Mitäs luulette katsastusmiehen tuumaavan? KYSYTTY HUU!

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Mitäs luulette katsastusmiehen tuumaavan? KYSYTTY HUU!

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tämmöisestä on kyse: pystäri vm. 1971, johon alkuperäisen 200sen tilalle vaihdettu OM616 eli 240 D + 5-v. Getrag. Muutoskatsastetettu, prosentteja en nyt muista kun auto on talvisäilössä.

Nyt on tekeillä turbotus, kun löytyi STT:n alkuperäinen turbosatsi tuohon rempattuun mainioon moottoriin.

Nyt se kysymys mitä en ole aiemmin huomannut edes ajatella: mitäs ne prosentit turbon lisäämisestä?
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Pe 08.02.2008 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

eikös se turbotus rinnasteta moottorin vaihtoon ja moottoristahan tuossa prosentit on jo laskettu. tuskin on ongelma.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Ei turbon asennuksesta lisätä prosentteja. Teho kun kasvaa, niin alustan yms osien täytyy vastata vertailu mallia, eli siltä osin rinnastetaan moottorin vaihtoon.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Juu, kaksatasessa originaalikoneessa on muistaakseni 110 Hp, mulla on OM616 piristyksen tavoitteena rapiat 100 Hp ja runsaasti oppimista.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Ei turbon asennuksesta lisätä prosentteja. Teho kun kasvaa, niin alustan yms osien täytyy vastata vertailu mallia, eli siltä osin rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Valiteetavasti rinnastetan. Suora lainaus AKEN sivuilta:

"Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:

- sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen

- moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)

- ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen

- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen

Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä."



Joten prosentit muuttuvat, mutta kun on jo sanottu, moottoria on muutettu, joten ei pitäisi olla ongelmaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Käsittääkseni tarkoittaa rinnastamista muutoskatsastuksen laajuudessa, ei ainakaan ennen tullut prosentteja.
k.puska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 13.05.2005 22:34
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja k.puska »

Turbon lisäämisestä EI tule prosentteja.
Mutta jos insinööri alkaa oikeen hankalaksi voi se pakosarjasta lisätä % ,mikä on varsin epätodennäköistä.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Rinnastetaan moottorin vaihtoon, mutta edellenkään ei mene prosentteja turbon lisäämisestä.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

uusimmassa versiossa henkilöautopuolella ei oltu mottia eritelty juuri mitenkään eli se on se 14%, jos jotakin. Itse tulkitsitsisintuon moottorin vaihto rinnastuvuuden niin että siihen soveltuu se 20% tehonlisäys sääntö, mikä aiheutuisi tehokkaamman motin myötä ym. Tosin minähän en mikään katsastusmies ole, vaikka alalle olisi paljon tilaa. viikonsisään mahtuu 1 haistattelukin, mutta kanittamaan jäi kun ei ole 1/2 vuoden ropauskokemusta korjaamosta.
So long and thanks for all the fish
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

jeemu kirjoitti:Rinnastetaan moottorin vaihtoon, mutta edellenkään ei mene prosentteja turbon lisäämisestä.
riippuuko asemasta tääkin juttu?

mulla meni näin: ahtimen lisäys rinnastettiin moottorin vaihtamiseen, josta prosentit (oliko ny 12 vai 14%)..

näin siis mikäli moottoria ei ole aiemmin vaihdettu ja siitä prosentteja merkattu..

näin ainakin forssassa tuossa marras-joulukuussa 2007.

ja "prosentittomissa" korinvaihtoautoissakin käytännössä on prosentit vaikka ei otteessa näykään välttämättä..
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tuo pykäläteksti antaa nopeasti tulkittaessa sen kuvan että tehon noustessa aina tulisi prosentteja koneen vaihdosta. Turbon lisääminen rinnastetaan koneen vaihtoon vain tehojen puolesta, prosentteja ei tule l(isää). Toinen juttu on miten käytännössä eri asemilla toimitaan. Tavallisia tallaajia ne on siellä konttorillakin nykyään eikä pykäläviidakko ole mielestäni niin hyvin hallussa kuin joskus on ollut, riippuu tietysti asemastakin. Tarkkana sai olla omankin muutoskatsastuksen kanssa. :lol:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Tästä aiheesta intettiin kerran insinöörin kanssa. Inssi koitti väittää että tulee täydet prosentit ahtimen lisäämisestä. Lopputuloksena oli että inssi soitti akelle => ei tule prosentteja. Lisätystä osasta ei voi tulla prosentteja, ainoastaan vaihdetusta. Piste.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Näin on. Itsekin ahdin asiaa k-miehen kans pähkäilin, ja se oli sitä mielltä että ei tule prosentteja lisättävistä osista.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sergey kirjoitti:Näin on. Itsekin ahdin asiaa k-miehen kans pähkäilin, ja se oli sitä mielltä että ei tule prosentteja lisättävistä osista.
Niin, pakosarja on melkeimpä pakko vaihtaa joten ainakin siitä tulee rosentteja. Samoin ilmanputsari ei käy. Rosentteja tulee tietty niistä osista mitä joutuu tehon takia vaihtamaan (jarrut vakaajatangot, yms).

