G-sarjasta...

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Tässä valikoituja lainauksia Tekniikan Maailma 13/1990 - lehdestä. Sivuilta 56-57. Mercedes-Benz 300 GEA vastaan Range Rover Vogue 3,9 Efi:

* Tilankäytön suunnittelussa Mercedes-Benz on ollut etevämpi.
* Näistä kahdesta autosta aistii tietämättäänkin auton valmistusmaan samalla tavalla kuin edustusautovertailussamme olleista MB:stä ja Jaguaarista. Mercedes on täsmällisen oloinen niin hyvässä kuin pahassa.
* Hienostuneisuudestaan huolimatta Range osoittautui Mersua selvästi meluisammaksi. Tosin Rangekin on hiljainen auto, Mersu on vain vieläkin hiljaisempi.

* Kiihtyvyys 0-100 km/h 13,0 s.
* Huippunopeus 160 km/h
jne jne.

Eli kyllä sen tojon täytyy olla helevetin hyvä jos mersu on kerran niin hidas ja meluisa :?: Pitäisiköhän vaihtaa?

Ja toisaalta, mututietojen perusteellahan kaikkien vanhojen Range-kuskien täytyisi olla kuuroja :( Ja mersukuskit pitäisi löytyä tinnitus-klinikalta ...
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Avantgarde kirjoitti:Tässä valikoituja lainauksia Tekniikan Maailma 13/1990 - lehdestä. Sivuilta 56-57. Mercedes-Benz 300 GEA vastaan Range Rover Vogue 3,9 Efi:.
Ja kaikesta huolimatta jutussa todetaan vieläpä muistaakseni, että "Range Roverin kaltaista ylellistä kulttiautoa mersusta ei saa tekemälläkään". Heh.

Ei sulla tuota testiä sattumalta olisi missään skannattuna? Ajattelin vaan, että jos sen sitten saisi vaikka s-postilla luettavakseen kokonaisuutena.... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

"Range Roverin kaltaista ylellistä kulttiautoa mersusta ei saa tekemälläkään"
Ei siinä kyllä sellaista sanota... Todetaan vain, että Rangessa on käsityön makua jopa hallintalaitteiden suunnittelussa :wink:

Itsellä on huono kopio jonka voin skannata. Mihinkä laitan tulemaan ???
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Avantgarde kirjoitti:
"Range Roverin kaltaista ylellistä kulttiautoa mersusta ei saa tekemälläkään"
Ei siinä kyllä sellaista sanota... Todetaan vain, että Rangessa on käsityön makua jopa hallintalaitteiden suunnittelussa :wink:

Itsellä on huono kopio jonka voin skannata. Mihinkä laitan tulemaan ???
Ah, sitten se on joku toinen testi josta tuon lauseenpätkän muistan.
Mitä tulee käsityön makuun, sitä on kyllä Range-pohjaisessa Discoveryssäkin kyllin.

Pistin osoitteen yv:lla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Skannauksen pitäisi olla sähköisessä lootassasi!
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Avantgarde kirjoitti:Skannauksen pitäisi olla sähköisessä lootassasi!
No niinpä on. Nopeastipa tuli, tuhannet kiitokset! :D
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
eropappa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 19.01.2004 14:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eropappa »

1990-luvun alkupuolella oli eräällä puolitutulla pikkuserkullani 8) kotopuolessa varsin vakuuttava autotalli ja autot siellä sisällä. Oli Porsche 928 S4 "Köenig" (on hällä vieläkin), 911 Carrera 4, 300E 3.2 AMG (124) ja 300GE (463)(kaikki yhtäaikaa ja uusia silloin). Näistä neljästä hän päristeli voisi sanoa 90 prosenttisesti G:llä. No tietysti siihen on syynsä ja syynsä mutta hällä oli tuohta millä valita (en tiedä onko enää :wink: ). Joka tapauksessa hällä oli tuo sama G kymmenisen vuotta käyttöautona, joten todiste auton laadusta tämäkin?

Näillä finassitaidoilla joutuu ajelemaan "pikkuserkkujen" nousukautisilla vehkeillä, ei se mittää ei se mittää...

:shock:
TEA124
vinDIESEL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 28.04.2007 13:55

Viesti Kirjoittaja vinDIESEL »

