Ilmastoinnin kuntoonlaittaminen
Ilmastoinnin kuntoonlaittaminen
Hei. Minulla on 1973 vuosimallia oleva 450 SL, joka on tuotu californiasta. Siinä on ilmastoinnin kompura mennyt rikki ja olen Venetmäeltä saanut ehjän käytetyn tilalle. Ajattelin laittaa ilmastoinnin kuntoon mutta en tiedä onko se enää kohtuudella järkevää. Kuka osaa kertoa miten voisin halvalla menetelmällä puhdistaa ilmastontijärjestelmän mahdollisista metallisiruista ja muistakin epäpuhtauksista. Työnnänkö vain veden tai jonkun muun liuottimen virtaamaan järjestelmään ja lopuksi kuivaan spriillä. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.
Amroj
- Adventurer
- Vakiokalustoa
Eijeijeijei ei. Ei missään nimessä vettä eikä ilmaa.
Se on varmin tapa tehdä osat käyttökelvottomiksi!
Onko järjestelmä suljettu nyt? siis ei letkuja eikä muutakaan auki?
Kun irroitat kompuran, niin tulppaa heti kaikki putket ettei järjestelmään mihinkään sen komponetteihin, lauhduttimeen, kuivaajaan, pumppuun, letkuihin jne pääse ilmaa (ja sen mukana kosteutta).
Se ostamasi kompurakin pitäsi olla tulpattu. Ilmastointi osien kanssa pitää olla äärimmäisen tarkka etteivät ne pääse olemaan ilmankosteuden kanssa tekemisissä.
Osta jenkeistä o-rengassarja maksaa ehkä kolmekymppiä sekä receiver/drier (kuivaaja) maksaa alta satasen.
Tarvitset myös uudet letkut jos aiot käyttää laillisia kaasuja.
Sitten vaan kylmäkonehuoltoon joka imee sieltä ilmat pois ja testaa ja koeponnistaa pysyykö siellä kaasu sisällä.
Kuivaaja on nopea vaihtaa ja se varmaan kannattaa tehdä kun järjestelmä on putsattu. Vasta sitten kylmäkaasut sisään.
Vielä muutama vuosi sitten itä-suomessa sai "tiskinalta" myös venäläistä freonia joka siis toimii paremmin vanhoissa autoissa, ei haihdu letkujen ja tiivisteiden läpi. Uudet kaasut vaativat uudenlaiset letkut ja tiivisteet.
Se on varmin tapa tehdä osat käyttökelvottomiksi!
Onko järjestelmä suljettu nyt? siis ei letkuja eikä muutakaan auki?
Kun irroitat kompuran, niin tulppaa heti kaikki putket ettei järjestelmään mihinkään sen komponetteihin, lauhduttimeen, kuivaajaan, pumppuun, letkuihin jne pääse ilmaa (ja sen mukana kosteutta).
Se ostamasi kompurakin pitäsi olla tulpattu. Ilmastointi osien kanssa pitää olla äärimmäisen tarkka etteivät ne pääse olemaan ilmankosteuden kanssa tekemisissä.
Osta jenkeistä o-rengassarja maksaa ehkä kolmekymppiä sekä receiver/drier (kuivaaja) maksaa alta satasen.
Tarvitset myös uudet letkut jos aiot käyttää laillisia kaasuja.
Sitten vaan kylmäkonehuoltoon joka imee sieltä ilmat pois ja testaa ja koeponnistaa pysyykö siellä kaasu sisällä.
Kuivaaja on nopea vaihtaa ja se varmaan kannattaa tehdä kun järjestelmä on putsattu. Vasta sitten kylmäkaasut sisään.
Vielä muutama vuosi sitten itä-suomessa sai "tiskinalta" myös venäläistä freonia joka siis toimii paremmin vanhoissa autoissa, ei haihdu letkujen ja tiivisteiden läpi. Uudet kaasut vaativat uudenlaiset letkut ja tiivisteet.
Haluan kyllä esittää eriävän mielipiteen kokemukseen ja maalaisjärkeen vedoten. Jos kerran olet jonkun ilmastoinnin osan ottanut auki on ilma päässyt sinne jo. Tulppaus osille kannattaa vain jos saat sieltä imettyä ilmat pois eli tyhjiö.
Mitä tulee tuohuon että uudet tyyppiset kylmäaineet tarviat uudet letkut ja tiivisteet ei myöskään pidä paikkansa. Korjasin omasta mesestä w201 -87 ilmatoinnin kompressorin, koska ilmastoiniti oli ollut käyttämättä ties kuinka pitkää ja aineet valuivat ulos joka tiivisteestä kompurasta. Purin kompuran osiin ja vahdoin kaikki tiivisteet eli o-renkaat. Tällöin myös koko järjestelmä oli auki noin viikon verran. Sitten vaan kompura takaisin kokoon ja uuden tyyppiset (r134a) kylmäaineet sisään ja uuden tyyppiset öljyt. Pian vuosi mennyt ja aineet edelleen sisällä ja ilmastointi toimii.
Mitä tulee tuohuon että uudet tyyppiset kylmäaineet tarviat uudet letkut ja tiivisteet ei myöskään pidä paikkansa. Korjasin omasta mesestä w201 -87 ilmatoinnin kompressorin, koska ilmastoiniti oli ollut käyttämättä ties kuinka pitkää ja aineet valuivat ulos joka tiivisteestä kompurasta. Purin kompuran osiin ja vahdoin kaikki tiivisteet eli o-renkaat. Tällöin myös koko järjestelmä oli auki noin viikon verran. Sitten vaan kompura takaisin kokoon ja uuden tyyppiset (r134a) kylmäaineet sisään ja uuden tyyppiset öljyt. Pian vuosi mennyt ja aineet edelleen sisällä ja ilmastointi toimii.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
No erimieltä saa toki olla. Maalaisjärkeen vedoten minäkin olen yhden -72 mallisen 450:n ilmastoinnin jo korjannut ja toinen on paraikaa menossa.aomh kirjoitti:Haluan kyllä esittää eriävän mielipiteen kokemukseen ja maalaisjärkeen vedoten. Jos kerran olet jonkun ilmastoinnin osan ottanut auki on ilma päässyt sinne jo. Tulppaus osille kannattaa vain jos saat sieltä imettyä ilmat pois eli tyhjiö.
+ toisen jenkkiauton ilmastointi. Kannattaa ilmastointiremontit tehdä mieluummin ylivaroen kuin ryssälaiseen tyyliin kunhan sinne päin.
Mitä tulee letkuihin 70 luvun alussa tai 90 luvun lopussa niin freonin käyttö taidettiin kieltää jo 80-luvulla??? en muista, Suomessa 90-luvulla. Sinun w201:een ei varmaankaan tarvitse letkuja vaihtaa mutta 70-luvun 107:aan todennäköisesti pitää. Tai sitten lisäilee 134:sta vuoden, parin välein. Nuo systeemit on tehty ja suunniteltu tiheämmälle kaasulle.
Sitäpaitsi 35 vuotta vanhat letkut!!! no joo!
Voit varmistaa asian kysymällä siltä kylmäkonemieheltä että antaako takuun että kaasut pysyy? Voit myös kysyä hydrauliikkaliikkeen letkumyyjältä mikä ero on ilmastointiletkulla ja kumiletkulla.
Pisarakin vettä systeemissä tekee sinne jäätä joka yleensä löytää tiensä venttiiliin (expansion valve) joka päästää kaasua evaporaattooriin eli tähän lauhduttimeen josta sisäilma nappaa kylmyyden.
Jäätäminen kyllä äkkiä laittaa ilmastoinnin temppuilemaan.
Kuivaajan tehtävä kuivata kaasusta kosteus pois, mutta jos jätät kuivaajan tulppaamatta imaisee se ilmasta kosteuden itseensä ts. menee pilalle. En osaa sanoa monessako viikossa tai päivässä mutta korjausoppaiden mukaan näin kuitenkin tapahtuu. (en ole itse koettanut sitä pilata)
Voihan ne letkut jättää tulppaamatta (jos parin kierokksen verran pakkausteippiä on liikaa) ja toivoa ettei sinne mitään lennä sisään. On kuitenkin parempi että systeemin päässyt ilma ei vaihdu ja tuo sinne uutta kosteutta, eikä kaikenmaailman hämähäkit ja kirput tee sinne pesiään.
Näin minä olen tämän asian opiskellut.
Minä voisin taasen kysyä että miksikäs niitä pitää millään paineilmalla ylipäätään huuhdella puhumattakaan vedestä?
450 SL MB on vielä lämpimässä varastossa odottamassa kevään alkamista, jolloin voisi myös ilmastoinnin laittaa kuntoon. Rikki mennyt kompura on vielä kiinni järjestelmässä mutta hajottamolta löytynyt ehjä ikävä kyllä on tulppaamatta mutta kuitenkin lämpimässä tilassa. Minä muistelen, että putket olisi metallisia eristetyjä putkia joten onko vaihtaminen tarpeen. Ajattelin vaihtaa kompuran ja tarvittaessa letkuliitosteknni tiivisteet. Eli jos korjaan ilmastoinnin kovalla kustanuksella. Kuinka kaun se toimii jos auto seisoo lämpimässä puolet vuodesta.
Ps. jätin Adventurerelle yksityisen viestin.
Ps. jätin Adventurerelle yksityisen viestin.
