w203 ja ruoste
w203 ja ruoste
Moi,
meillä on 01 -mallinen C-mersu (metallihopea), jossa on muutamia alkavia ruostepisteitä. Yksi (noin 5 sentin kolikon kokoinen) on tuulilasin yläpuolellä ja muutamia a-pilareissa. Alkanut siis kiveniskemistä. Oikean puoleisessa takakaaressa on myös pieni, alkava ruostepaikka. Pisteet ovat vielä pieniä, joskin havaittavia.
Autolla on vielä paljon kilometrejä edessä, joten ajattelin hoitaa noita kuntoon. Lähinnä ne ovat vielä kosmeettisia vikoja, mutta ajan kanssa ne etenevät huonompaa suuntaa.
Kysymykseni kuuluukin, että onko tuollaisia yksittäisiä ruostekohtia mahdollista korjauttaa (siis ammattiliikkeessä) ilman, että koko autoa tulee ylimaalata? Tuo ylimaalaus kun tuppaa olemaan melko kallis hankinta. Auto on muuten siistissä kunnossa.
Kiitos kaikista vastauksista!
meillä on 01 -mallinen C-mersu (metallihopea), jossa on muutamia alkavia ruostepisteitä. Yksi (noin 5 sentin kolikon kokoinen) on tuulilasin yläpuolellä ja muutamia a-pilareissa. Alkanut siis kiveniskemistä. Oikean puoleisessa takakaaressa on myös pieni, alkava ruostepaikka. Pisteet ovat vielä pieniä, joskin havaittavia.
Autolla on vielä paljon kilometrejä edessä, joten ajattelin hoitaa noita kuntoon. Lähinnä ne ovat vielä kosmeettisia vikoja, mutta ajan kanssa ne etenevät huonompaa suuntaa.
Kysymykseni kuuluukin, että onko tuollaisia yksittäisiä ruostekohtia mahdollista korjauttaa (siis ammattiliikkeessä) ilman, että koko autoa tulee ylimaalata? Tuo ylimaalaus kun tuppaa olemaan melko kallis hankinta. Auto on muuten siistissä kunnossa.
Terve ja kiitos luottavaisesta vastauksesta. Tarkoituksenani on käyttää autoa lähiaikoina näytillä muutamilla automaalareilla ja saada heiltä lopullinen "tuomio".Fenton kirjoitti:On mahdollista
Muistelen vaan itse joskus 15 vuotta sitten kitillä ja spraymaalilla "korjailleeni" vanhan Toyotan helmoja ja jälki oli kyllä tekijänsä näköistä

Onko täällä foorumilla muilla kokemuksia vastaavista, siis onnistuneista tapauksista. Eli onko teillä autoja, joissa on tietyjä kohtia paikattu ja vain osittain maalattu? Onko jälki ollut sellaista, että sitä kestää katsoa?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
-
- Vakiokalustoa
Kyllä taitavat maalarit osaa tehdä hienon jäljen, mutta usein sitä ei tiedä ennenkuin on kokeillut, onko taitava. Ja joskus nekin epäonnistuu, taitavat. Mutta kyllä ne työlleen tyytyväisyystakuut useimmiten antavat, että uskoisin hyvinkin voivan luottaa. Se on niin tapauskohtaista.
Nykyään on vielä optisia laitteita, joilla saa maalin sävyn eri valon tulosuunnista määritettyä, niin helpottaa. Kulunut maalipinta kun on kuulemma aina omanlaisensa, eikä kahta samanlaista noin tarkkaan ottaen ole. Joku sanoi että kaikki vaikuttaa kaikeen, uskon sen kyllä, käsityöammattihan - ja tavallaan vois sanoa että taidetta - se maalarin homma on.
Nykyään on vielä optisia laitteita, joilla saa maalin sävyn eri valon tulosuunnista määritettyä, niin helpottaa. Kulunut maalipinta kun on kuulemma aina omanlaisensa, eikä kahta samanlaista noin tarkkaan ottaen ole. Joku sanoi että kaikki vaikuttaa kaikeen, uskon sen kyllä, käsityöammattihan - ja tavallaan vois sanoa että taidetta - se maalarin homma on.
-
- Mersumies
Re: w203 ja ruoste
antpel kirjoitti:Moi,
Kyllä pystytään korjaan hyvin pieneltä alalta,kun metalliväri,korjausmaalaus pienelle alalle ja lakkaus ja häivytys vähän suuremmalta alalta,eikä korjausta huomaa edes alan harrastaja,jos ammattilainen korjannut.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Kiveniskemiä voi hoitaa itsekin, ainakin vasta tulleita.
Mersulta saa paikkamaalipullon. Kiveniskemästä poistetaan (puukolla)
ruoste kokonaan ja sitten maalataan pienellä pensselillä.
