W211 E 220 Cdi vanha taksi, onko ihan pöllö ostos?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

W211 E 220 Cdi vanha taksi, onko ihan pöllö ostos?

Viesti Kirjoittaja Division »

Olen siirtymässä Mersuleiriin ja vaihtamassa autoa diesel kulkineeseen ja budjetillani mentäisiin tuollaisiin vm. 2004 E 220 Cdi malleihin.

Yleensä kaikki autoliikkeissä tyrkyllä olevat kulkineet ovat juuri taksikäytöstä vapautuneita, joissa ajokilometrejä on kertynyt 200.000 - 250.000 kilsaa.

Millainen tällainen auto on käytössä, jossa kertyy n. 20 tkm/v. Onko noissa yli 200 tkm ajetuissa jatkuvia murheita vai kestävätkö vielä huoletta ajoa?

Miten muuten arvioisitte markkinahintojen putoavan. Nyt kuvaamistani ajokeista pyydetään n. 32 t€, mutta olen huomannut että 10 pv kuluessa liikkeisiin on tullut ainakin E 200 Cdi Mersuja hinnoilla 27 t€ ja ne menevät heti kaupaksi. Miten arvioisitte, asettuvatko noiden vastaavien E-mallien hinnat reippaasti alle 30 t€:n nyt alkuvuodesta, kun verotus muuttui? Siltä ainakin äkkiseltään vaikuttaisi. Kannattaako odottaa vielä kuukausi ennen kuin vaihtaa autoa...
JTI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ma 10.07.2006 02:55

Viesti Kirjoittaja JTI »

Ei välttämättä ole pöllömpi ostos, takseihin vaihdetaan tässä merkissä takuuaikana yleensä kaikki oleellinen ja aimo ripaus vielä lisää. Ja näin asiaa mainosti minulle kaveri joka huoltaa niitä kun olin ostamassa autoa ja ehdotteli 'suomiautoa' ja meinasi olla ystävää vielä suosituksensa jälkeenkin!
S211 280CDI TA
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Paljonhan noista ex-takseista puhutaan kaikenlaista, mutta en minä pidä huonona vaihtoehtona tuollaista ex-taksia, varsinkin jos se on hyvin pidetty ja huollettu yksilö.
Hinta-laatu on kohdillaan.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jva kirjoitti:Paljonhan noista ex-takseista puhutaan kaikenlaista, mutta en minä pidä huonona vaihtoehtona tuollaista ex-taksia, varsinkin jos se on hyvin pidetty ja huollettu yksilö.
Hinta-laatu on kohdillaan.
En tiedä, miten paljon kovemmalle taksit pk-seudun liikenteessä joutuvat kuin maakunnissa, mutta ainakin maaseudun taksihan voisi olla tosi hyvä ostos. Yleensä ne ovat niitä tunnollisimmin pestyjä ja siivottuja yksilöitä, huolletut ajallaan ja tolpannokasta käynnistettyjä. Työvälineenhän pitää olla iskussa ja siivottomasta autosta tulee äkkiä asiakaspalautetta. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jerbanderos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 24.08.2007 08:04
Paikkakunta: Helsinki

tuuria

Viesti Kirjoittaja Jerbanderos »

siinäkin tarvitaan, voi olla lyhyttä ja kovaa (kuten postiautot) tai sitten ei. Takseissa pitäsis olla käyttötuntimittari niinkuin rattoreissa, tuolla ne nytkin tolpan vieressä prutputtaa ja odottaa pokaa.
Mersu se olla pitää, vaikka Fiiatilla pitemmät matkat.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Nämä Mersut joita olen katsellut ovat olleet maakunnissa ajossa n. 300 km pk-seudulta. Yksi niistä vielä näyttäisi vieläpä olevan Vehon tarkastama ja hyväksymä "Vaihtotähti".

