Virta-avain kuumenee...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sinivalkoinenm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 12.01.2004 18:35
Paikkakunta: Saarijärvi

Virta-avain kuumenee...

Viesti Kirjoittaja sinivalkoinenm »

Onkos kenelläkään ollu tällasta ongelmaa: silloin tällöin , ehkä kerran viikossa, kun otan virta-avaimen virtalukosta pois ajon jälkeen , avain on niin kuuma, että metalliosa polttaa kättä!!!
Ajomatkalla ei ole merkitystä, joskus kuumenee parin kilometrin matkalla, joskus ei 300 km:n matkallakaan.
Kysyin paikkakunnalla olevasta Volvo-huollosta, evät olleet koskaan kuulleet tuommoisesta.

Lähinnä sitä mietin , mahtaako syttyä kohta palamaan joku paikka, olisko viisainta ajella ovi auki ja jalka valmiiksi ovenvälissä.. :)

Edelleen 124 D200 vm 1990
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

no en ole kyllä tuollaisesta kuullut, mutta normaalia se ei ole. virtalukon pohjassa on jotain vikaa. VEHO tai joku asiantunteva autosähköfirma on paras apu
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, kuulostaa kuin siellä olisi jonkinlainen oikosulku siellä pohjassa.
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Re: Virta-avain kuumenee...

Viesti Kirjoittaja MB »

sinivalkoinenm kirjoitti: Kysyin paikkakunnalla olevasta Volvo-huollosta, evät olleet koskaan kuulleet tuommoisesta.
Hoksasitko kysyä heiltä mikä on maailman paras automerkki?
öööö
Eivät varmaan ole koskaan kuulleet Mercedeksestä :wink:

Hiukan OT, mutta asiaa

MB
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Virtalukon pohjaa veikkaisin minä myös ja huonoa kontaktia siellä napojen välissä.
Mikäli kontakti on huono,tapahtuu napojen välissä kipinöintiä(hitsutumista)Ja kuumenee kyllä.Muita avainta kuumentavia tekijöita ei nyt tule mieleen,suosittelen vaihtamista.
sinivalkoinenm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 12.01.2004 18:35
Paikkakunta: Saarijärvi

Kiitokset Teille....

Viesti Kirjoittaja sinivalkoinenm »

Virtalukon sähköpohja tilattu tutulta Vehon asentajalta, lupasi laittaa sen paikoilleen (pohja + asennus) illalla kotona 40 egen hintaan heti alkavan viikon alussa, lukkopesän vaihdoinkin itse noin vuosi sitten. Kerron täällä , esim. millasia vaurioita kuumeneminen mahdollisesti oli aikaansaanut virtalukossa...niin sitten , kun olen nähnyt sen "räjäytettynä" :roll:
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

avain täytyy olla käännettynä radio-asentoon ennenku sen saa vedettyä ehjänä pois,mutta varmasti vehon asentaja sen jo tietääkin.
sinivalkoinenm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 12.01.2004 18:35
Paikkakunta: Saarijärvi

Kiitos kaikille..

Viesti Kirjoittaja sinivalkoinenm »

hyvistä ja asiallisista vinkeistä !
Nyt se virtalukon pohjan vaihto meneekin perjantaille iltapäivälle. Juttelin äsken asentajan kanssa puhelimessa ja hän kertoi , et pari kertaa on kuulema käynyt niin , et lämmityslaitteen joku putki on hankautunut rikki lukkopesän vieressä ja se on kuumentanut avaintakin melkoisesti. Mut hän oli edelleen sitä mieltä, et lukon pohjassa sen vian TÄYTYY olla, ei se avain muuten niin kuumaksi tulis, et sormia polttaa..
Ihmetteli vaan sitä, et miksihän ei tee sitä kuin keskimäärin kerran viikossa????

Pakko kehua teitä palstalaisia täällä, olette tosi asiantuntijoita ja ystävällisiä auttajia koko sakki ! Lämmin kiitos teille kaikille, täällä tulen varmasti viihtymään.... :D
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Kiitokset!
Tuohon et miksi tekee stä vain sillon tällön,uskoisin syyn olevan vaseliini jota on jo tehtaalla laitettu kuluvien muovi-osien suojaamiseksi pohjan sisälle,jos sitä pääsee tai tietty pääseekin mut kun se on aikansa keränny itseensä ja vanhetessaan kovettuu lian kanssa,pääsee sitten kontaktipintojen väliin,muodostaa se eristävän kerroksen joka läpäisee vain osittain.Nyt kun kääntelet avainta ,toisinaan liukupinta puhdistuu kontaktiliuskojen liikkeestä,toisinaan saattaa liuska nousta lian päälle,sillon ku on lian päällä kontakti on vajaa ja kuumenemista tapahtunee ja se olisikin sopivasti satunnaista.Toisin sanoen mikäli asia olis kuvaamani kaltainen,saattaisi pelkkä puhdistaminenkin riittää,mutta varma on aina varmaa ja uusi on uusi...
PS:olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi foorumin hengestä sekä täällä liikkuvista asian tuntijoista,asiallista ja arvokasta tietoa löytyy tarvittaessa!!
Hieno foorumi!
emppuk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:29

Viesti Kirjoittaja emppuk »

Ilmotteleppa sitten, mitä vanha lukko on syönyt. Itsellä on ollut koko ajan (noin viitisen vuotta) vastaavaa ongelmaa mesessä, avain ei nyt aivan polttavan kuuma ole , mutta kuuma kuitenkin ja varsinkin pitkiä siivuja ajellessa.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

kuuma avain

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Olen aivan sata varma et mitään vikaa ei lukon pohjassa ole. Lämpö putki kuntoon niin vika loppuu siihen . Jos lämpiäis pohjan takia olis koko mese jo palanut .Ps. ei vehon asentaja ole pelkkä onni ja autuus virheitä sattuu sillekkin :oops: :oops: :oops: :evil: :twisted:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Juu

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Piti heittää tähän sivusta myös sellainen kokemus / kommentti, että tietyissä oloissa - virtalukko kun ei sijaitse ohjauspylväässä - omakin avain lämpiää kovemmilla pakkasilla, varsinkin kun ilmavirta on suunnattu kojetaulun päihin.
Saattaa hyvin olla, että kuskin puolen lämpösuuttimen putki kulkee aika liki lukkopesää ja kun putkessä on täysi löyly päällä, niin avainkin saa osansa.
Vaan kun lämppärit eivät ole kuumalla, ei myöskään avain lämpiä. Toki tässä on kyse nimenomaan lämpiämisestä, ei reippaasta kuumenemisesta.
Mutta niin vain ovat ovipahvitkin koko lailla kuumat, jos täysi hönkä on päällä - eikä siellä silti ikkunamoottori oikkarissa ole :lol: .
Mutta jos avain kuumiaa myös lämppäri nollilla, niin toki sitten joku sähkökytkentä vihoittelee :?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
sinivalkoinenm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 12.01.2004 18:35
Paikkakunta: Saarijärvi

Ongelma selvisi..

Viesti Kirjoittaja sinivalkoinenm »

Hupimestari ja kaurmi olivat tällä kertaa oikeassa :
- ammattimies (Vehon asentaja..:) ) otti paljain käsin mittariston pois ja tuikkasi lämmityslaitteen putken paikoilleen sieltä keskikonsolin puolelta ja hommaan meni ainakin viisi minuuttia....

- Mielenkiinnosta purimme virtalukon ja kaikki oli sisällä siistiä ja ihan jees., myös ukon pohjan irroitimme ja "pistoke" napoineen ja pakeliitteineen ihan uudennäköinen, puhdistimme kuitenkin osat huolellisesti ja kasasimme takaisin,,, parinkymmenen minuutin koeajolenkin jälkeen (lämmppäri täysillä) kuskin puoli autosta lämpeni kuumaksi :)) mutta virta -avain pysyi normaalilämpöisenä....

Kalliiksihan tuo homma kuitenkin tuli, ammattimies pyysi 5 euroo , mä tarjosin kahvit wienerillä ja annoin kakskympii ja lähdimme molemmat hyvillä mielin viikonlopun viettoon...
Hyvää keväänodotusta ja lämpimät kiitokset asiantuntevista kommenteistanne !!!
Vastaa Viestiin