väyrysen linnunluut
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: Pe 08.02.2008 16:41
väyrysen linnunluut
kolisee nimismiehen kiharassa.eli mitkä nää on ja mitä korjaus tulee maksamaan.
Etupää kolisee, varsinkin hiljaisemmassa vauhdissa?
Kohtuullisen helppo vaihtaa ja halvatkin,10e/kpl. Kallistuksen vakaajan päistähän ne löytyy, molemmin puolin yksi kappale. Löytyy esim. KL-varaosilta nimellä kallistuksen vakaajan nivel. Kannattaa ensin kokeilla vaihtaa nuo, jos vika uusii nopeasti on itse kallistuksen vakaaja kulunut, se maksaa jotain 100e paikkeilla.
Kuva tuosta linnunluusta, tai yleisemmin puhutaan koiranluista:

Kohtuullisen helppo vaihtaa ja halvatkin,10e/kpl. Kallistuksen vakaajan päistähän ne löytyy, molemmin puolin yksi kappale. Löytyy esim. KL-varaosilta nimellä kallistuksen vakaajan nivel. Kannattaa ensin kokeilla vaihtaa nuo, jos vika uusii nopeasti on itse kallistuksen vakaaja kulunut, se maksaa jotain 100e paikkeilla.
Kuva tuosta linnunluusta, tai yleisemmin puhutaan koiranluista:

Nuo on simppelit vaihtaa. Aikoinaan omaan väykkyyn tein säädön tuohon, niin ei tarvinnut uusia enää. Eivät kestä välttämättä muuten kuin parikytä tuhatta ja taas lotisee.
Eli tein rälläkällä silmukkaan noin sentin levyisen raon, ja hitsasin kaksi mutteria kiinni silmukkaan. Toinen sen verta väljä, että pultti mahtui läpi ja toiseen päähän semmonen lukkomutteri, johon pultti yltti. Pultilla sai sitten vedättää tiukemmalle railoa ja lotinat hävis. Renkaan vaihdon yhteydessä aina kierros tiukemmalle
Eli tein rälläkällä silmukkaan noin sentin levyisen raon, ja hitsasin kaksi mutteria kiinni silmukkaan. Toinen sen verta väljä, että pultti mahtui läpi ja toiseen päähän semmonen lukkomutteri, johon pultti yltti. Pultilla sai sitten vedättää tiukemmalle railoa ja lotinat hävis. Renkaan vaihdon yhteydessä aina kierros tiukemmalle

Ostin 124:een taannoin koiranluut koska olin paikallistanut kolinanlähteen sinne. Irrotettuani kalikat autosta, huomasin myös vakaajan kuluneen huomattavasti. Oli tietysti viikoloppu joten uutta ei siihen hätään mistään saanut. Eli soveltamaan...
Irrotin vakaajan, karhensin rälläkällä koiranluiden puslien kohdat ja mälväsin paikat PlasticPaddingin kemiallisella metallilla runsaahkosti ylikokoisiksi. Päälle kietasin pari kierrosta teippiä antamaan tukea ja muotoa kovettumisen ajaksi. Kun PP oli kovettunut, otin teipit pois ja muotoilin paikat viilalla ja hiekkapaperilla niin pyöreiksi ja oikean kokoisiksi kuin osasin.
Odotukset ei olleet huikean korkealla, kunhan nyt edes sen aikaa kestäisi että saa hankittua uuden vakaajan. Auto meni vaihtoon vajaan 20tkm kuluttua ja sen valmiiksi hankitun vakaajan myin kaverille viime vuonna...
Irrotin vakaajan, karhensin rälläkällä koiranluiden puslien kohdat ja mälväsin paikat PlasticPaddingin kemiallisella metallilla runsaahkosti ylikokoisiksi. Päälle kietasin pari kierrosta teippiä antamaan tukea ja muotoa kovettumisen ajaksi. Kun PP oli kovettunut, otin teipit pois ja muotoilin paikat viilalla ja hiekkapaperilla niin pyöreiksi ja oikean kokoisiksi kuin osasin.
Odotukset ei olleet huikean korkealla, kunhan nyt edes sen aikaa kestäisi että saa hankittua uuden vakaajan. Auto meni vaihtoon vajaan 20tkm kuluttua ja sen valmiiksi hankitun vakaajan myin kaverille viime vuonna...
Kyllä tuolla noita muitakin tikkuja ja niveliä on vaikka kuinka. Ettei se pelkästään toi tartte olla. Esim:
- Alapallo 40 Eur.
- Yhdystanko (sellanen metriä pitkä mutkanen) 100 Eur
- Alapallo 40 Eur.
- Yhdystanko (sellanen metriä pitkä mutkanen) 100 Eur
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -