Mitäs luulette katsastusmiehen tuumaavan? KYSYTTY HUU!
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3042
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Mitäs luulette katsastusmiehen tuumaavan? KYSYTTY HUU!
Tämmöisestä on kyse: pystäri vm. 1971, johon alkuperäisen 200sen tilalle vaihdettu OM616 eli 240 D + 5-v. Getrag. Muutoskatsastetettu, prosentteja en nyt muista kun auto on talvisäilössä.
Nyt on tekeillä turbotus, kun löytyi STT:n alkuperäinen turbosatsi tuohon rempattuun mainioon moottoriin.
Nyt se kysymys mitä en ole aiemmin huomannut edes ajatella: mitäs ne prosentit turbon lisäämisestä?
Nyt on tekeillä turbotus, kun löytyi STT:n alkuperäinen turbosatsi tuohon rempattuun mainioon moottoriin.
Nyt se kysymys mitä en ole aiemmin huomannut edes ajatella: mitäs ne prosentit turbon lisäämisestä?
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Pe 08.02.2008 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3042
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Valiteetavasti rinnastetan. Suora lainaus AKEN sivuilta:Ei turbon asennuksesta lisätä prosentteja. Teho kun kasvaa, niin alustan yms osien täytyy vastata vertailu mallia, eli siltä osin rinnastetaan moottorin vaihtoon.
"Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:
- sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen
- moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)
- ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen
- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen
Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä."
Joten prosentit muuttuvat, mutta kun on jo sanottu, moottoria on muutettu, joten ei pitäisi olla ongelmaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
uusimmassa versiossa henkilöautopuolella ei oltu mottia eritelty juuri mitenkään eli se on se 14%, jos jotakin. Itse tulkitsitsisintuon moottorin vaihto rinnastuvuuden niin että siihen soveltuu se 20% tehonlisäys sääntö, mikä aiheutuisi tehokkaamman motin myötä ym. Tosin minähän en mikään katsastusmies ole, vaikka alalle olisi paljon tilaa. viikonsisään mahtuu 1 haistattelukin, mutta kanittamaan jäi kun ei ole 1/2 vuoden ropauskokemusta korjaamosta.
So long and thanks for all the fish
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
riippuuko asemasta tääkin juttu?jeemu kirjoitti:Rinnastetaan moottorin vaihtoon, mutta edellenkään ei mene prosentteja turbon lisäämisestä.
mulla meni näin: ahtimen lisäys rinnastettiin moottorin vaihtamiseen, josta prosentit (oliko ny 12 vai 14%)..
näin siis mikäli moottoria ei ole aiemmin vaihdettu ja siitä prosentteja merkattu..
näin ainakin forssassa tuossa marras-joulukuussa 2007.
ja "prosentittomissa" korinvaihtoautoissakin käytännössä on prosentit vaikka ei otteessa näykään välttämättä..
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Tuo pykäläteksti antaa nopeasti tulkittaessa sen kuvan että tehon noustessa aina tulisi prosentteja koneen vaihdosta. Turbon lisääminen rinnastetaan koneen vaihtoon vain tehojen puolesta, prosentteja ei tule l(isää). Toinen juttu on miten käytännössä eri asemilla toimitaan. Tavallisia tallaajia ne on siellä konttorillakin nykyään eikä pykäläviidakko ole mielestäni niin hyvin hallussa kuin joskus on ollut, riippuu tietysti asemastakin. Tarkkana sai olla omankin muutoskatsastuksen kanssa. 

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Niin, pakosarja on melkeimpä pakko vaihtaa joten ainakin siitä tulee rosentteja. Samoin ilmanputsari ei käy. Rosentteja tulee tietty niistä osista mitä joutuu tehon takia vaihtamaan (jarrut vakaajatangot, yms).Sergey kirjoitti:Näin on. Itsekin ahdin asiaa k-miehen kans pähkäilin, ja se oli sitä mielltä että ei tule prosentteja lisättävistä osista.
Voiko muutoskatsastuksessa vaatia että esimerkiksi laatikko, perä ja vetarit vauhdetaan jos tehokkaammassa vertailumallissa on "kestävämmät" osat? Nuohan ei suoranaisesti vaikuta turvallisuuteen kuten jarrut ja alusta. Jos vetari tai laatikko pettää, niin joutuu vain kävelemään.... Sama jos polttoaine loppuisi, auto lakkaa liikkumasta.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3042
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Joo, mikäli minä oikein ymmärsin AKE:n tekstiä niin tuo turbon asentaminen "on moottorinvaihtoon rinnastettava toimenpide" ja vaatii A. muutoskatsastuksen, B. muut moottorinvaihdon edellytysten (teho, auton runko yms.) täyttämisen.
