200 cdi, piristystä+teoriaa
Tuikku: Siis cdi moottorissa on tehontarpeen mukaan säätyvä railipaine?? Aika ymmärettävää jos näin on, tehohäviö on aikamoinen pintakaasulla ajeltaessa.
Tuli purettua tuollainen suutin. Suutinkärjen neulan liike tuntuu olevan aika pieni, liki olematon. Suutinkärjen neulaa painaa n 1cm mittainen metallitappi jousen ja suutinrungon sisäällä olevan pitkän tapin(joka päätyyy magneettiventtiilille asti) myötävaikutuksella.
Magneettiventtiilin ollessa kiinni suutin ei suikuta koska suutinkärjen pinta ala (2mm halkaisija) on pienempi kuin pitkän tapin yläpään pinta-ala(4mm halk). Railipaine painaa neulan kiinni jousivoimien avustuksella.
Kun magneetttventtiili avataan, paine pitkän tapin yläpuolella tipahtaa, suutinkärjen nostava voima voittaa pitkäntapin ja jousen voiman, suutin aukeaa.
Magneettiventtiilin rakenne jäi vielä pimentoon, kun pitäisi olla ontto kuusiokoloavain....
Suutinkärjen neulan liike tuntuu olevan kovin pieni...siis tuota 1cm "aputappia" lyhentämällä neulan liiketta saisi kasvatettua. Näinkös yksinkertaisesti tulee oikotie onneen.
Tuli purettua tuollainen suutin. Suutinkärjen neulan liike tuntuu olevan aika pieni, liki olematon. Suutinkärjen neulaa painaa n 1cm mittainen metallitappi jousen ja suutinrungon sisäällä olevan pitkän tapin(joka päätyyy magneettiventtiilille asti) myötävaikutuksella.
Magneettiventtiilin ollessa kiinni suutin ei suikuta koska suutinkärjen pinta ala (2mm halkaisija) on pienempi kuin pitkän tapin yläpään pinta-ala(4mm halk). Railipaine painaa neulan kiinni jousivoimien avustuksella.
Kun magneetttventtiili avataan, paine pitkän tapin yläpuolella tipahtaa, suutinkärjen nostava voima voittaa pitkäntapin ja jousen voiman, suutin aukeaa.
Magneettiventtiilin rakenne jäi vielä pimentoon, kun pitäisi olla ontto kuusiokoloavain....
Suutinkärjen neulan liike tuntuu olevan kovin pieni...siis tuota 1cm "aputappia" lyhentämällä neulan liiketta saisi kasvatettua. Näinkös yksinkertaisesti tulee oikotie onneen.
.
Ruiskutettava polttoainemäärä on railpaineen ja ruiskutusajan summa.
Pienemmillä kierroksilla ja kaasun asennoilla tosiaan moottorilta halutaan tiettyä ominaisuuksia, vaikkapa esim. viiveetöntä kaasuun vastaavuutta.
Siinäkin tapauksessa pienestä railpaineesta on vaan etua, ohjelmassa oleva kaava korreloi pienen paineen pidentämällä ruiskutusta, joka taas lisää sylinterin jäännöspainetta ja pakopainetta ja ahtimen toimintavoimaa ja kierrätyksen ja ja.........
Korkeimman mahdollisen ruiskutuspaineen "antamaa" lyhyintä mahdollista ruiskutushetkeä tarvitaan vaan äärimmäisessä ponnistuksessa ja suurimmilla kierroksilla.
Korkein ruiskutuspaine näyttisi mersun systeemeissä (ja varmaan muissakin) tulevan käytöön juuri siinä kohdin, kun max ahtopainekkin saavutetaan, eli missä normaalissa autossa vääntökäyrä tavoittaa max tason.
Mersun systeemeissä se ahtopaine on tärkeä juttu.
Ahtopainemittarin jo kertoo mielenkiintoisia juttuja...
Niitä vihjeitä vaan pitäisi osata tulkita.
Pitkään meni mullakin miettiessä sitä merkillisyyttä, että pintakaasulla ahtopaine tuntui vastaavan kaasujalkaan herkemmin, kun täyskaasulla.....
Itse suutinasiasta en nyt halua sanoa juuta enkä jaata.
En ole itsekkään päässyt sitä vielä kunnolla hyödyntämään.
Kuitenkin olen nähnyt asian eteen kovasti vaivaa ja aikaa, myös rahaakin olen käyttänyt...
Ostamalla ensin "ylimääräinen" AMG,n suutin ja sitten kärsivällisesti mittailemalla ja vertailemalla asia kyllä selviää, kunhan toiminnan itselleen tarkasti selvittää.
Asia on kovin keskeneräinen.
Ei kuitenkaan ihan helppo ole "tehtaan jälkiä parannella"
Osia pitä vaihdella, viilan voi unohtaa.
Runkoja on monenlaisia.
Kommelluksiakin on sattunut asian tiimoilta, mutta on kyllä ollut tuuriakin, tyyliin "isolla saappaalla"
Jos ja kun myyntikelpoisia suuttimia syntyy, niin niitä kyllä sitten tuleekin samanlaisina, kuten "liukuhihnalta".
Käsittääkseni sitten hintakin tulee olemaan erittäinkin harrastajaystävällinen, kun itse runkoja ei tarvi ostaa, vaan muutos tehdään asiakkaan suutinrunkoon osia vaihtamalla.
Sittenhän ne muutetut sisuskalut saa ihmeteltäväkseen, mikrometrin ostoon vaan.
Kaikki osatkin on maailmalla valmiina.
Mutta asia on siis vielä kesken.
Voi aivan hyvin tulla vieläkin "mahalasku".
Ilmoittelen kyllä sitten, kunhan on vähän lihaakin luitten ympärillä.
Ruiskutettava polttoainemäärä on railpaineen ja ruiskutusajan summa.
Pienemmillä kierroksilla ja kaasun asennoilla tosiaan moottorilta halutaan tiettyä ominaisuuksia, vaikkapa esim. viiveetöntä kaasuun vastaavuutta.
Siinäkin tapauksessa pienestä railpaineesta on vaan etua, ohjelmassa oleva kaava korreloi pienen paineen pidentämällä ruiskutusta, joka taas lisää sylinterin jäännöspainetta ja pakopainetta ja ahtimen toimintavoimaa ja kierrätyksen ja ja.........
Korkeimman mahdollisen ruiskutuspaineen "antamaa" lyhyintä mahdollista ruiskutushetkeä tarvitaan vaan äärimmäisessä ponnistuksessa ja suurimmilla kierroksilla.
Korkein ruiskutuspaine näyttisi mersun systeemeissä (ja varmaan muissakin) tulevan käytöön juuri siinä kohdin, kun max ahtopainekkin saavutetaan, eli missä normaalissa autossa vääntökäyrä tavoittaa max tason.
Mersun systeemeissä se ahtopaine on tärkeä juttu.
Ahtopainemittarin jo kertoo mielenkiintoisia juttuja...
Niitä vihjeitä vaan pitäisi osata tulkita.
Pitkään meni mullakin miettiessä sitä merkillisyyttä, että pintakaasulla ahtopaine tuntui vastaavan kaasujalkaan herkemmin, kun täyskaasulla.....
Itse suutinasiasta en nyt halua sanoa juuta enkä jaata.
En ole itsekkään päässyt sitä vielä kunnolla hyödyntämään.
Kuitenkin olen nähnyt asian eteen kovasti vaivaa ja aikaa, myös rahaakin olen käyttänyt...
Ostamalla ensin "ylimääräinen" AMG,n suutin ja sitten kärsivällisesti mittailemalla ja vertailemalla asia kyllä selviää, kunhan toiminnan itselleen tarkasti selvittää.
Asia on kovin keskeneräinen.
Ei kuitenkaan ihan helppo ole "tehtaan jälkiä parannella"
Osia pitä vaihdella, viilan voi unohtaa.
Runkoja on monenlaisia.
Kommelluksiakin on sattunut asian tiimoilta, mutta on kyllä ollut tuuriakin, tyyliin "isolla saappaalla"
Jos ja kun myyntikelpoisia suuttimia syntyy, niin niitä kyllä sitten tuleekin samanlaisina, kuten "liukuhihnalta".
Käsittääkseni sitten hintakin tulee olemaan erittäinkin harrastajaystävällinen, kun itse runkoja ei tarvi ostaa, vaan muutos tehdään asiakkaan suutinrunkoon osia vaihtamalla.
Sittenhän ne muutetut sisuskalut saa ihmeteltäväkseen, mikrometrin ostoon vaan.
Kaikki osatkin on maailmalla valmiina.
Mutta asia on siis vielä kesken.
Voi aivan hyvin tulla vieläkin "mahalasku".
Ilmoittelen kyllä sitten, kunhan on vähän lihaakin luitten ympärillä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Minä tein sen onton kuusiokoloavaimen yksinkertaisesti 10mm jatkomutterista karkaisemalla. Sillä lähti helposti auki.e500 kirjoitti:Magneettiventtiilin rakenne jäi vielä pimentoon, kun pitäisi olla ontto kuusiokoloavain....
Suutinkärjen neulan liike tuntuu olevan kovin pieni...siis tuota 1cm "aputappia" lyhentämällä neulan liiketta saisi kasvatettua. Näinkös yksinkertaisesti tulee oikotie onneen.

