Maalaus
- Voihanrontti
- Mersumies
Niin.. Kyllähän kunnollinen matalapaineruiskukin vaatii enemmän ilmaa, mitä se honkongin pikkuputputin pystyy tuottamaan. Kannattaa tosiaan vaikka vuokrata isompi kompura. Toisaalta... Jotkut pienemmät automaalaamot voivat suorittaa tuon pelkän ruiskutuksen muutamalla satasella, etenkin jos hiljaisempi hetki muuten. Tosin sillonhan se itsetekemisen ilo jää vaan niihin pohjatöihin.
Think Locally, Fuck Globally
Myöskin jos sattuu jostain syystä löytymään 2kpl kompressoreja niin ne kannattaa yhdistää letkulla jolloin säiliöiden tilavuus lisääntyy. Myös jonkinsortin vedenerotin letkun väliin vois olla hyvä.
Jos autotallissa maalailee niin ehkäpä muuta ei kannata tehdä kun eka tuulettaa pölyt pois ja kostuttaa lattia niin ei pöly nouse kun steppailee auton ympärillä. Tai autotallin sisälle voi myös rakentaa muoveista/pressuista "uunin", eli perssutallin.
Jos autotallissa maalailee niin ehkäpä muuta ei kannata tehdä kun eka tuulettaa pölyt pois ja kostuttaa lattia niin ei pöly nouse kun steppailee auton ympärillä. Tai autotallin sisälle voi myös rakentaa muoveista/pressuista "uunin", eli perssutallin.

Kyllä kompurassa tehot riittää... Täytyy sitä vähän harjotella lisää tuota maalausta ensi kesänä... Jotain pieniä korjauksia on tullu kynällä maalailtua ja laatu on ollut ihan hyvä, mutta nyt olis tarkotus tuo etulokari tosiaan. Jos laatu on "hyvä" niin sitten varmaan konepelti myöhemmin. Jos taas ei tule hyvä niin no... kasvattaa ainakin luonnetta
.
Onkos kukaan lukenut tällaista opusta?
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ucts/SM018
Jos tuon tilaisi/lainaisi kirjastosta ja katsoisi mitä siellä seisoo. Luulisi jotain hyviä vinkkejä löytyvän.

Onkos kukaan lukenut tällaista opusta?
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ucts/SM018
Jos tuon tilaisi/lainaisi kirjastosta ja katsoisi mitä siellä seisoo. Luulisi jotain hyviä vinkkejä löytyvän.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Toisen puolen lokarin käytin maalaamossa. Pohjatyötkin halusivat tehdä siellä. Satasen verran siitä köyhtyi. Ja laatu oli hyvä.Voihanrontti kirjoitti:Jotkut pienemmät automaalaamot voivat suorittaa tuon pelkän ruiskutuksen muutamalla satasella, etenkin jos hiljaisempi hetki muuten. Tosin sillonhan se itsetekemisen ilo jää vaan niihin pohjatöihin.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
- Voihanrontti
- Mersumies
Ruiskun kulutushan on siinä 150L/min paikkeilla ja painehan on siinä 2-3,5 baaria, ja veten erotin on syytä olla ettei ruiskusta lennä maalipintaan vettä. Jos ei ole maalannu ennen ni sen värin ohennus tahtoo olla vähä vaikeeta, varsinkaan ettei jää liian vahvaks, olis hyvä olla siihen tarkotettu Din mittaus astia, yleensähän maalataan liian vahvalla värillä ja paineet liian suuret ja sen takia pinta jää kuivaks ja appelsiinille , toinen pelätään laittaa väriä tarpeeks pintaan ettei se valu, ja ruiskuhan ei saa olla liian lähellä eikä taas liian kaukana maalattavasta pinnasta. n 40cm suutin viuhka asennolla mut kyllä se harjottelemalla onnistuu. Kantsii koittaa johonkin levyyn ensin sit vasta autoon, helpompi ja ei tikuta jos menee pipariks
osta jotain halpaa väriä ja koita sillä. Sit sekin onko auton pinnalle ruiskittu paljo silikoonia se jättää väriin kraaterin koska silikooni hylkii väriä, ja sitähän ei saa pesemällä eikä hiomalla pois?? kyllä auto maalamisessa on kaikkia kikkoja jos ei tiä kantsii kysellä ja hakee laikusta kirjoja avuks. Tai vaa maksaa kunnon maalarille