Voiko muutoskatsastuksessa vaatia että esimerkiksi laatikko, perä ja vetarit vauhdetaan jos tehokkaammassa vertailumallissa on "kestävämmät" osat? Nuohan ei suoranaisesti vaikuta turvallisuuteen kuten jarrut ja alusta. Jos vetari tai laatikko pettää, niin joutuu vain kävelemään.... Sama jos polttoaine loppuisi, auto lakkaa liikkumasta.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tosiaan, mähän juttelin remmiahtimesta, ja orkkis osat kävi suoraan imupuolella :)

"imuputkisto, pakosarja ja pakoputken alkuosa = +2%"
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo, mikäli minä oikein ymmärsin AKE:n tekstiä niin tuo turbon asentaminen "on moottorinvaihtoon rinnastettava toimenpide" ja vaatii A. muutoskatsastuksen, B. muut moottorinvaihdon edellytysten (teho, auton runko yms.) täyttämisen.

Eli toistetaans vielä kuorossa: Ei pitäisi olla ongelmia!

Katsastusinstituution kyseessä ollessa kumminkin tuo konditionaali.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Joo, mikäli minä oikein ymmärsin AKE:n tekstiä niin tuo turbon asentaminen "on moottorinvaihtoon rinnastettava toimenpide" ja vaatii A. muutoskatsastuksen, B. muut moottorinvaihdon edellytysten (teho, auton runko yms.) täyttämisen.

Eli toistetaans vielä kuorossa: Ei pitäisi olla ongelmia!

Katsastusinstituution kyseessä ollessa kumminkin tuo konditionaali.
Niin, miten se B kohta sitten tulkitaan onkin mielenkiintoista. Onko tarkoitus saada prosentit nousemaan vaihdattamalla kaikki osat moottorin ja renkaan välistä voimansiirrossa jos teho autossa nousee? Vai miten voidaan vaatia vaikkapa vaihdelaatikon tai perän vaihtoa (kalliita osia) jos teho nousee... Liikenneturvallisuuteen nuo osat ei vaikuta. Vetoakseleita paukkuu vaikka 200D ois alla ja matka keskeytyy useimmin polttoaineen loppumiseen tai dieselin hyytymiseen kuin laatikon tai perän pamahtamiseen. Haisee rahastamiselta ja tahalliselta hankaloittamiselta nuo voimansiirron osien vaihdattamiset.

Jos kyseessä ei ole korin vaihto tai iso tekniikan vaihto, niin prosentit ei haittaa, mutta jos ollaan jo vaihdettu vaikkapa noin 40% ja sitten laitetaan turbo ja sen takia vielä jotain muuta pientä, niin saatettaisiin päätyä kuvitteellisesti vaikka 48% kohdalle. Sekään ei haittaa, mutta entäs jos menee puskuri ja sen vaihdat niin kärsi sitten autovero tai aja rikkinäisellä, ellet löydä samanikäisestä sellaista jossa valmistusajan leimat täsmää.... Tai jos ovi ruostuu ja vaihdat uuden niin taas paukkuu vero... Rahastamista tämä on eikä ainakaan ekoloogista toimintaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ja tuontiautoissa prosentit ei saa olla kuin max 33%... Siinä mennäänkin yhtäkkiä aika laidalle melko helposti, kun aletaan vaihtelemaan alustaa, voimansiirtoo ja nykyään kun ne vanteet ja jousetkin merkataan. Jos sulla on kovasti muokattu tuontiauto, ja siinä prosentteina jo valmiiksi 32%... Yhtäkkiä se 2% lisäys on este.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Miten mie kuvittelin, että jarrujen ja muiden turvallisuuteen liittyvien osien vaihtamisesta parempiin, ei tulisi prosentteja.

