E85 tietoa ja kokemuksia
E85 tietoa ja kokemuksia
Niin bensa alkaa olleen jo kohtuu hintasta ja monela varmaan on mielessä etanolin käyttö bensan seassa/sijasta.
Täälä on ollu jo vähän juttua että mitä toimenpiteitä pitää/kannattaa tehä jos alkaa etanolin kanssa läträähmää(polttoaineena siis), mutta vois olla viksua koota yhen topikin alle kunkin mallin toimenpiteet ja vaikutus tehoihin,...
Täällä on jo juttua etanolista, mutta kuten sanoin asiasta ymmärtämättömien olis huomattavasti helpompi tutustua aiheeseen jos kaikki olis koottu selväti yhteen tietopalkkiin, etenki jos mallikohtaset toimenpiteet olis tehty tähän malliin.
Kertokaapa mielipiteenne asiasta. Vaikka ite sanonki niin ei olis tyhmä ollekkaan ja vielä kohtuu ejankohtanen aihe.
Täälä on ollu jo vähän juttua että mitä toimenpiteitä pitää/kannattaa tehä jos alkaa etanolin kanssa läträähmää(polttoaineena siis), mutta vois olla viksua koota yhen topikin alle kunkin mallin toimenpiteet ja vaikutus tehoihin,...
Täällä on jo juttua etanolista, mutta kuten sanoin asiasta ymmärtämättömien olis huomattavasti helpompi tutustua aiheeseen jos kaikki olis koottu selväti yhteen tietopalkkiin, etenki jos mallikohtaset toimenpiteet olis tehty tähän malliin.
Kertokaapa mielipiteenne asiasta. Vaikka ite sanonki niin ei olis tyhmä ollekkaan ja vielä kohtuu ejankohtanen aihe.
Viimeksi muokannut Oloffi, Ma 18.02.2008 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pienempi vika, isompi leka.
Re: Ehdotus!
Mistä aatteli ostaa etanolia alle euron litrahintaan suomessa? Jos meinaa tehdä e85:ttä niin aikalailla eurolla pitää litra etanolia irrota että ei mene tappion puolelle kun sitä kuluu kilometrille enemmän kuin bensaa.Oloffi kirjoitti:Niin bensa alkaa olleen jo kohtuu hintasta ja monela varmaan on mielessä etanolin käyttö bensan seassa/sijasta.
Täälä on ollu jo vähän juttua että mitä toimenpiteitä pitää/kannattaa tehä jos alkaa etanolin kanssa läträähmää(polttoaineena siis), mutta vois olla viksua koota yhen topikin alle kunkin mallin toimenpiteet ja vaikutus tehoihin,...
Täällä on jo juttua etanolista, mutta kuten sanoin asiasta ymmärtämättömien olis huomattavasti helpompi tutustua aiheeseen jos kaikki olis koottu selväti yhteen tietopalkkiin, etenki jos mallikohtaset toimenpiteet olis tehty tähän malliin.
Kertokaapa mielipiteenne asiasta. Vaikka ite sanonki niin ei olis tyhmä ollekkaan ja vielä kohtuu ejankohtanen aihe.
Kokeilisin heti jos e85:ttä sais eteläsuomesta.
Jos ostaa tankkiautollisen etanolia niin litrahinta on aika eri kuin jos ostaa 202litraa...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
No suurelle osalle E85:n hankinta on hankalaa, mutta täältä länsirajalta/lähistöltä on ilahuttavan paljon "lössiä" tälläki foorumilla ja meilehän E85:sta myyään likelä ruottinpuolela. E85:n tämän hetkistä hintaa en tiä mutta n.80senttiä/litra se on joskus ollu.
Niin siksihä mie tämän ehotuksen pääkopasta ulos toinki että porukka tietäs miten E85:lla saa mahollisimman lähele alkuperäsiä tehoja ja mitä muutoksiä pittää tehä että yleensäkki toimis/kestäs.
Etanolissa on paljon viritys potenttiaali, koska se kestää pensaa suurempia paineita, joten tuskin se originaali tehojen saanti mahottoman kaukaa haettua on. Ongelmaksiha tullee "sekakäyttö" koska kuulema vaatis pensaa mukkaan ainaki talvela.