Minua kiinnostaisi vielä tuo ajokilometriasia, eli paljonko tuollaisella 220 tkm ajetulla E 220 Cdi koneella vielä ajelee? Mikä noiden koneiden kesto yleensä on? Yleensähän Mersun diesel-kone kestää hyvin kilometrejä, mutta koskeeko se vain noita isompia 270-320 Cdi-koneita vai kestävätkö myös nämä pienemmät samalla tavalla kilometrejä?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Division kirjoitti:Nämä Mersut joita olen katsellut ovat olleet maakunnissa ajossa n. 300 km pk-seudulta. Yksi niistä vielä näyttäisi vieläpä olevan Vehon tarkastama ja hyväksymä "Vaihtotähti".

Minua kiinnostaisi vielä tuo ajokilometriasia, eli paljonko tuollaisella 220 tkm ajetulla E 220 Cdi koneella vielä ajelee? Mikä noiden koneiden kesto yleensä on? Yleensähän Mersun diesel-kone kestää hyvin kilometrejä, mutta koskeeko se vain noita isompia 270-320 Cdi-koneita vai kestävätkö myös nämä pienemmät samalla tavalla kilometrejä?
Vaihtotähteen nyt ainakin voinee luottaa, kunnostusohjelma lie aika kattava eikä kehnoja aihioita mukaan otetakaan.

Ilmeisesti CDI-moottoreissa peruskone kestää ainakin saman mitä vanhemmat OM61x ja 60x-sarjalaiset. Enemmänkin sanomista on ollut mm. apulaitteiden ja anturien toiminnassa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
mikkiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 31.07.2007 11:03
Paikkakunta: kaakonkulma

Viesti Kirjoittaja mikkiz »

Olkoon vaihtotähti tahi ei, niin jos pyynnit ovat luokkaa 32te, niin :shock: . Eiköhän nuo hinnat tosiaan noin paljon ajetuilla asetu reilusti alle 30 tasoon.
Jos tuontiauto ei pelota, niin Saksasta saa puolet vähemmän ajettuja ja varusteltuja alle tuon. Etenkin kun vanhat taksit on tasoa classic ja lisävarusteena talvirenkaat :lol: . Tosin johan tuossakin on kaikki oleellinen.
Tekniikallehan tuo 220tkm ei ole temppu eikä mikään! Autona w211 on mitä parhaimpia, suosittelen 8) ...
Koneena 220CDI riittää normi ajoon vallan mainiosti.
EX: S211 Avantgarde, Airmatic DC jnejne....
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Saksasta voisin muuten auton hakeakin, mutta siinä on vain tuo vanhan poismyynnin ongelma. Liian kallis auto siihen, että joku sen käteisellä ostaisi, eli joku vaihdokki siellä ostajilla aina on.

Minä en juuri nirsoile noissa varusteissa, eli minulle riittää, että on automaattivaihteet, vakionopeudensäädin ja diesel-kone. Loput varusteet ovat kutakuinkin turhia. Nykyisessä autossa on enemmän varusteita kuin laki sallii ja harvoin niitä mihinkään tarvitsee. Navigaattoreistakin melkein voisi sanoa, että kaupasta saa 139 euroon parempia naveja kuin monessa autossa nuo valmiit integroidut ovat. Todella hienoja nahkasisustuksiakin saa KhreliX:ltä sopu hintaan parissa päivässä niin ostopäätös ei kaadu kangaspenkkeihinkään.
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Kaveri osti juuri eilen merkkiliikkeestä automaattivaihteisen W211-mallin dieselkoneella. Vuosimallia 2004 ja varusteista löytyy vakioiden+automaatin lisäksi nahkaverhoilu. Oli kyllä vähän kallis minun mielestäni, mutta mittarissa ei tosin ole kuin 30 tkm vaikka on vanha taksi :D Uskokoon ken haluaa, mutta kyllä näitä todellisia helmiäkin kohdalle joskus sattuu ...
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Aku P kirjoitti:
Division kirjoitti:Nämä Mersut joita olen katsellut ovat olleet maakunnissa ajossa n. 300 km pk-seudulta. Yksi niistä vielä näyttäisi vieläpä olevan Vehon tarkastama ja hyväksymä "Vaihtotähti".

