Eli ongelma lyhyesti: Miten 126:sen virtalukon takapäästä irroitetaan se johtopistoke????? Juuri ku oli foorumilla keskustelua noista virtalukko ongelmista niin eiköstä vaan sattunu kohalle
Mittaristo, ratti ja suurinpiirtein kaikki siitä lähiympäristöstäkin on purettu ja virtalukko roikkuu vaan itsepäisesti johtojen varassa..
Itsellä kun jumittui niin porasin patruunan palasiksi, otti muutaman tunnin ja usean poranterän. Siinä kun touhusin niin se pohja putosi ihan itsestään irti ja jäi roikkumaan johtonipun päähän. Minulla oli kans patruuna jumissa.
No, käänsin ohjauslukon varttituuman vääntimellä vapaaksi ja sain auton liikenteeseen. Vaihdoin koko virtalukon mutta en pirullakaan muista sitä pohjaa. Se oli kuitenkin sillä lailla että ensin se pohja piti asentaa virtalukkoon ja sitten vasta koko roska paikalleen, muistan aivan selvästi asennusjärjestyksen. Luulen että joku oli kasannut systeemit väärässä järjestyksessä ja viratlukon pohjaa ei saatu enää lukittua kun itse lukko oli jo paikallaan.
Olisikohan siellä ollut joku ruuvi, jota ei pääse kiertämään ellei koko hökötys ole irroitettuna?
EDIT: Kävin just kattoos vanhaa virtalukkoa ja niinhän se on että pohja (se virtapistoke) on kiinni virtalukossa 3:lla ruuvilla. Minulla ne ruuvit oli löysällä (!) (hmmm) tai siis virtalukossa koska pohja putosi itse kun kääntelin lukkoa sillä pikkuhylsysarjan vääntimellä. Eli, virtalukon täytyy olla tietyssä asennossa jos pohja ei kerta lähde irti vaikka 3 ruuvia on jo irti. Tässä tapauksessa sulla meni murtohommiksi. Itse tein sen pakkasessa ulkona uudenvuodenaattona! Pari akkuporaa oli ja useita akkuja sekä peukalohankallinen poranteriä. Porasin vielä piru viillon kojelautaan, muisto jäi siitä remontista.
Viimeksi muokannut karra, La 17.04.2004 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tommi M kirjoitti:Onko se runko kinni sellaisella katkastulla pultilla?
Siellä on sellainen kiristyspanta jossa on tavallinen ruuvi, mutta lisäksi on sellainen jousikuormitteinen tappi jota pitää painaa sisäänpäin n. 3-4 mm pyörötangolla tai langalla ohjauksakselin ja kojetaulun raosta - tällöin saa lukkorungon irti tai takaisin paikalleen.
dealer kirjoitti:Eikä painu se nastakaan alas muuten kuin pitää olla virta 1-asennossa...
Suharilla on johtopistokekin kiinni vielä, sen alta vasta löytyy ne 3 ruuvia...
Nyt en kyllä enää muista eli siellä on pistoke, sitten virtalukon pohja, joka on 3:lla ruuvilla kiinni itse virtalukon rungossa. Joka tapauksessa virtalukko täytyy siis saada ykkösasentoon ennen kuin lähtee purkautumaan.
EDIT: nyt alkaa muisti palailemaan pätkittäin kun saa enemmin vehnäolutta kurkkuun...meillä oli hieman ongelmia saada se virtalukon pohja kohdalleen että kaikki asennot virtalukossa toimi hyvin - eli se pohja taisi käydä useammassa eri asennossa siihen lukkorunkoon. Onneksi oli iskä autosähkäri silloin apuna.
Kiitti kaikille muistiaan kaivelleille kavereille. Yritän vielä aamulla näillä konsteilla. Bocshin rälläkkä roikkuu kyllä houkuttelevasti tallin seinällä.. Vai onko vielä muita konsteja
Ota sieltä seinältä se pallopää vasara tai muu vastaava ja anna muutama nasakka isku siihen lukkopesään tai sylinteriin. Sillä tavalla lähti mulla toimimaan,kun vaihdoin tai vaihdatin lukkopesän. Asentaja sanoi jotta kaikki lukkopesät on hällä lähteneet toimimaan tällä konstilla ja on saanut pesän vaihdettua. Näkyi toimivan. Haitat kuulemma tärähtää paikalleen.
Lisää tähän kiireiseen osastoon.. Oliskohan jollain ko. lukosta sähkökuvia ? tai edes tietoo mihin mikäkin napa menee ja mitä yhtistää.. Itellä meni lukko vissiin sököks kun avain ei taho kääntyy enää millään (on renkannu jo pitemmän aikaa) ja nyt kun avain teki viimesen tenän eli ei suostu enää vääntyyn start asentoon niin lakkasi tuulilasin pyyhinkin toimimasta eli ehkä lukossa myös yhdistys onkelmaa...
Nyt ajattelin kokeeksi tehdä ainakin väliaikaisesti releillä yms. nappistartti syteemin (olen siis sähköasentaja niin eiköhän tuo onnistu) tarttis vaan tietää napojen merkitykset
Wigilante kirjoitti:Lisää tähän kiireiseen osastoon.. Oliskohan jollain ko. lukosta sähkökuvia ? tai edes tietoo mihin mikäkin napa menee ja mitä yhtistää.. Itellä meni lukko vissiin sököks kun avain ei taho kääntyy enää millään (on renkannu jo pitemmän aikaa) ja nyt kun avain teki viimesen tenän eli ei suostu enää vääntyyn start asentoon niin lakkasi tuulilasin pyyhinkin toimimasta eli ehkä lukossa myös yhdistys onkelmaa...
