W124 300 Turbodiesel - The end!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Lukittu
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Samuli H kirjoitti:Tuleeko siis koko taka-kelkka 500sl:stä? Sopiiko se suoraan kiinnikkeisiin?

Koko kelkka tuli tosiaan w129 koppasesta 500sl:stä ja sopii suoraan kallistuksenvakaajaa lukuunottamatta w124:sen alle.

Nyt olisi vihdoin ja viimein niitä kuvia:

http://smg.photobucket.com/albums/v211/ ... lusta2008/


Muutama näyte pala:


Kuva

Kuva
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Nice work pal..Taasen :wink:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

No ni, kun katselis uutta autoa :shock:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Hyvältä näyttää 8)
onko noi keulassa olevat pikkukennot molemmat moottoriöljynjäähdyttimiä vai onko toinen lootanöljynjäähdytin? :roll:
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
Jouns
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ke 16.01.2008 16:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Jouns »

komiaks on joku puunannu vetarit :roll:
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Onko nuo säädettävät camber-tangot omia tekeleitä? Itellä käyny mielessä että tekisi samantyyliset alkuperäisistä muokkaamalla..
S210 220 CDI A -02
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Jouns kirjoitti:komiaks on joku puunannu vetarit :roll:
no niin no....olishan ne voinu kunnollakin tehdä. :lol:

Eicca_ kirjoitti:Hyvältä näyttää 8)
onko noi keulassa olevat pikkukennot molemmat moottoriöljynjäähdyttimiä vai onko toinen lootanöljynjäähdytin? :roll:
Vasemmanpuoleinen on moottoriöljylle ja oikeanpuoleinen laatikon öljylle. Molemmissa on vielä lisänä pienet sähkötuulettimet.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

MatKa kirjoitti:Onko nuo säädettävät camber-tangot omia tekeleitä? Itellä käyny mielessä että tekisi samantyyliset alkuperäisistä muokkaamalla..

Itsetehdyt ne on. Päissä on mersun omat puslat.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tuli ostettua autoon uudet vanteet, kun vanhat eivä enään sopineet 500:sen jarrujen kanssa.


Vanteiksi tuli käytetyt 3-osaiset koottavat Artecin VIP-ME adapteri vanteet. Etuvanne on 8,5" x 18" ja et 62. Takana 10" x 18 et 45. Nuo vanteet on tosiaan tarkoitettu käytettäväksi levikepalojen kanssa millä et:n saa haettua kohdalleen.

Takavanteisiin edellinen omistaja oli vaihtanut uudet leveämmät kehät ja etuvanteiden kehät on kiiloitettu + lakattu uudelleen. Keskiosat on maalattu ruskealla candysotkulla jonka jälkeen niillä ei ole ajettu metriäkään. Kehäpultit on vaihdettu kullanvärisiin ja ne olisi tarkoitus vaihtaa cromattuihin. Keskiöt menee uudelleen maalaukseen koska väri ei toimi mitenkään auton ulkoasun kanssa. Väriksi tulee jotain tummaa metallin harmaata. 8)


Voin napata vanteiden "kunnostuksesta" muutaman kuvan, kun otan ne työnalle.
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

Kyseessä nämä vanteet? Komeet on pallot jos ne noi on.. :P
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Zalbeer kirjoitti:Kyseessä nämä vanteet? Komeet on pallot jos ne noi on.. :P
Jep..nuo tosiaan tuli ostettua.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Ihan näppärät vanteet kyllä.

Tosin jos tälläsetkin olis saanu muokattua alle, niin

Linkki

Olis löytynyt ainakin sitä huulta...

Taikka sitten Suoraan E500 ja R129 AMG vanteet 3 tgl

Tosin työtä varmasti olisi ollut, että saa vanteet menemään alle.
220.128 Black Mirror
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Olin tuossa kahdenvaiheilla olisinko ottanut rälläkän käteen ja levittänyt vielä noi pyöränkaaret. Sopivat kaarenpalatkin oli jo hommattuna. Tälläkertaa onneksi järki sai voiton, kun nuo vanteet löytyi.


Noista mae:n vanteista en kyllä itse tykkää yhtään. makuasioita.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Makuasioita on monia, itse taas tykkään mahdollisimman umpinaisista, että varsinaiset puolat eivät erotu.

Eli eipä nuo AMG alutkaan olisi ollut sitten sinun vanteesi. Taas minusta ei ole hienompia vanteita valmistettu mersuun :)

Tai kyllähän myöskin nuo Brabus monoblock III 20" kromialut ihan katseen käntää :D

Linkki

Tosin aivan liian isot 124 -sarjalaiseen.
220.128 Black Mirror
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Mulla on pari asiaa mitä en voi vanteissa sietää.
Yksikään vanne missä on keskiö kuppi (pyöränpultit ei näy) ei miellytä.
Myöskään 6 puolaiset vanteet ei toimi (noi maet oli 6 reikäiset).


Nuo brabukset taas on ihan ylimaukkaat, mutta niinkuin sanoitkin eivät mahdu w124:seen.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Joopa joo. Uusille vanteille tuli kokeilumielessä venytettyä kummit päälle.

Waldin setin hain viimeviikonlopulla ja se olisi nyt "nostettuna" paikoilleen.


Viikonlopun aikana olisi tarkoitus perehtyä hieman enemmän tuohon korisarja sovitteluun. Pienoinen pettymys kun se ei ollutkaan ihan plug and play sovitus vaikka hinnasta olisi niin voinut olettaa. Toki korisarjan pinnanlaatu on huippuluokkaa, mutta kaikkea muuta hommaa on edessä, että sen saa istumaan virheettömästi.

Eniten vaivaa joutuu näkemään helmojen kanssa mitkä pitää osittain liittää vakiohelmoihin. :x

Puskurit sentään meni paikoilleen pienellä työllä. Muutama kiinnitys reikä pitää vielä tehdä yms. pientä
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

juu tätähän se on mikään ei mene ilman ranetusta kiinni. nimimerkillä kokemusta on mutta tekemällä sen saa semmoisen kun tahtoo aika ja vaivaa joutuu näkemään . Eli verta,hikeä ja kyyneleitä
Avatar
Hessu
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 615
Liittynyt: To 07.08.2003 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Petehri kirjoitti:Joopa joo. Uusille vanteille tuli kokeilumielessä venytettyä kummit päälle.

Waldin setin hain viimeviikonlopulla ja se olisi nyt "nostettuna" paikoilleen.


Viikonlopun aikana olisi tarkoitus perehtyä hieman enemmän tuohon korisarja sovitteluun. Pienoinen pettymys kun se ei ollutkaan ihan plug and play sovitus vaikka hinnasta olisi niin voinut olettaa. Toki korisarjan pinnanlaatu on huippuluokkaa, mutta kaikkea muuta hommaa on edessä, että sen saa istumaan virheettömästi.

Eniten vaivaa joutuu näkemään helmojen kanssa mitkä pitää osittain liittää vakiohelmoihin. :x

Puskurit sentään meni paikoilleen pienellä työllä. Muutama kiinnitys reikä pitää vielä tehdä yms. pientä


Tiedä sit onko toi coupen sarja erinlainen tai waldilla laatu heikentyny mut kyl mulla meni kaikki ihan heittämällä kiinni mitä nyt etupuskuria piti pikkusen leventää noiden leveempien kaarien takia mikä olikin odotettavissa koska kyseinen sarja oli tarkoitettu orkkis malliin. :)
MB 280CE-83



