124W 230TE bensan kulutus
124W 230TE bensan kulutus
Paljonkos teillä kuluttaa nuo 230 farkut? itellä on 4-vaihteinen manuaali ja tuntuu vievän hirveästi tota ainetta. Ennen oli 5-vaihteinen ja sillä kyllä pääsi alle 10litran satasella.
Ja mitkäköhän kierroslukemat olisivat taloudellisinpia? Kun 4-vaihteella ajaa motarilla 100km/h niin kierrokset on aikalailla kahessatonnissa, että olisiko kulutukselle parempi että ne olisivat yli kahentonnin??
kiitos paljon jo etukäteen
Ja mitkäköhän kierroslukemat olisivat taloudellisinpia? Kun 4-vaihteella ajaa motarilla 100km/h niin kierrokset on aikalailla kahessatonnissa, että olisiko kulutukselle parempi että ne olisivat yli kahentonnin??
kiitos paljon jo etukäteen
[url=http://www.osirisshoes.com][b][color=#000000]Osiris Shoes[/color][/b][/url]
[url=http://www.othersidetattoo.com][b][color=#000000]Other Side Tattoo[/color][/b][/url]
[url=http://www.signaturebmx.com][b][color=#000000]Signature BMX[/color][/b][/url]
[url=http://www.unitedbikeco.com][b][color=#000000]UnitedBikeCO[/color][/b][/url]
[url=http://www.othersidetattoo.com][b][color=#000000]Other Side Tattoo[/color][/b][/url]
[url=http://www.signaturebmx.com][b][color=#000000]Signature BMX[/color][/b][/url]
[url=http://www.unitedbikeco.com][b][color=#000000]UnitedBikeCO[/color][/b][/url]
kiekat 2000 ku vauhtia 100km/h
Minusta tuntuu että ainaki tuossa sedanissa(neljälovinen manuaali ja 2.3l) on kiekat paljon korkeammala, mutta varmaa en tohi sanoa ku pelkääjänpaikala vielä enimmäkseen istunu...
Niin 7l/100km kuulema kun oli tutula lainassa, mutta kymppi mennee helposti.

Niin 7l/100km kuulema kun oli tutula lainassa, mutta kymppi mennee helposti.
Pienempi vika, isompi leka.
Re: 124W 230TE bensan kulutus
Nyt on kyl jossain välityksissä hämärääPunk!Eki kirjoitti:Kun 4-vaihteella ajaa motarilla 100km/h niin kierrokset on aikalailla kahessatonnissa, että olisiko kulutukselle parempi että ne olisivat yli kahentonnin??


3000 lienee lähempänä totuutta. Periaatteessa, mikäli motarikierroksilla näyttää vääntökäyrä hyvältä, on se kulutuksen kannalta parhain?
-
- Mersumies
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
se nelos vaihde tuntuu loputtomalta. ja kun ajaa satasasta niin eipä paljoa tarvitse kaasuun koskea.
ja voihan olla että mittari toimi kunnolla.
ja voihan olla että mittari toimi kunnolla.
[url=http://www.osirisshoes.com][b][color=#000000]Osiris Shoes[/color][/b][/url]
[url=http://www.othersidetattoo.com][b][color=#000000]Other Side Tattoo[/color][/b][/url]
[url=http://www.signaturebmx.com][b][color=#000000]Signature BMX[/color][/b][/url]
[url=http://www.unitedbikeco.com][b][color=#000000]UnitedBikeCO[/color][/b][/url]
[url=http://www.othersidetattoo.com][b][color=#000000]Other Side Tattoo[/color][/b][/url]
[url=http://www.signaturebmx.com][b][color=#000000]Signature BMX[/color][/b][/url]
[url=http://www.unitedbikeco.com][b][color=#000000]UnitedBikeCO[/color][/b][/url]
Terve,
Aika uskottava lukema.
Tuossa vanhassa 230 TE:ssä on aika pitkä perä. 5-vaihteissa on sama perä kuin 4-vaihteisessa. Omassa oli 110 vauhdissa 2500 rpm. Viitosta ei viitsinyt pistää päälle alle yhdeksän kympin – tuolloin kierrospuntari oli kahden tonnin hujakoilla. Mittarivirhekään tuskin vaikutti paljonkaan asiaan, koska nopeustauluihin sai yleensä kellotettua 100 km/h, kun neula oli satasen viivan yläreunassa.
Tuohon kun tottui niin tämän uuden pirssin kierrokset tuntuvat jotenkin liioitelluilta – 110 km/h (todellista noin 105) ja 2800 rpm. Tulee mieleen, miksi näin vääntävän koneen perään ei ole laitettu tuon pidempiä välityksiä.
OT:
Isämiehellä oli tässä taannoin takamoottori-Transporter. Siinä nopeusmittarin vaijerin toinen pää oli kuskin puolen etupyörän keskiössä.
Ainakin yksi suojakuppi jouduttiin akselin päähän vaihtamaan, koska alunperin neliskanttinen reikä kului pyöreäksi ja vaijeri ei enää pyörinyt.
Nopeusmittarin virhe ei siis kasvanut, vaikka kerran perä jouduttiin vaihtamaan ja uusi oli paljon harvempi. Virhettä mittarissa kyllä toisaalta oli. Ilmeisesti mittarin palautusjousi pikkuhiljaa väsyi tms, koska loppuaikoina mittari näytti satasen vauhdissa noin sataakolmeakymmentä.
t.
Risto
Aika uskottava lukema.
Tuossa vanhassa 230 TE:ssä on aika pitkä perä. 5-vaihteissa on sama perä kuin 4-vaihteisessa. Omassa oli 110 vauhdissa 2500 rpm. Viitosta ei viitsinyt pistää päälle alle yhdeksän kympin – tuolloin kierrospuntari oli kahden tonnin hujakoilla. Mittarivirhekään tuskin vaikutti paljonkaan asiaan, koska nopeustauluihin sai yleensä kellotettua 100 km/h, kun neula oli satasen viivan yläreunassa.
Tuohon kun tottui niin tämän uuden pirssin kierrokset tuntuvat jotenkin liioitelluilta – 110 km/h (todellista noin 105) ja 2800 rpm. Tulee mieleen, miksi näin vääntävän koneen perään ei ole laitettu tuon pidempiä välityksiä.