Museoautoissa ainakin pätee :) Jarrut saa olla paremmat ja turvavyöt ja vilkut saa asentaa :) (aika kaukaa haettua silti?)
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Sergey kirjoitti:Ja tuontiautoissa prosentit ei saa olla kuin max 33%... Siinä mennäänkin yhtäkkiä aika laidalle melko helposti, kun aletaan vaihtelemaan alustaa, voimansiirtoo ja nykyään kun ne vanteet ja jousetkin merkataan. Jos sulla on kovasti muokattu tuontiauto, ja siinä prosentteina jo valmiiksi 32%... Yhtäkkiä se 2% lisäys on este.
Tämä ei enää pidä paikkaansa. Nykyään samat prosentit kaikissa autoissa eli 50% saa vaihtaa.
Ex. S202 cdi -99
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Skraba kirjoitti:Miten mie kuvittelin, että jarrujen ja muiden turvallisuuteen liittyvien osien vaihtamisesta parempiin, ei tulisi prosentteja.

Museoautoissa ainakin pätee :) Jarrut saa olla paremmat ja turvavyöt ja vilkut saa asentaa :) (aika kaukaa haettua silti?)
Jos noussut teho vaatii isommat jarrut, niin menee prosentit. Muuten kyllä saa vaihtaa paremmat jarrut ilman prosentteja.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

jeemu kirjoitti:
Skraba kirjoitti:Miten mie kuvittelin, että jarrujen ja muiden turvallisuuteen liittyvien osien vaihtamisesta parempiin, ei tulisi prosentteja.

Museoautoissa ainakin pätee :) Jarrut saa olla paremmat ja turvavyöt ja vilkut saa asentaa :) (aika kaukaa haettua silti?)
Jos noussut teho vaatii isommat jarrut, niin menee prosentit. Muuten kyllä saa vaihtaa paremmat jarrut ilman prosentteja.
Tuo pienempiin vaihto ilman prosentteja tuntuu kyllä aika järjettömältä.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

No niin, kysäisin tänään A-Katsastuksella asiaa. Tuomio oli tylyhkö, jotenkin näin:

Katsastusmies: "kun ei W115ssa ole turbomoottoria niin vertailumoottori na käytetään mallisarjan tehokkainta moottoria"

Minä: Jaa? Jaa 230stä, no siinä varmaa on samat kamat alustassa

Katsastusmies: "Eikö ole isompaa? Eikö 280stä? Ai W114? No tehokkaimman moottorivaihtoehdon mukaiset osat pitää kumminkin olla, jos on samat niin sitten on" ja lykkäsi osavertailulomakkeen käpälään.

No, mun mielestä on jotain hämärää, jos nelipyttyisellä dieselkoneella olevaan autoon pitää vaihtaa kuutosruiskukoneen jouset. Ei käy.

Kysyin asiaa sekä AKElta että A-Katsastuksen teknisestä tuesta, josta jälkimmäisen asiantuntija teki huomion, että vaihtomoottori on nelisylinterinen ja turbotettunakin vaihtomoottori on edelleen pienempi teholtaan kuin alkuperäinen autossa ollut 200nen (vertailumoottori?). Näin ollen muutoksille ei hänen nähdäkseen ole tarvetta.

Lueskelin itse vielä Liikenneministeriön päätöksen (lue:lain) auton rakenteen muuttamisesta. Siellä ei puhuta sanallakaan siitä, että vaihtomoottori pitäisi missään tilanteessa oletusarvoisesti rinnastaa malliston suurinpaan ja tehokkainpaan. Vain siitä, että vaihtooottori saa olla 20% suurempi painoltaan ja teholtaan kuin mallisarjan suurin..

Tämmöistä. Nyt on ainakin mustaa valkoisella.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Satuit vaan väärän miehen puheille. On niitä paljon kummallisempiakin laitteita rakenneltu, kuin turbodieselpystäri :lol:

Samansuuntaisia kokemuksia mullakin oli, kun koitin A-katsastuksen konttorilla leimata omaa 190 turbodieseliä. Ukot oli pihalla kuin tampponinnarut, mitä lakikirja sanoo.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ja vaikka lakikirja sanoisi selvästi miten asia on, niillä on oikeus kuitenkin soveltaa asiaa. Mikä on kyllä kaikkein omituisin juttu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Saul kirjoitti:
jeemu kirjoitti:
Skraba kirjoitti:Miten mie kuvittelin, että jarrujen ja muiden turvallisuuteen liittyvien osien vaihtamisesta parempiin, ei tulisi prosentteja.

Museoautoissa ainakin pätee :) Jarrut saa olla paremmat ja turvavyöt ja vilkut saa asentaa :) (aika kaukaa haettua silti?)
Jos noussut teho vaatii isommat jarrut, niin menee prosentit. Muuten kyllä saa vaihtaa paremmat jarrut ilman prosentteja.
Tuo pienempiin vaihto ilman prosentteja tuntuu kyllä aika järjettömältä.
Tä?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Vastaa Viestiin