Ex:MB 300E-24V-91
MB 300SEL-86
MB S350TD-93
MB 560SEC-89
MB 300TD-81
MB VITO-04
MB 300GD-82
MB E320CDIT 4-MATIC-07
MB E55 AMG-01
MB 500E-92
MB ML320-01
LB 500CE-32V-91
MB Vito 120CDI-07
MB E500-03
MB C63AMG-08
MB 190E 3,6 AMG
MB 190 DTM EVO2
MB 300D-82
MB S300TD-98
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Petehri kirjoitti:Olin tuossa kahdenvaiheilla olisinko ottanut rälläkän käteen ja levittänyt vielä noi pyöränkaaret. Sopivat kaarenpalatkin oli jo hommattuna. Tälläkertaa onneksi järki sai voiton, kun nuo vanteet löytyi.
+maalari rupes näyttään itkunsekaiselta, kun ehdotit levitystä :shock:
+isäs heitti ne kaaripalat onneks roskiin... :twisted:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Noniin. Nyt olisi vihdoin ja viimein niitä sisustan kuvia.

Voisin vaikka kerrata tähän suurimmat sisustan muutokset:

- Etupenkit cosworth sierrasta
- Takapenkki 2.3 16v mersusta
- Penkit ja oviverhoilujen keskiosat verhoiltu uudelleen (nahkaa + harmaata alcantara kangasta)
- Hattuhylly tehty uusiksi: niskatuet ja ensiapulaatikko poistettu. Tilalle tehty refleksikotelo kahdelle 10" elementille + erillis-sarjalle.
- Koelaudan lämmönsäätimet siirretty ylemmäs raistisilma aukon tilalle
- Koelaudalle tehty paikat 4" elementeille
- Keskikonsoliin sovitettu 7" näyttö + tuhkakupin tilalle pari lisämittaria
- Etuistuimien niskatukiin upotettu 7" näytöt
- A-pilareihin paikat diskanteille.
- Etuovissa kotelot 6" elementeille
- Kaikki koelaudan paneelit maalattu 040 kiiltävän mustaksi
- Lattiamatot pesty ja maalattu mustaksi + KL:n kangas matot.
- Sparcon ratti, vaihdekepinnuppi ja polkimet
- Kaikenlaista cromihilpettä, mittaristo, lämmönsäätimet, vaihdekipinkehys, lisämittarit, kynnyslistat yms.


Laitteiston kokoonpano olisi:

Soitin: JVC KD-DV 6202
Vahvistimet: SPL 1200D Subeille & S-2604 erillis-sarjoille
Etupäässä: SPL: SD 4.2 erillis-sarja + ovissa SD 6.1
Hattuhyllyllä SPL:n SD 5.2 erillis-sarja + 2kpl SPL:n PRO-250 D2 subia
Näytöt: 3Kpl 7" TFT-LCD näyttöjä
Akku: Optima yellow top

Kuvia:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Sisusta/



Kuva

Kuva

Kuva
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

On ainakin erikoinen koelauta ratkaisu. Lämmönsäätimet vähän w211 tyyliin. En ole kyllä nähnyt toista vastaavaa.

Tietysti olisi voinut tulla hivenen jännemmän näköinen jos tuohon olisi yrittänyt sovittaa w211 navi mankkaa tai jotain muuta mersun alkupeäräistä..

Esim:

211

210

vaihtoehtoja on paljon

Kaiutin paikoista sen verta että nätisti on tehty, mutta olisi ollut hillitysti tyylikkäämpi minusta jos olisit yrittänyt niitä pistää alkuperäishenkisesti piiloon.

Ratti ei nyt sovi tohon kokonaisuuteen mitenkään minusta, mutta makukysymyksiä..

Näytöt mitkä on upotettu noihin niskatukiin, niin näyttää kyl todella hienolta, mitä noista kuvista nyt näkyy.
220.128 Black Mirror
Avatar
Mikadoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 02.12.2003 13:51
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mikadoo »

Tyylikäs on sisusta. Mistä noita automaatin poljin pintoja kannattaisi kysyä? Omat alkaa olla aika loppuun kuluneet.