Mistähän löytyisi enemmälti tietoa w460 g mersusta varsinkin dieselistä.
Kinnostaisi ainakin GD mallin teho ja miten kiihtyy sataseen.
Kertokaahan G mersun omistajat kokemuksia autosta.
Tarve kun olisi halvan veron diesel kulkineelle ja veneen vetohommiin.
Jaksaako tuo 300GD vetää miten hyvin?
Auto ilmeisesti on kestävää laatua!
Miten ajettavuus maantiellä? Tulee tällä hetkellä aika paljon kilometrejä maantiajossa.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Gee on ihan ihana auto :!: 8) Kiihtyvyys tolla vanhalla 300:lla diiselillä, eli OM617:lla on sitä luokkaa mitä voi olettaa 82 hv:lla (muistinkoha oikein) kahen tonnin auton liikahtavan :? Kulutuksesta en osaa sanoa, ku matkamittari ei pyöri, mutta pers-/lompakkotuntumalla se sijoittuu meikäläisen vertailussa ainaski tuon w123 230E:n alapuolelle :lol: Ajettavuus maantiellä on tolla pitkällä korilla iha vakaata. Kovissa hinnoissahan nuo on edelleen ja melko lahojakin tuppaavat olemaan. Lisäksi suuri osa Suomessa olevista autoista on rekisteröity kaks paikkasiks huoltoautoiks, ja omakohtainen kokemus on että sitä huollettavaakin aina välillä riittää. Tekniikka on kyllä sikälis kestävää, mutta järestään noilla on ajettu aika paljon, joten aina jotain pientä paukkuu. Varaosien hinnat on ainaski voimansiirron ja alustan puslien osalta iha ison auton tasolla. Kaikenkaikkiaan voin kuiteski suositella :!:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
vinDIESEL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 28.04.2007 13:55

Viesti Kirjoittaja vinDIESEL »

Mites tuo dieseli g jaksaa pitää nopeutta matka-ajossa?
Jaksaako mennä mäkeen kahdeksaa kymppiä?
80 luvun hiace ei oikein jaksa matka-ajossa mennä ylämäken 80, ainakaan vene perässä ja siinä varmaan tehoa suht saman verran.
Renkailla varmaan on olennainen vaikutus ajomukavuuteen?
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kyllä G on ihan kiva autona. Olen ajellut reilu puolitoista vuotta työajoa pääasiassa sorateillä eikä kummempia murheita ole ollut. Iskarin yläpään joutu hitsaamaan eka syksynä, mikä onkin tyyppi vika. Samoin on finnejä ilmestynyt takakulmiin. Muuten ei ruosteen kanssa ongelmia. Jos vertaan minulle edesmenneeseen HJ Toyotaan niin G on esim. rungoltaan paljon topakampi; Toyotaan piti rakentaa puoli runkoa ja koria uusiksi vaikka auto oli päältä ihan siistin näköinen.

Tekniikka on G:ssä lujaa ja toimivaa, kunhan muistaa tarkastaa ja vaihtaa öljyt ajallaan, eli huoltaa niinkuin muutkin automerkit. OM617 ei tosiaankaan ole mikään raketti mutta senhä voi turbottaa niin sitten on puhtiakin enempi. Itellä kärriä (n 1200 kg) vetäessä ylämäkeen 80 km/h vauhdissa kun polkaisee kaasua niin lähtee vielä kiihtymäänkin mutta ahdot on silloin jo toisella kilolla. Mutta kannattaa pitää jälkiturboilla ajaessa järki mukana, muuten ne saa äkkiä hajalle.
603 koneella olevat ovat hiukan tehokkaampia mutta ei nekään käsistä karkaa, tehoero n. 15 heppaa. Sitten uudemmissa löytyy 3 litran turbokonetta mutta on sitten myös hinnakkaampia.

Varaosia saa edelleen näihin vanhempiinkin versioihin. Jotkut tarvikeliikkeistä ja toiset taas Veholta. Ja hinnat on joko melko edullisia, kalliita tai sitten helvetin kalliita, mutta kun niitä ei tarvi joka päivä olla ostamassa.

Yleensäkin olen tykännyt G:stä, ajettavuus on ok, luotettavuus on ok ja sisämelun kanssa tulee toimeen kun ei tule ajettua yli 90 km/h(huoltoauto). Polttoainetta menee näin talvella n 14 l/100 mutta kesällä tippuu siitä litralla.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
vinDIESEL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 28.04.2007 13:55

Viesti Kirjoittaja vinDIESEL »

Kai noistakin saa pumppua viritettyä vai onko nuo vain turbokoneiden juttuja?
Onkos kukaan virityttänyt OM617 pumppua ja kunka paljon sillä saa lisätehoa
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Nimenomaan vapareiden pumppuihin saa 7 mm elementeillä lisää potkua. Lisätehon määrästä on vaikea mennä sanomaan mutta kuka on tapittanut pumpun niin sanovat että tehon nousu on ollut huomattava. Hintaluokka tapituksella on + 700 €.

Mutta turbon kanssa em. pumppu toimii parhaiten. Eihän turbolla tarvii ottaa kaikkea irti mitä saa ,tekee lievemmän turbotuksen vaikka vakio pumpulla ja punoo syöttöjä suuremmalle. Laittaa riittävän määrän mittareita että voi valvoa moottorista mm. pakopaineita ja lämpöjä. Mutta kun se turbotus on kuin huumetta ; annokset pitää olla kokoajan suurempia että käyttäjä olisi tyytyväinen...

Itellä on taas mielessä tehdä evo 3 versio omasta turbosta; nyt oleva kkk 24 on muuten ihan ok mutta 90 km/h vauhdissa on pakopaineet 0.9 ja ahdot 0.7 eli liikaa matka ajossa, turhaa lämmön nousua ja rasitusta koneelle. Nyt olis suunnitteilla löytää pykälää suurempi ahdin jossa paineet olisi n.puolet entisestä.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Vastaa Viestiin