W201 2.5D -89 laturin korjaus, kannattaako?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

W201 2.5D -89 laturin korjaus, kannattaako?

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Laturissa on vikaa, latausjännite on olematon eli jotain alle 12V tai ei ollenkaan. Akusta loppuu jokatapauksessa virta. Laturi on nyt irti pöydällä ja hiilissä on vielä jonkin verran mittaa, mutta liukurenkaan näyttää kuluneilta. Ehkä ne voisi vielä sorvata.. Mikähän niille on minimihalkaisija? Löytyykö mistään tuon laturin räjäytyskuvaa tai onko kellään kuvia puretusta laturista niin tietäis vähän miten sitä lähtis purkamaan..

Kiitoksia etukäteen!
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

moi. eikös tuohon saa laturia kohtuulliseen hintaan vaikka motonetistä?
Partanen.net
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Kyllä siellä näyttää olevan jotain hintaan 89,90e.. onkohan ne ihan toimivia?? Onko kokemuksia? Se ehkä ois varmin tapa kuin purkaa ja sorvata vanhaa puolipäivää..
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Jos päätät sorvata, niin liukurenkailla ei ole varsinaista minimimittaa, kyllä ne hiilet niihin ylettyy. Eli niin kauan voi sorvata kun pintaa riittää.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

Mikkoj kirjoitti:Kyllä siellä näyttää olevan jotain hintaan 89,90e.. onkohan ne ihan toimivia?? Onko kokemuksia? Se ehkä ois varmin tapa kuin purkaa ja sorvata vanhaa puolipäivää..
yhden olen sieltä ostanut ja toiminut on. vanha piti antaa vaihdossa.
Partanen.net
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Maksaahan nuo uudet liukurenkaat jotain 3€ että jos oikein tulaamaan alkaa eikä viitti sorvailla. Laakeritkin samaa hintaluokkaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kannattaa kokeilla uusilla hiilillä ensin. Jos ei sittenkään toimi niin vika varmastikin isompi, eli diodit kärähtäneet? Kuluneet liukurenkaat kyllä tekevät sen että uudet hiilet eivät kauaa kestä.Tai lähinnä hiilet eivät kuluneisiin liukuihin ota kuin uutena, vähänkin kuluneina eivät enää ylety. Eipä ole iso eikä kallis homma vaihdella uusia hiluja laturiin, laakerit jne. Kannattaa vain tosiaan ensin varmistua ettei ole isompaa vikaa.

Itselläni oli noita merteilin/motonetin "blueline" latureita pari kpl. Ensimmäinen kesti aika hyvin,satoja tuhansia, mutta toinen kärähti vuoden käytön jälkeen, kilometrejäkin tuli vain joku 10-15tuhatta. Jotain korjattuja boshejahan nuo ainakin oli. Molemmissa sama vika, nähtävästi juuri noissa diodeissa jotain vikaa. Itse en oikein sähköstä ymmärrä niin laitoin käytetyn bossin vain tilalle..
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!
Kysy mitä ne maksaa Hämeenlinnan Hämeen Autosähkössä.
Laatu kamaa suht huokeilla hinnoilla! Ostin sieltä 123:een kaksi laturia + startin.

Motonetin laatu laturi oli minulla "Vuoden laturi" :wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Liukurengas on helppo vaihtaa. Ulosvetäjällä pois ja uusi tilalle. Muutaman laturin olen kunnostanut. Laakerit ja liukurengas kustantaa vähän päälle 10 e. Uusi jännitteensäädin toisen 10e ja siihenkin saa vaihdettua pelkät hiilet. Diodisiltaa tuskin tarttee uusata, jos on ehjä.
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Kun tarvit autoa, niin hioin hieman vanhaa mustunutta liukurengasta hiomapaperilla ja samoin hiiltä ja panin laturin takaisin paikalleen. Latausjännite on tällähetkellä jotain 13,5 voltin luokkaa. Mikään pitkäaikainen korjaushan tuo ei ole, joten hain jo laakerit, liukurenkaan ja hiilet, jotka olis tarkoitus vaihtaa laturiin tässä joku päivä.

Olisiko teillä hyvin vinkkejä laturin purkamiseen ja huoltoon? Mahdolliset valokuvat ovat myös tervetulleita! Pitääkö ne liukurenkaan osat jotenkin tinata siihen akseliin asennuksen jälkeen vai miten se sähkö siitä kulkee käämeille, vai mitä siellä nyt onkaan? Onko ne hiilet helppo tinata, vai olisiko pitänyt ostaa kokonaan uusi jännitteen säädin?

Luulen että niistä liukurenkaista on pinta loppumassa, koska toisesta näyttäisi lohkenneen pala pois noin 45 asteen sektorilta, ja siitä se oli mustunutkin. Uudetkin liukurenkaat pitää muuten sorvata asennuksen jälkeen suoraan!

Huomasin hauskan hintaeron: KL-varaosilla Boschin vaihtolaturi maksaa 270e (takuusta ei tietoa). Samainen Boschin laturi Tampereen autosähkössä (Bosch car service) maksaisi 150e 2vuoden takuulla.
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

kaverilla ainakin riittää virtaa :D hieno homma.
Partanen.net
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Noo ajattelin kokeilla... :) Ainahan sitä voi sitten hakea sen uuden 150 euron laturin kun toteaa parin viikon päästä ettei se paska toimi kuitenkaan..

Tuossa laakerin ja liukurenkaan vaihdossa varmaan jonku aikaa vierähtää ja saa samalla opetella töissä sorvaushommia.. :D

Ajattelin sen vähän niin että hyvällä säkällä jos sen korjaan vaikka 3 tunnissa niin kyllä siitä ihan hyvä tuntipalkka tulee tuohon uuteden hintaan verrattuna..
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

kyllä sinä sen kuntoon saat.
Partanen.net
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

en muuta löytäny ku veskolan ohjeet viton laturiin, mutta eihän laturien sielunelämä paljoa varmaan poikkea automerkkien kesken.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/07092005.html
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Katoin nuo ohjeet läpi niin tuli sellanen fiilis että pitäsköhän sittenkin hakea vaan se uus laturi.. irrottamiseen ja kiinnittämiseen menee se 15 + 15 minuuttia ja se olis siinä.. :)

Kiitoksia linkistä!
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Mulla olis uuttavastaava laturi W201:ssä (kolariauto). Kuitti löytyy. Laita yv:tä jos kiinnostaa.
-Mercedes-Benz s211
Vastaa Viestiin