Niin siksihä mie tämän ehotuksen pääkopasta ulos toinki että porukka tietäs miten E85:lla saa mahollisimman lähele alkuperäsiä tehoja ja mitä muutoksiä pittää tehä että yleensäkki toimis/kestäs.
Etanolissa on paljon viritys potenttiaali, koska se kestää pensaa suurempia paineita, joten tuskin se originaali tehojen saanti mahottoman kaukaa haettua on. Ongelmaksiha tullee "sekakäyttö" koska kuulema vaatis pensaa mukkaan ainaki talvela.
Pienempi vika, isompi leka.
Sitäpä juuriki. Tähän just haettas kokemuksia, jos jollaki niitä on. Itte tulen 1.5kk päästä testaamaan tätä E85:sta, joten olis hyvä jos muila olis kokemuksia ja he jakaisiva niitä meän kansa. Mutta jos joku on löytäny jostaki neuvoja miten saa "kaiken hyödyn" etanolista niin huoletta tänne vain.
Pienempi vika, isompi leka.
Suomenkielistä infoa ei juuri vielä ole, mutta ruotsi- ja englanninkielistä kylläkin. Tässä pari linkkiiä aluksi.
http://www.etanol-i-tanken.nu/default.asp ruotsinkielinen sivusto, jossa myös hyviä linkkejä muualle
http://www.e85forum.com/index.php englanninkielinen foorumi
tomant
http://www.etanol-i-tanken.nu/default.asp ruotsinkielinen sivusto, jossa myös hyviä linkkejä muualle
http://www.e85forum.com/index.php englanninkielinen foorumi
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Ite tankkasin viime viikonloppuna 15 litraa E85 ja 55 litraa E95 kolmesataseen ja hyvin pelaa näemmä enkä huomaa mitään muuta kuin tankin viisari joka kulkee hivenen nopeammin totutusta, kulutus nyt siis tankillisella n. 1l/100km enemmän. Tosin tuo sisältää 300km moottoritieajoa jota normaalisti ei tule. n. 20% seos siis. Auto on edelleen täysin vakio.
Tästä se siis alkaa...
Paras ruotsalainen sitoutumaton foorumi on tuo www.etanol.nu jonka linkki löytyy myös tuolta Tomantin mainitseman firman sivuilta.
Tästä se siis alkaa...
Paras ruotsalainen sitoutumaton foorumi on tuo www.etanol.nu jonka linkki löytyy myös tuolta Tomantin mainitseman firman sivuilta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
No niin nytte alko niitä kokemuksiaki tulleen
15l E85:sta 55l pensan kaverina ei ole paljoa, mutta hyä alku kuitekki.
Mites onkos sattunu pakkaspäiviä kokeilun aikana, että oos käynnistymisessä ollu ropleemaa? Niin kyllä mieki tiän muutaman jokka on kokkeilu, mutta kun varmaa/omakohtasta tietoa ei ole niin se niistä.

15l E85:sta 55l pensan kaverina ei ole paljoa, mutta hyä alku kuitekki.
Mites onkos sattunu pakkaspäiviä kokeilun aikana, että oos käynnistymisessä ollu ropleemaa? Niin kyllä mieki tiän muutaman jokka on kokkeilu, mutta kun varmaa/omakohtasta tietoa ei ole niin se niistä.
Pienempi vika, isompi leka.
No oli tossa -3 eikä mitään eroa. Mutta ei kuulukaan olla eroa. Erojahan alkaa näkymään vasta yli 25% seoksilla. Ja eihän nuo vakiot säätämättömät ruiskut edes pysty isompiin seoksiin. Pitäis alkaa ruuvailemaan, mutta sitä ainetta pitää alkaa saamaan vakituisesti jotta siihen voi siirtyä.
Positiivinen kokemus ainakin tämä tankkauskerta, säästi siinä jo 55,5kr/6€, kulutus nousi litralla, joten nettosäästö karkeesti arvioiden 4-5€/70l. Joten siitähän voi jo laskeskella jotakin eroja. Mulla tulee 35000km/v ja kulutus tuolla autolla ja seoksella 12l/100. Tekeehän se jo 240€/v jos lasketaan 4€/70l
E: Pitäskö tää topicin otsikko vaihtaa vaikka "E85 kokemuksia" tms.?
