kolahdus persiistä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Juha E
Mersumies
Mersumies

kolahdus persiistä

Viesti Kirjoittaja Juha E »

siis w201:n :wink:
eli mikä pusla/puslat on kulunut kun peräpäästä kuuluu liikkeelle lähtiessä/nopeasti vaihdettaessa(ei aina) kolahdus, ääni on koventunut tässä kuukauden sisällä todella häiritseväksi.
osaisi hommata osat ennen kuin vie pajalle.
holsti
Sisäänajossa
Sisäänajossa

perä

Viesti Kirjoittaja holsti »

Luulenpa että Toivalan Auton pojat osaavat kertoa parhaiten. Sieltä löytyy ammattitaitoa ja käyttävät KL-varaosia (jos halvempi käy). Ja ovat ammattitaitoista väkeä. Ovat keskittyneet MB-autoihin. Suosittelen kyllä, olen saanut loistavaa apua ko.firmasta :D
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Re: kolahdus persiistä

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

JuhaE kirjoitti:siis w201:n :wink:
eli mikä pusla/puslat on kulunut kun peräpäästä kuuluu liikkeelle lähtiessä/nopeasti vaihdettaessa(ei aina) kolahdus, ääni on koventunut tässä kuukauden sisällä todella häiritseväksi.
osaisi hommata osat ennen kuin vie pajalle.
Jos se näyttää kanalta ja käyttäytyy kuin kana, niin ilmeisesti se on kana: jossakin on välystä enemmän kuin "lääkäri määrää".
A) Vipua toinen takapyörä ilmaan ja kaverin pyöritellessä (vaihde pesässä) pyörää edes takaisin koeta selvittää, onko klappia pyörännavassa, vetonivelessä, perässä vai vaihdelaatikossa. Klappikohdan jälkeen olevat osat "myöhästyy" liikkeelle lähdössä.
Toista A:sta toisella takapyörällä.

Tarkista myös tukivarsien päät, ettei niistä ole esim. kumit hävinneet tykkänään. Sen kyllä tuntisi ohjauksessakin: kiskoo takapäätä ja kulkee vinossa kuin kyläkoira.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja G280E »

Perässä on tasauspyörästön pikkurattaiden simmilevyt kuluneet,aiheuttaa suuren välyksen hammasrattaiden välillä.Halpa remontti kunhan esität olevasi asiasta tietoinen korjaamolla,etteivät vaihda koko murikkaa uuteen,tai edellisestä mersusta vaihdossa otettuun korjattuun perään.
Juha E
Mersumies
Mersumies

perämurikastahan pitäisi kuulua muitakin ylimääräisiä ääniä jos siellä olisi kulumia, ainakin entisessä harraste Mantassa oli näin , perästä ei kuulu muita epämääräisiä ääniä, vai olenko ihan hakoteillä :?:

Värkki kulkee suoraan ja ei venkuile muutenkaan, kuulin että jos apurungon puslat väljistyy niin aiheuttaa kolahduksia.
Toivalan Autossa meinasin käyttää jos ei täältä löydy apuja
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Oliskohan ne puslat millä perä on rungossa kiinni.
Luulis kuuluvan jonkin sortin kolahduksia jos joku niistä on revennyt.
Eli niitähän on kaks takapuolella ja yks etupuolella perämurikkaa.
Eiköhän noi hammasvälykset aiheuta ennemminkin kilahduksia ja ulinaa, kuin kolinaa.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Löpönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Löpönen »

Mulla oli ne puslat, "häränsilmät" niin kuin jotkut niitä sanoo, rikki silleen että kumit oli murtunutta ja siten vetelää. Aina kun vaihtoi huolimattomasti pykälää niin kuului kolahdus etenkin ylöspäin vaihtaessa.
Auto Mb 124 td 1987.
Juha E
Mersumies
Mersumies

kerrotko tarkemmin noista "häränsilmistä" eli missä päin taka-akselistoa sijaitsevat :?:
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

JuhaE kirjoitti:kerrotko tarkemmin noista "häränsilmistä" eli missä päin taka-akselistoa sijaitsevat :?:
Kun kahtelet murikkaa takaapäin, niin huomaat sen yläpuolella kaksi puslaa joilla murikka on kiinni.

Mulle on itelle vaihettu nuo, aiheuttivat pientä kolahtelua liikkeelle lähettäessä.

