Viton jarruongelma
Viton jarruongelma
Vito -99.ssä jarrupoljin normaalin kova, mutta kun käynnistää, niin poljin painuu pohjaan. Ilmattu on, vaikka ilmat pehmentäis polkimen vaikka kone ei käykään.
Onko tieto kehissä, mistä tuo voisi johtua? Uusin ABS anturin eteen toiselle puolelle, mutta ei vaikuttanut asiaan.
Onko tieto kehissä, mistä tuo voisi johtua? Uusin ABS anturin eteen toiselle puolelle, mutta ei vaikuttanut asiaan.
Ajokit:
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Todennäkösesti on jossain ilmaa, varaajasäiliössä, kanavassa tms. nesteen sijaan, se ei lähde ennenkuin jarruttelee niin, että järjestelmä toimii kaikilla pyörillä oikeen tosissaan. Sitten uudestaan ilmaus, niin pitäis ilmat lähteä. Voi tosin joutua toistamaan useammankin kerran.
Luistonrajotinta pitäis myös käyttää samassa yhteydessä ilman poistamiseksi.
Pahempi tapaus on, jos pääsee neste kiertämään venttiilin kautta takaisin. Silloin voi koittaa edelleen käyttää ABSeja niin paljon, että venttiilit lähtee kunnolla liikkumaan.
Venttiilien virhetoiminnot pitäis näkyä vikakoodeissakin... mutta 3/3-venttiilien virhetoiminnot voi jäädä näkymättäkin....
Miten nopeesti se poljn painuu pohjaan, meneekö ihan laakista vai hitaammin?
Oliko ne nesteet milloin vaihdettu?
Luistonrajotinta pitäis myös käyttää samassa yhteydessä ilman poistamiseksi.
Pahempi tapaus on, jos pääsee neste kiertämään venttiilin kautta takaisin. Silloin voi koittaa edelleen käyttää ABSeja niin paljon, että venttiilit lähtee kunnolla liikkumaan.
Venttiilien virhetoiminnot pitäis näkyä vikakoodeissakin... mutta 3/3-venttiilien virhetoiminnot voi jäädä näkymättäkin....
Miten nopeesti se poljn painuu pohjaan, meneekö ihan laakista vai hitaammin?
Oliko ne nesteet milloin vaihdettu?
Huomenna saan alle talvikumit ja pääsen testailemaan jarruja käytännössä. Nesteet on vaihdettu ed. omistajan mukaan n. vuosi sitten. Tiedä sitten. Puhtaalta nesteet vaikuttaa. Taidanpa vaihtaa ne kuitenkin. Outoa on, että poljin ihan normaali, mutta käydessä poljin painuu pohjaan, kun painaa voimakkaasti. Tuosta takaisinkierrosta en oikein ymmärrä.
Ajokit:
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
En määkään siitä ymmärrä kuin sen mitä lohkokaaviota tutkimalla päättelin;
venttiilit jää semmoseen asentoon, että neste pääsee virtaamaan paluupuolelle.
Uudempien systeemien kanssa ei tuommosta ominaisuutta pitäis olla, kun niisä on kaksiasentoiset venttiilit.
Toi luistonrajoitin aiheuttaa omat ilmiönsä vielä tähän soppaan, kun se käyttää paluupumppujen painetta pyörien jarruttamiseen ilman että pääsylinteristä tulee paineita...
kannattaa koittaa mitä luistonrajoitin sanoo kun ajaa liukkaalla niin, että pyörät sutii ja sitte alkaa jarruttaa.... luistorajoituksen pitäis loppua ja lukkiutumiseneston aktivoitua...
Sitä tosin en osaa arvat mitä CDI-moottorin sähköinen ohjaus sanoo tuosta luistonrajoituksesta, eli rajoittako se tehoja kaasupolkimen asennosta piittaamatta...
venttiilit jää semmoseen asentoon, että neste pääsee virtaamaan paluupuolelle.
Uudempien systeemien kanssa ei tuommosta ominaisuutta pitäis olla, kun niisä on kaksiasentoiset venttiilit.
Toi luistonrajoitin aiheuttaa omat ilmiönsä vielä tähän soppaan, kun se käyttää paluupumppujen painetta pyörien jarruttamiseen ilman että pääsylinteristä tulee paineita...
kannattaa koittaa mitä luistonrajoitin sanoo kun ajaa liukkaalla niin, että pyörät sutii ja sitte alkaa jarruttaa.... luistorajoituksen pitäis loppua ja lukkiutumiseneston aktivoitua...
Sitä tosin en osaa arvat mitä CDI-moottorin sähköinen ohjaus sanoo tuosta luistonrajoituksesta, eli rajoittako se tehoja kaasupolkimen asennosta piittaamatta...
Kilautin auton edelliselle omistajalle ja hän kertoi polkimen olleen samanlainen jo hänen ostaessaan auton 4 vuotta sitten. Katsastuksessa ovat ihmetelleet, mutta kun jarrut ovat ottaneet riittävästi, niin ei ole ollut ongelmia. Ihmettelen minäkin, miten on voitu hyväksyä. Takajarrupaineensäädin on jumissa pitkän seisonnan takia ja laitoin irrotusöljyä ja aion saada sen toimimaan.
Testailen viikonloppuna ja annan loppulausunnon - tai kyselen lisää.
Testailen viikonloppuna ja annan loppulausunnon - tai kyselen lisää.
Ajokit:
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
jos jarrulevyt ovat kuluneet, mutta palat uudet,muttei prikulleen samanlaiset kuin edelliset niin saattaa jäädä ns. "kantamaan kuluneen" levyn reunaan ja painettaessa poljinta pala ikään kuin kantaa levyllä eli ei ota koko pinnaltaan.
