w203 / cdi - KWP2000 tai Speedkit?

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
leppalam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 15.04.2004 15:19
Paikkakunta: Pirkkala

w203 / cdi - KWP2000 tai Speedkit?

Viesti Kirjoittaja leppalam »

Tavoitteena piristää w203 200 cdi:tä hieman. Piristyksen on oltava joko halpaa tai sitten monikäyttöistä.

1.
Oletan että KWP2000 laatikolla voisi ohjelmoida naapurin Volvonkin, jos vaan löytää softat. Laatikoiden myyjillä ei yleensä ole mainintaa siitä, kuuluvatko softat mukaan vai ei. Jotkin lupaavat softat alk 75 euron hintaan.
Mersuforumissa en ole nähnyt onnistunutta KWP2000 flässäystä (tai sitten en osannut hakea tai tästä ei kehdata puhua). Mistä te KWP2000:n omistajat olette hankkineet softanne?

2.
Speedkit
http://www.speedkit.de/en/index.html
taas näyttäisi olevan halpa, 150eur + postikulut. Tosin se on tuollainen purkki, joka laitetaan johonkin väliin -> ilmeisesti tämä vain muuttaa jotain mystistä jännitettä ja saa koneen sillä tavalla tehokkaammaksi. Eli mitään ohjelmointia ei itse asiassa tapahdu. Purkki nimittäin näyttäisi olevan monikäyttöinen, jos vain kaapelit ovat autoon sopivat, niin sen voi Mersun jälkeen laittaa vaikka Tojotaan.

3.
Onko tiedossanne pajoja, jotka tekevät päivityksen kohtuuhintaan, eli jotenkin verrattavissa tuohon 2. vaihtoehtoon eli noin 150 eurolla?

Jos lukijoilla on välineet ja softat, niin voisin olla halukas vain päivittämään C 200 cdi:n softat ja sillä hyvä. Laittakaa yv:tä vain. Palkkio ei välttämättä ole ruhtinaallinen, mutta reilu. En välitä pelailla aiheella sen enempää, jos uusi softa toimii niin se riittää.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Halvasta taitaa helpolla tulla kallis, varsinkin jos itse alkaa säätämään.

Lue tuikun topikki läpi "200cdi, piristystä+teoriaa"
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
leppalam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 15.04.2004 15:19
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja leppalam »

Jani Anttila kirjoitti:Halvasta taitaa helpolla tulla kallis, varsinkin jos itse alkaa säätämään.

Lue tuikun topikki läpi "200cdi, piristystä+teoriaa"
Luettu on, mutta siitä ei selvinnyt mitä mikäkin maksaa. Edelleenkään en tiedä, mistä noita autojen softia saa, jos ostaa ohjelmointipurnukan. 500 eur tuunauksesta on mielestäni ylihintainen jos käytetään jotain standardisoftaa.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

leppalam kirjoitti:
Jani Anttila kirjoitti:Halvasta taitaa helpolla tulla kallis, varsinkin jos itse alkaa säätämään.

Lue tuikun topikki läpi "200cdi, piristystä+teoriaa"
Luettu on, mutta siitä ei selvinnyt mitä mikäkin maksaa. Edelleenkään en tiedä, mistä noita autojen softia saa, jos ostaa ohjelmointipurnukan. 500 eur tuunauksesta on mielestäni ylihintainen jos käytetään jotain standardisoftaa.
Niin että sehän on vain ohjelma :D

Eipä ole tainnut se ohjelmiston kehittäjä hankkia sitä itselleen samalla tavalla kuin sinä yrität. Se on kohtuullise pitkä ja kallis prosessi alkaa tekemään noita ohjelmia siten että ne toimii oikeasti. Tuosta tuikun topikista voinee päätellä että kyseisen ohjelman tekeminen on kestänyt vuosikausia. Aikaa ja rahaa on palanut myös ohjelmoijalla. Montakohan kymmentä tai sataa tuntia on tehnyt työtä tuon eteen.

Ne ohjelmat on haltijalleen helvetillisen arvokkaita koodinpätkiä, joten mistään vapaasta levityksestä niitä ei varmasti saa. Kyllä niitä ohjelmia P2P-verkoista jonkin verran löytää kun osaa ja jaksaa kaivaa, mutta mistäs tiedät että se on oikeasti toimiva juuri sinun autoosi?

Mene nyt vaan reilusti jonnekkin lastuttajalle, ei ole oikotietä onneen. Parista satkusta ei voi olla kiinni, varsinkin kun suurella toden näköisyydellä säästät väärässä paikassa.

Ainahan voit tietysti itse opetella karttojen muokkaamisen...

EDIT: Niin tuon KWP2000 mukana taitaa tulla tarvittavat tiedostot
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Peesaisin kyllä Jania tässä kohtaa..
Halvinta mahdollista ratkaisua ei ehkä sittenkään kannata hakea, koska siinä käy äkkiä kuten Jani sanoi: halvin muuttuu kalleimmaksi..

Laadukasta ja käytössä koeteltua softaa löytyy tänä päivänä ihan mukavasti moneen tarpeeseen ja kyllä minusta kannattaa se raha niistä maksaa, koska ainakin tietää mitä saa.