Ja voihan kartaanin kannatinlaakeri olla väljä, aiheuttaa kolahtelua.
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija

täytyis kyllä erottaa äänen laatu, onko se koriin resonoivaa vai tekniikan ääntä,arvelen välityksen väljyyttä sen vuoksi koskapa se tasauspyörastöissä olevien pikkupyörien simmilevyt ovat kuluvia osia,etenkin jos ajetaan millä öljyillä sattuu,sekäpä sen vuoksi että on aika yleistä että 124:n perästä kuuluu joskus huolimattomasti vaihdettaessa paukaus.Tietysti,mikäli ääni on koriin resonoivaa,ei se voi kuulua perävälityksestä,vaan elementeistä millä murikka on kiinnitetty koriin.
Esitänpä tässä topicissa itselleni mysteerioksi muodostuneen vian liittyen tähän aiheeseen,eli auto on 123/300D/82 ja tietyillä kierroksilla kun ajan nelosella jokin resonoi runkoon...ääni ei ole hirveän suuri,mutta äärimmäisen häiritsevä,aivan kuin joku takakelkan kumipuslista olis loppunu ja joku täristäis rauta rautaa vasten.kardaanin kannatin laakerin olen vaihtanu sekä rätti nivelet molempiin päihin takakelkan etummaiset kumityynyt ja kun jerkulla vääntelen ei siellä mikään kolahtele mihinkään.
Tämä on kolmas kolmesatku mulla mikä antaa saman äänen,mikään pienempikoneisista 123:sta ei ole pitäny tällasta peliä mun kans???
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

G280E kirjoitti: Tämä on kolmas kolmesatku mulla mikä antaa saman äänen,mikään pienempikoneisista 123:sta ei ole pitäny tällasta peliä mun kans???
Tästä tuli muuten mieleen mitä mun hovikorjaaja sano. 300:ssa menee semmosia puslia joita ei koskaan vaiheta 200:dhen.

Ja samalla se vähän morkkasi nuorten miesten kaasujalkaa, oli samalla viikolla tullu 420cl/sec ja lastutettu väyrys 300turbod. Ja näissä kummassaki oli laatikko sökö, yhtenäistä näissä autoissa oli, alle 25v kuski :oops:

Meinas ettei nämä mitään WRC-autoja ole....
mesepoi
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja mesepoi »

ööö
Viimeksi muokannut mesepoi, Su 12.09.2004 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes benz
C-mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Tästä on kysymys

Viesti Kirjoittaja C-mies »

G280E kirjoitti:Perässä on tasauspyörästön pikkurattaiden simmilevyt kuluneet,aiheuttaa suuren välyksen hammasrattaiden välillä.Halpa remontti kunhan esität olevasi asiasta tietoinen korjaamolla,etteivät vaihda koko murikkaa uuteen,tai edellisestä mersusta vaihdossa otettuun korjattuun perään.
Juuri tästä on kysymys jos liikkeelle lähdettäessä kuuluu terävähkö kolahdus. Vuorenvarmasti se kuuluu kun vaihtaa pakin päälle ja nostaa kytkimen.
Sama kolaus kuuluu myös maantiellä kun vaihtaa vaikka neloselta kolmoselle ja turhan ripeästi nostaa kytkintä. Itsellä on tuo ääni kuulunut ainakin viimeiset 50 tkm. Ei ole mitään vakavaa - ainoastaan häiritsevä ääni, jonka voi korjata jos sopiva paja matkalle sattuu.
Tuli ympyrä ja tähti - siitä se autoilu sujumaan lähti
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

G280E kirjoitti:täytyis kyllä erottaa äänen laatu, onko se koriin resonoivaa vai tekniikan ääntä,arvelen välityksen väljyyttä sen vuoksi koskapa se tasauspyörastöissä olevien pikkupyörien simmilevyt ovat kuluvia osia,etenkin jos ajetaan millä öljyillä sattuu,sekäpä sen vuoksi että on aika yleistä että 124:n perästä kuuluu joskus huolimattomasti vaihdettaessa paukaus.Tietysti,mikäli ääni on koriin resonoivaa,ei se voi kuulua perävälityksestä,vaan elementeistä millä murikka on kiinnitetty koriin.
Esitänpä tässä topicissa itselleni mysteerioksi muodostuneen vian liittyen tähän aiheeseen,eli auto on 123/300D/82 ja tietyillä kierroksilla kun ajan nelosella jokin resonoi runkoon...ääni ei ole hirveän suuri,mutta äärimmäisen häiritsevä,aivan kuin joku takakelkan kumipuslista olis loppunu ja joku täristäis rauta rautaa vasten.kardaanin kannatin laakerin olen vaihtanu sekä rätti nivelet molempiin päihin takakelkan etummaiset kumityynyt ja kun jerkulla vääntelen ei siellä mikään kolahtele mihinkään.
Tämä on kolmas kolmesatku mulla mikä antaa saman äänen,mikään pienempikoneisista 123:sta ei ole pitäny tällasta peliä mun kans???
näissä viitos kolmesatasissa alkaa pakoputki resonoimaan joissain yksilöissä tietyillä kierroksilla...se ei vastaa runkoon vaan resonoi moottorista tulevien pakokaasujen mukaan.. näin ainaki kahdessa itelle vastaan tulleessa tapauksessa.
mikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

perän simmilevyt

Viesti Kirjoittaja mikko »

Hei
tunnistin aiheesta oman autoni oireet.

Onko jollakin tarkempia ohjeita miten ne simmilevyt vaihdetaan.

Mun pitäis vaihtaa toi perän etupäänstefa kanssa ja se on jo hankittukin, mutta koko murikka pitää pistää atomeiksi että sen stefan saa vaihdettua, joten se on jäänyt.

Samalla voisin laittaa ne kolahtavat simmilevyt

auto on 230 E automaatti (merteilissä puhu jostain isosta perästä ?)
pikkuperässä saa kuulemma vaihdettua etukautta ilman perän purkamista.

Mikko
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija

Kyllä on aktiivista toimintaa täällä!Yksi päivä välissä ja topic on jo karannu nevadan osavaltioon...
Ton kardaanin rätin olen uusinut ja paljon muutakin.Ääni on meilläpäin mysteerio,olen kyselly hyvinkin monelta MB asentajalta ja vastaukseksi olen saanu noloja ilmeitä ja ympäripyöreitä kommentteja.
Asia on niin mysteeri että taidan seuraavaksi keskittyä miksun aika uskomattoman tuntuiseen analyysiin.Olen kyllä viettänyt auton alla rasvamontussa useamman tupakki askin ajan ja pähkäilly varmasti kaikkea muuta paitsi tuota pakoputkistoa...
Laitoitko putkiston uusiksi vai miten eliminointi tapahtui?
Mikko T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Mikko T »

Mulla kuuluu myös kolahduksii persiistä, vaihtaessa ainakin. Lisäksi kun pumppaa ajossa esim. 2-pykälällä kaasua niin kolahduksia kuuluu. Ilkiäst ottaa korvii. :x
W639 "130Cdi" -07
W124 300TD -91
Ex:
W210 "Germanium" -01
W203 270T AMG Avantgarde -02
W124 200D -87
W124 250TD -94
W124 250D -94
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

No tavallisesti kolahtelu vaihdetta vaihdettaessa tai ajossa kaasulla pumpatessa johtuu tästä; "Takakelkan" etummaiset tyynyt rikki. Sisäholkki irtoaa vulkanoinnista. Takaratas irti niin näet paremmin;etupuolella apurungossa iso pusla pystyasennossa, jos pohjan ja apurungon välistä näkyy metallia ,halk. noin 3-4cm ,eikä kumia ,puslan sisäosa on irti.
Takarattaat koholla tarkistus.
Hajoavat aika ajoin jokaisesta 124 mersusta eikä katsastusmies huomaa.
(kiitos,ei kommentteja "minulla 800000 ajettu eikä oo koskaan vaihettu")
Vaikeahkot vaihtaa itse jos ei ole paineilmavasaraa käytössä,korjaamolla n.puoli tuntia.
Kertokaapa jos oli rikki...
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja jake »

Mulla oli kuskinpuolelta justiinsa sillä tavalla pusla rikki, että oli sisus korkannut irti. Aiheutti sen, että kun vaihtoi manuaalisesti pienemmällä (automaattiaski) niin joskus kuului sellainen aika terävä kolahdus; aivan kuin joku olisi lyönyt rystysillä auton pohjaan. Mielestäni puslat oli suhteellisen helppo vaihtaa kotikonstein, tosin käytössä on nelipilarinosturi. Vaikeinta oli saada uudet sisälle pesiinsä.
W124 E220T
Juha E
Mersumies
Mersumies

kävin kysymässä Toivalan Autosta ja sanoivat että todennäköisesti apurungon puslat rikki, työt+osat n.150€.
Ajan sai vasta 27.1, pientä ruuhkaa :shock:
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Kallistapa on. Puslasarja (hydraulinen) 60 € ja työ kork. 45 min. eli yhteensä jotain alle 100 €. Paitsi jos laskivat takapuslat samaan, niitä vain ei mene.
Muuten, haifa, miten otit vanhat irti ?
Uudet menee paikalleen vain hyvän rasvan kans.
Usein näkee w201-124 joihin vaihdettu puslat "ite" ; sentin verran vajaa että olisi perillä...
wiimax.fi
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja jake »

[Muuten, haifa, miten otit vanhat irti ?