Minua kiinnostaisi vielä tuo ajokilometriasia, eli paljonko tuollaisella 220 tkm ajetulla E 220 Cdi koneella vielä ajelee? Mikä noiden koneiden kesto yleensä on? Yleensähän Mersun diesel-kone kestää hyvin kilometrejä, mutta koskeeko se vain noita isompia 270-320 Cdi-koneita vai kestävätkö myös nämä pienemmät samalla tavalla kilometrejä?
Vaihtotähteen nyt ainakin voinee luottaa, kunnostusohjelma lie aika kattava eikä kehnoja aihioita mukaan otetakaan.

Ilmeisesti CDI-moottoreissa peruskone kestää ainakin saman mitä vanhemmat OM61x ja 60x-sarjalaiset. Enemmänkin sanomista on ollut mm. apulaitteiden ja anturien toiminnassa.
Tuota...saisiko vielä tähän asiaan tarkennuksen, kun eivät nämä Mersut ole oikein tuttuja pelejä, eli mitä nuo OM61x ja 60x-sarjalaiset yleensä kestävät...?
Jerbanderos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 24.08.2007 08:04
Paikkakunta: Helsinki

Kaikki kuunnellaan mitä sanotaan

Viesti Kirjoittaja Jerbanderos »

Kaveri osti juuri eilen merkkiliikkeestä automaattivaihteisen W211-mallin dieselkoneella. Vuosimallia 2004 ja varusteista löytyy vakioiden+automaatin lisäksi nahkaverhoilu. Oli kyllä vähän kallis minun mielestäni, mutta mittarissa ei tosin ole kuin 30 tkm vaikka on vanha taksi Uskokoon ken haluaa, jos edes ois ollut konkurssi- tahi kuolinpesä... :roll:
Mersu se olla pitää, vaikka Fiiatilla pitemmät matkat.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Division kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
Division kirjoitti:Nämä Mersut joita olen katsellut ovat olleet maakunnissa ajossa n. 300 km pk-seudulta. Yksi niistä vielä näyttäisi vieläpä olevan Vehon tarkastama ja hyväksymä "Vaihtotähti".

Minua kiinnostaisi vielä tuo ajokilometriasia, eli paljonko tuollaisella 220 tkm ajetulla E 220 Cdi koneella vielä ajelee? Mikä noiden koneiden kesto yleensä on? Yleensähän Mersun diesel-kone kestää hyvin kilometrejä, mutta koskeeko se vain noita isompia 270-320 Cdi-koneita vai kestävätkö myös nämä pienemmät samalla tavalla kilometrejä?
Vaihtotähteen nyt ainakin voinee luottaa, kunnostusohjelma lie aika kattava eikä kehnoja aihioita mukaan otetakaan.

Ilmeisesti CDI-moottoreissa peruskone kestää ainakin saman mitä vanhemmat OM61x ja 60x-sarjalaiset. Enemmänkin sanomista on ollut mm. apulaitteiden ja anturien toiminnassa.
Tuota...saisiko vielä tähän asiaan tarkennuksen, kun eivät nämä Mersut ole oikein tuttuja pelejä, eli mitä nuo OM61x ja 60x-sarjalaiset yleensä kestävät...?
Eli tarkoitin 61x:lla mm. moottorityyppejä OM615,616 ja 617, joita oli W115- ja 123-sarjoissa sekä mm. maastureissa ja tavara-autoissa.
60x-sarja 601 ->on tuoreempaa tuotantoa ja sitä on ollut henkilöautoissa mm. mallisarjoissa w201, 124, 202,210 ja 140.
Viimeisestä numerosta voi päätellä moottorin koon. Esimerkiksi itselläni tuossa 300TD:ssa on OM603, pienemmät olisivat OM602 (2,5 ja 2,9l) sekä 601 (2-2,3L).
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Itse hankin taannoin 250tkm ajetun C200CDI -99 Aut. Oli entinen taksi. Siisti ja hyvin hoidettu. Nyt kilometrejä on 505tkm ja mitään suurempia ongelmia ei ole tullut vastaan. Voisin seuraavaksikin ostaa vanhan taksin tai tuoda jonkun saksasta. Vaihtotarvetta ei tosin vielä ole vuoteen - pariin auton puolesta. Kilometrejä tulee vuodessa n. 50tkm. Mielestäni vanhat taksit ovat usein paremmin hoidettuja kuin muutamalla omistajalla olleet.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
jpp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: La 13.01.2007 15:39
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja jpp »