"Lainaus iteltäni: Tästä automaatista ei ihan varmaan manuaalin tehokäyriä/ilmamääriä saa mitattua. Mutta sehän nähdään kevväämmällä (arvio jos päästään n.180kw tasolle, niin se on ehkä siinä)."
Päivitystä tähän CDI kulkineeseen.
No niin, nyt on vnt vipu turbosta jatkettu takaisin päin n. 4mm. Nyt riittää taas vnt-tangon pituudessa säätövarat ja pakopaineet saa halutunlaisiksi (alle 1,2bar ahdoilla pakopaine noin 0.3 bar yli ahtojen ja siipiä avatessa max ahdot 1.8 bar jolloin pakopaine alle 1.6bar). Käyty Karalan luona ja saatu AMG:n suuttimet loppumaan tästäkin autosta. Penkki lukemiksi ’jäi’ parhaimmillaan silmiin n. 185 kW ja 495 Nm.
Syötön lisäys +15% aiheutti vain ala-/keskikierrosten savua.
Tehty testi myöskin 1350 bar:n autoille, eli tuolla railpaineella tämä auto antoi 160 kW ja rapian päälle 400 Nm vääntöä eli nuihin lukemiin 40kw / sylinteri pitäsi w210 malleilla päästä vakio AMG:n suuttimilla.
Eli kymmenkunta kW:tä jäätiin maestron ”emertus merssu cdi professori” Tuikun arvoista, mutta ehkäpä se varmistaa meidän hyvän kommunikoinnin ja tietojen/tyhmyyksien jakamisen vastaisuudessakin. Tähän varmaan pitäsi tyytyä, mutta tuo AMG suuttimien loppuminen ja pakopaineiden aisoissa pysyminen jäi ehkä vähän kaivelemaan. Eli odotellaan nyt mitä suutin rintamalla tapahtuu keväämmällä.
Päivitystä tähän CDI kulkineeseen.
No niin, nyt on vnt vipu turbosta jatkettu takaisin päin n. 4mm. Nyt riittää taas vnt-tangon pituudessa säätövarat ja pakopaineet saa halutunlaisiksi (alle 1,2bar ahdoilla pakopaine noin 0.3 bar yli ahtojen ja siipiä avatessa max ahdot 1.8 bar jolloin pakopaine alle 1.6bar). Käyty Karalan luona ja saatu AMG:n suuttimet loppumaan tästäkin autosta. Penkki lukemiksi ’jäi’ parhaimmillaan silmiin n. 185 kW ja 495 Nm.
Syötön lisäys +15% aiheutti vain ala-/keskikierrosten savua.
Tehty testi myöskin 1350 bar:n autoille, eli tuolla railpaineella tämä auto antoi 160 kW ja rapian päälle 400 Nm vääntöä eli nuihin lukemiin 40kw / sylinteri pitäsi w210 malleilla päästä vakio AMG:n suuttimilla.
Eli kymmenkunta kW:tä jäätiin maestron ”emertus merssu cdi professori” Tuikun arvoista, mutta ehkäpä se varmistaa meidän hyvän kommunikoinnin ja tietojen/tyhmyyksien jakamisen vastaisuudessakin. Tähän varmaan pitäsi tyytyä, mutta tuo AMG suuttimien loppuminen ja pakopaineiden aisoissa pysyminen jäi ehkä vähän kaivelemaan. Eli odotellaan nyt mitä suutin rintamalla tapahtuu keväämmällä.