Maalari tekee kai periaatteessa saman, paitsi että korjattu maalipinta
hiotaan ympäröivän maalipinnan tasalle. Tässä käytetään erittäin
hienoa hiomapaperia ja lopuksi kiillotusainetta, Korjauksessa voi
olla lisäksi happomaalia pohjalla ja lakkaa pinnalla, jos vaurio on iso.
En ole itse koskaan teettänyt tällaista korjausta, mutta jälki kuulemma
on niin hyvää, että vauriota ei enää maallikko erota. Tuskin se mahdottomia
maksaakaan, kun maalia ei paljon tarvita.
Kerro sitten hinta ja lopputulos, jos saat homman teetettyä.
-
- Mersumies
Mun autossa kupruili maali etupuskurissa n.5sentin kolikon kokoisella alueella,Veho otti valokuvat,on kuulemma korjattu vastaavia tehtaan piikkiin ja lähetti kuvat eteenpäin,ei mennyt tehtaan piikkiin, kun auto oli yli neljä vuotta vanha,no se on Mersun muovipuskurin kestoikä ilmeisesti se neljä vuotta.JarkkoN kirjoitti:Kiveniskemiä voi hoitaa itsekin, ainakin vasta tulleita.
Korjautin muovi puskurin huippu maalarilla,maksoi 100euroa.
Voi tietenkin olla vähän kalliinpi jos siitä pellistä joudutaan ruostetta ensin poistaan.mutta kyllä ne samalla maalaa sitten useamman kohdan,kun joutuvat ruiskun sotkeen ja värin tekeen,niitten laitteiden puhdistus se kuulemma maksaa.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Joo, laitan kyllä replyä tänne, jahka saan asiaa vietyä eteenpäin. Tarkoitus olisi tässä lähiaikoina käydä näyttämässä autoa muutamille ammattilaisille ja kysyä heiltä kustannusarviota. Kyseessä on melko pienet täplät, mutta jotenkin musta tuntuu, että kyllä niillekin hintaa löytyy. No, kysymällä se sitten selviää. Laitan asiasta sit tarkempaa tietoa.JarkkoN kirjoitti:Kerro sitten hinta ja lopputulos, jos saat homman teetettyä.
No niin, kävin tiedustelemassa hintaa maalaustyölle. Asiantuntijan kanssa tehty tarkastus osoitti, että koko katto tulee maalauttaa, sillä pieniä kiveniskemäkolhuja on etureunan ohella keskellä kattoakin. Lisäksi kumpikin a-pilari siivotaan alkavista ruostepisteistä ja toinen vielä siten, että maalataan taakse, polttoainetankin täyttöreiän alapuollelle asti. Tämä siksi, että perässä on pieni alkava ruostevaurio. Se on vielä hyvin pieni, eikä näy muuta kuin polvistumalla siihe vierelle. Kohta on vaan sellainen, että takapuskuria joutuu hieman pudottamaan, että sen saa kokonaan puhditettua, jotta ei lähde heti uusimaan.
No, anyway, kaikelle tälle tulisi hintaa 'avaimet käteen toimituksella' reipas 600€. Hintaa kuulemma kohottaa se, että purkamista on jonnin verran tuon takapuskurin takia + tuulilasin yläreunan kumien vuoksi. Täytyy varmaan alkaa säästää sukan varteen ja käyttää kesällä kunnostuksessa.
No, anyway, kaikelle tälle tulisi hintaa 'avaimet käteen toimituksella' reipas 600€. Hintaa kuulemma kohottaa se, että purkamista on jonnin verran tuon takapuskurin takia + tuulilasin yläreunan kumien vuoksi. Täytyy varmaan alkaa säästää sukan varteen ja käyttää kesällä kunnostuksessa.
Miksi ei korjaisi itse?
Auto on kohta 10 v vanha ja jos autoa on tarkoitus itse pitää, niin
onko väliä, jos korjaus ei ole tehty kosmeettisesti ihan viimeisen päälle?
Nuo takakaaret ainakin korjaisin itse, koska eivät juuri haittaa
ulkonäkökään. Hio ruosteet pois, poista loput ruosteet vielä ruosteenpoistoaineella, päälle tervaa bilteemasta ja maalit päälle.
Säästö on melkoinen.
Makuja on tietysti monia, mutta itse ajattelen lähinnä kuljetusaspektia.
Pysäytetään ruosteen eteneminen ja jatketaan ajoa.
ulkonäkökään. Hio ruosteet pois, poista loput ruosteet vielä ruosteenpoistoaineella, päälle tervaa bilteemasta ja maalit päälle.
Säästö on melkoinen.
Re: Miksi ei korjaisi itse?
