkin!
Yleensä on se ohivuoto ja/tai tukkoinen kärki.
Heti ku kävi vähän pakkasen puolella, niin tälle viikkoa on vasta parit suutin hommat tehty ja pari autoa vielä tulossa. Ei lähe resut pakkasesta käymään.

Näitä testaukseen sopivia laitteita ja korjaukseen tarvittava taito löytyy: täällä ylivieskassa PP-Diesel ja Kajaanissa Rengaspalvelu Karjalainen. Itse olen vain mielenkiinnosta ja asennushommien puolesta mukana touhussa. Ja siinä samalla tullu jotain tausta tietoa asiasta :roll:

Kaikki rungothan ei sitten ala pitämään enää korjaamalla> niistä tulee hyviä puristuspainemittarin sovitteita :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Opetelkaapas nyt suutinukot se AMG-version valmistaminen :lol: Luulis, että niillä olisi tietyissä piireissä markkinoita?
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

jep. joskus reilu vuos sitten soittelin pp-dieselille mut oliko että viikon päästä saisivat vehkeet suutin hommaan , mutta hyvä et nyt löytyy ja viel ku rupeette rimmaamaan pumppuja ni johan on huippu homma. :D

tuosapa taitaa olla eniten huollettavat osat. :lol:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eiköhän se PP-diesel ole jo muutenkin niillä töin että rimmaa pumppuja.

AMG:täkin varmaan joskus joku kokeilee selvitellä kunhan on ensin kunnolla kokemusta tavan commonrail vehkeistä....
Joku mersupurkaamo??
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Mulla kun on hirvee epäilys noita "kunnostettuja" suuttimia kohtaan, niin mitä niille oikein tehdään?
Suihkun muotoahan ei voi säätää mitenkään, sieltä joko tulee joka reiästä tai sitten ei, jos puhutaan uusista kärjistä.
Avautumispaineen voi säätää, olisi kiva tietää miten se tehdään? Vaihdetaanko jousi vai prikka vai mikä? Yhtään hienosäätölevyähän sieltä suuttimen sisältä ei löydy. Vain mittatarkkoja osia joiden mitat ei muutu vaikka niitä käyttää pöydälläkin :D
Mitä muuta niille tehdään? Hintaero on aika pieni tehdasuuteen verrattuna. :roll:
HA.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 27.01.2007 17:52
Paikkakunta: Nokia

Kunnossa on

Viesti Kirjoittaja HA. »

Vastaan vähän myöhässä. Tosiaan diagnoosi oli oikea ja vika korjaantui täydellisesti 100%. Lähtee käyntiin kaikista tilanteista heti, kylmänä ja kuumana. Tätä vikaa kannattaa aina epäillä jos seisonnan jälkeen käynnistyvyys alkaa vaikeutua. Tehkää mittaus, täällä Nokialla on tyhjiä vesipulloja kaikille! Mutta teettää kuumanakin jo pidemmän starttauksen, vaikka ero on sekunti, sen kyllä huomaa.

Kiitos kaikille avustaneille asiantuntijoille!

Terv. Hannu
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4763
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

JP74 kirjoitti:Opetelkaapas nyt suutinukot se AMG-version valmistaminen :lol: Luulis, että niillä olisi tietyissä piireissä markkinoita?
Onkos sulla Jape vielä ne germaanisuuttimet ?
Hämeen dieselissä on nyt testipenkki, jossa paine tehdään "oikealla" auton pumpulla ja suuttimet tulee railpukkiin kiinni.
Ruiskutusaikaa voidaan säädellä ja tuotto saadaan mitattua.
"Todellisissa" olosuhteissa.

Ei mahtaisi olla monen kympin juttu laittaa ne germaanit sinne mitattavaksi ja samalla näkisi, että toimiiko ne kunnolla ja voiko laittaa autoonsa.
Samoin tuotto selviäisi.
Laitat sitten VNT-ahtimen.