S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
JP74 kirjoitti: Ei tarvitse välttämättä normiautoa siis ohjelmoida, vaan laittaa vaan suuttimet paikoilleen ja voimaa on sitten.
Niin joo, pyrkimyksenähän on, että suuttimien ruiskuttama määrä olisi nyt sitten vielä AMG,täkin suurempi.
Jotain luokkaa kaksinkertainen vakiosuuttimen vakioruiskutusajan syöttömäärään.
Vähintää.
Vakiossa moottorissa teho on 150 hv, nyt pyrkimyksenä on siis korkeintaan samalla ruiskutusajalla vähintään kaksinkertainen syöttömäärä.
Hyvänlaatuisena sumuna, jotta teho todellakin nousisi, eikä vaan savutus.
Kolmessa sadassa se tähtäin on.
Ilmeisesti vakiossa suuttimessa ruiskutettava polttoainemäärä on jotain 65 milliä luokkaa, eli siitä voi sitten laskea.
Tosi suurilla ruiskutusmäärillä on mielestäni nyt sitten erittäinkin tärkeää, että ruiskutushetki pysyy lyhyenä, jotain luokkaa "vakioaika", maksimissaan.
Ei muuten pysy ne pakopaineet, tai -lämmöt kurissa.
Joka tapauksessa ruiskutusmäärä max on niin suuri, että ilman uudelleenohjelmointia (sekä muita muutoksia) ei tule hommasta tule oikein mitään.
Mielestäni nyt aluksi olisi jo riittävänkin haastava tavoite saada kuitenkin sillä lailla toimiva suutin, että vakio-ohjelman kanssa kuitenkin pääsisi ajamalla ohjelmointiin.
Ja lähtisi hyvin käyntiin ja kävisi heti tyhjäkäyntiä ja pienillä kaasun asennoilla (railpaineilla) suuttimen toiminta mahdollisimman pitkään seuraisi vakion suuttimen mallia.
Tämä loisi hyvää pohjaa savuttomalle ja taloudelliselle "normikäytölle".
Tosin, eihän aina ole pakko ottaakkaan kaikkea irti.
Paljosta on Mikan mukaan helppo kyllä sitten vähentää.
"Joskus tulevaisuudessa" varmaankin sitten onkin saatavissa senlaatuisia muutoksia, joilla saadaan syöttömäärän lisääntyminen sinne ~20% haarukkaan, eli "lastu" joka autoon ilman ohjelmanmuokkausta.

Musta viiva kuvaa sitä, miten varmaankin suuttimen valmistaja on ainakin halunnut suuttimen syöttömäärän lisääntyvän paineenlisäyksen funktiona.
Siis mahdollisimman lineaarisesti.
Sinen viiva kuvaisi sitä, miten se syötönlisäys olisi paras toteuttaa, jotta rautakin ikäänkuin tukisi ohjelmointia, eli tyhjäkäynnillä ja matka-ajossa käytös, kuten tavan suutin ja kaasua painettaessa syvempään teho lisääntyy "järjellisellä", ennakoitavalla tavalla.
Katkoviiva kuvaa sitä, mihin lyhyen koeajon perusteella syöttötaso helposti asettuu...

