230.000 euroa öbaut on hintaa kyseisellä mallilla. Onhan se tietty paljon rahaa, mutta miksipä sitä ei voisi käyttää autoon jos sitä nappulaa on.
Ja ne ajo-ominaisuudet. Olihan niitä. Kulosaaren katujen töyssyt eivät paljon kuskia haitanneet. Myös aistikas nahan tuoksu siivitti ajosuorituksia kaiken aikaa. Kilometrejä kyseisen auton matkamittarissa oli jo aika paljon - 17.000.

Noista töyssyistä kun puhuin, ne eivät siis tuntuneet missään. En paljon valehtele, jos sanon, että vaikka olisi mäkkärin kokismuki ilman kantta kojelaudalla, ei läiky vaikka hidastetöyssyn yli ajaisi 80 km/h. Uskomattoman nopeasti reagoiva jousitus.
Muutenkin tuntui kuin olisi istunut ratilla varustetussa lentokoneen ykkösluokassa. Penkin säädöt sai mallattua paikoilleen niin, että kuski oli kuin osa autoa.
Ratti oli nahan ja puun yhdistelmä. Vaikka 600 on iso auto, se kiihtyy kuin urheiluauto. Tai ainakin se tunne oli mielessä. Vakiona koelaudassa on autotallin avausnappula. Tehtaalla oletetaan, että kuussatasen ostajalla on autotalli...
Varusteluettelo on uskomaton. Autossa on käytännössä kaikki mitä voi vain toivoa. Penkit oli lämmitettävissä, mutta tietysti kesähelteellä myös jäähdytettävissä. Mukavaa.
Vaikka auto on iso, se on liikkumiseltaan ketterä, enkä tarkoita pelkästään moottoritehoa. Auto on selkeästi MB. Se kääntyy yllättävän pienessä tilassa ja ohjaus osaa jotenkin arvata, mitä kuski haluaa ajosuoritteeltaan.
S 600 Lang on niitä autoja, jonka ajaminen on tehty äärettömän helpoksi. Tietyt perusasiat ovat niin Mersua, että on uskottava, että kyllä se mersumainen ajatusmaailma ja auton käytös kulkevat kaikissa MB:n malleissa läpi linjan. Hyvä ajettavuus löytyy tietty C-luokastakin, mutta S-luokassa se on vain vieläkin sofistikoidumpaa.
Yllätyksiä S 600 ei tarjoa, joka autossa on plussaa. Nyt tarkoitan lähinnä negatiivisia yllätyksiä. Tasainen, äärimmäisen laadukas fiilis on kaikessa mukana. Ensimmäisen tunnin ajan autoa täytyi vain hämmästellä. Kuinka ihmeessä kaikki on osattu ottaakin huomioon? Saksalainen on hemmetin hyvä autontekijä.
Ja kulutus? Sillä ei ole väliä, koska tämän auton omistaja on valinnut väärän automallin, jos yrittää ajella pintakaasulla polttoaineenkulutuksen pienentämisen toivossa. Sikäli aika helppo temppu, että ajotietokone näytti samaa kulutusta kaupunkiajossa ja normaalisti maantienopeuksilla ajettaessa. Moottoritienopeuksia (140 km/h...) en kokeillut.
Ja se sivistynyt moottorin käyntiääni... Kaunista.
Auton omistaja kertoi, että viime määräaikaishuollossa ei tehty mitään erikoista. Perushuolto oli maksanut kolmisen tuhatta euroa!!!
Auton omistaja kertoi, että hänet kutsutaan katsomaan uusia Mersu-malleja Stuttgartiin pari kertaa vuodessa. Hän on käynyt pariinkin otteeseen koeajamassa Maybachia Saksanmaalla. Se ei sytyttänyt tätä auton omistajaa. Ei kuulemma ollut kunnon Mersu. Oli kuulemma liian pröystäilevä. Lisäksi S 600:n omistajaherra haluaa ajaa autoa itse. Maybachia ei koskaan ajeta itse. Siellä omistajan paikka on oikealla puolella takapenkillä.
Vähän on vielä pää pyörällä, mutta eiköhän se siitä selvinne.
Hieno auto. Onko sitten 230.000 euron hintalappu oikea tällaiselle, sehän on kiinni vain siitä, katsooko hankinnan olevan tarpeen...
Huhhahhei ja rommia pullo.