Jotenkin tuntuu nyt siltä, että tämä suutinasia alkaa valkenemaan.
Ainaskin nyt parissa paikassa asiaan oikein tolkusti paneudutaan.
Oikein todella toivoisin, että siitä olisi jossain vaiheessa heille myös taloudellistakin etua.
Ovat sopivasti eri puolellakin Suomea, etteivät joudu toistensa "reviireille", mitenkään. :lol:
Meille kaikille muille etu sitten tulee sitä kautta, että on taatusti halvempaa, olipa ihan "tavan", tai jotenkin muutettu suutin, niin korjuuttaa vakiota, tai teetättää siitä käytännössä sellainen, kun haluaa.

Kun ja jos tämä suuttimen rakenteenkin toiminta selviää, edes senverran riittävällä tasolla, että haluttuihin ominaisuuksiin voidaan vaikuttaa ja suutin edelleenkin kaikin tavoin toimii "oikein", niin eikös sitten jo ala ollakkin kaikki cdi-tekniikkaan liittyvät "erityispiirteet" olla viipaloitu ja syöty ja ymmärretty.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tosiaan HA:n vanha vaihtosuutin näytti ensin penkissä perus testissä olevan ihan OK, ellei jopa priima :shock: , Mutta muutama käytännön tilanteen simulointi ja suutin kusi ihan täysin läpi. Edes korjaamalla ei tullut enää kalua vaikka päällisin puolin nätin näkönen suutin :cry:

Hyvä kun nyt pelaa :!:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

tuikku kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Opetelkaapas nyt suutinukot se AMG-version valmistaminen :lol: Luulis, että niillä olisi tietyissä piireissä markkinoita?
Onkos sulla Jape vielä ne germaanisuuttimet ?
Hämeen dieselissä on nyt testipenkki, jossa paine tehdään "oikealla" auton pumpulla ja suuttimet tulee railpukkiin kiinni.
Ruiskutusaikaa voidaan säädellä ja tuotto saadaan mitattua.
"Todellisissa" olosuhteissa.

Ei mahtaisi olla monen kympin juttu laittaa ne germaanit sinne mitattavaksi ja samalla näkisi, että toimiiko ne kunnolla ja voiko laittaa autoonsa.
Samoin tuotto selviäisi.
Laitat sitten VNT-ahtimen.
Suuttimet on, eilen viimeksi hypistelin niitä kourassani, samoin hyllystä löytyy uudennihkeä alipainekellollinen gt23, 320cdi:n...Inspiraatio lähinnä kateissa, ei viitsi purkaa hyvin toimivaa autoa,kun ei pääse muuten kulkemaan. Keväällä on toinen juttu, kun kaksipyöräisen saa ajoon.

Tuossa vois olla ideaa käyttää suuttimet testissä, niin tietäisi paljonko mua on jymäytetty :lol:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4763
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuskinpa nyt varsinaisesti jymäytetty on.
Luulisin, että ne antaa todellisuudessa sen ~10% lisää tehoa, niinkuin nuo "kärkivaihdetut" tuppaa tekemään.
Jotta suurempiin ruiskutusmäärin päästäisiin vakiorungoilla, niin sinne täytyy tehdä muutoksia.
Vakiorungossa, sen neulan lisäksi on muutakin rajoitusta ruiskutukselle.
Ihan tavallinen testipenkki ei kerro "totuutta" asiassa.
Se on rakennettu ihan toisenlaisia tarpeita varten, eikä simuloi ruiskutusta siis tältä "meidän" kannaltamme oikein.

Hyvä puoli asiassa voisí olla se, että voit varmaankin suuttimet vaihtaa ihan nykyiseenkin ohjelmaan ja pitäisi edelleenkin toimia ok.
Alussa ahtimen siivet voisi toimia ihan vaan hukkaporttina, eli täysin alkuperäohjelmalla, pitäisi toimia ok niinkin.

Alahan nostatella sitä kuumetta.
Huolestuttavia puheita tollaset.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin