Kromia pintaan...
Kromia pintaan...
Modet... Tämä ei ole mainos (vielä mutta jos asia etenee niin varmasti mainoksen haluan)
Ollaan ostamassa kromaus laitteita kun eräältä tutulta yritykseltä sellaiset on jäämässä "turhaksi" tai oikeastaan eivät ehdi niitä käyttämään muiden hommien takia.
Kiinnostusta siis lähinnä olisi, että mahtaisikohan töitä tuollaiselle kalustolle olla (eivät ole ilmaiset joten olisi erittäin hienoa tietää olisiko asiakaskuntaa tuollaiselle olemassa).
Olin äskettäin laitteista neuvottelemassa ja sain jo valmiiksi selville, että
laitteilla saataisiin tehtyä.
-Hopeointi tekniikalla kromaukset
-kultakromaukset
-värilliset kromaukset (keltainen, sininen, vihreä, musta, violetti jne.)
-lähes kaikkiin materiaaleihin
-kaikenkokoiset kappaleet
Hinnoista sen verran että esim. vannesarjan kromaus olisi 600e luokkaa. (erittäin tapauskohtaista mutta on tuo nyt suuntaa antava)
Tarkoitus olisi tehdä tähän lähialueelle normaalisti ja muualle siten, että asiakas lähettää kappaleet meille ja ne tulevat entistä ehompana takaisin noin 1vk päästä.
Näyte töitä tulee heti sivuillemme nähtäväksi jos kauppa syntyy. (oman S:n konehuone alkaa kummasti kiiltämään)
Ollaan ostamassa kromaus laitteita kun eräältä tutulta yritykseltä sellaiset on jäämässä "turhaksi" tai oikeastaan eivät ehdi niitä käyttämään muiden hommien takia.
Kiinnostusta siis lähinnä olisi, että mahtaisikohan töitä tuollaiselle kalustolle olla (eivät ole ilmaiset joten olisi erittäin hienoa tietää olisiko asiakaskuntaa tuollaiselle olemassa).
Olin äskettäin laitteista neuvottelemassa ja sain jo valmiiksi selville, että
laitteilla saataisiin tehtyä.
-Hopeointi tekniikalla kromaukset
-kultakromaukset
-värilliset kromaukset (keltainen, sininen, vihreä, musta, violetti jne.)
-lähes kaikkiin materiaaleihin
-kaikenkokoiset kappaleet
Hinnoista sen verran että esim. vannesarjan kromaus olisi 600e luokkaa. (erittäin tapauskohtaista mutta on tuo nyt suuntaa antava)
Tarkoitus olisi tehdä tähän lähialueelle normaalisti ja muualle siten, että asiakas lähettää kappaleet meille ja ne tulevat entistä ehompana takaisin noin 1vk päästä.
Näyte töitä tulee heti sivuillemme nähtäväksi jos kauppa syntyy. (oman S:n konehuone alkaa kummasti kiiltämään)
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Kyllähän varmasti kiinnostusta löytyy, mutta teettekö te kromauksen pohjatyöt eli kiilloituksen yms? Ja onko nyt kyse siis oikein oikeasta kromauksesta altaassa elektrolyysillä vai ruisku kromauksesta custom coatingin tyyliin? jos kyse on jälkimmäisestä niin sitten ei kiitos 

MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
kyse on kyllä tuosta jälkimmäisestä mutta en ymmärrä miksi olet niin lujaa sitä vastaan. Itse olen ko. menetelmällä tehtyjä kappaleita nähnyt livenäkin paljon ja ovat kyllä ihan samaa tasoa kuin "oikea" kromaus paitsi, että edullisempaa, saa lähes kaikkiin materiaaleihin ja on helpompi "tehdä uusiksi" jos kappaleelle käy jokin haaveri...
Mutta kyllä työ kuitenkin tehdään alusta loppuun.
Mutta kyllä työ kuitenkin tehdään alusta loppuun.

-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
No ne on kyllä vielä melko kaukana maalista kun kuitenkin aineessa jota osiin tulee eniten on suurilta osin hopeaa (näyttää lähinnä vedeltä mutta hopea pitoisuus on suuri)
Eikä myöskään tehdä tuota hommaa ihan maalaus menetelmällä. Lakkaus on kyllä periaatteessa aivan tavallinen.
Pysyy itseasiassa erittäin hyvin vanteessa jos sen tekee kunnolla ja raaskii käyttää lakkaa reippaasti (kyllähän vanteita maalauttavat muutkin kaiken värisiksi ja kyllä nekin pysyy) oikeatkin kromivanteet kyllä suolapaskassa menevät pilalle.

Eikä myöskään tehdä tuota hommaa ihan maalaus menetelmällä. Lakkaus on kyllä periaatteessa aivan tavallinen.

Pysyy itseasiassa erittäin hyvin vanteessa jos sen tekee kunnolla ja raaskii käyttää lakkaa reippaasti (kyllähän vanteita maalauttavat muutkin kaiken värisiksi ja kyllä nekin pysyy) oikeatkin kromivanteet kyllä suolapaskassa menevät pilalle.

-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Olen samaa mieltä. Kunnon kromaus ei mene pilalle ellei se ole vioittunut oikein kunnolla, siis rautaan asti. Maantiekiveniskeymät ei riitä särkemään kunnon kromausta edes puskurissa, saatika vanteessa. Ehjä kromi säilyy hyvin autokäytössä 50v (sitä aikasemmin ne oli niklattu) 
Sitäpaitsi miksi maksaa 600€ maalikromista kun saa 300-400€ oikeasti kromatut pohjatöineen...

Sitäpaitsi miksi maksaa 600€ maalikromista kun saa 300-400€ oikeasti kromatut pohjatöineen...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Näin minunkin käsittääkseni ja sama toki pätee näihin tällä tekniikalla tehtyihinkin..Benzo kirjoitti:Totuushan on että laadukkaatkin kromivanteet alkaa hapettua jos niillä ajelee suolatuilla teillä eikä niitä sen jälkeen pesesaati sitten jos vanteisiin tulee kiven hakkaumia joista pääsee esim. suolaliuos kromauksen alle niin johan alkoi kupliminen.

Mistäs noin halvalla ? Ja hinta on toki vähän vielä avoin kun ei ole laitteitakaan vielä hankittu mutta paikka josta laitteet tulevat antoivat tuollaisen osviitta hinnan.Sergey kirjoitti:Sitäpaitsi miksi maksaa 600€ maalikromista kun saa 300-400€ oikeasti kromatut pohjatöineen...
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Mielelläni myös kuulisin, mistä vanteiden kromausta (ja de- kromausta) ylipäätään voi ostaa.
En onnistunut löytämään paikkaa, joka tekisi. Kaikki kromaamot, joihin soitin, nostivat kädet pystyyn. Työnä olisi ollut entisen kromin poisto, jonka jälkeen olisin ne kiillottanut. Jonka jälkeen olisin kromauttanut uudelleen.
Mersun barokit oli kyseessä.
En onnistunut löytämään paikkaa, joka tekisi. Kaikki kromaamot, joihin soitin, nostivat kädet pystyyn. Työnä olisi ollut entisen kromin poisto, jonka jälkeen olisin ne kiillottanut. Jonka jälkeen olisin kromauttanut uudelleen.
Mersun barokit oli kyseessä.
Tässä nyt erään tuota elektrolyysiä käyttävän suomalaisen yrityksen työ selosteesta pätkä kohdasta kromaus.
"Kromaus. Kromin alle tulee normaalia paksumpi nikkelikerros. Päälle kromaus. Kuparointia meillä ei ole. Osat kestävät ulkokäyttöä vaihtelevalla menestyksellä. Toisin sanoen emme vastaa ulkokäytössä olevien osien kestävyydestä. Vahaamalla ja pitämällä puhtaana ja kuivana osat, varmistetaan osien pitkäaikaisempaa kestävyyttä."
ja sitten vielä wikipediasta tietoa tuosta kromista itsestään ja eri elektrolyysi kromauksista
"Kovakromauksessa pinta on todellakin kromia ja se muodostaa kovan kulutustakestävän pinnan. Kovakromausta käytetään mm. metallinmuokkaustyökalujen pinnoitteina. Kiiltokromauksen tyypillisiä sovelluksia ovat esimerkiksi auton puskurit. Nimestään huolimatta pinnoite saa kiiltonsa nikkelistä."
Tämä lähinnä heille jotka palvovat elektrolyysi kromausta. En väitä todellakaan huonoksi tavaksi (varsinkaan jos kovakromaa mutta tällöin pinta ei läheskään niin Bling), päin vastoin mutta väitän, että kunnolla tehtynä tämä "maalaus" tekniikka on samaa tasoa.
"Kromaus. Kromin alle tulee normaalia paksumpi nikkelikerros. Päälle kromaus. Kuparointia meillä ei ole. Osat kestävät ulkokäyttöä vaihtelevalla menestyksellä. Toisin sanoen emme vastaa ulkokäytössä olevien osien kestävyydestä. Vahaamalla ja pitämällä puhtaana ja kuivana osat, varmistetaan osien pitkäaikaisempaa kestävyyttä."
ja sitten vielä wikipediasta tietoa tuosta kromista itsestään ja eri elektrolyysi kromauksista
"Kovakromauksessa pinta on todellakin kromia ja se muodostaa kovan kulutustakestävän pinnan. Kovakromausta käytetään mm. metallinmuokkaustyökalujen pinnoitteina. Kiiltokromauksen tyypillisiä sovelluksia ovat esimerkiksi auton puskurit. Nimestään huolimatta pinnoite saa kiiltonsa nikkelistä."
Tämä lähinnä heille jotka palvovat elektrolyysi kromausta. En väitä todellakaan huonoksi tavaksi (varsinkaan jos kovakromaa mutta tällöin pinta ei läheskään niin Bling), päin vastoin mutta väitän, että kunnolla tehtynä tämä "maalaus" tekniikka on samaa tasoa.

-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
sehä on se kupari kun tekee sen kestävyyden, se ja ite kromaus siihen päälle , eikös ???
sit on nää hattiwatti feikki kromaukset kun ei todellakaan kestä yhtään mitään, esim. tuusing vanteet. Jos on oldskool kromaus niin kyllä se kestää vaikka 50 vuotta metässä märäntyä ilman että kromaus lähtee. Nykyään ei vissiin vihreyden takia voi tuota kunnollista kromausta toteuttaa vai mites nää hommat nyt menikään ??
sit on nää hattiwatti feikki kromaukset kun ei todellakaan kestä yhtään mitään, esim. tuusing vanteet. Jos on oldskool kromaus niin kyllä se kestää vaikka 50 vuotta metässä märäntyä ilman että kromaus lähtee. Nykyään ei vissiin vihreyden takia voi tuota kunnollista kromausta toteuttaa vai mites nää hommat nyt menikään ??
olet oikeilla jäljillä kyllä...
ja niin tosiaan tuota oldschool kromausta eikä myöskään noita kovakromauksia pahemmin tehdä eikä sallita nimittäin näissä käytettiin 6+ kromia joka erittäin karsinogeenistä (voitte tehä vantehia jos ootte valmiit ottaan syövän vastaan)
nämä syyt myös itselläni ainakin vaikuttavat tuohon "maalaus" tekniikan paremmuuteen tai ainakin tasavertaisuuteen nykykromausten kanssa. Maalaustekniikassahan pääaineena on hopea. Ja kovana pintana lakka (lakan laatu ja kerrosten määrä ratkaisee)
ja niin tosiaan tuota oldschool kromausta eikä myöskään noita kovakromauksia pahemmin tehdä eikä sallita nimittäin näissä käytettiin 6+ kromia joka erittäin karsinogeenistä (voitte tehä vantehia jos ootte valmiit ottaan syövän vastaan)


nämä syyt myös itselläni ainakin vaikuttavat tuohon "maalaus" tekniikan paremmuuteen tai ainakin tasavertaisuuteen nykykromausten kanssa. Maalaustekniikassahan pääaineena on hopea. Ja kovana pintana lakka (lakan laatu ja kerrosten määrä ratkaisee)