Positiivinen kokemus ainakin tämä tankkauskerta, säästi siinä jo 55,5kr/6€, kulutus nousi litralla, joten nettosäästö karkeesti arvioiden 4-5€/70l. Joten siitähän voi jo laskeskella jotakin eroja. Mulla tulee 35000km/v ja kulutus tuolla autolla ja seoksella 12l/100. Tekeehän se jo 240€/v jos lasketaan 4€/70l

E: Pitäskö tää topicin otsikko vaihtaa vaikka "E85 kokemuksia" tms.?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Nyt kun tämä topikki on niinku kuolu ja kuopattu niin ihan hauasta kaivamisen ilosta ilmotan että Övertorneån OK:lla E85 makso 0.97e litralta. Tämä siis noin viikko sitte.
Viimeksi muokannut Oloffi, To 06.03.2008 23:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pienempi vika, isompi leka.
kettu mie taisin möpistä nytte... ei se ollukkaan euroa vaan taista ollakki 0.97e ja 8.7ruunua. Voiskaan solla ollu niin?Sergey kirjoitti:Paljos se oli kruunuissa? Uppsalassa oli alkuviikosta 7,85kr/0,95€. En tosin ostanut, vaan ohi ajellessa katselin tarjouksia.
EDIT: ei perkele se voi olla nuin... mutta euroissa tais olla kuitekki tuon 0.97/l

Viimeksi muokannut Oloffi, To 06.03.2008 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pienempi vika, isompi leka.
Pistin eilen Haaparannalla taas kokeeksi (30%) 15l/50l seoksen E85/95E bensaa, ja sen huomaa jo koneen käyttäytymisessä kuormitettuna, ei puhti aivan riittänyt. Normaaliajossa en huomannut eroa. Selvästi liian suuri seos vakioruiskulle. Ajelin sitten Iin Kärkkäiselle n. 100km ja tankkasin vain bensiiniä sen 15l ja pelaa kuin unelma. Eli kulutuskin oli turhan korkea. iin jälkeen nyt ajettu 300km, ja kulutus taas normaali 12l kun etanolia on alle 20% seoksena.
Parin tankillisen kokeiluilla sanoisin siis että 30% seos on liikaa ja 20% seos on, jos ei vähän alhainen, niin ainakin toimiva. Jospa se ruotsalaisten monesti väläyttämä 25% seos vakiona siis pitääkin paikkaansa
Niin, pohjoseen kun ajoin bensiinillä, kulutus oli 10,5l/100km keskinopeus tauot poisluettuna 86kmh. Etanolikilometrien keskinopeus on n 95kmh.
Parin tankillisen kokeiluilla sanoisin siis että 30% seos on liikaa ja 20% seos on, jos ei vähän alhainen, niin ainakin toimiva. Jospa se ruotsalaisten monesti väläyttämä 25% seos vakiona siis pitääkin paikkaansa

Niin, pohjoseen kun ajoin bensiinillä, kulutus oli 10,5l/100km keskinopeus tauot poisluettuna 86kmh. Etanolikilometrien keskinopeus on n 95kmh.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Luultavasti paras konsti olisi virittää siihen ohjelmoitava ruisku- ja sytkylaite (EFI) sähkösuuttimien kera. Tällöin saisi seokset rikkaammalle (etanoli vaatii vähemmän ilmaa kuin bensa) ja sytytyksen aikaisemmalle (etanoli torjuu nakutusta paremmin kuin bensa) ja sitä kautta E85:n hyödyn käyttöön.-Jack- kirjoitti:Mitä Mercedes-pempsi 190e 2.0 tarttis tehä, jotta se pelais ko unelma suuremmilla seoksilla etanolilla. Nyt on ajeltu menemään jonkuverran n. 25% seoksella etanolia ja hyvin toimii.. Ehkä vähän laiskempi kuin normaalisti, mutta ei paljoa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Minkälainen homma tuon sähköisen ruiskun asentaminen olis ja paljonko tulis maksamaan? Pystyykö pelkällä sytytyksen säätämisellä ajelemaan isoilla seoksilla(kuinka isoilla seoksilla?)?tomant kirjoitti: Luultavasti paras konsti olisi virittää siihen ohjelmoitava ruisku- ja sytkylaite (EFI) sähkösuuttimien kera. Tällöin saisi seokset rikkaammalle (etanoli vaatii vähemmän ilmaa kuin bensa) ja sytytyksen aikaisemmalle (etanoli torjuu nakutusta paremmin kuin bensa) ja sitä kautta E85:n hyödyn käyttöön.