Siis heti paljon savua, todella paljon.
"Viisaita päitä" on kuitenkin kolisteltu yhteen, niin että hilse pöllyää.
Kun yksi ongelma näyttää ratkaistulta, niin näkyy ilmaantuvan tusina muuta tilalle.
Saas nährä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
No nyt tuli jatkomutterilla avattua venttiiliosa. Sieltä löyty kovin pieni kuula tukkimassa pienepientä reikää kartiomaisella(numeroitu osa) pinnalla.
Saakos tuon pitkän tapin joka kulkee suutinrungon päästä päähän jotenkin ulos paikkoja rikkomatta? Se kai lähtee kuitenkin venttiilin puoleisesta päästä ulos.
Saakos tuon pitkän tapin joka kulkee suutinrungon päästä päähän jotenkin ulos paikkoja rikkomatta? Se kai lähtee kuitenkin venttiilin puoleisesta päästä ulos.
No ei ole.Tctic kirjoitti:Kysymys ahtimesta. Onko W210 320cdi:n ahdin liian iso 200cdi koneen perään? Ja kuinka paljon muokkaamista se vaatii sopiakseen vakiopakosarjaan?
Käy suoraan vakiopakosarjaan, pakoputkistoon, imuputkistoon, öljynkiertoputkiin.....
Jos autosi on allekirjoituksen mukainen, niin ahtimen "oikea" toiminta vaatii, että "hukkaporttiohjelman tilalle vaihdetaan VNT- ohjelma".
Tämä ei ole kuitenkaan ongelma.
Vakiosuuttimilla tuo on liian suuri ahdin.
AMG.llä, tai vastaavilla juuri sopiva, tai oikeastaan paras mahdollinen.
Juurikin helpon asennuksen ja hyvän toimintansa vuoksi.
Minulla on omassani tuollainen, ollut jo yli 100tuhatta km.
Lastutetulle moottorille vakiosuuttimin hyvä ahdin on 270cdi,n ahdin.
Sekin käy käytännössä ilman muutoksia.
Toimintamukavuudensa puolesta ei eroa mitenkään vakiosta.
Moottori voi kuitenkin huomattavasti paremmin.
VNT- siipien oikea toiminta tosiaan vaatii sen ohjelmanmuutoksen.
Kymmenkunta heppaa antaa "hyvää" tehoihin ja taloudellisuuteen, mutta tosiaan pääsyy suositteluun on kuitenkin, että pakopaineet jää tuolla alle kahden kilon.
Suurinta muutosta, tai ongelmaa voisi olla se, että ahtimia on kahdenlaisella pakoputken lähdöllä.
"Väärä" valinta siis aiheuttaa pikkuisen hitsailuja.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
.
En jaksa nyt muistaa, millaisella tiivisteellä se sinun autosi pakoputki ahtimeen kiinnittyy.
Tuossa on kuvapari siitä erosta, siitä sen hyvin näkee.
Siitä eriävästä kulmasta ei tarvi välittää, sen saa "korjattua" siinä ensimmaisessä, joustavassa liitoksessa katin jälkeen.


En jaksa nyt muistaa, millaisella tiivisteellä se sinun autosi pakoputki ahtimeen kiinnittyy.
Tuossa on kuvapari siitä erosta, siitä sen hyvin näkee.
Siitä eriävästä kulmasta ei tarvi välittää, sen saa "korjattua" siinä ensimmaisessä, joustavassa liitoksessa katin jälkeen.


.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Joo, juuri näin.TDIfreak kirjoitti:Vas. puoleiseen ahtimeen tulee ohut metallitiiviste lisäksi. Oikeanpuoleisessa on pullukka rengastiiviste, tuo vaaleampana erottuva rinkula, jo ahtimessa kiinni. Eikö näin?
Pari juttua vielä lisäksi.
Ahtoputken lähdössä on erilainen kiinnitys, siinä täytyy hiukan askarrella ja tietty pientä "säätämistä ja taivutteluahan" siinä muutenkin on.
Samoin pikkuisen ahtimen säätelyä.
Sitten sellainen juttu myös, että tällä (320cdi) ahtimella pakopaine jää ahtojen alle.
Sehän käytännössä merkkaa sitä, että kierrätyskanava täytyy oikeasti tukkia.
Muuten ahdot häviää sitä kautta pakosarjaan.
Pelkän "hukkaportin ohjauksenkin" kanssa pelaa melko hyvin, niin että varmasti Mikan luo pääsee ajamalla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Mites, Tuikku, on tuo tehojen nosto vaikuttanut noihin kulutuslukemiin? Tietty kuluu enemmän ainetta, jos polkee oikein kunnolla, mutta ajanet ihan normaali ajoa niin paljon ko. autolla, että osaat perstuntumalta sanoa, ovatko kulutukset paljon nousseet/laskeneet.
- Skraba
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
.
Kulutusta en pysty vakioon vertaamaan, kun ei tämä ole ollut vakiokunnossa, kun ihan pari päivää silloin alussa.
Mutta tiedänhän minä siitä kuitenkin jotain.
Vakkari päällä, pitemmällä matkalla, rajoitusten mukaan ajettuna painuu kulutus hyvin lähelle viittä litraa.
Jos saa kuusi litraa palamaan, on jo herättänyt pahennusta, aikalailla.
Koko auton "elinkaaren" keskikulutus kaikkine asiaan liittyvine testailuineen on varmaan aika lähellä seitsämää litraa.
Ajettuna on nyt ~170tuhatta.
Joo, suuttimia taas testattiin.
Taas tuli vähän tyrittyäkin, mutta ei onneksi mitään särkynyt, "mestarimekaanikon" itsetuntoa vaan nirhaistiin.
Ykkösversioon tehdyt muutokset onnistui ihan hyvin.
Lähti siis vieläkin käyntiin.
Savua tulee edelleenkin, mutta nyt "sopivasti".
Toivottavasti savu johtuu nyt siitä, että ruiskutus on lisääntynyt, eikä siitä, että suutin toimii "väärin".
Jos savutuksen laadusta jotain arvailisi, niin koska se on jo aivan lähellä katukelpoista, niin varmaankin jo ohjelmamuutoksilla saa helpostikin ihan hovikelpoiseksikin.
Ja tähän asti lisääntynyt savu on merkinnyt myös lisääntynyttä syöttöä.
Toivottavasti nytkin.
Sellainen pieni pelko persiissä on, että kun AMG,llä ongelmana on, ettei se pysy auki ohjelman tarkoittamaa aikaa, niin nyt sitten suutin sulkeutuu jo liian hitaasti ja savu siten johtuukin koko ajan siitä, että ruiskutusaika on liian pitkä, eikä niinkään siitä, että ruiskutus varsinaisesti lisääntyisi.
Homma jatkuu asian selvittämiseksi sillä keinon, että suutimet "penkitetään" testerissä.
Ja verrataan tulosta vakioon suuttimeen.
Silloin selviää todellinen toiminta ja se, lisääntyykö syöttömäärä ja millä paineilla ja aukioloajoilla.
Tämä minun autossani nyt oleva ohjelmahan on vähän huono testailuun, kun siinä on jo niin moneen kertaan muutettu ohjelma ja verrokkina suutin joka ei toimi ihan oikein näillä paineilla.
Ei oikein tiedä, mitkä jutut johtuu ohjelmanmuutoksista, mitkä jostain muusta.
Mutta kuten sanoin, varovaista optimismia on ilmassa.
Tehdyt muutokset muutti toimintaa haluttuun suuntaan.
Toivottavasti kakkua myös todellisuudessa tulee sopivasti.
Kulutusta en pysty vakioon vertaamaan, kun ei tämä ole ollut vakiokunnossa, kun ihan pari päivää silloin alussa.
Mutta tiedänhän minä siitä kuitenkin jotain.
Vakkari päällä, pitemmällä matkalla, rajoitusten mukaan ajettuna painuu kulutus hyvin lähelle viittä litraa.
Jos saa kuusi litraa palamaan, on jo herättänyt pahennusta, aikalailla.
Koko auton "elinkaaren" keskikulutus kaikkine asiaan liittyvine testailuineen on varmaan aika lähellä seitsämää litraa.
Ajettuna on nyt ~170tuhatta.
Joo, suuttimia taas testattiin.
Taas tuli vähän tyrittyäkin, mutta ei onneksi mitään särkynyt, "mestarimekaanikon" itsetuntoa vaan nirhaistiin.
Ykkösversioon tehdyt muutokset onnistui ihan hyvin.
Lähti siis vieläkin käyntiin.

Savua tulee edelleenkin, mutta nyt "sopivasti".
Toivottavasti savu johtuu nyt siitä, että ruiskutus on lisääntynyt, eikä siitä, että suutin toimii "väärin".
Jos savutuksen laadusta jotain arvailisi, niin koska se on jo aivan lähellä katukelpoista, niin varmaankin jo ohjelmamuutoksilla saa helpostikin ihan hovikelpoiseksikin.
Ja tähän asti lisääntynyt savu on merkinnyt myös lisääntynyttä syöttöä.
Toivottavasti nytkin.
Sellainen pieni pelko persiissä on, että kun AMG,llä ongelmana on, ettei se pysy auki ohjelman tarkoittamaa aikaa, niin nyt sitten suutin sulkeutuu jo liian hitaasti ja savu siten johtuukin koko ajan siitä, että ruiskutusaika on liian pitkä, eikä niinkään siitä, että ruiskutus varsinaisesti lisääntyisi.
Homma jatkuu asian selvittämiseksi sillä keinon, että suutimet "penkitetään" testerissä.
Ja verrataan tulosta vakioon suuttimeen.
Silloin selviää todellinen toiminta ja se, lisääntyykö syöttömäärä ja millä paineilla ja aukioloajoilla.
Tämä minun autossani nyt oleva ohjelmahan on vähän huono testailuun, kun siinä on jo niin moneen kertaan muutettu ohjelma ja verrokkina suutin joka ei toimi ihan oikein näillä paineilla.
Ei oikein tiedä, mitkä jutut johtuu ohjelmanmuutoksista, mitkä jostain muusta.
Mutta kuten sanoin, varovaista optimismia on ilmassa.
Tehdyt muutokset muutti toimintaa haluttuun suuntaan.
Toivottavasti kakkua myös todellisuudessa tulee sopivasti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
.
Pakosarja vastustaa...
Oli jo aikaisemmin ratkennut ja katkusi, kun Wanha Wolkkari.
Koetinkin tuossa aamulla paikallaan kursia kasaan, mutta päivän mittaan on alkanut tuntua siltä, että en taida mokoman takia ruveta jännittämään.
Kun kunnolla korjaaminen vaatisi irroittamisen.
Taidanpa huomenna käydä hakemassa pakosarjan tiivisteet ja laitan alkuperäisen vähän muokattuna takaisin.
Täytyy miettiä tämä pakosarja-asia ihan uudestaan.
Ahtimen paikka täytyy saada 2 ja 3 pyttyjen väliin.
Silloin voi putkiparien mutoilulla ahtimen laipassa koettaa estää pulssien karkailua vääriin paikkoihin.
Putket saa pidettyä lyhyenä ja ahdin pysyy edelleenkin "piilossa".
Nooh... ei auta vissiin, kun taas alkaa kurkkimaan mersujen peltien alle, että mistä löytäisi sopivan, vakion näköisen ahtimen imuputken muokattavaksi.
Seuraavan pakosarjan hitsuutan sitten loppuun sellaisella äijällä, joka saisi saumatkin kestämään.
Pakosarja vastustaa...
Oli jo aikaisemmin ratkennut ja katkusi, kun Wanha Wolkkari.