-Mika-
Avatar
EzKo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: Su 17.10.2004 09:29
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Kantsii olla ylpeä saavutuksestaan...kerrassaan hieno peli.
S124 300TDT-91
ex.W124 300D-86
Avatar
mas@
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.07.2006 18:44
Paikkakunta: jokioinen

Viesti Kirjoittaja mas@ »

Hienoksi olet saanut mesen sisustan, etenkin penkit ovat siistit.
http://www.minunauto.com/auto/13217
http://www.minunauto.com/auto/24871
ppip90
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 16.01.2008 22:25
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja ppip90 »

LOISTAVA!
Avatar
CH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 477
Liittynyt: To 08.01.2004 18:26
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja CH »

Minkä merkkine toi vaihdekepin nuppi on?
MB W124 250D -89
Ducati 999 -04
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Kryptonite kirjoitti:Kaiutin paikoista sen verta että nätisti on tehty, mutta olisi ollut hillitysti tyylikkäämpi minusta jos olisit yrittänyt niitä pistää alkuperäishenkisesti piiloon.

Ratti ei nyt sovi tohon kokonaisuuteen mitenkään minusta, mutta makukysymyksiä..

Näytöt mitkä on upotettu noihin niskatukiin, niin näyttää kyl todella hienolta, mitä noista kuvista nyt näkyy.
Kaijuttimet jätin tarkoituksella "esille" koska niistä lähti idea sisustan väriteemalle. Penkkien harmaa (näyttää kuvissa liian vaalealta) alcantara kangas on valittu juuri kaijuttimien keskiosan mukaan. Jos olisin piilottanut kaijuttimet alkuperäistyyliin olisi sisutasta tullut huomattavasti tylsempi. Myöskään penkkien vaalea keskiosa ei näyttäisi hyvältä jos kaikki muu olisi täysin mustaa ja jos penkkien keskiosa taas olisi musta näyttäisi sisuta nopeasti katsottuna vakiolta.

Tuohon sparcon rattiin päädyin monestakin syystä. Ensinnäkin piti saada huomattavasti alkuperäistä pienempi, ulkokehältä pyöreä ratti jossa väreinä olisi musta / cromi. Tietysti ratin täytyi olla laadukas ja sisustantyyliin sopiva.

Ei muuten montaa vaihtoehtoa löytynyt. Sparcon valikoimasta löytyi asiallinen vaihdekepinnuppi + polkimet joten päädyin tuohon ns. samaa sarjaa olevaan rattiin.

Takanäyttöjen asennuskaulukset tuli asennettua ennen verhoilua nahkan alle eikä niin kuin usein näkee, että kaulus on vaan painettu verhoilun päälle. Tulee mielestä paljon tehdymmän näköinen kun näytön ympärillä oleva asennuskaulus ei näy.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Mikadoo kirjoitti:Tyylikäs on sisusta. Mistä noita automaatin poljin pintoja kannattaisi kysyä? Omat alkaa olla aika loppuun kuluneet.

-Mika-
CH kirjoitti:Minkä merkkine toi vaihdekepin nuppi on?

Sparcon tuotteitahan nuo on ja niitä myy ainakin autoracing.

Itse tilasin muistaakseni http://www.stefalta.com/ ja sain ihan erihintaan mitä autoracingista lupasivat.
aikahilijasta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 18.02.2008 09:17
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja aikahilijasta »

siistin näköne sisusta.. :D
Konemies on erimies.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tänään vein tuon 500SL:n perämurikan SSF-Pyörä Oy:lle ja lupasivat asentaa kunnollisen lukon siihen.

Jos vaikka saisi tuon jotenkin irtoamaan viivasta ensikesänä. 8)


On ainakin senverran vahvan oloinen tuo 500:sen perä, että se tuskin ainkaan ensimmäisenä voimansiirrossa antautuu. Välityskin mitä mainioin 2.65 elikäs sama kun turbossa vakiona.
Lukittu