Halvalla on vaikea saada hyvää tässäkin tapauksessa. Tunnettu valmistaja ja valmistajan tasoinen hinta taannee tässäkin asiassa kelvollisimman lopputuloksen.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
leppalam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 15.04.2004 15:19
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja leppalam »

jva kirjoitti:Peesaisin kyllä Jania tässä kohtaa..
Laadukasta ja käytössä koeteltua softaa löytyy tänä päivänä ihan mukavasti moneen tarpeeseen ja kyllä minusta kannattaa se raha niistä maksaa, koska ainakin tietää mitä saa.
Halvalla on vaikea saada hyvää tässäkin tapauksessa. Tunnettu valmistaja ja valmistajan tasoinen hinta taannee tässäkin asiassa kelvollisimman lopputuloksen.
No mutta mitä ne sitten maksavat ja mitä eroja niissä on? Toistaiseksi olen nähnyt lähinnä tunneperäistä kommentointia. Missä ovat faktat?
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Parissa topicissa on myös dynotettuja tuloksia uudella softalla. http://tinypic.com/ounnv4.jpg tuossa käsittääkseni pelkkä softamuutos 200cdi:hin.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

leppalam kirjoitti: No mutta mitä ne sitten maksavat ja mitä eroja niissä on? Toistaiseksi olen nähnyt lähinnä tunneperäistä kommentointia. Missä ovat faktat?
Tältä foorumilta ei varmasti montaa henkilöä löydy joka osaa kertoa että mitä niissä OIKEASTI on eroa, mutta ajatellaanpa nyt vaikka tilannetta että olet lastuttamassa ahdettua bensa-autoa ja lastun toimittaja lupaa sinulle tehoa sen ja sen verran, ja vieläpä pienemmän polttoaineen kulutuksen. Kyseinen ohjelman tekijä on kyllä saanut tehot kohdalleen, mutta seokset on säädetty helvetillisen laihalle että ei kuluttaisi niin paljoa polttoainetta. Olet ollut viritykseen tyytyväinen, mutta kuinka ollakkaan parin vuoden jälkeen autossa alkaa olla kaikenmaailman käyntihäiriöitä ja loppujen lpuksi todetaan että mäntään on palanut reikä. On hyvin ilmeistä että kyse on laihoista seoksista.

Toinen kuviteltu tilanne voisi olla että tehoa luvataan reilunpuoleisesti, mutta liika syöttö aiheuttaa vikatilan jostakin syystä, on sitten päätetty ohittaa vikatilanne, koska sieltä mennään missä aita on matalin. Eipä olekkaan kiva kun sille vikatilalle olisi todellista tarvetta.

Tämähän oli siis vain hypoteettinen tilanne, mutta täysin mahdollinen. Dieseli nyt ei taida niin kranttu olla, mutta kyllä minusta ainakin olisi kiva että vikatilat, kaikki laitteet ja muukin systeemi toimii oikein.

Ohjelmistoissa on lähes aina front-end (käyttöliittymäpuoli) ja back-end ("aivot"). Se ohjelmisto mahdollistaa käyttöliittymän kautta kuljettajalle auton käytön ja kaikki toiminnot. Ne toiminnot voi olla front-end puolella täysin toimivia juttuja, vaikka auton aivot siellä back-end puolella sekoilisikin. Juuri tästä syystä tuntemattomat jutut ovat vaarallisia, koska kukaan ei välttämättä tiedä minkään olevan vialla.

Jokaisen luotettavan lastunvuolijan hinta lienee siellä 500-700e välillä, mutta kuten on sata kertaa täällä todettu, vie karalalle, se tekee sulle just semmosen kuin haluat.

Kyllä halvat viritykset on melkein verrattavissa siihen kun käyttäisi revennyttä kortonkia bordellissa.

Niin ja sitä vielä että toki itsekkin saattaisin sortua tee-se-itse juttuihin koska mielenkiinto ja kokeilunhalu on kovat tätä asiaa kohtaan. Itse tekemisessä ei todellakaan ole mitään väärää tai pahaa, ennemminkin hyvää, mutta silloin täytyy ymmärtää että mihin on ryhtymässä. En tarkoita että pitäisi tietää mitä tekee, kunhan ymmärtää riskit ja on valmis elämään epäonnistumisien kanssa.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
leppalam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 15.04.2004 15:19
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja leppalam »

Jani Anttila kirjoitti:
leppalam kirjoitti: No mutta mitä ne sitten maksavat ja mitä eroja niissä on? Toistaiseksi olen nähnyt lähinnä tunneperäistä kommentointia. Missä ovat faktat?
Tältä foorumilta ei varmasti montaa henkilöä löydy joka osaa kertoa että mitä niissä OIKEASTI on eroa, vie karalalle, se tekee sulle just semmosen kuin haluat.
No okei. Lähetin meiliä Karalalle.... oikeastaan tuli jo pieni intohimo vaihtaa turboakin, mutta luultavasti pieni tuunaus riittää...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4767
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: w203 / cdi - KWP2000 tai Speedkit?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

leppalam kirjoitti:Tavoitteena piristää w203 200 cdi:tä hieman. Piristyksen on oltava joko halpaa tai sitten monikäyttöistä.
Minä en ole onnistunut kummassakaan.

