löytyykö suomesta "custom" kardaaniakselin tekijää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jsr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 15.09.2006 21:46
Paikkakunta: Rovaniemi

löytyykö suomesta "custom" kardaaniakselin tekijää

Viesti Kirjoittaja jsr »

onko kellään kokemusta kardaaniakselin teettämisestä? tarvis olisi liu'ulliseen kardaaniin jossa olisi gee mallin kiinnitys laipat päissä.
w460
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Enimmäkseen on kokemusta pituuden muutoksista, mutta eiköhän tuo onnistu missä vaan pajalla, josta löytyy sorvari ja hitsari, kun on vaan sopivat osat joista kasata. Sitten jos vielä löytyy tasapainotuskone, niin ei täristä.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Kysyppä tekiskö KO-MET OY Espoon Juvanmalmilla tuollaisen. Aniakin vetareita ja akseleiden tasapainotuksia ne tekee.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tämmöinen kiinnostaisi minnuukin; mulla on pystäri, jossa W123sen Getrag jatkona. Kardaanin etupötkö piti tehdä itse lyhentämällä ja sen mukaan meni: Hiomo Kantanen (paikallinen paja täälä Jyviksessä) ilmoitti ettei kardaania tasapainotettua mitenkään.

No nyt on toinen etupötkö värinänvaimentimella ja tällä kertaa aion käyttää ihan metallialan ammmattilaisella ja tasapainottaa Kantasella.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

kartaani

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Joo kyllä se KOMET oy tekee,mulla 3 niiden tekemää


Jamppa
jsr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 15.09.2006 21:46
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jsr »

Tuo liu'un löytyminen tuohon kardaaniin tuntuu vain olevan jonkun verran työlästä. Ei ole ainakaan vielä sopivaa sattunut silmiin. maailmalta kyllä saa jonkunlaisia liukuja mutta monessa lukee että ei tiekäyttöön. Ongelmana on se että gee malliin ei erikseen saa uusia ristikoita ostettua vaan on muokattava laakerikuppien paikkoja siten että saa erinkokoisen ristikon sinne asennettua.
Toinen ongelma tulee siinä kun kardaanin liuku kuluu niin sitäpä ei pystykkään ehjäämään vaan on hommattava vaihtokampe jostain. Uuden hinta on sen verta suolainen että ei lompakko oikein kestä mennä ostamaan yhtäkään saati sitten kolmea kardaania. Ideana olisi rakennuttaa semmoinen kardaani että siihen saisi jonkun yleisen ristikon ja jostain hommattua liu'un kohtuu hintaan.
G-mallissa etuperässä pinionakseli ei ole samassa linjassa kuin jakolaatikon kiinnityslaippa tuosta johtuen ristikoiden käsittääkseni tulee olla 78 asteen kulmassa toisiinsa nähden.
w460
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Soitin Ko-Met Oy:hyn ja ystävälliseltä palvelulta kuulosti. Lähetän etupötkön sinne. Samalla tuli lunta tupaan siinä, että ei kuulemma saa säilyttää värinänvaimenninta kiinni jos moottori ei ole OM617.. Maksoin siis suolaisen hinnan tuosta etupätkästä turhaan.

No, akka olisi nekin mun eurot tuhlannu puolestani uusiin pussilakanoihin tai muuhun yhtä joutavaan joten eipä surra. :roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin