Suunnittelinpa siis seuraavanlaista: 4:n asteen bandpass-subi konttiin, josta refleksiputki johdettu ensiapulaukun kohdalta sisään.

Tuossa putken vetämisessä täytyy varmasti hieman peltiä poistaa, mutta ei kuitenkaan enempää kuin 3" refleksiputken vaatima tila. Ja tässä vaiheessa mainittakoon, että tällä ratkaisulla ei ole tarkoitus tuottaa mitään jättiläismäisiä äänenpaineita, kunhan laadukasta syvää bassoa vain. Ensiapulaukun kansi on tarkoitus jättää paikalleen, mutta siihen täytyy tehdä putkea varten reikä, jonka sitten voi "siistiä" jollain 4-5" kaiutinritilällä.
Ratkaisun etuna on ainakin se, että takaluukku resonoi mahdollisimman vähän, kun paine kulkeutuu lähinnä sisätiloihin. Lisäksi ne 5 1/4" kaiuttimet, jotka mulla on hattuhyllyn orggispaikoilla, saavat olla sikäli rauhassa ettei subbarin paine sotke niiden toimintaa tai pahimmassa tapauksessa riko niitä (tietysti voisinhan koteloida ne erikseen, jos jaksaisin...) Eikä ainakaan subbarin elementti ole vaarassa, vaikka takaluukun lastaisi täyteen, kun se on kotelon sisällä.
Elementtinä ajattelin käyttää minulta joskus ylijäänyttä Cerwin-Vega!:n kymppituumaista 2-puhekelaista. Tuo passaa bandpassiin WinISD:n avulla tekemieni johtopäätösten mukaan aika näppärästi, taajuusvaste ja herkkyys ovat miltei samaa luokkaa alapäästään vastaavankokoisen refleksikotelon kanssa, mutta tietysti vaimentuvat ylemmäksi mentäessä.

Onko joku muu testaillut bandpass-koteloa W124:ssä? Olisi mukava tietää kokemuksista, ennen kuin ehdin mokata koko homman...

BTW noista piuhojen vedoista: mitenkäs noi kynnyslistat lähtevät irti, ajattelin rca- ja virtakaapelit kiskaista kontin puolelle jostain mattojen alta. Hmm, ja olisko ideoita, miten saan tuon kotelon pysymään paikallaan mutkissa - niin, no tietysti tekemällä siitä riittävän suuren