Se kiinalainen ohjelmointipurkki toimii vaan edc-15 boxin kanssa.
Henkilökohtaisesti en halpuuden nimissä kyllä sillä laittaisi kenenkään tuntemattoman halpislastua.

Minkähänlaisia faktoja haluaisit ?

Jos päädyt sellaiseen "viritysboxiin", niin valitse mieluiten sellainen, joka huijaa ruiskutussignaalia, elä sellaista, joka nostattaa railpainetta.

Ei kait kukaan osaa sanoa, kenen lastu on paras, tai kenen huonoin.
Kun ne tekijät ei kerro, mitä muutoksia on tehty.

Sanotaan vaikka näin, että "paremmissa" lastuissa on muutettu useita karttoja, ja muutosten jälkeen koko moottorinohjaus toimii edelleenkin "oikein" kaikilta osin.
Tehonlisäys ei siis perustu minkään sähköisen tiedon vääristämiseen, vaan valmistajan sinne jättämän, käyttämättömän tehon käyttöön ottoon.
Se vara on sinne jäänyt eri syistä, merkittävin on saastemääräykset.
Muutoksia tehtäessä on otettu huomioon myös muun tekniikan toimivuus/kesto.
Pakokaasujen kierrätykselle saa halutessaan lopun.
Luonnollisesti kaikki huoltoon, kulutukseen ym ym liittyvä, auton tarjoama informaatio pitää edelleenkin paikkaansa.
Katsastuksessa, tai huollossa ei tarvi varpaita kipristellä.
Vian ilmaantuessa vikamuistissa on sitten todellakin sitten ainoastaan todellisia, itse vikaan liittyviä vihjeitä, eikä muuta.
Lyhyesti sanottuna, käyttäjästä tuntuu, että kaikki moottorin ominaisuudet on vain parantuneet.


Vähimmillään tehon saa nousemaan vain yhtä karttaa muuttamalla, tai vain yhden anturin tietoa huijaamalla.
No, siinäkin teho nousee.
Mutta mitään yllämaintuista eduista ei tehon lisäksi kuulu pakettiin.
Boonuksena tulee kyllä epävarma olo aina, kun auto piiputtaa.


Toivottavasti edes jotenkin selvensi asiaa.


Vakioautoon vakiolastun voi varmasti turvallisin mielin ottaa miltä tahansa "tunnetulta" tekijältä.
Itse ole käyttänyt Mika Karalan palveluksia.
Varsinkin dieseleissä, hänen muokkaamansa ohjelmat ovat kyllä hyvälaatuisia, varmasti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
leppalam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 15.04.2004 15:19
Paikkakunta: Pirkkala

Re: w203 / cdi - KWP2000 tai Speedkit?

Viesti Kirjoittaja leppalam »

Luonnollisesti kaikki huoltoon, kulutukseen ym ym liittyvä, auton tarjoama informaatio pitää edelleenkin paikkaansa.
Katsastuksessa, tai huollossa ei tarvi varpaita kipristellä.
Vian ilmaantuessa vikamuistissa on sitten todellakin sitten ainoastaan todellisia, itse vikaan liittyviä vihjeitä, eikä muuta.
Lyhyesti sanottuna, käyttäjästä tuntuu, että kaikki moottorin ominaisuudet on vain parantuneet.
Toveri xr5t kävi Pohjanmaalta lataamassa KWP2000:lla uuden softan. Kohtuuhintaista ja ripeää hommaa. En tiedä onko juuri tämä kaikkein paras tai tehokkain valinta, mutta auto tuntuu toimivan kuten pitääkin -> vääntö lisääntyi huimasti ja kiihdytyksessä autoa ei tarvi revittää kierroksilla kuten ennen. Ts alemmilla kierroksilla on nyt enemmän vääntöä ja se liikuttaa auton nopeusmittaria mukavasti. Tämä riittää tällä erää. Jos ei riitä, vaihdan auton 270/320 cdi:hin ja rupean sitten tuunailemaan... :evil: Positiivisesti ajateltuna, vaikuttaisi ettei vielä tällä väännön lisäyksellä (mitä se sitten onkaan, maailmalla liikkuu lukuja 350-390Nm välillä näillä vakiosoftilla) saisi laatikkoa tai perää vielä rikki. Jos jotain vikaa tai epäilyttävää käyttäytymistä esiintyy, raportoin kyllä teille.

Veho-miehet vakuuttelevat että 200 cdi:n voimansiirto on hentosempaa, mutta onko osanumerot erilaiset? Onko niissä eroa muuta kuin puheissa?

Tämän perusteella olen sitä mieltä, ettei vakiosoftasta kannata maksaa kovinkaan paljon extraa. Jos ja kun vaihtelen turboja ja suuttimia niin sitten toki haluan vähän enemmän customointia myös softan osalta.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

No eipä siinä sitten sen ihmeellisempää. Toivottavasti toimii.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Vastaa Viestiin