ex-taxi on varmaan hyvä valinta kunhan se tulee suoraan taksikäytöstä ilman väliomistajia.itsellä ex-taxi joka oli taksikäytön jälkeen mennyt jollekkin kuljetusliikkeelle jonka aikana sillä oli ajettu n.1.5 vuotta 20tkm kuukaudessa ja vaihtoon mennessä muistettu ruuvata yli 200tkm pois.on sitä varmaan joskus hyvinkin pidetty kun yli 700tkm ajettuna on sisustakin vielä ehjä.mitä vähemmän omistajia,sen parempi koska paljon ruuvattunakin mersu kestää hyvin päivänvalon.
w123 -83 käyttö/tuleva harrastepeli
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W211 E 220 Cdi vanha taksi, onko ihan pöllö ostos?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Division kirjoitti:Olen siirtymässä Mersuleiriin ja vaihtamassa autoa diesel kulkineeseen ja budjetillani mentäisiin tuollaisiin vm. 2004 E 220 Cdi malleihin.

Yleensä kaikki autoliikkeissä tyrkyllä olevat kulkineet ovat juuri taksikäytöstä vapautuneita, joissa ajokilometrejä on kertynyt 200.000 - 250.000 kilsaa.

Millainen tällainen auto on käytössä, jossa kertyy n. 20 tkm/v. Onko noissa yli 200 tkm ajetuissa jatkuvia murheita vai kestävätkö vielä huoletta ajoa?

Miten muuten arvioisitte markkinahintojen putoavan. Nyt kuvaamistani ajokeista pyydetään n. 32 t€, mutta olen huomannut että 10 pv kuluessa liikkeisiin on tullut ainakin E 200 Cdi Mersuja hinnoilla 27 t€ ja ne menevät heti kaupaksi. Miten arvioisitte, asettuvatko noiden vastaavien E-mallien hinnat reippaasti alle 30 t€:n nyt alkuvuodesta, kun verotus muuttui? Siltä ainakin äkkiseltään vaikuttaisi. Kannattaako odottaa vielä kuukausi ennen kuin vaihtaa autoa...


Saksassa maksaa, alle 50000km ajettu vm.04 E220CDI automaatti, hyvillä varusteilla MB-merkkiliikkeessä n.20000+vero ja alv n.8800 + kotipihalle tuotuna suomen kilvissä 2000 eli yhteensä 30800euroa,jokainen voi itse päätellä mitä kannattaa ostaa,mistä kannattaa maksaa.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Kiitos kaikille vastauksista!

Koska täälläkään kukaan ei tyrmännyt ajatusta ostaa tuollainen kulkine niin tein päätökseni ja kaupat syntyivät eilen.

Oli todella yllättävää huomata, että yli 200 tkm ajettu auto oli edelleen 98% virheetön sisältä ja ulkoa sekä tekniikka toimii kuin uudessa.

Auto on siis ollut maakunnassa pirssinä yhdellä omistajalla, jolta se siirtyi suoraan liikkeeseen myyntiin, josta minä sen hain itselleni.

Tästä eteenpäin alkaakin sitten Mersuun totuttelu ja muutamia kysymyksiä on heti mielessä, mutta niitä esitän sitten ajanmyötä foorumilla.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Onnittelut hankinnasta!

Ja vaikka hankinta onkin jo tehty niin sanon vielä että monesti voi olla myös niin että päälle 200t ajettu autoyksilö voi siinä mielessä olla parempi kuin esim 150t ajettu, että tuossa enemmän ajetussa luultavsti on hiljattain vaihdettu yhtä jos toista kuluvaa osaa uuteen, kun taas 150t ajetussa autossa ne kaikki kuluvat osat ovat vasta tulossa siihen pisteeseen että niitä on alettava vaihtamaan.
Jarrut ym erilaiset alustan osat lienevät yksi hyvä esimerkki tuosta.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

jva kirjoitti:Onnittelut hankinnasta!