Nyt ajattelin kokeeksi tehdä ainakin väliaikaisesti releillä yms. nappistartti syteemin (olen siis sähköasentaja niin eiköhän tuo onnistu) tarttis vaan tietää napojen merkitykset
Mun mielestä unohdat heti nuo omat nappiviritykset Mulla teki 200 deen virtalukko justiin samaa. Putkitongeilla avainta kääntämällä sekä pienellä väkivallalla se saatiin toimimaan sen verran, että uuden patruunan vaihto virtalukkoon onnistui pyöränpinnoista tehdyillä vapauttimilla. Helppoa, halpaa ja nopeaa. Niinkuin mb:n huolto yleensä.
Löytyi vanha ketju virtalukon ongelmiin liittyen, joten laitan kysymykseni tähän. Virtalukon pohja rupesi temppuilemaan siten, että avaimen ollessa asennossa kaksi (virrat päällä) mittariston merkkivalot palavat kirkkaasti ja releet naksahtavat vain tietyssä avaimen asennossa. Kääntämällä avainta millin verran jompaan kumpaan suuntaan, himmenevät merkkivalot lähes näkymättömiksi. Starttimoottori pyörittää moottoria iloisesti, mutta kone ei käynnisty, koska mitä ilmeisimmin sytytysvirta puuttuu.
Nyt pitäisi vaihtaa virtalukon pohja ja ohjeita tähän liittyen löytyy edellisistä viesteistä. Vielä kaipaisin pientä lisäohjeistusta - eli riittääkö ratin ja mittariston irrottaminen, vai pitääkö muitakin osia poistaa ennen kuin virtalukon saa irti pohjan vaihtoa varten.
se johto pistokekkaan ei taho irrota kun avaimen ykkös asennossa, tietysti jos väkivalloin nyhät sen irti
kuvassa pohjan päällä oleva suorakaiteen muotoinen "nasta" haittaa johto pistokkeen irrottamista, mielestäni kannattas vielä kopistella itse lukkoa jollakin ja samalla koittaa vääntää avainta ykkös asentoon (kärsivällisyyttä) niin pääsisit laittaa lukkopatruunan irrotus tapin paikalleen
(1kpl) kuva tappi työnnetään aivan avaimen vieressä olevaan reikään ja sitten pyöritetään se musta mutteri irti lukko patruunoineen
tässä se nasta millä sitten koko lukko systeemi irtoaa vetämällä, edellyttäen avaimen ollessa ykkös asennossa
lukon vasemmassa päässä pystyssä pieni tappi mikä painetaan sisään ja vedetään koko lukko pois paikaltaan
Kiitos vastauksesta. Virtalukon lukkopesä on kyllä kunnossa (olen sen vuosia sitten vaihtanut), mutta nyt vaikuttaisi virtalukon pohja tulleen tiensä päähän. Löysin kysymykseeni liittyvän ketjun http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=45500, eli kojelaudan alaosa rattiakselin alapuolelta pitää myös irrottaa.
juu pitää, se mistä karra puheli jo aijemmin, klemmari irti 10mm avaimella irtoo ja sitten avain ykkös asentoon ja painat sen nastan sisään ja vedät lukon pois reijästä
Homma on edennyt sen verran, että sain virtalukon pohjasta liittimen irti ja uuden virtalukon pohjan testausta varten johtosarjan liittimeen kiinni. Ruuvimeisseliä apuna käyttäen starttaus ja moottori käynnistyi ja jäi käyntiin, eli diagnoosi virtalukon pohjan rikkinäisyydestä oli oikea.
En ole vielä irrottanut rattia (mittaristo lähti paikaltaan ilman ratin irrotusta), koska ratin keskiössä olevan kuusiokolopultin avaamiseen tarvittavaa työkalua ei löydy työkaluvalikoimasta. Onnistuuko virtalukon rungossa olevan jousikuormitteisen tapin painaminen, jos ratti on paikallaan? Jos ratti pitää irrottaa, niin vaatiiko kuusiokolopultin aukaiseminen jonkinlaisen iskutyökalun, vai riittääkö vääntäminen sopivalla avaimella tai hylsyllä?
ei tarvi ottaa rattia irti, ota vaikka kojelaudan alapahvi pois ja sieltä käsin voit irrottaa lukon kiristys pannan ja sen jälestä käännä avain sellaseen asentoon missä se pikku tappi painuu sisään ja voit hemputella lukon pois paikaltaan
Tänään sain viimein mittariston ja kojelaudan alaosan takaisin paikalleen. Virtalukon pohjan vaihtaminen on varsin mielenkiintoinen operaatio - meinasin jo jossain vaiheessa luovuttaa ja viedä auton korjaamolle uusi virtalukon pohja johtosarjan liittimestä roikkuen.
Virtalukkoa ohjausakselin putkessa kiinni pitävän painikkeen onneksi näkee, kun valaisee taskulampulla lukkoa alapuolelta ja katsoo virtalukon aukosta rattiputken suuntaan. Painiketta onnistuu helpoiten painamaan ohuella puikolla tai rautalangan pätkällä rattiputken ympärillä olevan muovin ja kojelaudan puuosan alapuolen välisestä raosta. Sain virtalukon pohjineen pois paikaltaan ilman murtosuojan ja lukkopatruunan irrotusta. Takaisin paikalleen virtalukko ei mennyt em. osien kanssa (liekö virtalukko kasvanut operaation aikana).