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa
Vw Caravelle TDI
Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Vw Caravelle TDI
Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Mietin tuotakin vaihtoehtoa. Tuli mieleen, että jos satulan liukutapit (tai vain toinen) ovat jumissa, niin ottaa ilman tehostinta kiinni, mutta kun tehostus päällä, niin antaa periksi ja painuu syvempään. Kuskinpuoleinen jarrulevy ruosteesssa ulkopuolelta vasen kirkas?? Kassellaan.
Ajokit:
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Mulla oli tosiaan saman tyyppinen ongelma, mutta hävisi jarrut pari kertaa kesken ajon. Onneksi ei tullut ruttua. Auto vietiin jarrunesteiden vaihtoon ja muistaakseni kahdesta pyörästä ei meinattu saada nesteitä läpi. Sitten ne kuitenkin saatiin ja ongelma poistui. Suosittelivat tosiaan että aika-ajoin täytyy mennä painamaan oikein kunnon jarrutukset että abs joutuu töihin.
Transporter T5 -03
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
Heti alkuun ihmetyksen aihe:
Jos on ABSit, niin ei pitäis olla minkäänlaista mekaanista mokkulaa takajarrujen paineensäädölle, vaan ABS-systeemi hoitaa sen siinä ohessa.
ruoste jarrulevyssä on merkki siitä, että joku paikka on jumissa, satula ei liiku tai mäntä jumittaa.
Noi Aten takajarrut ainaki on jumissa jähän väliä, ja niitä joutuu kumittamaan uudestaan, vaikka vaihtaisi jarrunesteen ohjeen mukaan kahden vuoden välein.
Tuohon meikäläisen rouskuun täytyi toinen takajarru kumittaa kaksi kertaa peräkkäin ennekuin alkoi toimia... jotain kakkaa oli jääny johonkin väliin ja se jumitti mäntää.
Nytkin on vielä semmonen ongelma, että toisella puolella toinen pala on vinossa, jolloin pala kuluu kiilamaiseksi.
Ja siihen ei sitte kuulemma auta kuin satuloiden vaihto uudemman mallin boschiin...
Jos on ABSit, niin ei pitäis olla minkäänlaista mekaanista mokkulaa takajarrujen paineensäädölle, vaan ABS-systeemi hoitaa sen siinä ohessa.
ruoste jarrulevyssä on merkki siitä, että joku paikka on jumissa, satula ei liiku tai mäntä jumittaa.
Noi Aten takajarrut ainaki on jumissa jähän väliä, ja niitä joutuu kumittamaan uudestaan, vaikka vaihtaisi jarrunesteen ohjeen mukaan kahden vuoden välein.
Tuohon meikäläisen rouskuun täytyi toinen takajarru kumittaa kaksi kertaa peräkkäin ennekuin alkoi toimia... jotain kakkaa oli jääny johonkin väliin ja se jumitti mäntää.
Nytkin on vielä semmonen ongelma, että toisella puolella toinen pala on vinossa, jolloin pala kuluu kiilamaiseksi.
Ja siihen ei sitte kuulemma auta kuin satuloiden vaihto uudemman mallin boschiin...
vanttom kirjoitti:Heti alkuun ihmetyksen aihe:
Jos on ABSit, niin ei pitäis olla minkäänlaista mekaanista mokkulaa takajarrujen paineensäädölle, vaan ABS-systeemi hoitaa sen siinä ohessa.
ruoste jarrulevyssä on merkki siitä, että joku paikka on jumissa, satula ei liiku tai mäntä jumittaa.
Noi Aten takajarrut ainaki on jumissa jähän väliä, ja niitä joutuu kumittamaan uudestaan, vaikka vaihtaisi jarrunesteen ohjeen mukaan kahden vuoden välein.
Tuohon meikäläisen rouskuun täytyi toinen takajarru kumittaa kaksi kertaa peräkkäin ennekuin alkoi toimia... jotain kakkaa oli jääny johonkin väliin ja se jumitti mäntää.
Nytkin on vielä semmonen ongelma, että toisella puolella toinen pala on vinossa, jolloin pala kuluu kiilamaiseksi.
Ja siihen ei sitte kuulemma auta kuin satuloiden vaihto uudemman mallin boschiin...
Eipä auttanut takajarrupaineen säätimen herkistely ( on ainakin tässä koslassa). Sylinterit ja liukutapit kunnossa ja herkässä. Levyt uudet,samoin palat. Nesteet vaihdettu ja hyvin kiertää. Jarrut toimii tehokkaasti ja ABS myös. Ainoa "vika" on polkimen painuminen mielestäni liian syvälle. Pitkäkoipisellehan ei ole mikään ongelma. Tällainen persejalka joutuu ottamaan penkkiä likemmäs rattia, jotta yltää polkimelle.
OK. Pitänee käyttää leimalla, josko hyväksyisivät. Ei ole vielä paniikkia katsastukseen, kun on pari kuukautta aikaa, mutta on tarkoitus laittaa kiertoon, niin olisipahan valmiiksi katsastettu.
Ajokit:
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Tässä eräs sähkäri kävi liikkeessä, jolla on siis vito, abs:t yms. Jotain juttua siinä sitten tuli jarruista, kuinka pehmeät ne on meillä kummassakin autossa, että ei ole edes abseja sen takia ikävä yms. Niin hän sanoi että hänelläkin on vitossa jarrut aika pehmeät, menee poljin vähän liian syvälle, uusi pääsylinteri odottaa jo asennusta... Eli onko noissa pääsylintereissä sitten vikaa vai? Tuli vaan mieleen kun satuin lukaisemaan tämän ketjun ja kuulostaisi vika vähän samantapaiselta...
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi