Apurungon etummaisten kumipuslien vaihto auttoi W 124:ssa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VIEWER
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Apurungon etummaisten kumipuslien vaihto auttoi W 124:ssa

Viesti Kirjoittaja VIEWER »

Takapään apurungon etummaisten kumipuslien vaihto auttoi W 124 mesessä.

W 124 takapäästä kuului matalahko ”tum tai klonks” ääni ja heijaava liike pykälää vaihdettaessa ja etenkin jos kytkintä käsitteli hiukan huolimattomasti esim. jonkin äkkitilanteen sattuessa. Ongelma oli lisääntynyt pikkuhiljaa vuosien saatossa. Auto on ollut minulla n. 4 vuotta ja olen ajanut sillä n. 70.000 km. Auto on 200 diesel vm. 1992.

Kardaanin rihloituskin tuli kiristettyä kuten huolto-ohjeisiin kuuluu. Kardaaninivelissääkään ei ollut mitään välyksiin viittaavaa. Kardaanista peränivelen kohdalta pyöritettäessä edestakaisin perän välyksiä tuntui vähän metallisen äänen säestyksellä. Joten ajattelin, että ko. ongelma tulee kenties sieltä ja olihan autolla ajettu runsaat 530.000 km.

Vein auton viime viikolla vuosikatsastukseen. Nuori katsastusmies heilutteli autoa joka suuntaan niillä paineilmavempaimilla. Tukivarsien kumipuslat olivat OK. Mutta takapään apurungon etummaiset kumipuslat hän määräsi vaihtoon. Näistä samaisista puslista katsastusmiehet ovat kyllä aikaisempinakin vuosina maininneet, että ovat irronneet vulkanoinnista.

Mersuforumin vinkkeissä on monasti mainittu nämä puslat yhtenä syynä auton ns. hakemiseen ajon aikana. Koska oma meseni ei hakenut ajossa lainkaan vaan meni kuin kiskoilla en uskonut, että puslat voivat olla niin väljiä.

Nyt vaihdoin kumipuslat ja ”tum tai klonks” ääni katosi saman tien ja myös heijaava liike. Eli kannatta satsata se n. 36 euroa (Motonet) plus työ n. 2 tuntia. Parhaiten ko. puslien vulkanisoinnin irtoamisen näkee kun ottaa takapyörät pois ja katsoo puslapesän yläreunaa. Jos siellä on n. 10-15 mm väli ja näkyy kevytmetallia on vulkanisointi irronnut. Minun tapauksessani vulkanisointi on ollut irti vuosikausia ja ainakin 30.000 km. Tämä edellä kuvaamani ääni on kuitenkin varma merkki, että puslat ovat aivan loppu vaikka auto ei hakisi ajossa lainkaan.
Uskon, että auton ns. hakemiseen ovat ensisijaisesti pyörien tukivarsirakenteista ja jousituksesta tai pyörän asentokulmista johtuvat syyt ei nämä etummaiset puslat.

Puslien vaihto onnistuu hyvin tee-se-itse mieheltä jos saa vain auton ylös. Kerron seuraavassa miten minä sen tein. Harmittaa vietävästi kun forumin palstoilla annetaan monasti vinkkejä tapaan ei muuta kuin asennetta vaan ja pari tuntia menttaliteetillä. Ns. rautalankamallin vääntäminen voi tuntua turhalta, mutta tee-se-itse miesten maailmassa siitä on suunnaton apu, koska aikaa tuhraantuu juuri niiden puuttuvien pikku vinkkien opetteluun kantapään kautta.

1.Auto nosturille. Perustyökalut ja kunnon työvalo.
2.Takapyörät pois.
3.Auto nosturilla ylös.
4.Kumipuslien pultit ensin löysäksi molemmilta puolilta. Olivat aika tiukassa jouduin käyttämään aluksi metristä jatkovartta. Onneksi ei pultit katkenneet. (19 mm hylsyavain)
5.Kardaanin alikulkeva lattarauta pitäisi poistaa, jotta apurunko laskeutuu tarpeeksi etupuolelta. Jos aikataulu on kireä nopeimmin pääsee kun vetää rälläkällä latan poikki ja tekee siihen liitoskappaleen vastaavasta latasta ja kiinnittää sen parilla M6 koneruuvilla taas yhtenäiseksi.
6.Irrota kumipuslien pultit molemmilta puolilta. Tässä vaiheessa kannattaa huomioida mahdolliset ruosteongelmat juuri niillä alueilla joissa kiinnityspultit sijaitsevat. Nyt ne olisi järkevää korjata jos aikataulu vain antaa myöden. (yleensä -90 luvun autoissa jo pehkot)
7.Apurunko laskeutuu alas.
8.Poista kevytmetallinen ylempi vulkanisointi kartio kumipuslasta tai kiinnikkeestä.
9.Lyö meisselillä kumipusla irti pesästä. Minä löin sen ensin yläpuolelta keskelle rikki ja väänsin meisselillä yläkautta pois. Voi joutua myös alapuolelta naputtamaan.
10.Puhdista puslapesät ruosteesta ja liasta.
11.Puhdista kiinnityspultit teräsharjalla ja laita niihin esim. kuparitahnaa.
12.Voitele Fairyllä tai vastaavalla uudet kumipuslat. (ei öljyä tai rasvaa)
13.Asenna kumipuslat pesiin oikeaan asentoon. Minä painoin ne rengasraudalla paikoilleen.
14.Pönkkää ja hallitunkkia käyttämällä nostin peräkopasta apurungon paikoilleen.
15.Puslien kiinnityspultit prikkoineen paikoilleen ja kiristys. Rengasraudalla voi joutua vähän avittamaan, että pultit saa lähtemään oikeille jengoille.
16.Kardaanin alikulkeva lattarauta paikoilleen teki sen sitten miten teki.
17.Takapyörät paikoilleen ja auto ajoon.
Vastaa Viestiin