Öö. Kyllähän se nopeusmittarin lukemaan vaikuttaa. Perähän on laatikon jälkeen ja jos sen välityssuhde muuttuu...Oloffi kirjoitti:EDIT: ei ku sehä tais ottaa noppeusmittarriin jo laatikosta että ei ne perän välitykset vaikuta asiaan.
OT:
Isämiehellä oli tässä taannoin takamoottori-Transporter. Siinä nopeusmittarin vaijerin toinen pää oli kuskin puolen etupyörän keskiössä.

Nopeusmittarin virhe ei siis kasvanut, vaikka kerran perä jouduttiin vaihtamaan ja uusi oli paljon harvempi. Virhettä mittarissa kyllä toisaalta oli. Ilmeisesti mittarin palautusjousi pikkuhiljaa väsyi tms, koska loppuaikoina mittari näytti satasen vauhdissa noin sataakolmeakymmentä.

t.
Risto
E500 – 211.070
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Oloffi kirjoitti:Mutta eikös näissä vehkeissä oteta noppeus laatikosta, joka on ennen perrää![]()
PS. Nyt hävettää jos olen väärässä
Kyllä se perävälitys vaan siihen nopeusnäyttöön vaikuttaa. Itse koin sen kouriintuntuvalla tavalla. Muutama vuosi sitten vaihdatin omaan vehjekseeni harvemman perän. Alussa 120km/h oli kierroksia n.4000, ja ajattelin että se on kyllä liikaa. No, tilasin venetmäeltä uuden (käytetyn) ja allelaiton jälkeen heti motarille kokeilemaan. (100km/h rajoitus). Tyhjällä, kuivalla tiellä tuo 120km/h mittariin ja -MITÄ HELV..., Kierroksia edelleen 4000. Siinä losottelin menemään ja ihmettelin tilannetta. Totuus paljastui kun saavutin muutamaa kaukana edellä ajanutta autoa. Ne tulivat ns. Perä edellä vastaan. Tuolloin totuus valkeni, nopeus olikin jotain ihan muuta, kun mitä mittari näytti.
GPS:llä sitten tein mittauksia ja paljastui että mittariin oli tullut 15% virhe, väärään suuntaan. Eli se siis näytti liian vähän, todellista nopeutta oli ollut n.150 km/h. Onneksi ei ollut sinivuokkoja ladulla. Siis mittarinäytön ja kierrosten välinen suhde säilyy, mutta todellinen nopeus muuttuu kun perävälityksiä vaihdellaan. MOT
Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Näin ikkään. Moottori pyörii tietyillä kierroksilla ja pyörittää laatikkoa, josta anturi (vanhemmissa autoissa mekaaninen välitys vaijerille)ottaa nopeuden. Eli tässä vaiheessa ei muutu vielä mikään. Kardaanikin siis pyörii sitä samaa nopeutta kuin ennenkin, vasta perän kohdalla muuttunut välitys pyöräyttää vetoakselit/pyörät pyörimään kovemmin/hitaammin, jos perän välitystä on muutettu. Ja se tietohan ei mitenkään kulkeudu sinne mittarin anturiin.JuriPotkuri kirjoitti:mittarinäytön ja kierrosten välinen suhde säilyy, mutta todellinen nopeus muuttuu kun perävälityksiä vaihdellaan. MOTOloffi kirjoitti:Mutta eikös näissä vehkeissä oteta noppeus laatikosta, joka on ennen perrää![]()
PS. Nyt hävettää jos olen väärässä
Terv. Juri
Myös renkaiden kokoa muuttamalla saadaan mittariin virhettä, kehän pidentyessä/lyhentyessä, auto kulkee pidemmän matkan yhtä renkaan kierrosta kohti,jos rengaskokoa kasvatetaan.
Näissä uudemmissa rakennelmissa ei tuo välitys muuta nopeusmittaria, nopeus otetaan etupyöriltä ABS-anturilta. Rengaskoko tietty vaikuttaa niissäkin.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
OT jatkuu:
t.
Risto
Ainakin -93 eteenpäin V8-koneisten (M119) kytkiksissä on elektroninen nopeusmittari. Siinäkin nopeustieto otetaan kyllä vaihteistossa sijaitsevalta, joten perävälitys vaikuttaa edelleen nopeuspuntarin harhaisuuteen.Fenton kirjoitti:124 ei ole minun silmissäni enää "näitä uudempia rakennelmia". Niissä kyllä käsittääkseni on loppuun asti vaijerivälitteinen mittari, laatikolta.
t.
Risto
E500 – 211.070