-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Puhuttiinkin kunnon kromauksesta, ei Mangels
Voin kyllä väittää että hyvin kromattu pinta pysyy missä tahansa käytössä paljon paremmin ja kauemmin kuin maalattu 
Ja jotta ei unohdeta mikä on kunnon kromi, menkää katsomaan kylppäriin sitä 25v vanhaa (tai ihan uutta) jokapäivä happojen, pesuaineiden ym kanssa tekemisissä olevaa hanaa. Näkyykö koroosion merkkejä? Kiiltokin on varmaan aika hyvä, mutta onhan se kovakromattu (oletaaten että se on Oras, eikä joku saksalaiskopio).
Meidän Pacardissa ja Chevyssä ja Volvossa jajaja monissa muissa on kaikissa kovakromaus. Tuo kiiltokromaus tosiaan on Mangels taviketasoa ja se lähtee irti ja naarmuuntuu kun sitä hankaa Patapata teräsvillalla. Itse puhdistan patapadalla prätkän kromit vähintään kerran kuussa. Ja ei tule naarmun naarmua!
Se on siis tosiaan suhteellista. Kunnolla kromattu kestää, kiiltokromaus ei kestä. Kiiltokromaamalla voidaan muuten päällystää muovia -> auton puskureita.
Zalbeer oli kysellyt jostakin firmasta vanteen kromausta ja olivat esittäneet tuon hinta-arvion ja itse olen veneen osia kromautellut ja se ei tosiaan älyttömän kallista ole.
Karsinogeeneja... Pah, kertokaapa tunnetteko ketään joka olis elämästä selvinnyt hengissä?


Ja jotta ei unohdeta mikä on kunnon kromi, menkää katsomaan kylppäriin sitä 25v vanhaa (tai ihan uutta) jokapäivä happojen, pesuaineiden ym kanssa tekemisissä olevaa hanaa. Näkyykö koroosion merkkejä? Kiiltokin on varmaan aika hyvä, mutta onhan se kovakromattu (oletaaten että se on Oras, eikä joku saksalaiskopio).
Meidän Pacardissa ja Chevyssä ja Volvossa jajaja monissa muissa on kaikissa kovakromaus. Tuo kiiltokromaus tosiaan on Mangels taviketasoa ja se lähtee irti ja naarmuuntuu kun sitä hankaa Patapata teräsvillalla. Itse puhdistan patapadalla prätkän kromit vähintään kerran kuussa. Ja ei tule naarmun naarmua!
Se on siis tosiaan suhteellista. Kunnolla kromattu kestää, kiiltokromaus ei kestä. Kiiltokromaamalla voidaan muuten päällystää muovia -> auton puskureita.
Zalbeer oli kysellyt jostakin firmasta vanteen kromausta ja olivat esittäneet tuon hinta-arvion ja itse olen veneen osia kromautellut ja se ei tosiaan älyttömän kallista ole.
Karsinogeeneja... Pah, kertokaapa tunnetteko ketään joka olis elämästä selvinnyt hengissä?
Viimeksi muokannut Sergey, To 06.03.2008 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
En tunne juuri kyseisten vanteiden omistajaa eli ihan naama kiinni vanteessa en ole päässyt näkemään.
Vanteet kuitenkin tehty muistaakseni toissa kesänä ja viime kesänä ainakin autossa täälläpäin näkyivät olevan paikallaan ja komiat oli
. Nyttemmin ei oo näkynyt autoo eikä vanteita 
Vanteet kuitenkin tehty muistaakseni toissa kesänä ja viime kesänä ainakin autossa täälläpäin näkyivät olevan paikallaan ja komiat oli


-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
EPN.ltä ostamassa noita vehkeitä?Wigilante kirjoitti:Tässä vähän kuvia ko. laitteilla tehdyistä töistä.![]()
Peilit
Kypärä
Toinen kypärä
Kultaus(tuossakin käytössä ovat kestäneet]
Vanteet

Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Omakohtainen kokemus tuosta aineesta on että se on ihan ok, ns kiillotettu alupinta aluksi, mutta jo vuoden jälkeen pinta on mattaantunut ja menettänyt kiiltoaan vaikka esinettä on pidetty koko aja sisällä, eikä siihen ole juuri koskettu
Myöskin vanteita "kromauttaneet" kaverit ovat joutuneet uusia pinnan useampaan kertaan kesän aikana kun pinta on alannut lohkeilemaan. Tuo aine on sinänsä outoa että kuvissa se todellakin näyttää täysin kromilta, mutta luonnossa se ei taas todellakaan ole oikeaa kromausta nähnytkään. Jos haluaa kromia niin sitten kromaa ihan oikeasti kromilla eikä millään hölynpöly vehkeillä. Tämän takia siis ei ainakaan täältä suunnalta löydy kiinnostusta tuota ainetta kohtaan. Ite en kyllä ikimaailmassa laittais 20k€:tä noihin laitteisiin..

MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
lainaus:
Meidän Pacardissa ja Chevyssä ja Volvossa jajaja monissa muissa on kaikissa kovakromaus. Tuo kiiltokromaus tosiaan on Mangels taviketasoa ja se lähtee irti ja naarmuuntuu kun sitä hankaa Patapata teräsvillalla. Itse puhdistan patapadalla prätkän kromit vähintään kerran kuussa. Ja ei tule naarmun naarmua!
Se on siis tosiaan suhteellista. Kunnolla kromattu kestää, kiiltokromaus ei kestä. Kiiltokromaamalla voidaan muuten päällystää muovia -> auton puskureita.
Onko tämä nyt mutu-juttua, vai tietoon pohjautuvaa?
Aiempien käsityksieni mukaan kovakromaus on lähinnä tekninen pinnoite, pienemmällä virtamäärällä ja pitemmällä käsittelyajalla aikaansaatu pinnoite,
ilman pohjakäsittelyä;ts.kupari- ja nikkelipohjaa. Ja sen kiilto ainakin käsittelemieni kappaleiden osalta on lähinnä hopeamaaliluokkaa. t.s. matta.
säänkestosta ei oikeastaan muuta tietoa, kun että soveltuu erinomaisen hyvin jarrumäntien pinnoitteeksi.
"aidon" kromauksen pysyvyydestä alumiinivanteissa minulla on näyte Mersu SL:n pyörissä, jotka eivät taatusti ole suolausta kokeneet. Hileinä ovat, koko mainio 3-kerroskromaus kupari-nikkelipohjineen. Joten
aika tavalla ennakkoluuloihin perustuvia tuntuvat tämän topicin mielipiteet olevan
Meidän Pacardissa ja Chevyssä ja Volvossa jajaja monissa muissa on kaikissa kovakromaus. Tuo kiiltokromaus tosiaan on Mangels taviketasoa ja se lähtee irti ja naarmuuntuu kun sitä hankaa Patapata teräsvillalla. Itse puhdistan patapadalla prätkän kromit vähintään kerran kuussa. Ja ei tule naarmun naarmua!
Se on siis tosiaan suhteellista. Kunnolla kromattu kestää, kiiltokromaus ei kestä. Kiiltokromaamalla voidaan muuten päällystää muovia -> auton puskureita.
Onko tämä nyt mutu-juttua, vai tietoon pohjautuvaa?
Aiempien käsityksieni mukaan kovakromaus on lähinnä tekninen pinnoite, pienemmällä virtamäärällä ja pitemmällä käsittelyajalla aikaansaatu pinnoite,
ilman pohjakäsittelyä;ts.kupari- ja nikkelipohjaa. Ja sen kiilto ainakin käsittelemieni kappaleiden osalta on lähinnä hopeamaaliluokkaa. t.s. matta.
säänkestosta ei oikeastaan muuta tietoa, kun että soveltuu erinomaisen hyvin jarrumäntien pinnoitteeksi.
"aidon" kromauksen pysyvyydestä alumiinivanteissa minulla on näyte Mersu SL:n pyörissä, jotka eivät taatusti ole suolausta kokeneet. Hileinä ovat, koko mainio 3-kerroskromaus kupari-nikkelipohjineen. Joten
aika tavalla ennakkoluuloihin perustuvia tuntuvat tämän topicin mielipiteet olevan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Oisko Tuolla jenkkiautopuolella ollut juttua tästä vaihtoehtoisesta "kromaamisesta"? Kauhia möly joka asiasta nousi, liittyi kaiketi huonoon työhön ja liioiteltuihin lupauksiin.
Siellä muistelen että joku myi taannoin tarpeita tavallisen kromaushomman aloittamiseen, oli altaat ja muut jutskat sekä ohjeistus aloitukseen. Joku vissiin oli lopettamassa ehkä iän tms. vuoksi mutta hommia ois ollu.
Sitten, kuulin että Ruotsissa vaivautuvat myös kuparoimaan joka on aika tärkeä vaihe kromauksessa.
Kromin suolat on myrkyllisiä, niitä käytetään maaleissa ja vähän siellä sun täällä, itse kromihan on välttämätöntä ihmiselle pienessä mitassa.
Tuosshan tuota juttua "kromaamisesta" on näköjääs ollu myös cossuklubilla:
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... 0464e9097a KYmmenen sivua tarinaa.