Eli toistetaans vielä kuorossa: Ei pitäisi olla ongelmia!
Katsastusinstituution kyseessä ollessa kumminkin tuo konditionaali.
Eli toistetaans vielä kuorossa: Ei pitäisi olla ongelmia!
Katsastusinstituution kyseessä ollessa kumminkin tuo konditionaali.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Niin, miten se B kohta sitten tulkitaan onkin mielenkiintoista. Onko tarkoitus saada prosentit nousemaan vaihdattamalla kaikki osat moottorin ja renkaan välistä voimansiirrossa jos teho autossa nousee? Vai miten voidaan vaatia vaikkapa vaihdelaatikon tai perän vaihtoa (kalliita osia) jos teho nousee... Liikenneturvallisuuteen nuo osat ei vaikuta. Vetoakseleita paukkuu vaikka 200D ois alla ja matka keskeytyy useimmin polttoaineen loppumiseen tai dieselin hyytymiseen kuin laatikon tai perän pamahtamiseen. Haisee rahastamiselta ja tahalliselta hankaloittamiselta nuo voimansiirron osien vaihdattamiset.Petteri Kivimäki kirjoitti:Joo, mikäli minä oikein ymmärsin AKE:n tekstiä niin tuo turbon asentaminen "on moottorinvaihtoon rinnastettava toimenpide" ja vaatii A. muutoskatsastuksen, B. muut moottorinvaihdon edellytysten (teho, auton runko yms.) täyttämisen.
Eli toistetaans vielä kuorossa: Ei pitäisi olla ongelmia!
Katsastusinstituution kyseessä ollessa kumminkin tuo konditionaali.
Jos kyseessä ei ole korin vaihto tai iso tekniikan vaihto, niin prosentit ei haittaa, mutta jos ollaan jo vaihdettu vaikkapa noin 40% ja sitten laitetaan turbo ja sen takia vielä jotain muuta pientä, niin saatettaisiin päätyä kuvitteellisesti vaikka 48% kohdalle. Sekään ei haittaa, mutta entäs jos menee puskuri ja sen vaihdat niin kärsi sitten autovero tai aja rikkinäisellä, ellet löydä samanikäisestä sellaista jossa valmistusajan leimat täsmää.... Tai jos ovi ruostuu ja vaihdat uuden niin taas paukkuu vero... Rahastamista tämä on eikä ainakaan ekoloogista toimintaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Ja tuontiautoissa prosentit ei saa olla kuin max 33%... Siinä mennäänkin yhtäkkiä aika laidalle melko helposti, kun aletaan vaihtelemaan alustaa, voimansiirtoo ja nykyään kun ne vanteet ja jousetkin merkataan. Jos sulla on kovasti muokattu tuontiauto, ja siinä prosentteina jo valmiiksi 32%... Yhtäkkiä se 2% lisäys on este.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Miten mie kuvittelin, että jarrujen ja muiden turvallisuuteen liittyvien osien vaihtamisesta parempiin, ei tulisi prosentteja.
Museoautoissa ainakin pätee
Jarrut saa olla paremmat ja turvavyöt ja vilkut saa asentaa
(aika kaukaa haettua silti?)
Museoautoissa ainakin pätee


- Skraba
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Tämä ei enää pidä paikkaansa. Nykyään samat prosentit kaikissa autoissa eli 50% saa vaihtaa.Sergey kirjoitti:Ja tuontiautoissa prosentit ei saa olla kuin max 33%... Siinä mennäänkin yhtäkkiä aika laidalle melko helposti, kun aletaan vaihtelemaan alustaa, voimansiirtoo ja nykyään kun ne vanteet ja jousetkin merkataan. Jos sulla on kovasti muokattu tuontiauto, ja siinä prosentteina jo valmiiksi 32%... Yhtäkkiä se 2% lisäys on este.
Ex. S202 cdi -99
Jos noussut teho vaatii isommat jarrut, niin menee prosentit. Muuten kyllä saa vaihtaa paremmat jarrut ilman prosentteja.Skraba kirjoitti:Miten mie kuvittelin, että jarrujen ja muiden turvallisuuteen liittyvien osien vaihtamisesta parempiin, ei tulisi prosentteja.
Museoautoissa ainakin päteeJarrut saa olla paremmat ja turvavyöt ja vilkut saa asentaa
(aika kaukaa haettua silti?)
