290TD ahtopaineongelma
290TD ahtopaineongelma
Tiedän, monta ketjua löytyy jo väykyn vikatilaan menemisestä, tässä yksi lisää.
Eli potilas on -98 E290TDT automaatti, kilsoja reilu 200 tuhatta.
- auto menee vikatilaan hetken maantieajon jälkeen
- antaa vikakoodin 1470 eli paineissa vikaa
- ahtopainemittari kytketty map sensorin rinnalle, ahtopaineet lähellä nollaa
- kun letkut yhdistää ahtopaineen säätöventtiililtä, nousee ahtopaineet ajossa ainakin 1.5 bariin, enempää en uskaltanut kokeilla
- ahtimen siipien säätötanko liikkuu herkästi, kalvo ehjä
- uusi säätöventtiili asennettu, ei vaikutusta
- ilmanpuhdistin kunnossa
- maf puhdistettu
- imuilman lämpöanturi puhdistettu
- pakoputki irroitettu ahtimelta, ei vaikutusta
- egr säätöventtiilli oli ohitettu jo ennen näiden oireiden ilmaantumista
Kysymyksiä:
- paljonko ahtopaineen säätimen tulisi antaa alipainetta läpi tyhjäkäynnillä kun ei ole vikatila päällä ? Nyt tulee halpismittarin mukaan 0,05 kPa eli ei juuri mitään
- voiko noiden venttiilien/säätimien pulssitusta mitata kotikonstein ilman oskilloskooppia ?
- mikä vaikuttaa siihen ettei säädintä pulssiteta mahdollisesti tarpeeksi ?
- mitä tutkitaan seuraavaksi ?
Eli potilas on -98 E290TDT automaatti, kilsoja reilu 200 tuhatta.
- auto menee vikatilaan hetken maantieajon jälkeen
- antaa vikakoodin 1470 eli paineissa vikaa
- ahtopainemittari kytketty map sensorin rinnalle, ahtopaineet lähellä nollaa
- kun letkut yhdistää ahtopaineen säätöventtiililtä, nousee ahtopaineet ajossa ainakin 1.5 bariin, enempää en uskaltanut kokeilla
- ahtimen siipien säätötanko liikkuu herkästi, kalvo ehjä
- uusi säätöventtiili asennettu, ei vaikutusta
- ilmanpuhdistin kunnossa
- maf puhdistettu
- imuilman lämpöanturi puhdistettu
- pakoputki irroitettu ahtimelta, ei vaikutusta
- egr säätöventtiilli oli ohitettu jo ennen näiden oireiden ilmaantumista
Kysymyksiä:
- paljonko ahtopaineen säätimen tulisi antaa alipainetta läpi tyhjäkäynnillä kun ei ole vikatila päällä ? Nyt tulee halpismittarin mukaan 0,05 kPa eli ei juuri mitään
- voiko noiden venttiilien/säätimien pulssitusta mitata kotikonstein ilman oskilloskooppia ?
- mikä vaikuttaa siihen ettei säädintä pulssiteta mahdollisesti tarpeeksi ?
- mitä tutkitaan seuraavaksi ?
Kokeilepas sitä samaa, millä sain omani pelaamaan:
Vedä pakokaasunkierrätyksen alipaineletku siitä kierrätyksenventtiilistä irti ja työnnä letkuun (imevään) tukkeeksi 8 mm pultti.
Jos auto ottaa sen jälkeen kierroksia normaalisti ja kestää ajellakin, niin kalvo on rikki kierrätyksen venttiilistä.
Tiedä sitten miten olet kierrätyksen jo viritellyt - sitä et kertonut.
Vedä pakokaasunkierrätyksen alipaineletku siitä kierrätyksenventtiilistä irti ja työnnä letkuun (imevään) tukkeeksi 8 mm pultti.
Jos auto ottaa sen jälkeen kierroksia normaalisti ja kestää ajellakin, niin kalvo on rikki kierrätyksen venttiilistä.
Tiedä sitten miten olet kierrätyksen jo viritellyt - sitä et kertonut.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
EGR on poistettu käytöstä siten että sen ohjausventtiililtä on kaikki letkut irroitettu ja tukittu, sähköliitin on paikallaan. Tällä järjestelyllä on tosiaan ajettu useamman tuhatta kilometriä ongelmitta. Myöskään vikakoodi ei viittaa EGR:n toimintaan.
Kokeilin illalla vielä laittaa EGR:n takaisin toimintaan, ei vaikuta kulkuun millään tavalla.
Onko kellään tietoa noista alipaineista tyjäkäynnillä ? Pitäisikö siipien säätötangon vetää kun auton käynnistää ?
Kokeilin illalla vielä laittaa EGR:n takaisin toimintaan, ei vaikuta kulkuun millään tavalla.
Onko kellään tietoa noista alipaineista tyjäkäynnillä ? Pitäisikö siipien säätötangon vetää kun auton käynnistää ?
Turbon hukkaportin tangon kuuluu vetää hukkaportti kiinni kun auto käynnistyy. Eli sinne menee alipaine. Alipaineen kadotessa portti aukeaa ja ahdot tippuu.
Onkos se raitis-ilmaläppä paikoillaan siinä kierrätysventtiilin rungon sisällä?
Alipainepumpulta saat mitattua sen tuottaman alipaineen... Ei pitäs paljoa heittää siellä säätöventtiililläkään.
Onkos se raitis-ilmaläppä paikoillaan siinä kierrätysventtiilin rungon sisällä?
Alipainepumpulta saat mitattua sen tuottaman alipaineen... Ei pitäs paljoa heittää siellä säätöventtiililläkään.
Kiitos tästä tiedosta, kertoo minulle että olen oikeilla jäljillä. Jostakin syystä nyt tätä säädintä ei ohjata oikein. Alipaine tulee säätimelle muttei mene eteenpäin.Turbon hukkaportin tangon kuuluu vetää hukkaportti kiinni kun auto käynnistyy.
Joltain foorumilta löysin mittaustuloksia liittimen ykkösnavasta 4-6 V tyhjäkäynnillä, 13 V @ 3000 rpm.
Tutkimukset jatkuu.
Tässä mallissa ei ole läppää.Onkos se raitis-ilmaläppä paikoillaan siinä kierrätysventtiilin rungon sisällä?
Alipainetta on ihan reilusti venttiilillä saakka, ongelmana ettei se mene venttiililtä eteenpäin. Tuon kiinalaisen mittarin mukaan venttiilille tulee noin 0,95 mutta ahtimelle vain 0,05Alipainepumpulta saat mitattua sen tuottaman alipaineen... Ei pitäs paljoa heittää siellä säätöventtiililläkään.
MAP ja MAF mitattu, tuntuisivat olevan kunnossa.
Tuli sellainen mieleen, pitääkö tuo vikakoodi poistaa ennen kuin auto toimii normaalisti vai onko tämä kuten VAG laitteet että vian korjaaminen riittää ? Kotona kun ei ole sopivaa diagnostiikkalaitetta tuon koodin poistoon.