Ja vaikka hankinta onkin jo tehty niin sanon vielä että monesti voi olla myös niin että päälle 200t ajettu autoyksilö voi siinä mielessä olla parempi kuin esim 150t ajettu, että tuossa enemmän ajetussa luultavsti on hiljattain vaihdettu yhtä jos toista kuluvaa osaa uuteen, kun taas 150t ajetussa autossa ne kaikki kuluvat osat ovat vasta tulossa siihen pisteeseen että niitä on alettava vaihtamaan.
Jarrut ym erilaiset alustan osat lienevät yksi hyvä esimerkki tuosta.
Uskon myös että tuo pitää paikkaansa. Tässäkin yksilössä olivat esim. kaikki jarrulevyt lähes bränikät sekä etujarrupalat olivat ihan tuoreet. Yksilö oli tosin muutenkin käynyt vaihtotähti-ohjelman läpi, eli myös osat pintaa syvemmällä ovat kunnossa tai uusittu.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Jep...ylipäätäänkin autojen kanssa on niin että usein tuijotetaan liikaa siihen paljonko matkamittarissa on kilometrejä kertynyt ja se mikä on auton todellinen tekninen kunto jää vähemmälle huomioille.
Sama vaikka matkamittarissa olisi kuinka paljon kilsoja jos kori on perusrakenteeltaan ehjä ja (ruoste)vaurioista vapaa + kuluva tekniikka on vaihdettu uuteen. Autossa kun kuitenkin oikeastaan kori on ainoa osa jota ei voi suhteellisen helposti vaihtaa.
Esim moottorin vaihtaminen peruskunnostettuun vaihtomoottoriin ei välttämättä ole ensinkään niin iso ja kallis asia kuin äkkiseltään voisi luulla.
Eli mittarin kilsat eivät kerro läheskään kaikkea siitä mikä on kunkin autoyksilön todellinen kunto.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

jva kirjoitti:Jep...ylipäätäänkin autojen kanssa on niin että usein tuijotetaan liikaa siihen paljonko matkamittarissa on kilometrejä kertynyt ja se mikä on auton todellinen tekninen kunto jää vähemmälle huomioille.
Näin.
Vanhat taksit on kuitenkin huollettu, suht tarkasti pidetty jne. 200-300 tkm ei ole nykydieselille matka eikä mikään, merkistä riippumatta. Vanhoilla mersun dieseleillä ajettiin 500 tkm vain öljyjä vaihtamalla, eikä nykyisissä näy yhtäkään syytä miksei sama meno koneen puolesta jatkuisi. Cdi:t on kuuleman mukaan pirun vahvaa tekoa ja ymmärtääkseni melko yksinkertaista tekniikkaakin.

Jos rahaa olis, niin saattaisin ostaa. Nyt joutuu tyytymään kymmenen vuotta vanhempiin vanhoihin takseihin :wink:
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Tahtojen taistelu