kolkutin
Mun mielestä kyljet o helpommat värjätä varsinki jos konepeklti on kiinni, mut jos se on irti ja kieppuva pöytä maalausalustana sit se on simppeli värjättävä, ku konepelti pitäs maalata ristiin jotta sais siihe tarpeeks väriä pintaa, ja reunat myösVoihanrontti kirjoitti:No kyllä täältä teknistä tukea putoaa, jos sormi suuhun menee. Kirjoista en niin tiedä. Käsityötähän tuo on. Helpompihan tuo konepelti periaatteessa on ruiskuttaa, kuin siipi... Ainakin jos paikallaan ovat..

kolkutin
- Voihanrontti
- Mersumies
Ei myiden takia vaa että saatas tasanen väri pintaan ettei jää kuivaks, näi oon ainaski ite tehy vuodesta -71 alkaen ku oon autoja maalaillu ammatikseni. Ky verät ristiin suihkut varmistat ettei jää suihkujen väliin mitää raitoja ja samalla peittää hyvi, saat kaikki reunat asiallisesti maalattua, tartteehan myös reunat saara kerralla hyvi . Mut kaikkihan tekee tyylillään, pääasihan saara mielyttävä maalipinta joka kestää arvostelun

kolkutin
- Voihanrontti
- Mersumies
Juu.. Haluisinpa vaan nähdä senkin jepen, joka paikallaan vetelee vaikkasta S-typen Jaguaarin tai ässämersun konepeltejä ristiinrastiin... Itsehän töissä pyrin aina irroittamaan pellin, mikäli mahdollista. Nykyajan lakatkin alkaa olemaan kaikki ns. Express-menetelmälle soveltuvia, jolloin ruiskutuksia ei tule käytännössä kuin se kerta. Ensin harso yli, sen jälkeen kiertää reunat (ja mahdollisen takapuolen) ja sitten viimeistelee pinnan. Kuten sanoin, värimassaa tulee joskus aremmissa väreissä vedettyä risttiin raitojen tai pilveilyn estämiseksi.
Think Locally, Fuck Globally
Joo, se vedenerotin kannattaa muistaa, sen unohdin.
Hyvä, että tulee maalareiltakin vinkkejä, minä kokeilin
maalaamista vain muutaman kerran. Oli se kyllä
hyvin antoisaa hommaa, kun jälki oli hyvä ja yhtä lailla tympeää, kun
jälki meni pipariksi kosteuden takia. Suosittelen kokeilemaan,
jos auto on niin pahana ettei siinä ole menetettävää.
Hyvä, että tulee maalareiltakin vinkkejä, minä kokeilin
maalaamista vain muutaman kerran. Oli se kyllä
hyvin antoisaa hommaa, kun jälki oli hyvä ja yhtä lailla tympeää, kun
jälki meni pipariksi kosteuden takia. Suosittelen kokeilemaan,
jos auto on niin pahana ettei siinä ole menetettävää.
Pari vuotta sitten kun isosiskon 300D maalattiin sekä hitsailtiin kuntoon tuli koko homma maksamaan 1200€.
Maalari teki kaikki pohjatyöt sekä hitsas runkopalkkejakin etc., auto tais olla maalarilla kutakuinkin 2 viikkoa, viikko hitsailua sekä toinen viikko hiontaa/maalausta, itte purettiin ja koottiin auto.
Jo ennemmin olin maaloottanu 626:seni samalla maalarilla, tuli maksamaan 200€ ilman värkkejä, pohjat olin melko hyvin tehnyt itse.
Isoveljen 626:n ylimaalattiin samassa pajassa, homma tuli maksamaan muistaakseni 400€
Kaikkiin kosliin tuli metallinhohtoväri!
Itse pystyn suositella ko. seppää mutta taitaa olla melko kaukana Forssasta!
Hinta-laatusuhde kohillaan!
Maalari teki kaikki pohjatyöt sekä hitsas runkopalkkejakin etc., auto tais olla maalarilla kutakuinkin 2 viikkoa, viikko hitsailua sekä toinen viikko hiontaa/maalausta, itte purettiin ja koottiin auto.
Jo ennemmin olin maaloottanu 626:seni samalla maalarilla, tuli maksamaan 200€ ilman värkkejä, pohjat olin melko hyvin tehnyt itse.
Isoveljen 626:n ylimaalattiin samassa pajassa, homma tuli maksamaan muistaakseni 400€
W123 230 Coupe -79
Chevrolet Trans Sporttiin -99 perheen siirtoväline
Projektina MB 500 sec -85 alkamaton projekti
Valitettavasti on liian kaukana toi sun ehdotuksesi, muuten olis voinut olla varteen otettava maalamo tähän hommaa, sillä toi on pirun halpa jos tuo sisälsi kaikki maalit ja muut hommatSepi81 kirjoitti:Pari vuotta sitten kun isosiskon 300D maalattiin sekä hitsailtiin kuntoon tuli koko homma maksamaan 1200€.
http://www.minunauto.com/auto/13217
http://www.minunauto.com/auto/24871
Juu ei kyllä kalliiksikaan sovi moittia, muistaakesni laskuttaa kympin verran tunnilta.
Katelleen sitte sitä laatua kun saaraan veljen kans secci siihen iskuun että saataas siihen maalia pintaan.
Katelleen sitte sitä laatua kun saaraan veljen kans secci siihen iskuun että saataas siihen maalia pintaan.
W123 230 Coupe -79
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viesti:
Tallissa jos maalaa paineilmatoimisella ruiskulla, saattaa katku olla aika hirveä sisällä. Sähköruiskulla kun olen maalannut, ei ole pölly ollut aivan yhtä paha, mutta inhottava kuitenkin. Onhan niitä suojaimia, jossa ilma tulee vaikka paineilmaletkua pitkin ja on asianmukaiset suodattimet ennen ilman menoa suojaimeen.
Toinen epämiellyttävä puoli sisällä maalamisessa on hengittämisen lisäksi, että maalisumu tuppaa tahrimaan tallista ikkunat ja valot.
Nämä näkökohdat huomioiden mielestäni myös ulkona maalaaminen on varteenotettava vaihtoehto. Siellä onnistuu helpommin riittävä valaistuskin.
Toinen epämiellyttävä puoli sisällä maalamisessa on hengittämisen lisäksi, että maalisumu tuppaa tahrimaan tallista ikkunat ja valot.
Nämä näkökohdat huomioiden mielestäni myös ulkona maalaaminen on varteenotettava vaihtoehto. Siellä onnistuu helpommin riittävä valaistuskin.
näillä keinoilla puhutaankin sitten auton peittämisestä värillä eikä maalaamisestaJori Ravantti kirjoitti:Tallissa jos maalaa paineilmatoimisella ruiskulla, saattaa katku olla aika hirveä sisällä. Sähköruiskulla kun olen maalannut, ei ole pölly ollut aivan yhtä paha, mutta inhottava kuitenkin. Onhan niitä suojaimia, jossa ilma tulee vaikka paineilmaletkua pitkin ja on asianmukaiset suodattimet ennen ilman menoa suojaimeen.

- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viesti:
Näyttelyvehkeet onkin erikseen!
Minä olen saanut joskus yllättävän hyvää pintaa hyvälaatuisella siveltimellä ja riittävästi ohennetulla maalilla. Sähköruiskulla saa helposti maalattua vaakatasossa olevan pinnan nätisti, mutta pystypinnoissa saattaa syntyä helposti joko appelsiinipintaa tai valumia.
Tuo maalaaminen on kuitenkin niitä harvoja autohommia, joka voi olla aika kivaakin verrattuna johonkin jousten vaihtoon tai kytkimen korjaukseen.
Minä olen saanut joskus yllättävän hyvää pintaa hyvälaatuisella siveltimellä ja riittävästi ohennetulla maalilla. Sähköruiskulla saa helposti maalattua vaakatasossa olevan pinnan nätisti, mutta pystypinnoissa saattaa syntyä helposti joko appelsiinipintaa tai valumia.
Tuo maalaaminen on kuitenkin niitä harvoja autohommia, joka voi olla aika kivaakin verrattuna johonkin jousten vaihtoon tai kytkimen korjaukseen.
- laineracing
- Mersumies
Noniin nyt on mersu saatu maaliin. Puskurit ja muut listat vielä maalauksessa. Tuolla muutama kuva: http://www.minunauto.com/?page=showcar&id=13217
http://www.minunauto.com/auto/13217