W201 2.5D -89 laturin korjaus, kannattaako?
W201 2.5D -89 laturin korjaus, kannattaako?
Laturissa on vikaa, latausjännite on olematon eli jotain alle 12V tai ei ollenkaan. Akusta loppuu jokatapauksessa virta. Laturi on nyt irti pöydällä ja hiilissä on vielä jonkin verran mittaa, mutta liukurenkaan näyttää kuluneilta. Ehkä ne voisi vielä sorvata.. Mikähän niille on minimihalkaisija? Löytyykö mistään tuon laturin räjäytyskuvaa tai onko kellään kuvia puretusta laturista niin tietäis vähän miten sitä lähtis purkamaan..
Kiitoksia etukäteen!
Kiitoksia etukäteen!
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
Kannattaa kokeilla uusilla hiilillä ensin. Jos ei sittenkään toimi niin vika varmastikin isompi, eli diodit kärähtäneet? Kuluneet liukurenkaat kyllä tekevät sen että uudet hiilet eivät kauaa kestä.Tai lähinnä hiilet eivät kuluneisiin liukuihin ota kuin uutena, vähänkin kuluneina eivät enää ylety. Eipä ole iso eikä kallis homma vaihdella uusia hiluja laturiin, laakerit jne. Kannattaa vain tosiaan ensin varmistua ettei ole isompaa vikaa.
Itselläni oli noita merteilin/motonetin "blueline" latureita pari kpl. Ensimmäinen kesti aika hyvin,satoja tuhansia, mutta toinen kärähti vuoden käytön jälkeen, kilometrejäkin tuli vain joku 10-15tuhatta. Jotain korjattuja boshejahan nuo ainakin oli. Molemmissa sama vika, nähtävästi juuri noissa diodeissa jotain vikaa. Itse en oikein sähköstä ymmärrä niin laitoin käytetyn bossin vain tilalle..
Itselläni oli noita merteilin/motonetin "blueline" latureita pari kpl. Ensimmäinen kesti aika hyvin,satoja tuhansia, mutta toinen kärähti vuoden käytön jälkeen, kilometrejäkin tuli vain joku 10-15tuhatta. Jotain korjattuja boshejahan nuo ainakin oli. Molemmissa sama vika, nähtävästi juuri noissa diodeissa jotain vikaa. Itse en oikein sähköstä ymmärrä niin laitoin käytetyn bossin vain tilalle..
Moi!
Kysy mitä ne maksaa Hämeenlinnan Hämeen Autosähkössä.
Laatu kamaa suht huokeilla hinnoilla! Ostin sieltä 123:een kaksi laturia + startin.
Motonetin laatu laturi oli minulla "Vuoden laturi"
Kysy mitä ne maksaa Hämeenlinnan Hämeen Autosähkössä.
Laatu kamaa suht huokeilla hinnoilla! Ostin sieltä 123:een kaksi laturia + startin.
Motonetin laatu laturi oli minulla "Vuoden laturi"

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Kun tarvit autoa, niin hioin hieman vanhaa mustunutta liukurengasta hiomapaperilla ja samoin hiiltä ja panin laturin takaisin paikalleen. Latausjännite on tällähetkellä jotain 13,5 voltin luokkaa. Mikään pitkäaikainen korjaushan tuo ei ole, joten hain jo laakerit, liukurenkaan ja hiilet, jotka olis tarkoitus vaihtaa laturiin tässä joku päivä.
Olisiko teillä hyvin vinkkejä laturin purkamiseen ja huoltoon? Mahdolliset valokuvat ovat myös tervetulleita! Pitääkö ne liukurenkaan osat jotenkin tinata siihen akseliin asennuksen jälkeen vai miten se sähkö siitä kulkee käämeille, vai mitä siellä nyt onkaan? Onko ne hiilet helppo tinata, vai olisiko pitänyt ostaa kokonaan uusi jännitteen säädin?
Luulen että niistä liukurenkaista on pinta loppumassa, koska toisesta näyttäisi lohkenneen pala pois noin 45 asteen sektorilta, ja siitä se oli mustunutkin. Uudetkin liukurenkaat pitää muuten sorvata asennuksen jälkeen suoraan!
Huomasin hauskan hintaeron: KL-varaosilla Boschin vaihtolaturi maksaa 270e (takuusta ei tietoa). Samainen Boschin laturi Tampereen autosähkössä (Bosch car service) maksaisi 150e 2vuoden takuulla.
Olisiko teillä hyvin vinkkejä laturin purkamiseen ja huoltoon? Mahdolliset valokuvat ovat myös tervetulleita! Pitääkö ne liukurenkaan osat jotenkin tinata siihen akseliin asennuksen jälkeen vai miten se sähkö siitä kulkee käämeille, vai mitä siellä nyt onkaan? Onko ne hiilet helppo tinata, vai olisiko pitänyt ostaa kokonaan uusi jännitteen säädin?
Luulen että niistä liukurenkaista on pinta loppumassa, koska toisesta näyttäisi lohkenneen pala pois noin 45 asteen sektorilta, ja siitä se oli mustunutkin. Uudetkin liukurenkaat pitää muuten sorvata asennuksen jälkeen suoraan!
Huomasin hauskan hintaeron: KL-varaosilla Boschin vaihtolaturi maksaa 270e (takuusta ei tietoa). Samainen Boschin laturi Tampereen autosähkössä (Bosch car service) maksaisi 150e 2vuoden takuulla.
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
Noo ajattelin kokeilla...
Ainahan sitä voi sitten hakea sen uuden 150 euron laturin kun toteaa parin viikon päästä ettei se paska toimi kuitenkaan..
Tuossa laakerin ja liukurenkaan vaihdossa varmaan jonku aikaa vierähtää ja saa samalla opetella töissä sorvaushommia..
Ajattelin sen vähän niin että hyvällä säkällä jos sen korjaan vaikka 3 tunnissa niin kyllä siitä ihan hyvä tuntipalkka tulee tuohon uuteden hintaan verrattuna..

Tuossa laakerin ja liukurenkaan vaihdossa varmaan jonku aikaa vierähtää ja saa samalla opetella töissä sorvaushommia..

Ajattelin sen vähän niin että hyvällä säkällä jos sen korjaan vaikka 3 tunnissa niin kyllä siitä ihan hyvä tuntipalkka tulee tuohon uuteden hintaan verrattuna..
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
en muuta löytäny ku veskolan ohjeet viton laturiin, mutta eihän laturien sielunelämä paljoa varmaan poikkea automerkkien kesken.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/07092005.html
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/07092005.html
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021