HJELP! akusta asiaa taas :)
HJELP! akusta asiaa taas :)
eli tuota tuota , w201 akku finaalissa, auto siis 190 2.5 d automaatti, ei ilmastointia, webasto löytyy.
minkä merkkinen akku kannattaa nyt tuohon ostaa, entä ampeerit? vaatiiko webu normaalia isomman akun?
onko motonetin mustista/harmaista boschin akuista mihinkään?
minkä merkkinen akku kannattaa nyt tuohon ostaa, entä ampeerit? vaatiiko webu normaalia isomman akun?
onko motonetin mustista/harmaista boschin akuista mihinkään?
Käyppä Turun Akku:ssa kattelemassa..
Sieltä voisi löytyä vaikka Vartan akku
Kohtalaisen edullinen paikka ja varmasti tuoreet hapot akuissa.
Jos sitä lämppäriä meinaa käyttää niin sitten isompi akku kehiin hmm 120Ah..
Ja taitavat nuo taksikuskit ainakin vaihtaa akun joka vuosi, kun webastoa käyttävät
Sieltä voisi löytyä vaikka Vartan akku

Kohtalaisen edullinen paikka ja varmasti tuoreet hapot akuissa.

Jos sitä lämppäriä meinaa käyttää niin sitten isompi akku kehiin hmm 120Ah..
Ja taitavat nuo taksikuskit ainakin vaihtaa akun joka vuosi, kun webastoa käyttävät

Akku asiaa
Itse ostin kaksi vuotta sitten Motonetista 100AH BOSCH silver akun ja olen ollutt tyytyväinen ostokseeni. Kaiken lisäksi saat kaupanpäälle kahden vuoden takuun.
epk kirjoitti:jep, akkuliikkeeseen voisi kyllä suunnata, tahtovat vaan tyrkyttää kalleinta yms. ,omalla (kalliilla) hinnalla kaiken lisäksi...
eli lähinnä tietoa siitä minkä kokoinen tarvis tuo akku olla ja mitä siitä kannattaa maksaa.
Vartan 120Ah akku taitaa olla n 110 - 120€ ja edukkaammat merkit 80 -90€
No bisnes on bisnestä, mutta ei ne kaikki sentään jaksa suoraan kuiskutella silmään

Omien kokemusien mukaan hyviä akkuja ovat Vartan silven (eli se minkä ostitt), bosch silver melkein sama, exide. Tällä hetkellä taitaa olla kylmäkäynistysvirran perusteella kaikkein paras exide ultra. Mutta millä tahala edellisistä ei virran loppuminen pakkasessa ole akun vika. I
tse olen tuota boschin silveriä testannut 35 asteen pakkasessa, oli muuten tosi pitkä veivi, mutta se loppui vasta kun 300 diesel lähti käyntiin. Eikä muuten ollut merkkejä virran loppumisesta, tosin tänä talvena ei kerran jaksanut pyörittää -20 asteesta käyntiin, kun oli teboil powerit koneessa, vaihdoin melko äkkiä takaisin mobilin ralli formulat, nyt pyörii taas liukkaasti.
tse olen tuota boschin silveriä testannut 35 asteen pakkasessa, oli muuten tosi pitkä veivi, mutta se loppui vasta kun 300 diesel lähti käyntiin. Eikä muuten ollut merkkejä virran loppumisesta, tosin tänä talvena ei kerran jaksanut pyörittää -20 asteesta käyntiin, kun oli teboil powerit koneessa, vaihdoin melko äkkiä takaisin mobilin ralli formulat, nyt pyörii taas liukkaasti.
Vartan sinistä 100 Ah olem minäkin mersuissa käyttänyt, edellisessä oli Webasto, ja vanha akku elähti sitten, satasen myivät tilalle, ja käskivät kerran kuussa ladata yön yli akkua, jotta varmaan pysyy latingissa. Tosin tulee sitä ajoa sellainen 20 km/ siivu töihin mentäessä, joten latautuu se akku siinäkin.
mulla oli alunperin 74Ah tossa saksantuontivessassa. laitoin eberin ja muutaman päivän kuluttua 100Ah Exiden. nyt riittää virtaa hienosti!
maksaa n.95-100 ekee ja ainakin 124:ssä joutui akkukotelon pohjan päätyjä rälläköimään. no big deal.
työmatkaa 46km/sivu joten eiköhän tuo lattaannu.
maksaa n.95-100 ekee ja ainakin 124:ssä joutui akkukotelon pohjan päätyjä rälläköimään. no big deal.
työmatkaa 46km/sivu joten eiköhän tuo lattaannu.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Exide mullakin, olikohan 90 vai 100 amppeerinen,eniwei
Hyvin rullaa eeberi tuolla ainakin.