Siellä muistelen että joku myi taannoin tarpeita tavallisen kromaushomman aloittamiseen, oli altaat ja muut jutskat sekä ohjeistus aloitukseen. Joku vissiin oli lopettamassa ehkä iän tms. vuoksi mutta hommia ois ollu.
Sitten, kuulin että Ruotsissa vaivautuvat myös kuparoimaan joka on aika tärkeä vaihe kromauksessa.
Kromin suolat on myrkyllisiä, niitä käytetään maaleissa ja vähän siellä sun täällä, itse kromihan on välttämätöntä ihmiselle pienessä mitassa.
Tuosshan tuota juttua "kromaamisesta" on näköjääs ollu myös cossuklubilla:
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... 0464e9097a KYmmenen sivua tarinaa.
Matta siitä tulee sen takia kun ei ole vaivauduttu käsittelemään/kiillottamaan pohjia. Jos pohjat on kiiltävät, tulos on peili. Kovakromaustahan käytetään mm. sylinterien seinien pinnoitteena sellaisenaan ja sekin on käytännössä melko kirkas vaikka onkin vain hoonauksen päällä. Ja kestää siis moottorin sisällä vuosikymmenet...gipsy kirjoitti:Ja sen kiilto ainakin käsittelemieni kappaleiden osalta on lähinnä hopeamaaliluokkaa. t.s. matta.
Ja korjaan tuota kylppärihanajuttua, nykyäänhän ne on Oraksellakin osittain muovia, kuten kahvat. Mutta mutterit ja osa rungoista yms. on edelleen kovakromia, ja peilikirkasta sellaista. tänään oli oikein pakko vähän murjoa pari vanhaa hanaa ja kyllä se on helkkarin tiukassa se kunnon kromi, ei se noin vain hilseile jos vähän jakoavaimella kolauttaa. Itseasiassa en saanut sitä hilseilemään lainkan, vaan kun vasaralla hakkasin, lohkesi kromin mukana itse runkomateriaali.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Juu EPN:ltä nuo laitteet olisivat tulossa.
Kovakromaus on nykyään lähestulkoon lopetettu (jotkin SUURET yritykset niitä vielä tekevät ja varmaan aikas laboratorio oloissa..eivätkä varmaan mielellään mitä yksittäisiä vannesarjoja kenellekään) vielä kertaukseksi ko. aine on kromi 6+:saa joka erittäin karsinogeenistä siis erittäin syöpää aiheuttavaa, että kotisepät jotka valmiit rakentamaan laboratorion tai ottamaan syövän vastaan niin saavat meidän puolestamme hoitaa tuon kovakromauksen.
Yksityiselle siis tämä "maalaus" tekniikka mielestäni paras.. Monia mahdollisuuksia materiaalejen kanssa ja voittaa kyllä kiiltokromauksen.
No se on sinun kantasi ja varmaan et usko kun sanon että juuri tämä kyseinen kaveri jolta laitteita ollaan hommaamassa selitti sitä kun tämä "maalaus" kromaus aikanaan sai huonon maineen kun ihmiset tekivät sitä kunnolta perehtymättä asiaan ja sutta tuli. Näihin vehkeisiin mukaan koulutus laitteiden käyttöön tyypiltä joka ei sutta ole tehnyt. Vuosia sitten tehdytkin osat kiiltävät yhä.EVO X kirjoitti:Omakohtainen kokemus tuosta aineesta on että se on ihan ok, ns kiillotettu alupinta aluksi, mutta jo vuoden jälkeen pinta on mattaantunut ja menettänyt kiiltoaan vaikka esinettä on pidetty koko aja sisällä, eikä siihen ole juuri koskettuMyöskin vanteita "kromauttaneet" kaverit ovat joutuneet uusia pinnan useampaan kertaan kesän aikana kun pinta on alannut lohkeilemaan. Tuo aine on sinänsä outoa että kuvissa se todellakin näyttää täysin kromilta, mutta luonnossa se ei taas todellakaan ole oikeaa kromausta nähnytkään. Jos haluaa kromia niin sitten kromaa ihan oikeasti kromilla eikä millään hölynpöly vehkeillä. Tämän takia siis ei ainakaan täältä suunnalta löydy kiinnostusta tuota ainetta kohtaan. Ite en kyllä ikimaailmassa laittais 20k€:tä noihin laitteisiin..