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Itsellä oli loppu kesästä kova autokuume päällä. Kävin koeajamassa W211 korimallin mecceria, mallimerkintä 200CDI aut. muistaakseni. Vuosimalli oli 2004 ja kilometrejä oli kunnioitettavat 440 tkm. Sain autoa huoltaneelta valtuutetulta yritykseltä kiitettävästi tietoa. Autoon oli esim vaihdettu takuuna vaihdelaatikon turbiini tai joku muu vastaavanlainen osa. Kyseinen yksilö oli kenties yksi eniten ajetuista sen vuosimallin MB:stä. Kulumisen merkkejä oli yllättävän vähän. Kuljettajan penkin verhoilu snadisti irvisti ja "vaihteen" valitsimen muovinen pyrämidi (nahkan näköinen) oli kuluneen näköinen. Kyseinen auto ei kuitenkaan tullut perheemme ykkösautoksi. Autoksi tuli Taxissa palvellut Toyotan Avensis. Auton korimalli eli farkku palvelee meitä paremmin. Kyseisen merkin huolto-organisaatio toimii hyvin, MUTTA autoon ei ollut vaihdettu nokkahihnaa 2.omistajan toimesta 210 tkm huollossa. Extra kulunkia tuli siten noin 550 Eur. Jossain edellisessä viestissä oli hyvä pointti, että ammattiliikenteessä olevaa autoa huolletaan hyvin. Tämä hihnan vaihdon puuttuminen johtui todennäköisesti auton yhdestä yksityisestä omistajasta ennen meitä. Kyseinen huolto ei ollut tehty valtuutetulla liikeekkeellä. Toivotan turvallisia kilometrejä kaikille ja kenties seuraavaksi autoksi sellainen missä kolmisakarainen tähti keulilla..
PS.vaikka ei MB:tä talossa niin seuraan ja ihailen kyseisen merkin uskollisia käyttäjiä & faneja.
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Itelläkin alla W211 220cdiA-04 ja entinen taxi.
Ostin liikkeestä josta se oli uutena myyty ja tullut vaihdossa takaisin ilman välikäsiä. Nyt taulussa 320tkm eikä moitteen sijaa. Ei juuri uutta häpeä.
Nahkasisustaa myöten virheettömässä kunnossa.
Kaupan päälle tehtiin C-huolto, tuli uudet kesänakit aluilla, lohkolämmitin sekä jarruhilut uusittiin.
Vaihdossa annoin W203 200cdiA -03:n joka sekin oli ollut taxina ennen meitä. Samasta liikkeestä ostin senkin aikoinaan, oli vaihtotähti silloin eli ison huolto-ohjelman läpi käynyt ja vuoden täystakuulla.
Molemmat olleet provinssissa taxeina, ei pääkaupunkisudulla.

Voin siis kokemuksesta suositella entistä taxiakin. Varsinkin jos vaihtotähtenä kauppaavat. Eli antavat vuoden täystakuun autolle.
Taxeillahan (MB) on huolenpitosopimukset joka antaa laajan turvan ammatinharjoittamiselle. Huoltovihkosta näkee että on huolta pidetty.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Division kirjoitti:Kiitos kaikille vastauksista!

Koska täälläkään kukaan ei tyrmännyt ajatusta ostaa tuollainen kulkine niin tein päätökseni ja kaupat syntyivät eilen.

Oli todella yllättävää huomata, että yli 200 tkm ajettu auto oli edelleen 98% virheetön sisältä ja ulkoa sekä tekniikka toimii kuin uudessa.

Auto on siis ollut maakunnassa pirssinä yhdellä omistajalla, jolta se siirtyi suoraan liikkeeseen myyntiin, josta minä sen hain itselleni.

Tästä eteenpäin alkaakin sitten Mersuun totuttelu ja muutamia kysymyksiä on heti mielessä, mutta niitä esitän sitten ajanmyötä foorumilla.
Varmaan ihan OK. Itellä on kanssa ollu yksi entinen taksi. Tosin Volvo. Ei mitään valittamista. Taisi olla huolettomin auto, mitä on ollutkaan.

Jotkut taksit "laskelmoi" auton vaihdon siten, että vaihdetaan, kun alkaa tulla tiensä päähän alustapalikat, jarrut tms. Tämä ei vaikuta siltä, jos kerran jarrutkin oli laitettu. Hyvä merkki toi, huolettomia kilsoja veikkaan.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Jatke-Heebo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 05.02.2008 21:06

Viesti Kirjoittaja Jatke-Heebo »

jukka-tre kirjoitti: Jotkut taksit "laskelmoi" auton vaihdon siten, että vaihdetaan, kun alkaa tulla tiensä päähän alustapalikat, jarrut tms. Tämä ei vaikuta siltä, jos kerran jarrutkin oli laitettu. Hyvä merkki toi, huolettomia kilsoja veikkaan.
Yhteenkään taksariin en ole tutustunut joka alkaisi tekemään autolle ennen vaihtoa mitään, mitä ei ole pakko...kaikki kun on omasta pussista pois ja hyvitykset on sovittu aikoja sitten. Hyviä kokemuksia porukalla tuntuu olevan, lienee varmaan niin että ne huonommat ex-pirssit päätyy seuraavalle yksityiskäyttäjälle ilman tietoa entisestä historiasta. Puolisen miljoonaa noilla ajaneena, en kyllä laittaisi omia rahojani noihin.. Tiesittekö muuten, että useammin siihen penkille on joku k****t kuin oksentanut :wink:
klepe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 24.01.2007 20:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja klepe »

mitäs niihin sitte olis pitäny tehä? penkitki pesetetään ei niitä kuskit eikä isännät ite pese. 8)
Jatke-Heebo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 05.02.2008 21:06

Viesti Kirjoittaja Jatke-Heebo »

klepe kirjoitti: penkitki pesetetään ei niitä kuskit eikä isännät ite pese. 8)
Kenen meinasit niitä pesevän keskellä esim. kesken vappuaattoiltaa tai muuta juhlapyhää kun pitäisi tehdä tiliä turbo punaisena? Jossain Snadissa voi olla joku firma joka tekee sisäpesuja 24h, mutta jos katsoo hommaa vähän globaalimmin (trendikäs sana!) niin suurin osa pirsseistä on homman ulkopuolella. Joku pikaviritys kehiin ja auto äkkiä ajoon. Ongelmahan ei tuossa tilanteessa ole pesu, vaan penkin kuivatus sellaiseen kuntoon että siihen voi jonkun istuttaa..

Sen verran on aikoinaan (ennen ammatinvaihtoa ja nahkasisustaan siirtymistä) heiluttua pesuimurin kanssa, että voin kertoa ettei auton penkkejä ole tarkoitettu pestäviksi. Ainakaan ilman että ne puretaan osiksi. Tai saahan ne pinnasta siistiksi... Nahkat on paljon helpommat, 202:seen ja 210:iin ne on vaan olleet liian kalliit eli niitä ei juuri takseissa näkynyt, 211:seen tuli sitten nahka/keinonahka (aka. kumipenkit) järkevän hintaiseksi vaihtoehdoksi ja niitä on näkynytkin. Siissäkin on vaan saumat... Toiset autot tuoksuu paremmalle kuin toiset, etenkin sen jälkeen kun ne on seisoneet kuumana kesäpäivänä auringossa :wink:
Jatke-Heebo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 05.02.2008 21:06

Viesti Kirjoittaja Jatke-Heebo »

klepe kirjoitti:mitäs niihin sitte olis pitäny tehä?
Ennen vaihtoa vai? No ihan mitä tahansa mitä autolle nyt tarvii tehdä. Yhdellä on renkaat loppu, toisella alustan palikat, kolmannella vaikka tehostin...etc. Osa suhtautuu autoon tuossa vaiheessa kuin se olisi autoliikkeen omaisuutta (vaikkei se ole) eli ei välitä p***an vertaa. Jos sattuu olemaan huolenpitosopimus, todennäköisyys fixauksiin on suurempi, mutta jokainen voi miettiä aletaanko siinä seisottamaan autoa pajalla työvuorojen aikana sen takia että siihen vaihdetaan palikkaa jos auto menee kuukauden päästä kumminkin vaihtoon..

Tuossa joku kirjoitteli huolenpitosopimuksesta. Osalla on joo, ja ihan hyödyllinen (etenkin Volvoissa :twisted: ), mutta ei kumminkaan kaikilla. Osa pitää esim. Mersua 2 vuotta jolloin on takuu voimassa ja kärsii kulutusosat. Osa sitten taas säästää. Tai tarkemmin sanottuna, on säästävinään :wink:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kannattaa tietysti hiukan kysellä auton taustoja edelliseltä omistajalta. Lähinnä kiinnostaisi, onko autoa ajanut isäntä itse vai kymmenen kuskia.

Kauheasti paineita penkeille oksentamisesta tai kusemisesta ei kannata ottaa. Penkit on varmasti pesty hyvin, kun ei autolla tienaa mitään penkit yrjössä. Yhtälailla voi "siviili"-autossa vaikka koira oksentaa ja lapset tehdä tuhojaan. Kaikkia mahdollisia ihmisen eritteitä voi myös joutua penkeille muuallakin kuin taksissa. Jos tämä homma pelottaa, niin nahkapenkit on turvallinen vaihtoehto :roll:

Viat kannattaa ilman muuta selvittää hyvin ja jo tehdyt remontit. Jos varaa vaikka 2000 euroa laittoon paljonkin ajetussa autossa, niin ei sinne tarvitse jättää montaa kulunutta niveltä, iskaria tai jarrun osaa yms. Varsinkin jos itse asentaa.

Taitaa kuitenkin merkittävin osa mersuista olla vanhoja takseja, ainakin dieselpuolella. Itsellekin on osunut semmoinen ja ei mitään ihmeellistä ole löytynyt, joka johtuisi taksihistoriasta.
Jatke-Heebo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 05.02.2008 21:06

Viesti Kirjoittaja Jatke-Heebo »

JP74 kirjoitti:Kauheasti paineita penkeille oksentamisesta tai kusemisesta ei kannata ottaa. Penkit on varmasti pesty hyvin, kun ei autolla tienaa mitään penkit yrjössä.
Joo ei, sen takia tehdään se pikaputsi, yritetään saada se hemmetin äkkiä kuivaksi ja loput muhii jossain, jos, ehkä, joskus, joku, kenties hoitaa :wink: Mutta fakta on se, että tommonen vaahtomuovi on aika hemmetin hankala pestä kunnolla purkamatta penkkiä atomeiksi. Ja miksi ryhtyä siihen kun autolla saa tehtyä enemmän rahaa jos siihen ei ruveta?
JP74 kirjoitti: Yhtälailla voi "siviili"-autossa vaikka koira oksentaa ja lapset tehdä tuhojaan. Kaikkia mahdollisia ihmisen eritteitä voi myös joutua penkeille muuallakin kuin taksissa.


Tunnetko paljon yksityisautoja joissa joku kuseksii kerran kuussa penkin likomäräksi? Olen noita koiran oksennuksia siivoillut useammin, ja kyllä se on ihan pieru saharassa verrattuna siihen kun joku tampio päättää puhaltaa illan nautintoaineet pihalle paineella.
JP74 kirjoitti: Jos tämä homma pelottaa, niin nahkapenkit on turvallinen vaihtoehto :roll:


Esim. 203:sen kokonahka on kyllä melkein huonompi kuin kangaspenkki koska se on reijitetty, menee sisään, ei tule ulos... Reijittämättömän kokonahkan akilleen kantapää on saumat. Ongelmahan ei ole se että joku on laskenut housuunsa ennen kyytiä, koska vähänkin kokenut kuski osaa joko jättää ottamatta tuollaista kyytiin tai sitten rakentaa jotain jätesäkkivirityksiä (jotka toivottavasti toimivat). Ongelma on se, että siihen penkille lorautetaan sen jälkeen kun siihen on istuttu ja ainoa paikka mistä neste pääsee eteenpäin on ne saumat. Vatsahapot tekee pidemmän päälle kutaa saumojen kestävyydelle.

Oletteko muuten miettineet miksi nuo vanhat pirssit päätyy autoliikkeisiin eikä esim. taksinkuljettajille tai näiden tuttaville? Niitä saisi sopuhintaan koska uusia on halvempi ostaa suoralla kaupalla käteisalennuksien kera, kuin tuomalla tuommoista vaihtoon..

Sen verran vielä tuohon varmaan huoltohistoriaan, kyllähän se pitää kutinsa mitä huoltokirjassa lukee, mutta kokonaan eriasia on se, minkä verran kilometrejä on sitten tullut niiden huoltojen välissä. Tiedän pari tapausta kun on ajettu vähän liikaa kilometrejä jakopäällä (hihna -> ei Mersu) vaikka huoltokirjan mukaan olisikin ollut vielä varaa, lopputuloksena sitten koneremonttia :wink:
Vastaa Viestiin