Koetinkin tuossa aamulla paikallaan kursia kasaan, mutta päivän mittaan on alkanut tuntua siltä, että en taida mokoman takia ruveta jännittämään.
Kun kunnolla korjaaminen vaatisi irroittamisen.
Taidanpa huomenna käydä hakemassa pakosarjan tiivisteet ja laitan alkuperäisen vähän muokattuna takaisin.
Täytyy miettiä tämä pakosarja-asia ihan uudestaan.
Ahtimen paikka täytyy saada 2 ja 3 pyttyjen väliin.
Silloin voi putkiparien mutoilulla ahtimen laipassa koettaa estää pulssien karkailua vääriin paikkoihin.
Putket saa pidettyä lyhyenä ja ahdin pysyy edelleenkin "piilossa".
Nooh... ei auta vissiin, kun taas alkaa kurkkimaan mersujen peltien alle, että mistä löytäisi sopivan, vakion näköisen ahtimen imuputken muokattavaksi.
Seuraavan pakosarjan hitsuutan sitten loppuun sellaisella äijällä, joka saisi saumatkin kestämään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Niiden saumojenhionnasta tämä varmaan kiikastaa. Itse sen totesin viime talvena kun erehdyksissä sipistelin ne laikalla "nätimmän" näköisiksi. No sehän vuosi sen jälkeen kuin seula ja pienikin kolhaisu aiheutti jonkun sauman ratkeamisen.
Kyllähän siitä tietysti paras tulisi TIGillä ja juurikaasun kanssa tekemällä, mutta olen kyllä kuullut sellaisistakin sepistä joiden MIG koneella tehdytkään sarjat eivät ole menneet miksikään vuosien käytön jälkeen.
Malliksi ja tekötyyliksi vaikka joku tämän tyylinen:
Tuostakin saa varmasti sovellettua sellaisen missä turbo jäisi alkuperäiselle paikalle. Luulisi olevan kuitenkin kohtuu helppo tehdä ja ei välttämättä kuitenkaan mikään aivan toivoton. Tai no näin heikkona hetkenä ajattelen silloin kun oma putkiviritys alkaa arveluttamaan
Kyllähän siitä tietysti paras tulisi TIGillä ja juurikaasun kanssa tekemällä, mutta olen kyllä kuullut sellaisistakin sepistä joiden MIG koneella tehdytkään sarjat eivät ole menneet miksikään vuosien käytön jälkeen.
Malliksi ja tekötyyliksi vaikka joku tämän tyylinen:
Tuostakin saa varmasti sovellettua sellaisen missä turbo jäisi alkuperäiselle paikalle. Luulisi olevan kuitenkin kohtuu helppo tehdä ja ei välttämättä kuitenkaan mikään aivan toivoton. Tai no näin heikkona hetkenä ajattelen silloin kun oma putkiviritys alkaa arveluttamaan

diipa daapa...
Jotain tällaista vaivaa on mullakin.hatemi kirjoitti:Niiden saumojenhionnasta tämä varmaan kiikastaa. Itse sen totesin viime talvena kun erehdyksissä sipistelin ne laikalla "nätimmän" näköisiksi. No sehän vuosi sen jälkeen kuin seula ja pienikin kolhaisu aiheutti jonkun sauman ratkeamisen...
Eipä tainnu taito kuiteskaan riittää ja saattaapi miggikin olla pienenlainen.
No, auton purku sujuu kuiteskin jo rutiinilla.
Parissa tunnissa ihan levällään.

Huomen aamuna sitten kasaan vakiolla pakosarjalla, kun ei veholla ollut nyt pakosarjan tiivistettä tähän hätään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Seuraava askel voisi olla Scanian osien lainaus? 
http://www.scania.com/products/trucks/t ... es/xpi.asp

