Minkälaisia subbariratkaisuja löytyy muitten mersuista?!
Minkälaisia subbariratkaisuja löytyy muitten mersuista?!
Itselläni w124 -90 ja toistaiseksi alkuperäiset systeemit soitinta ja subbaria (ja tietysti vahvistinta
) lukuunottamatta. Kuukausi sitten oli vielä 2 kpl 12" pioneerin bassoa refleksikotelossa takakontissa. Soi ihan ok isolla vahvistimella. Perhe vaatii kuitenkin kuljetuskapasiteetin maksimoimista joten harrastus oli (taas kerran
) kakkossijalla. Päädyin freeair ratkaisuun...10" SPL PRO R-10 elementti on nyt tukevasti keskellä hattuhyllyä. En ole koskaan pitänyt tuota "freeairia" minään, mutta oli iloinen yllätys huomata kuinka tarkka bassotoistosta tuli. Suuria paineita hakevalle tämä ratkaisu ei sovi, sillä tarpeeksi suurella volumetasolla soitettaessa bassosta katoaa kontrolli. Mielessä on kyllä käynyt josko perheeltä saisi neuvoteltua hieman lisätilaa harrastukselle jos kokeilis tehdä 40-50 litran suljetun kotelon (mahdollisimman matalan) hattuhyllyn alapintaan.
Kokeiltu umpikoteloita 2x12" ja nyt on 120 litranen refleksi pönttö. Korkea ja leveä, syvyys on taas sellainen, että matkatavaroita ja ostoksiakin saa kuljetettua. Matalilla taajuuksilla kontrolli on hyvä ja puhdasta painettakin irtoaa kuuntelutarpeiksi. Pienempi subbari ratkaisu olisi passeli, mutta sitten joutuu tinkimään matalien tasosta mielestäni liikaa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
entisessä w124:ssa oli kontissa 55,5ltr refleksi kotelo halk-100mm x pit-170mm putkella dynamicsin 12d4 ja se ainakin koitti vähän jotain huudella sieltä
otin kyllä sen ensiapulaukku lootan irti ja kaiken turhan sieltä ääntä estämästä, mutta se nyt on aika hyvin estetty se äänen pääsy sieltä ohjaamoon.
Viimeksi muokannut Eicca_, To 19.07.2007 02:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Jep
Umpikotelossa 12" Infinity, hyvin riittää farkkuun...erikoisuutena kotelon takaseinä on tehty 30 asteen kulmaan; istuu paremmin takapenkkien taakse.
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
DLS 10" free-air subi http://i211.photobucket.com/albums/bb18 ... gti002.jpg
vakiokaiuttimilla potki ihan tarpeeksi, mutta rainbow 2-tie erkkasarjan lisäämisen jälkeen jäi valitettavan vaisuksi bassotoisto..
vakiokaiuttimilla potki ihan tarpeeksi, mutta rainbow 2-tie erkkasarjan lisäämisen jälkeen jäi valitettavan vaisuksi bassotoisto..
MB W124 300E -89
www.rs-ice.fi
www.rs-ice.fi
mankkana toimii pioneer avh p5700dvd ja kontista löytyy 15" iridium 79.6litran kotelossa ja dls A6 vahvistin. erkkasarjat vaihtuu niin tiheään ettei niitä viitti mainita 
-w124 200D- ex
-w202 C 200D- ex
-w201 190E 1.8- ex
-w202 C 200D- ex
-w203 C 200K- ex
-w203 C 200cdi-
-Ei voimaa ilman savua-
-www.nolimit.fi-
-w202 C 200D- ex
-w201 190E 1.8- ex
-w202 C 200D- ex
-w203 C 200K- ex
-w203 C 200cdi-
-Ei voimaa ilman savua-
-www.nolimit.fi-
Tänään säätelin järjestelmää.
Subbareina tommoset:
Nyt sain jakotaajuuden matsattua etupäähän sopivaksi.
Jaon jyrkkyys on nyt 42db/okt. subbasille. Etupään äänikin selkeni.
