GD 290 vai GD300 parempi turbotettavaksi?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

GD 290 vai GD300 parempi turbotettavaksi?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Elikkä kumman arvon raati valitsee paremmaksi aihioksi miedosti turbotettavaksi? Tarkoituksena olisi tuoda saksasta G-wagen vm. 1990-1993 ikäluokkaa ja pitää sitä käyttöautona ja osittain "harrasteautona". tavoitteena olisi jotain n.250-300hv ja 400-450nm luotettavasti ja alhaalta vääntävästi. 300 mosa on varmaan öljypohjan muotoilua lukuunottamatta sama kuin henkilömalleissa (113hv) ja tuo 290 lienee sama kuin Sprintterissä (95hv)?

Onnistuuko "bolt on" rakentelulla? Pumppu + pakosarja + sopiva ahdin + välijäähy + tarvittavat lisukkeet vai meneekö kovin customoinniksij a koneen pilkkomiseksi? (kansiduunia, virinokkia, mäntää/kiertokankea?). Ehdottomasti automaagi vai kestääköhän manuaali? Molempia on kyllä saatavilla.

Kiitos etukäteen :)
...lähtee ku purkka tukasta...
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Tervetuloa foorumille!
Tehotavoitteesi ovat melko korkeat, tuollaiseten tehojen puristaminen kutoskoneisestakin on hinnakasta puuhaa. Muttei suinkaan mahdotonta, moni on täällä turbotellut vapari kutosiakin, ilmeisen hyvin tuloksin. Tuossa vanhemmassa 12 venttiilisessä mallissa ei taida olla öljyruiskuja männille, joten se hieman rajoittaa tehotavoitteita. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
Manuska ei varmaan kestä, automaattiakin joutuu noille tehoille vahvistamaan. Välijäähy on aika must. Kandee kans katsoa ettei ole vähäpäästöinen, ettei tuu ongelmia leiman kanssa. Turbot osiosta löytyy aika monta om603 ja om606 juttua. Parisataa kaakkia saa käsittääkeseni bolt on ratkaisulla tuosta vaparistakin.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Viesti Kirjoittaja Petri R »

juu. Onkohan siinä 95hv 290D vaparissa öljyruiskut männille? Jostakin luin, että vois olla mikäli se on sama mikä Sprintterissä? Onkohan ruskutuspumpuissa mitään ihmeellistä noissa moottoreissa?

Tuosta vähäpäästöisyydestä... mietin vielä, että jos rekisteröisi 2 paikkaikseksi huoltoautoksi = "pakettiauto" niin sitten ei olisi ainakaan ongelmaa päästöjen suhteen ja dieselvero laskisi myös aikalailla?
...lähtee ku purkka tukasta...
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Vieläkö tuo huoltoautohomma on mahdollista? Jostakin olin syksyllä lukevinani, että huoltoautoksi rekisteröiminen päättyisi nyt vuodenvaihteessa. Voin toki olla väärässä, mutta tarkista ihmeessä miten on ennen kuin hankit auton.
Ex. S202 cdi -99
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Siinä 290ssä on tosiaan öljyruiskut männille. Se on sama kone kuin vanhoissa 210d 310d ja 410d pakuissa. Esikammiokone. Mekaanisella rivipumpulla.

väyrysessä ja sprintterissä 290 on suoraruisku ja turbolla. Sähköisellä jakajapumpulla.

Vääntöä jos olet hakemassa niin tod näköisesti 290stä irtoaa helpommalla. pitempi iskuinen kun on.
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Tctic kirjoitti:Vieläkö tuo huoltoautohomma on mahdollista? Jostakin olin syksyllä lukevinani, että huoltoautoksi rekisteröiminen päättyisi nyt vuodenvaihteessa. Voin toki olla väärässä, mutta tarkista ihmeessä miten on ennen kuin hankit auton.
Ei ole poistunut vielä huoltoautoksi muuttamisen mahdollisuus. Tälloin siis auto kuuluu pakettiautot kategoriaan, eli eiköhän se ole silloin päästöjen osalta vapaampi mitä maastohenkilöauto?
...lähtee ku purkka tukasta...
Vastaa Viestiin