Altapäin kilkuttelin metallitangon pätkällä ja avitin yläreunasta isolla ruuvitaltalla. Olihan ne tiukassa mutta ei niin tiukassa kuin olin pelännyt.
W124 E220T
Juha E
Mersumies
Mersumies

dealer kirjoitti:Kallistapa on. Puslasarja (hydraulinen) 60 € ja työ kork. 45 min. eli yhteensä jotain alle 100 €. Paitsi jos laskivat takapuslat samaan, niitä vain ei mene.
Muuten, haifa, miten otit vanhat irti ?
Uudet menee paikalleen vain hyvän rasvan kans.
Usein näkee w201-124 joihin vaihdettu puslat "ite" ; sentin verran vajaa että olisi perillä...
puhe oli että etu ja takapuslat vaihdetaan :wink:
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Joo, silloin hinta Ok.
wiimax.fi
Kalle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Kalle »

W201:seen ne taka-akseliston "ripustuksen" etummaiset puslat (millä se on kiinni rungossa) maksaa motonetissä n. 40€/2 kpl ku Veholla samat maksaa 40€/kpl.
Ku vaihdettiin ne ni suurin ongelma oli infernaalisen tiukassa olevat pultit jotka pitää sitä koko systeemiä paikallaan. Helposti ne vanhat sieltä lähti ruuvarilla ku Veholla ne pelotteli et saatta jopa joutua polttamaan ne pois jos on liian tiukassa. Uudet sinne sai helposti paikalleen ku laitto jotain semmosta ihme tahnaa millä yleensäkki helpotetaan kaikenlaisten kumien liukumista :)
Takasin ku laitettiin pultteja ni todettiin et siel oli jonkunnäköstä ruuvilukitetta ja pultti katkes sinne sisälle..onneks lähti poraamalla pois ja teetettiin paikallisella sorvarilla uus pultti sinne ku niissä tuntu olevan aikasen ihmeellinen kierre. Nyt toimii hyvin eikä enää pauku. Sen et onko ne puslat rikki näkee aika hyvin ku ottaa renkaan pois ni se näkyy siinä jarrulevyn etupuolella (nokkaan päin). Mulla se pusla oli periaatteessa aivan säpäleinä. Toinen oli suht ehjä.
Ne kuulemma pitää vaihtaa pareittain (tietysti ku oikeen ajattelee järjellä) eli molemmat aina kerrallaan.
Sen kyllä sanon et en sitä kyllä ite enää vähään aikaan toista kertaa tee...sen verran inhottava homma oli...tosin rahaa sääsy useampia satoja euroja.
petska
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja petska »

Ne etummaiset takakelkan tyynyt menee helposti paikalleen kun nätisti kuumailmapuhaltimella lämmittää enkä sitten tarkoita tyynyn polttamista karrelle...ja kannattaa kardaanin keskivaiheella oleva mutteri kiriä ettei kardaanissa ole välystä ja kolaus lähde siitä
Juha E
Mersumies
Mersumies

Kyselin Autoputkolasta(Kuopio) puslat 96€ etummaiset ja vaihto työ n.2h 130€ :shock: :evil: :evil:

Varaosa puolelta olen saanut kyseisestä puljusta todella hyvää palvelua ,mutta nyt kyllä huolto hinnoitteli itsensä ulos. :!:
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Onko W123:ssa samanlainen peräsysteemi? Mulla on w123 240D -84, ajettu rapiat 400000, ja kolahtaa kovasti, jos varomattomasti vaihtaa tai pumppaa kaasua.
Muuten perä ei ulise.

Olen vasta laittanut ensimmäisen Mersuni, ja olen vähän ulkona vielä tekniikasta.
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Ari
Mersumies
Mersumies

..

Viesti Kirjoittaja Ari »

Samoin pihalla ollaan kuin lumiukko,mutta eikös sieltä perämurikasta yleensä kolahdukset tule?No,jokatapauksessa piti vain muistuttaa että nykypäivänä ei kai juuri tartte itse kantaa osista huolta,yleensä korjaamo hoitaa nekin...ainakin jos mersuun erikoistunut paikka.Tietenkin voi sopia mistä osat ostetaan jos ja kun hinnoissa usein huimiakin eroja.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Keke P. kirjoitti:Onko W123:ssa samanlainen peräsysteemi? Mulla on w123 240D -84, ajettu rapiat 400000, ja kolahtaa kovasti, jos varomattomasti vaihtaa tai pumppaa kaasua.
Muuten perä ei ulise.

Olen vasta laittanut ensimmäisen Mersuni, ja olen vähän ulkona vielä tekniikasta.
ei ole samanlainen taka-akselisto. 123sissa on yleensä perä joka noin kolahtelee.
Vastaa Viestiin