Hieman on boostia vielä 45-60hz:in alueella, mutta ajossa sitä pitääkin W123:ssa olla hieman tykkiä. Toisto on nyt melko kuivakka, pröystäilevää keskibassoaluetta otin melko paljon alas tänään.
Subbareina tommoset:

Nyt sain jakotaajuuden matsattua etupäähän sopivaksi.
Jaon jyrkkyys on nyt 42db/okt. subbasille. Etupään äänikin selkeni.
Hieman on boostia vielä 45-60hz:in alueella, mutta ajossa sitä pitääkin W123:ssa olla hieman tykkiä. Toisto on nyt melko kuivakka, pröystäilevää keskibassoaluetta otin melko paljon alas tänään.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Satakaxnelkussahan on eri iso ja melkolailla tiivis varapyöräkotelo, joten mikäli mielit helppoa ja ei tilaa vievää ratkaisua, laitat korikitillä varapyöräkotelon tiiviiksi, sikaflexillä lattiamaton alle vanerilevyn, johon pulttaat kolme kpl 10" suppasia. Mahtuu hyvin, tilavuus riittää, ei haittaa kuljettamista, saat tarvittaessa vaikka styrkkarinkin sinne jemmaan ja matalat äänet kulkeutuu sujuvasti korirakenteissa jopa sen helv.. tankin ohi matkustamoon. Mikäli taas haluat hieman monimutkaisemman virityksen, valat lasikuidusta kotelon sinne varapyöräkoteloon, ei hyödynnä korirakenteita niin hyvin, vähän enempi vaivaa, mutta saapahan tarvittaessa helposti pois. Kokeiltu on molempia ratkaisuja ja kyllä toimii...
Aluks oli w124 korissa 12" peerless xls elementti ihan kotelossa ja kun ei tuntunu paineet pääsevän tankin läpi niin piti vaihtaa spl dynamics 15d2 elementtiin tehdaskotelolla ja tietysti siihen spl dig1000 vahvari ja faradin konkka. soittimena pioneerin deh-r8600mp vai mikälie olikaan
hyvin ovat soineet tyytyväinen olen ollut mutta..
*******************************
MB E200cdi -00
MB E250D -94
MB 280SE Automatic -74
EX MB 200D -93
MB E200cdi -00
MB E250D -94
MB 280SE Automatic -74
EX MB 200D -93
Paikallaan on myös täälläkin, hieman kauemmin kesti kontit toteutus ja mietintä, jotta renkaan saa pois tarvittaessa, mutta voipahan nyt sitten puhjeta jos niin on.. Tosin ennen kun konttia alkaa tien päällä purkamaan rengas saa paikkapullosta itseensä ja vasta sitten jos ei auta niin..
DuPu
DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
itsellä on 2x 8" dls freeairit hattuhyllyllä... mahtuu juuri sopivasti sinne ensiapulaukun luukun alle piiloon siten, ettei ulkopuolelta näe ollenkaan että siellä mitään kaiuttimia olisikaan. samoin olen koko auton äänentoiston rakentanut. orkkis paikoille laadukkaita elementtejä lisäeristyksillä ja vaimennusmatoilla. ei näy ulospäin, ja kuulostaa todella hyvältä 
10" Cervin vega subi varapyörän sisään rakennetussa lasikuitukotelossa. Kotelo on n.20l ja varapyörä on muutettu 17":ksi. vanne on 17"x7" ja rengas on 205/40R17 joten se on itsessään vakio 195/65R15:n kokoinen mutta kotelolle on vaan enemmän tilaa. Olen tehnyt myös tutun autoon 15" vanteen sisälle vastaavan pioneerin subilla.