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Tuo pienempiin vaihto ilman prosentteja tuntuu kyllä aika järjettömältä.jeemu kirjoitti:Jos noussut teho vaatii isommat jarrut, niin menee prosentit. Muuten kyllä saa vaihtaa paremmat jarrut ilman prosentteja.Skraba kirjoitti:Miten mie kuvittelin, että jarrujen ja muiden turvallisuuteen liittyvien osien vaihtamisesta parempiin, ei tulisi prosentteja.
Museoautoissa ainakin päteeJarrut saa olla paremmat ja turvavyöt ja vilkut saa asentaa
(aika kaukaa haettua silti?)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3042
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
No niin, kysäisin tänään A-Katsastuksella asiaa. Tuomio oli tylyhkö, jotenkin näin:
Katsastusmies: "kun ei W115ssa ole turbomoottoria niin vertailumoottori na käytetään mallisarjan tehokkainta moottoria"
Minä: Jaa? Jaa 230stä, no siinä varmaa on samat kamat alustassa
Katsastusmies: "Eikö ole isompaa? Eikö 280stä? Ai W114? No tehokkaimman moottorivaihtoehdon mukaiset osat pitää kumminkin olla, jos on samat niin sitten on" ja lykkäsi osavertailulomakkeen käpälään.
No, mun mielestä on jotain hämärää, jos nelipyttyisellä dieselkoneella olevaan autoon pitää vaihtaa kuutosruiskukoneen jouset. Ei käy.
Kysyin asiaa sekä AKElta että A-Katsastuksen teknisestä tuesta, josta jälkimmäisen asiantuntija teki huomion, että vaihtomoottori on nelisylinterinen ja turbotettunakin vaihtomoottori on edelleen pienempi teholtaan kuin alkuperäinen autossa ollut 200nen (vertailumoottori?). Näin ollen muutoksille ei hänen nähdäkseen ole tarvetta.
Lueskelin itse vielä Liikenneministeriön päätöksen (lue:lain) auton rakenteen muuttamisesta. Siellä ei puhuta sanallakaan siitä, että vaihtomoottori pitäisi missään tilanteessa oletusarvoisesti rinnastaa malliston suurinpaan ja tehokkainpaan. Vain siitä, että vaihtooottori saa olla 20% suurempi painoltaan ja teholtaan kuin mallisarjan suurin..
Tämmöistä. Nyt on ainakin mustaa valkoisella.
Katsastusmies: "kun ei W115ssa ole turbomoottoria niin vertailumoottori na käytetään mallisarjan tehokkainta moottoria"
Minä: Jaa? Jaa 230stä, no siinä varmaa on samat kamat alustassa
Katsastusmies: "Eikö ole isompaa? Eikö 280stä? Ai W114? No tehokkaimman moottorivaihtoehdon mukaiset osat pitää kumminkin olla, jos on samat niin sitten on" ja lykkäsi osavertailulomakkeen käpälään.
No, mun mielestä on jotain hämärää, jos nelipyttyisellä dieselkoneella olevaan autoon pitää vaihtaa kuutosruiskukoneen jouset. Ei käy.
Kysyin asiaa sekä AKElta että A-Katsastuksen teknisestä tuesta, josta jälkimmäisen asiantuntija teki huomion, että vaihtomoottori on nelisylinterinen ja turbotettunakin vaihtomoottori on edelleen pienempi teholtaan kuin alkuperäinen autossa ollut 200nen (vertailumoottori?). Näin ollen muutoksille ei hänen nähdäkseen ole tarvetta.
Lueskelin itse vielä Liikenneministeriön päätöksen (lue:lain) auton rakenteen muuttamisesta. Siellä ei puhuta sanallakaan siitä, että vaihtomoottori pitäisi missään tilanteessa oletusarvoisesti rinnastaa malliston suurinpaan ja tehokkainpaan. Vain siitä, että vaihtooottori saa olla 20% suurempi painoltaan ja teholtaan kuin mallisarjan suurin..
Tämmöistä. Nyt on ainakin mustaa valkoisella.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Tä?Saul kirjoitti:Tuo pienempiin vaihto ilman prosentteja tuntuu kyllä aika järjettömältä.jeemu kirjoitti:Jos noussut teho vaatii isommat jarrut, niin menee prosentit. Muuten kyllä saa vaihtaa paremmat jarrut ilman prosentteja.Skraba kirjoitti:Miten mie kuvittelin, että jarrujen ja muiden turvallisuuteen liittyvien osien vaihtamisesta parempiin, ei tulisi prosentteja.
Museoautoissa ainakin päteeJarrut saa olla paremmat ja turvavyöt ja vilkut saa asentaa
(aika kaukaa haettua silti?)
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com