http://www.scania.com/products/trucks/t ... es/xpi.asp
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Suuttimet on vielä "testausreissussa".SamuliS kirjoitti:Mikäs on seuraava askel? Joko isommat suuttimet on säädetty? Pidätkö pakosarjan vai tuleeko uus?
Pakosarjan "palautaminen" vakioksi on herättänyt monenmoisia ajatuksia.
Tässä on nyt vähän itsekritiikin paikkaakin.
Ensinnäkin sen, että ptäisi muuttaa vaan yhtä asiaa kerrallaan, niin pysyisi paremmin kärryllä muutoksista.
Toiseksi sen, että itsetehtynä, "vakion kaltainen" sarja ei tainnut ollakkaan alkuperäistä parempi, vaan huonompi.
Suuriputkinen pakosarja hämäsi itse moottorissa tapahtuneet muutokset piiloon, muttei antanut sitten kuitenkaan mitään hyvää tilalle, no tietty pienemmän pakopaineen, muttei sitä pystynyt mitenkään hyödyntämään, mm. edelleen huonon muodon takia.
Näiltä osin suunnilleen vuosi on tollotettu väärään suuntaan.
Nyt, vaikka ahtimen tangon mittaa on reilusti jatkettu, niin kuitenkin ahdin herää huomattavasti aikaisemmin.
Siis verrattuna vuoden takaiseen ja verrattuna omatekemään sarjaan.
Pakoventtiilien jousien jäykistäminen alkaakin nyt puremaan.
Jonkinlainen vaikutus on varmaankin myös "tappien" poistolla.
Tanko on siis todella pitkäksi säädetty, ihan lähellä max tasoa, huomattavasti pidemmäksi, kun esin 320cdi,n vakioasetus.
Vierestä seurasin, kun eräs kuopiolainen, hmm, jätealan ammattilainen poljetti sydämmensä kyllyydestä menemään sopivaan vastaiseen ja autossa oli vähän kuormaakin.
Niin täydet ahdot tuleekin nyt jopa alle 2500rpm.
Ahdin rupeeaakin jo "piikittämään" !
Aletaan jo olla siis ahtimen "rajoilla", jees.
Kun siis syötön määrä riippuu ahdoista, merkitsee tämä sitä, että max syöttömäärä saavutetaan aikaisemmin ja edelleen max vääntö on kasvanut.
Kuitenkaan ei savuta, eli ilman täytös sylinterissä vastaa edelleenkin ahtopaineen antamaa informaatiota, tai on käytännössä jopa parantunut.
Siis max vääntöhän saavutetaan tämänkaltaisesti ohjatussa järjestelmässä melkolailla juuri siinä kohden, missä max ahdotkin saavutetaan.
Koko tämä pakosarjaepisodihan alkoi siitä, kun teho/vääntö ei noussut, vaan leikkantui tietylle (500) tasolle.
Nyt, muutamien toilailujen jälkeen on mielestäni todistettu, että se ilmiö johtui pakoventtiilien fuskaamisesta.
Ja siihen auttoi jousien jäykistäminen, pakokaasut pysyy "omalla" puolellaan.
Pakosarjan vaihto huonompaan samaan aikaan pimitti asian vaan taitavasti.
Toinen todella mielenkiintoinen juttuhan tässä nyt on, että pakopainetta tällä sarjalla on enemmän, muttei se näytäkkään vaikuttavan mitenkään negatiivisesti......
Kyllä se tuo pakopaineasiakaan ei taida ihan yksiselitteinen juttu olla.
Ei siinä ainaskaan mitään "oikeaa" määrää ole.
Välillä tuntuisi, etä jotain älyäisi, mutta heti kohta taas tuntuu, ettei älyäkkään mitää.
Varmaan jossain vaiheessa asiaa todennetaan myös rullilla.
Ahdinta täytyy tässä säädellä.
Säätösiipiä pitää saada vielä enemmän auki alusta alkaen.
Saadaan piikittäminen loppumaan.
Sillä jos syötönlisäys todellakin onnistuu, niin alavääntöäkin tulee helposti liikaa.
Max väännön kierrosluvuksi joku 3000rpm on ihan hyvä.
Ja, jos väännön saisi jonnekkin 600,n tasolle, niin se riittäisi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Mulle pitäis olla tuolossa sellainen aavistuksen paremman kokoinen ahdin tuon kaskolmosen tilalle
Jos se on yhtään sen oloinen kuin mitä olen ajatellut niin avot. GT3063V
Noita pitäisi tulla itseasiassa parikin aavistuksen erinäköistä käikälettä. Toista saatetaan testata veljen ykskuutosessa mutta toinen menee ainakin kiertoon.


diipa daapa...
Tervetuloa säädettävän vnt tangon salojen/sulojen vangiksi. Mutta onneksi niitten kanssa on hakattu päätä seinään jonkun aikaa.
Eli ruvetaanpa seuraavaksi ideoimaan sitä säädettävää vnt vivun pituutta. Jolloin saadaan uusi ihana muuttuja lisää tähän vnt-maailmaan. Tässä kuva pähkäilujen tueksi. (kuva vnt 22 kompurasta säädettävällä tangon pituudella)

Mutta kun tankoa ja vipua jatketaan tarpeeksi pitkäksi, ruvetaanko lähestymään perinteistä hukkaportti säätöä?. Eli motti heräämään perusasioilla tarpeeksi hyvin ja sitten tarvittava määrä ilmaa ahdoilla ja loput piipusta pihalle?
No ehkä ei kuitenkaan, vaikuttaa varmaan tuo ilman vnt:tä olevalla volkarilla ajelu välillä sielunelämään.
Eli ruvetaanpa seuraavaksi ideoimaan sitä säädettävää vnt vivun pituutta. Jolloin saadaan uusi ihana muuttuja lisää tähän vnt-maailmaan. Tässä kuva pähkäilujen tueksi. (kuva vnt 22 kompurasta säädettävällä tangon pituudella)

Mutta kun tankoa ja vipua jatketaan tarpeeksi pitkäksi, ruvetaanko lähestymään perinteistä hukkaportti säätöä?. Eli motti heräämään perusasioilla tarpeeksi hyvin ja sitten tarvittava määrä ilmaa ahdoilla ja loput piipusta pihalle?