http://img.photobucket.com/albums/v433/ ... vat144.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v433/ ... vat142.jpg
yleensä mulla on tossa päällä vielä alkuperäinen matto, joten asennuksia ei huomaa oikeastaan mitenkään. n.5cm korkeammalle tuo pohja jäi mutta silti mahtuu vielä normikokoinen rengassarja mukaan. Oon ollut kyllä erittäin tyytyväinen tuohon toteutukseen ja soi yllättävän hyvin
http://img.photobucket.com/albums/v433/ ... vat144.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v433/ ... vat142.jpg
yleensä mulla on tossa päällä vielä alkuperäinen matto, joten asennuksia ei huomaa oikeastaan mitenkään. n.5cm korkeammalle tuo pohja jäi mutta silti mahtuu vielä normikokoinen rengassarja mukaan. Oon ollut kyllä erittäin tyytyväinen tuohon toteutukseen ja soi yllättävän hyvin
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
- teamhyypio
- Vakiokalustoa

- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
Talviralli W204
Takana 5,25" Infinity erkkasatsi
Edessä 6,5" Infinity erkkasatsi
Soittimena Panasonic CQ-C9901N
Subbarina Infinity 2x12"
Vahvistimena Infinityn class-d tehopesä
Kesäralli 200CDi (kameleonttimaalissa)
Takana 5,25" RF erkkasatsi (T152S)
Edessä 6,5" RF erkkasatsi (T162S)
Soittimena Alpine DVA-9965R
Subbarina 12" RF (P2L-212)
Vahvistimena subbarille RF T10001bd
Vahvistimena erkkasarjoille RF T600-4
Voin suositella ebay.commia hyvien poppien löytämistä varten, kaikki Rockfordin vehkeet tuli saatua n. 60% edullisemmin uutena kuin suomalaiselta kauppiaalta. Ainoa miinus mitä Jenkeistä tilatessa on, on nuo toimituskulut.
Voipi olla että kesällä 2008 vaihtuu talvirassin popit, pari vuotta kun on tullut kateltua jo. Pitää sitten vielä päivittää tietoja
Takana 5,25" Infinity erkkasatsi
Edessä 6,5" Infinity erkkasatsi
Soittimena Panasonic CQ-C9901N
Subbarina Infinity 2x12"
Vahvistimena Infinityn class-d tehopesä
Kesäralli 200CDi (kameleonttimaalissa)
Takana 5,25" RF erkkasatsi (T152S)
Edessä 6,5" RF erkkasatsi (T162S)
Soittimena Alpine DVA-9965R
Subbarina 12" RF (P2L-212)
Vahvistimena subbarille RF T10001bd
Vahvistimena erkkasarjoille RF T600-4
Voin suositella ebay.commia hyvien poppien löytämistä varten, kaikki Rockfordin vehkeet tuli saatua n. 60% edullisemmin uutena kuin suomalaiselta kauppiaalta. Ainoa miinus mitä Jenkeistä tilatessa on, on nuo toimituskulut.
Voipi olla että kesällä 2008 vaihtuu talvirassin popit, pari vuotta kun on tullut kateltua jo. Pitää sitten vielä päivittää tietoja
Jaa sulla ollu W204 jo pari vuottaporomies kirjoitti:Talviralli W204
Voipi olla että kesällä 2008 vaihtuu talvirassin popit, pari vuotta kun on tullut kateltua jo. Pitää sitten vielä päivittää tietoja
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
hieman erikoisempi "subiratkaisu"
http://www.teambeyond.com/?messut&id=2& ... &columns=2
Normikäytössä kuvassa näkyvä 6.5" toimiipi midinä/subina/keskarina, kotelona ulkoilma.. hengittää suoraan lokasuojan sisälle.
http://www.teambeyond.com/?messut&id=2& ... &columns=2
Normikäytössä kuvassa näkyvä 6.5" toimiipi midinä/subina/keskarina, kotelona ulkoilma.. hengittää suoraan lokasuojan sisälle.
Vito 120 CDI -07, ST300TD -97,
Mersu 190E 2.0
Multa löytyy paksista SPL Dynamics 5 kanavainen vahvistin... silla pyöritän kaikkia auton poppeja... tehot löytyy 4*50W + 1*320W... ja tuo 320 Wattia riittää mulle ihan jees pyörittämään SPL Dynamicsin V12" Subia
ja muita on SPL Dynamicsin 8" MID Bassot Hattuhyllyllä ja eessä focalin erkka sarja... niin justiisa viikko sitte ostin STC-1000 1Faradin konkan virtaa tasaamaan...
Eli Nuo riittää vielä toistaiseksi mulle
Eli Nuo riittää vielä toistaiseksi mulle
Raimo Toikka