Kovakromaus on nykyään lähestulkoon lopetettu (jotkin SUURET yritykset niitä vielä tekevät ja varmaan aikas laboratorio oloissa..eivätkä varmaan mielellään mitä yksittäisiä vannesarjoja kenellekään) vielä kertaukseksi ko. aine on kromi 6+:saa joka erittäin karsinogeenistä siis erittäin syöpää aiheuttavaa, että kotisepät jotka valmiit rakentamaan laboratorion tai ottamaan syövän vastaan niin saavat meidän puolestamme hoitaa tuon kovakromauksen.
Yksityiselle siis tämä "maalaus" tekniikka mielestäni paras.. Monia mahdollisuuksia materiaalejen kanssa ja voittaa kyllä kiiltokromauksen.

-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Totta jos varotoimet kunnossa jne. niin kaikki on turvallista. Mutta tuollaiset yritykset yleensä tekevät vain yrityksille ja isoja eriä (minun nähdäkseni heidän ei olisi mitään järkeä tehdä esim. yksittäisiä satunnaisia vannesarjoja)nyffikaakoo kirjoitti:Kyllähän tuossa naapurissa on porukkaa käyny ikänsä töissä, ei se työ sen vaarallisempaa ole kuin muukaan kunhan normaalit varotoimet huomioidaan.
Kromaamisen onnistuminen on ilmeisesti taitolaji, kaikki ei sitä osaa yhtä hyvin. Ja jos se niin helppoa oisi, niin kaikkihan sitä tekis.

Taitolajihan se (ainakin tuo "maalaus" tapa" ja tähän olisi hyvät taidot tulossa kaupan päälle. Vähän on ristiriitaa kiinnostuksessa mutta hyvä niin on helpompi ajatella mitä laitteiden kanssa tekisi. Mielenkiinto ei kuitenkaan ole ihan sitä luokkaa mitä oletin.

-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
VMPK:n foorumilta löytyy kans juttua asian tiimoilta. Siellä näytti olevan joku alan ihminenkin kirjoitellut. Aika ajoin uusia pieniä kromaamoja syntyy markkinoille, perinteisellä menetelmällä elektrolyyttisesti kromaamisen aloittaminen ei ole kynnykseltään kovin korkea homma aloittaa kunhan opiskelee pintakäsittelyopuksia ensin tarkkaan. Ja paljon on siirrytty käyttämään vaarattomampia yhdisteitä, mitä muistan lukeneeni.
Se, ettei monet viitsi ottaa harrastajien osia kromattaviksi on tietysti kinni siitä että pohjatyöt vanhoissa osissa on työläät ja jos asiakas itse tekee, jälki on huono. Kromaamoa syytetään joko huonosta lopputuloksesta tai korkeasta hinnasta, hyvää ja halpaa ei tahdo saa samalla kerralla.
Varmaan tulevaisuudessa siirrytään käyttämään uusia menetelmiä, joista ilmeisesti jokin ionisoitu neste-juttu taitaa olla lupaavin, Turussa näköjään joku tekee asiasta tutkimusta. Että sikäli teknologia uudistuu, mutta näyttää siltä ettei kaikkiin suuntiin.
Se, ettei monet viitsi ottaa harrastajien osia kromattaviksi on tietysti kinni siitä että pohjatyöt vanhoissa osissa on työläät ja jos asiakas itse tekee, jälki on huono. Kromaamoa syytetään joko huonosta lopputuloksesta tai korkeasta hinnasta, hyvää ja halpaa ei tahdo saa samalla kerralla.
Varmaan tulevaisuudessa siirrytään käyttämään uusia menetelmiä, joista ilmeisesti jokin ionisoitu neste-juttu taitaa olla lupaavin, Turussa näköjään joku tekee asiasta tutkimusta. Että sikäli teknologia uudistuu, mutta näyttää siltä ettei kaikkiin suuntiin.