No ehkä ei kuitenkaan, vaikuttaa varmaan tuo ilman vnt:tä olevalla volkarilla ajelu välillä sielunelämään.
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
.
Päivitetäänpäs taas hiukan.
Suuttimet on penkkireissulta palanneet.
Tuloksia tiiraillessa ja asiaa nyt pari päivää sulatellessa, näyttää edelleen ihan hyvältä.
Tyhjäkäynti-ikkuna on ihan kohdillaan, joten pitäisi lähtä hyvin käyntiin ja käydä ihan "vakiota" tyhjäkäyntiä, ilman mitään muuta korjausta, kun mitä ohjelma muutenkin koko ajan automaattisesti tekee.
Ja siis savuttamatta.

Syötön määrä nousee lineaarisesti vakion suuttimen tahtiin.
Jo matalammallakin painella ja 1,5ms toiminta-ajalla, eli käytännössä alle 1ms ruiskutuksella, joka on oikeinkin realistinen ruiskutusaika ~4000rpm kohdalla.
Niin päästään 130 millin tasoon ruiskutusmäärissä.
Antti A, osaisi varmaan jo tuosta jotain tehomäärää/syl. arvioidakkin.
Itse kun selailin noita vanhoja topiikkeja, niin näyttäisi, että ainaskin jonnekkin 70hv/syl tasoon pitäisi riittää, kun näissä on vähemmän vetäviä kierroksia.
Nämä on vaan siis spekulointeja.
Vielä ei tiedetä, miten pelaa autossa, tosin pienemmän paineen järjestelmän suhteen olisin toiveikas, suuremman paineen (1600bar) juttuja en uskalla arvailla, siinä kun näyttää se testipenkin ja todellisen elämän ero olevan suuri.
Vielä ei oikeasti siis ole todennettua faktaa rullilta, miten teho nousee, vai nouseeko ollenkaan.
Tosin, tähän asti aina, kun lisää polttoainetta on "hyvällä tavalla" saatu sylinteriin tarjottua, on tehokin noussut.
Ja nyt on kaikki muutetut osatkin "vähintään alkuperäistä tasoa" laadultaan.
Eli matalamman paineen kannalta näyttäisi jopa paremmalta, vaikken sitä niinpäin oikeastaan kyllä halunnut.
Paineen nostosta ei tarvi varmaankaan haaveilla.
Kunhan pumppua vaan päivittää suuremmalle tuotolle, niin näyttää, että tehoa saisi "tarpeeksi".
Mutta katsellaan ensin tuloksia rullilla ja kiihdytellään vasta sitten.
Päivitetäänpäs taas hiukan.
Suuttimet on penkkireissulta palanneet.
Tuloksia tiiraillessa ja asiaa nyt pari päivää sulatellessa, näyttää edelleen ihan hyvältä.
Tyhjäkäynti-ikkuna on ihan kohdillaan, joten pitäisi lähtä hyvin käyntiin ja käydä ihan "vakiota" tyhjäkäyntiä, ilman mitään muuta korjausta, kun mitä ohjelma muutenkin koko ajan automaattisesti tekee.
Ja siis savuttamatta.

Syötön määrä nousee lineaarisesti vakion suuttimen tahtiin.
Jo matalammallakin painella ja 1,5ms toiminta-ajalla, eli käytännössä alle 1ms ruiskutuksella, joka on oikeinkin realistinen ruiskutusaika ~4000rpm kohdalla.
Niin päästään 130 millin tasoon ruiskutusmäärissä.
Antti A, osaisi varmaan jo tuosta jotain tehomäärää/syl. arvioidakkin.
Itse kun selailin noita vanhoja topiikkeja, niin näyttäisi, että ainaskin jonnekkin 70hv/syl tasoon pitäisi riittää, kun näissä on vähemmän vetäviä kierroksia.
Nämä on vaan siis spekulointeja.
Vielä ei tiedetä, miten pelaa autossa, tosin pienemmän paineen järjestelmän suhteen olisin toiveikas, suuremman paineen (1600bar) juttuja en uskalla arvailla, siinä kun näyttää se testipenkin ja todellisen elämän ero olevan suuri.
Vielä ei oikeasti siis ole todennettua faktaa rullilta, miten teho nousee, vai nouseeko ollenkaan.
Tosin, tähän asti aina, kun lisää polttoainetta on "hyvällä tavalla" saatu sylinteriin tarjottua, on tehokin noussut.
Ja nyt on kaikki muutetut osatkin "vähintään alkuperäistä tasoa" laadultaan.
Eli matalamman paineen kannalta näyttäisi jopa paremmalta, vaikken sitä niinpäin oikeastaan kyllä halunnut.
Paineen nostosta ei tarvi varmaankaan haaveilla.
Kunhan pumppua vaan päivittää suuremmalle tuotolle, niin näyttää, että tehoa saisi "tarpeeksi".
Mutta katsellaan ensin tuloksia rullilla ja kiihdytellään vasta sitten.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5