Aiemmin on ollut Vartan akkuja mutta puhuivat ympäri varaosaliikkeessä.
Tarjouksena taisi hintaa olla 85€.
Webasto tosiaan kuluttaa akkua, taksimiehethän vaihtavat akun uusiksi aina ennen uutta lämmityskautta.
Itse käytän kovimmilla pakkasilla defan lohkista jossa samassa akkulaturi,lataus ei ole kummoinen mutta pitää akun hengissä.
Hyvin rullaa eeberi tuolla ainakin.
Aiemmin on ollut Vartan akkuja mutta puhuivat ympäri varaosaliikkeessä.
Tarjouksena taisi hintaa olla 85€.
Webasto tosiaan kuluttaa akkua, taksimiehethän vaihtavat akun uusiksi aina ennen uutta lämmityskautta.
Itse käytän kovimmilla pakkasilla defan lohkista jossa samassa akkulaturi,lataus ei ole kummoinen mutta pitää akun hengissä.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
TM 18/2003 oli vertailu käynnistysakuista. (n 75 Ah)
Top5:
- Exide Ultra 47600
- Trane Kalsium 57412
- Fiamm 57412
- Optima Yellowtop D1400S
- Banner 57412
Eri ominaisuuksia painottamalla löytynee itse kullekin sopiva akku. Lisää informaatiota löytyy kyseisestä lehdestä, jos jotakuta kiinnostaa.
Muistaakseni tuo kehuttu Optima Yellowtop -akku ei ollut omimmillaan lyhyisiin pyrähdyksiin koska virranottokyky kylmänä ei ollut parhaimmasta päästä. Paljoilla ampeeritunneilla varustettu akku joka ei lataudu ei kestäne yhtä pitkään kuin hyvin kylmänäkin latautuva pienempi akku.
Omassa (OM 615) on riittänyt 88Ah akku vielä hyvin, mutta ei tässä kyllä ole webastoakaan. Ja otan silti isomman akun kun nykyisestä aika jättää...
Top5:
- Exide Ultra 47600
- Trane Kalsium 57412
- Fiamm 57412
- Optima Yellowtop D1400S
- Banner 57412
Eri ominaisuuksia painottamalla löytynee itse kullekin sopiva akku. Lisää informaatiota löytyy kyseisestä lehdestä, jos jotakuta kiinnostaa.
Muistaakseni tuo kehuttu Optima Yellowtop -akku ei ollut omimmillaan lyhyisiin pyrähdyksiin koska virranottokyky kylmänä ei ollut parhaimmasta päästä. Paljoilla ampeeritunneilla varustettu akku joka ei lataudu ei kestäne yhtä pitkään kuin hyvin kylmänäkin latautuva pienempi akku.

Omassa (OM 615) on riittänyt 88Ah akku vielä hyvin, mutta ei tässä kyllä ole webastoakaan. Ja otan silti isomman akun kun nykyisestä aika jättää...

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
tarjoustalossa..
Boschin 100Ah akku 100e
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Parilla kaverilla heidän mielestä "kuollut akku" onkin taianomaisesti saatu heräämään henkiin, kun ensin on ladattu verkkolaturilla virtaa ja sen jälkeen autolla on ajettu reilusti maantieajoa (esim. 50 km putkeen).
Akun kuoleman syy kun yleisesti on se, että ajetaan 5 km aamulla töihin puhallin täysillä ja takalasin+istuimenlämmitin päällä, ja iltapäivällä taas sama 5 km takaisin.
Tämäkin kannattaa huomioida:
Akun kuoleman syy kun yleisesti on se, että ajetaan 5 km aamulla töihin puhallin täysillä ja takalasin+istuimenlämmitin päällä, ja iltapäivällä taas sama 5 km takaisin.
Tämäkin kannattaa huomioida:
Itsellä käytössä Banner 100 Ah, ja on virta riittänyt ainakin -25 asteeseen.[/quote]Paljoilla ampeeritunneilla varustettu akku joka ei lataudu ei kestäne yhtä pitkään kuin hyvin kylmänäkin latautuva pienempi akku.
[url=http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/IAT_edest.jpg][size=84]- OLKOON VOIMA KANSSANNE:[/size][/url]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/meset_allek2.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/meset_allek2.jpg[/img]
Ostin 88 ah Boschin akun vuosi sitten 123:n eberin takia. Akku on täysi susi. Jättää kovilla pakkasilla pulaan eberiä käytettäessä....ei enää koskaan kyseistä merkkiä.
- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Exiden akut on kyllä laadukkaita mutta hintaa hieman enemmän kuin esim. Bilteman akuilla. Bilteman akku pärjäs muuten hintasekseen hyvin TM:n testissä. Itsellä 88Ah Vartan akku ja riittää kyllä hyvin ilman Webastoa/Eberiä. Edelliseen autoon jouduin ostamaan akun juuri Eberin takia ja tilanpuutteen takia 65Ah akku oli ainoa mahdollinen. Riitti kyllä 5kW Eberille hyvin kun käyttö oli kohtuullista ja ajettavat matkat pitkiä. Jos käyttää aina ennen käynnistystä 30min tai enemmän ja ajaa 5km niin varmaan loppuu virta suuremmastakin akusta.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Juuri tuossa TM 18/03 testissä oli mitattu akun virran vastaanottokyky kylmänä ja eihän se ollut kuin muutaman ampeerin. Joten mielestäni on aivan sama mitä laitteita autossa pitää päällä sen ollessa käynnissä. Kylmä akku ei kuitekaan ota vastaan kuin sen muutaman ampeerin ja lopuilla saa rauhassa käyttää penkin- ja takalasinlämmittimiä, jopa aivan lyhyelläkin matkalla.
Itselläni tämä talvi taitaa olla viimeinen vanhalla akulla ja seuraavaksi ajattelin hankkia juuri sellaisen joka ottaa myös kylmänä mahd. paljon virtaa vastaan. Webasto-miehiä kun itsekin olen ja ajomatkat nykyään aika lyhyitä.
Itselläni tämä talvi taitaa olla viimeinen vanhalla akulla ja seuraavaksi ajattelin hankkia juuri sellaisen joka ottaa myös kylmänä mahd. paljon virtaa vastaan. Webasto-miehiä kun itsekin olen ja ajomatkat nykyään aika lyhyitä.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Tuo pitää paikkansa vain jos laturissa riittää teho. Kaikki mersun sähköherkut päällä on virrankulutus sitä luokkaa, ettei laturin teho todellakaan riitä tyhjäkäynnillä, vaan jännite tipahtaa, esimerkiksi liikennevaloissa, eikä akku lataudu edes sillä vähäisellä virralla. Pätkäajossa on erityisen tärkeää rajoittaa virrankulutusta niin, että se akku todellakin latautuu koko ajan sillä virrallan minkä se vain kykenee vastaanottamaan. Yhdessä kylmäkäynistyksessä otetu virtamäärä ei ole normaalisti kovin suuri eikä sen palauttamiseen akkuun kulu kohtuuttoman pitkää aikaa. Jos haluaa voida turvallisesti leikkiä sähköherkuilla pitenmän päälle pätkäajossa niin siihen tarvitaan vähintään 90A laturi, stten ei enää purista vaikka olisi kaikki mahdolinen päällä jatkuvasti. Pienenmillä 55A latrin "teho" riittää kyllä arviolta 1500 rpm:n yläpuolella. Takalasin lämmitys on mielestäni virtasyöppö vailla vertaa.
Tässä yhteydessä korostan jännitteensäätäjän merkitystä, sillä että akku yleensä tulisi täyteen pakkasella, pitää latausjännitteen olla aina yli 14 volttia ja kyllä se akku nopeanmmin ottaa virtaa vastaan vähän korkeanmalla jännitteellä. Pätkäajoon kannattaa luonollisesti valita hyvin pakkasessa latautuva akku, kun taa enemmän ajavan kannattaa hankkia nopeasti virtaa antava akku. Itse yleensä tuiotan akun valinnassa pelkästään kylmäkäynistysvirtaa, akun koko on ihan aina se 100 Ah.
Tässä yhteydessä korostan jännitteensäätäjän merkitystä, sillä että akku yleensä tulisi täyteen pakkasella, pitää latausjännitteen olla aina yli 14 volttia ja kyllä se akku nopeanmmin ottaa virtaa vastaan vähän korkeanmalla jännitteellä. Pätkäajoon kannattaa luonollisesti valita hyvin pakkasessa latautuva akku, kun taa enemmän ajavan kannattaa hankkia nopeasti virtaa antava akku. Itse yleensä tuiotan akun valinnassa pelkästään kylmäkäynistysvirtaa, akun koko on ihan aina se 100 Ah.
Ja käynnistysvirta ei todellakaan ole ainakaan suoraan verrannollinen tuohon Ah-määrään. Ainakin Boschin Silver-sarjassa, oliko se nyt sitten joku 80Ah, antoi jopa huomattavasti enemmän käynnistysvirtaa, kuin 88/100Ah:n akku.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Ostin vuosi sitten Optima Yellowtop 55Ah akun kun Vehossa väittivät poppikoneitten rikkoneen puoli vuotta vanhan 88Ah akun. Lopullinen vika paljastui vasta puoli vuotta myöhemmin eli solenoidi-vika startissa ja ajonestolaitteen aiheuttama jännitehäviö ohjausvirtajohdossa.Olli Lajunen kirjoitti:TM 18/2003 oli vertailu käynnistysakuista. (n 75 Ah)
Top5:
- Exide Ultra 47600
- Trane Kalsium 57412
- Fiamm 57412
- Optima Yellowtop D1400S
- Banner 57412
Eri ominaisuuksia painottamalla löytynee itse kullekin sopiva akku. Lisää informaatiota löytyy kyseisestä lehdestä, jos jotakuta kiinnostaa.
Muistaakseni tuo kehuttu Optima Yellowtop -akku ei ollut omimmillaan lyhyisiin pyrähdyksiin koska virranottokyky kylmänä ei ollut parhaimmasta päästä. Paljoilla ampeeritunneilla varustettu akku joka ei lataudu ei kestäne yhtä pitkään kuin hyvin kylmänäkin latautuva pienempi akku.![]()
On tuo 55Ah riittänyt kaikilla keleillä - tosin en ole pystynyt testaamaan kuin -22 asteessa ja lähti kuin palmun alta kolmen päivän paukkupakkasessa seisomisen jälkeen. Ei ole mitään virtaasyöviä lämppäreitä yms. Olisin ostanut jonkun suuremman mikäli olisi ollut tarvetta virtasyöppöjen laitteiden käytölle ennen käynnistystä.
Työmatkaa kertyy 75km/sivu ja muutkin ajot on yleensä aika pitkiä.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Täältä tulee muuten puoltoääni Exidelle -- hinta-laatusuhde on kohtuullisen hyvä ja akut tasalaatuisia. Väittävät kyllä, että vieläkin enemmän "akkua rahalla" saisi Hankookin pariston ostaessaan.
Bilteman akuista mulla ei ole kuin huonoja kokemuksia, eivät kestä kuin pari vuotta ja Bilteman "70 Ah" on jotain ihan muuta (vähemmän) kuin muiden akkujen vastaava kapasiteetti. Tietty jos vanha akku ihan täysin kuolee eikä siihen halua juuri sillä hetkellä investoida, niin onhan B-kaupan värkki hyvä ensiapu.
Sivumennen voisi kyllä kehaista VW:n alkuperäisparistoa. Mulla on ilmeisesti sellainen autossa vaihtoautoliikkeen (VAG-merkkiliike) peruja, ja vielä se starttaa, vaikka ajot on viimeiset kaksi viikkoa ollut tyyliä "kotoa-töihin-töistä-kotiin" ja matkaa yhteen suuntaan ehkä kilometri ja aina kaikki sähköhimmelit päällä...
Bilteman akuista mulla ei ole kuin huonoja kokemuksia, eivät kestä kuin pari vuotta ja Bilteman "70 Ah" on jotain ihan muuta (vähemmän) kuin muiden akkujen vastaava kapasiteetti. Tietty jos vanha akku ihan täysin kuolee eikä siihen halua juuri sillä hetkellä investoida, niin onhan B-kaupan värkki hyvä ensiapu.
Sivumennen voisi kyllä kehaista VW:n alkuperäisparistoa. Mulla on ilmeisesti sellainen autossa vaihtoautoliikkeen (VAG-merkkiliike) peruja, ja vielä se starttaa, vaikka ajot on viimeiset kaksi viikkoa ollut tyyliä "kotoa-töihin-töistä-kotiin" ja matkaa yhteen suuntaan ehkä kilometri ja aina kaikki sähköhimmelit päällä...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mulla oli sama lähtökohta ja suunnilleen sama työmatkakiin. E300D.Ahti kirjoitti:mulla oli alunperin 74Ah tossa saksantuontivessassa. laitoin eberin ja muutaman päivän kuluttua 100Ah Exiden. nyt riittää virtaa hienosti!
maksaa n.95-100 ekee ja ainakin 124:ssä joutui akkukotelon pohjan päätyjä rälläköimään. no big deal.
työmatkaa 46km/sivu joten eiköhän tuo lattaannu.
Vaihdoin KL:ltä hankitun isomman pohjan ( n. 30 E ) ja pari vuotta vanhan
Vartan 88 Ah. Lähtö poikkeksetta johdon päästä. Toistaiseksi riittänyt.
ILmiö: ekalla 500metrillä on valot himmeämmät ja kirkastuvat selvästi sen jälkeen. Onko MB : ssäkin jälkihehkutus, vai mistä moinen johtuu ? Onko akku kuitenkin vähän alimitoitettu ?Edellisessä oli penkinlämmittimet, joille ei joskus riittänyt virtaa heti lähdön jälkeen pakkasaamuina.