Amroj
- Adventurer
- Vakiokalustoa
No eipä tuossa sulla sitten muuta kun pumppua ruuvaamaan irti ja uutta tilalle. Letkuja on tasan kaksi. Pumpulta vedetty paineletku lauhduttimelle (kenno syylarin edessä) ja toinen joka tulee evaporaattorilta takaisin pumppuun. Muuthan ovat metalliputkea eikä ne niitä siis mihinkään tarvitse vaihtaa.
Katsoin tänään, että omassa 107:ssa oli Jim vaihtanut jo nuo letkut joskus koska niiden kyljissä luki ameriikkaa eikä saksaa. Tuskin niitäkään on vaihdettu alkuperäisten huonouden takia vaan siksi että R22 on vaihdettu uudempaan kaasuun jossain auton elinkaaren vaiheessa. (kaasut tosin tästäkin haihtuneet)
Korjaa se pumppu ensin. Siellä kaasupuolella ei saa olla epäpuhtauksia, kosteutta tai öljyä tai likaa. En ole itse Mesen pumppua koskaan aukaissut joten en tiedä mitä sen sisällä on ja kuinka se voitelee itsensä.
Pumppua käyttävän hihnan kiristin (siivapyörä) kannattaa myös samalla tsekata. On yleensä kulunut, siis lopussa oleva kulutusosa. Laakeria sihhen ei voi vaihtaa joten maksaa Veholla 80 ekeä.
Tässäpä muutama hyvä ja halpa ostos:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MERCEDES ... 0115446318
http://www.rockauto.com/catalog/raframecatalog.php
Rock autossa maksaa tuo kuivaaja 11 - 28 dollaria! tuo o-rengas sarja 25 dollaria, uusi pumppu jotain 185, lauhdutin alta satasen... ei siis hirveän kallista jos osia joutuu vaihtamaan.
Itse meinaan ainakin satsata tuon vajaan 50:ä tiivisteisiin ja kuivaajaan.
Se lauhduttimeen menevä letku on kuuman kaasun ja myös paineellinen, eikun se irti ja hydrauliliikkeeseen teettämään uutta jos et osta Veholta. Toinen letku on kinkkisempi vaihtaa kun toinen pää on auton sisällä. Se on tosin paluu letku viileämmälle kaasulle ja systeemin alipainepuolta ja näin olen sen kautta vuotaminen vähäisempää kun a/c on päällä. En sitten tiedä lepotilasta.
Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä
Edelliseen 107:aani laitettiin freonit sisään v. 98 tai 99. Nykyinen omistaja kertoi 2007 keväällä ilmastoinnin vielä toimivan. Mutta se olikin freonia.
Olen lukenut mainoksia että uusissa autoissa ilmastointi pitäsi huollattaa 2 vuoden välein ?????
Katsoin tänään, että omassa 107:ssa oli Jim vaihtanut jo nuo letkut joskus koska niiden kyljissä luki ameriikkaa eikä saksaa. Tuskin niitäkään on vaihdettu alkuperäisten huonouden takia vaan siksi että R22 on vaihdettu uudempaan kaasuun jossain auton elinkaaren vaiheessa. (kaasut tosin tästäkin haihtuneet)
Korjaa se pumppu ensin. Siellä kaasupuolella ei saa olla epäpuhtauksia, kosteutta tai öljyä tai likaa. En ole itse Mesen pumppua koskaan aukaissut joten en tiedä mitä sen sisällä on ja kuinka se voitelee itsensä.
Pumppua käyttävän hihnan kiristin (siivapyörä) kannattaa myös samalla tsekata. On yleensä kulunut, siis lopussa oleva kulutusosa. Laakeria sihhen ei voi vaihtaa joten maksaa Veholla 80 ekeä.
Tässäpä muutama hyvä ja halpa ostos:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MERCEDES ... 0115446318
http://www.rockauto.com/catalog/raframecatalog.php
Rock autossa maksaa tuo kuivaaja 11 - 28 dollaria! tuo o-rengas sarja 25 dollaria, uusi pumppu jotain 185, lauhdutin alta satasen... ei siis hirveän kallista jos osia joutuu vaihtamaan.
Itse meinaan ainakin satsata tuon vajaan 50:ä tiivisteisiin ja kuivaajaan.
Se lauhduttimeen menevä letku on kuuman kaasun ja myös paineellinen, eikun se irti ja hydrauliliikkeeseen teettämään uutta jos et osta Veholta. Toinen letku on kinkkisempi vaihtaa kun toinen pää on auton sisällä. Se on tosin paluu letku viileämmälle kaasulle ja systeemin alipainepuolta ja näin olen sen kautta vuotaminen vähäisempää kun a/c on päällä. En sitten tiedä lepotilasta.
Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä

Edelliseen 107:aani laitettiin freonit sisään v. 98 tai 99. Nykyinen omistaja kertoi 2007 keväällä ilmastoinnin vielä toimivan. Mutta se olikin freonia.
Olen lukenut mainoksia että uusissa autoissa ilmastointi pitäsi huollattaa 2 vuoden välein ?????