tomant
Ruottinpojat ajaa EHA säätämällä 80-100% seoksilla. Muuta ei KE-Jet tarvi. Kylmästarttisuutin releohjattuna manuaalisesti ja jos kylmät kelit, bensiinillä. Tosta EHA:sta Tomant osaa salettii kertoa paremmin miten se pelaa. Ei siis ole mitenkään iso/kallis homma. Toisaalta tällainen ratkaisu ei ole myöskään optimaalinen... paremmanpuoleinen kompromissi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Se olisi iso projekti ja vaatisi paljon pioneerityötä. Ruisku maksaa helposti tonnin luokkaa ja siihen suuttimet, paineensäädin ja jakoputki ym. tarpeita muutaman satasen edestä. Imusarjaa ja ilmanottoa yleensäkin pitäisi aika rankasti muokata, jos KE-Jetin vaihtaa sähköruiskuun. Jos et osaa itse suunnitella ja tehdä tällaista projektia, tulee sen toteuttaminen ulkopuolisilla melko kalliiksi. Veikkaan, että on vaikeaa päästä alle kahden tonnin, vaikka tekee kaikki mahdollisimman paljon itse, jos ei saa osia ja ulkopuolista työtä tosi edullisesti. Etanoli saattaa asettaa lisävaatimuksia esim. käytettävien materiaalien suhteen.-Jack- kirjoitti:Minkälainen homma tuon sähköisen ruiskun asentaminen olis ja paljonko tulis maksamaan? Pystyykö pelkällä sytytyksen säätämisellä ajelemaan isoilla seoksilla(kuinka isoilla seoksilla?)?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Elikkä siihen ei kannata ryhtyä. Eikö kuitenkin ruotsissa myydä noita Flexitunekittejä joilla ajaminen onnistuu paremmin etanolilla. Onko kukaan koittanut noita? Ja siis mikä se EHA säätö on?
Viimeksi muokannut -Jack-, Pe 25.07.2008 01:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EHA on se musta mötikkä ilmamäärämittarin kyljessä, jolla säädetään seoksen korjaus. EHAa pystyy aika helposti säätämään ja homma toimii varmaankin seosten puolesta yläkierroksilla. Sen sijaan tyhjäkäynti- ja cruisingalue voi olla vaikeasti hallittavissa, koska seokset rikastuvat kautta linjan. EZL-sytkyä ei kuitenkaan voi säätää aikaisemmalle eli osa hyödystä jää tällöin saamatta.Sergey kirjoitti:Ruottinpojat ajaa EHA säätämällä 80-100% seoksilla. Muuta ei KE-Jet tarvi. Kylmästarttisuutin releohjattuna manuaalisesti ja jos kylmät kelit, bensiinillä. Tosta EHA:sta Tomant osaa salettii kertoa paremmin miten se pelaa. Ei siis ole mitenkään iso/kallis homma. Toisaalta tällainen ratkaisu ei ole myöskään optimaalinen... paremmanpuoleinen kompromissi.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Tarkoitatko, että ilmamäärä on 80-100% (lambda 0,8-1,0)?Sergey kirjoitti:Ruottinpojat ajaa EHA säätämällä 80-100% seoksilla. Muuta ei KE-Jet tarvi. Kylmästarttisuutin releohjattuna manuaalisesti ja jos kylmät kelit, bensiinillä...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Tuolta www.etanol.nu topicista ei selvinnyt kuinkapaljon 200 koneessa mutta 300 koneessa ne on ruuvanneet sitä näin: "Skruvade EHA lite över 1 varv medsols." eli vähän yli yksi kierros myötäpäivään ja ajaa kesällä puhtaalla E85 ja talvella puolet ja puolet...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021