No, kuten totesit, makuja on monenlaisia, mutta minulle sillä on kuitenkin sen verran merkitystä, että voin tuon verran siitä maksaakin. Sitä paitsi, kyllä minä sen vielä joskus myyn tai vaihdan, jolloin sillä on kuitenkin merkitystä.Turska kirjoitti:Auto on kohta 10 v vanha ja jos autoa on tarkoitus itse pitää, niin
Säästö olisi tuon 600€. Paljonhan sekin on rahaa. Olen itse joskus 15 vuotta sitten ehdottamallasi tavalla korjannut vanhan Toyotan takakaaria ja jälki oli jotain hirveän ja tolkuttoman väliltä.Turska kirjoitti:Nuo takakaaret ainakin korjaisin itse, koska eivät juuri haittaa
Säästö on melkoinen.
Asettamasi kysymys on mielenkiintoinen ja siitä voidaan laajentaa hyvinkin paljon. Onko järkeä maalata puutaloa, koska siinä kuitenkin vaan asutaan? Onko järkeä lastuttaa autoa, kun Suomessa on tällaiset nopeusrajoitukset. Tosi asia on, että harvoja valintoja perustelemme järkisyillä.
Hieno homma että autot ruostuu.
Ei lopu maalarilta työt.
Ihmetyttä tää valitus ,että auto ruostuu ,tosin onhan niissä maalivikojakin.
Suurin syy on kuitenkin omistajien laiskuus,ei viitsitä autoa pestä,varsinkaan VAHATA joka varmasti monelta ruoste täplältä suojaisi maalipinnan.
Sitten on hirveä rumpa korjata ruostevaurioita ja sillä rahalla ostaa monta vahapurkkia ja kiillotuskonetta ja kiilloitus laikkoja ja trasselia.
Suola kurassa ilman vahausta maalipinta on aivan suojaton,sama kuin kuski kävelisi ilman kenkiä kuratiellä.
Ei lopu maalarilta työt.
Ihmetyttä tää valitus ,että auto ruostuu ,tosin onhan niissä maalivikojakin.
Suurin syy on kuitenkin omistajien laiskuus,ei viitsitä autoa pestä,varsinkaan VAHATA joka varmasti monelta ruoste täplältä suojaisi maalipinnan.
Sitten on hirveä rumpa korjata ruostevaurioita ja sillä rahalla ostaa monta vahapurkkia ja kiillotuskonetta ja kiilloitus laikkoja ja trasselia.
Suola kurassa ilman vahausta maalipinta on aivan suojaton,sama kuin kuski kävelisi ilman kenkiä kuratiellä.

-
- Mersumies
Re: Miksi ei korjaisi itse?
Tottakai vielä tuon hintaluokan auto kannattaa,ja pitää korjauttaa,ja jos se kunnolla tehdään sehän menee seuraavan 10vuotta,eikä korjaus maksa kuin alle 17 senttiä päivää kohden,ja myydessä tulee varmaan osa takas.Se on autossa niin pienestä kiinni,esim.reikä kuskin penkissä helposti 1000euroa pois hyvityshinnasta,Jne.Turska kirjoitti:Auto on kohta 10 v vanha ja jos autoa on tarkoitus itse pitää, niin
Säästö on melkoinen.
-
- Vakiokalustoa
Näkyypi se vahaaminen oikeista paikoista vaatia mersuissakin puskureiden, listojen ja ovitiivisteiden irroituksen... Ruostuminen etenee sellaisista paikoista joihin vahat ei uletu.
Tuossa kattelin uudehkoa audia, A4:ää, oli mukavasti ainakin ovien kehykset suojattu muovisilla listoilla, listoissa sitten kiinni tiivisteet. Tietty siitä ei sitten tiedä, miten niiden muoviosien alla oleva kehys pärjää, jos muovit pääsee vähänkin liikkumaan ja hankaamaan...mutta ens alkuun näytti hyvältä.
Kattohan siinä ja lkuukut tais olla tunnettuja tuostumisestaan Audissakin.
Jos semmoista on että toinen ruostuu ja toinen ei, saattaa olla jatkuvan pesun sijaan syynä vaihtelu maalipinnan laadussa ja osien sovitusten tarkkuudessakin.
Tuossa kattelin uudehkoa audia, A4:ää, oli mukavasti ainakin ovien kehykset suojattu muovisilla listoilla, listoissa sitten kiinni tiivisteet. Tietty siitä ei sitten tiedä, miten niiden muoviosien alla oleva kehys pärjää, jos muovit pääsee vähänkin liikkumaan ja hankaamaan...mutta ens alkuun näytti hyvältä.
Kattohan siinä ja lkuukut tais olla tunnettuja tuostumisestaan Audissakin.
Jos semmoista on että toinen ruostuu ja toinen ei, saattaa olla jatkuvan pesun sijaan syynä vaihtelu maalipinnan laadussa ja osien sovitusten tarkkuudessakin.