Taustaa: Olen ajanut kilpaa noin 15 vuotta erilaisilla Italialaisilla ja Minillä, Opelilla, Renulla, Simcalla, VOORTILLA

Työkseni olen Mersujen kanssa ollut tekemisissä päivittäin noin 20 vuotta, mutta olen jo kuitenkin oppinut jotain, mutta en vielä koskaan ole moisella kilpaa ajanut, vaikka on mm. 500 SEC:n A-ryhmän luokitustodistuson on tuossa hyllyssä (kova peli ralliin isoon aahan ja melkein tuokin toteutettu....!).
Eli, hain tuossa tänään (pe) yhden kolaroidun Brabus be1 moottorilla varustetun 190E:n varaosa käyttöön, ja heräsi suuri kiinnostus tehdä ko. pelistä Sprinttiauto... Korin, alustan, jarrujen, voimansiirron, ym. osalta homma on hanskassa, mutta se moottori.... Siihenhän Pitää saada TEHOKAS diesel...
Ensinnäkin turhaa painoa ei saa olla etuakselin etu puolella, eli nelisylinterinen sen pitää olla. Eli vaihtoehtoja on useita, mutta se saisi olla kuitenkin mahdollisimman iso, kun tuossa D turbossa kerroin on "vain" 1,5... Eli esim. *08D pakun 2,3l moottori, tai Vito 110 moottori, tai mikä ehkä paras, ihan normaali 220d 16v moottori. Tuosta 16v moottorista tosin tulee "sakkona" 68kg lisää minimi painoon, mutta se nyt ei haittaisi mitään, kun kerran ei tuota autoa kuitenkaan ole tarkoitus mitenkään hirveästi laihduttaa, eli 2,3:nen 8v 1090kg ja 16v 2,2:nen 1158kg.
Nyt kaivataan asiantuntioilta vinkkejä lähinnä tuon ahtimen ja pumpun osalta. Alakertaan on jo olemassa taatusti kestäviä nippeleitä, mutta tuo ahdin ja pumppu juttu on viellä aikalailla hakusessa. Kokemusta on kyllä noista Bentsiini myllyistä, mutta täällä tuntuu olevan RIITTÄVÄSTI tuota diesel kokemusta...
Elikkä hyviä vinkkejä otetaan vastaan, ja pieni sponsorointikin on toki tervetullutta.... luonnollisesti kaikista saatavilla olevista palikoista maksan käyvän hinnan, mutta jos joku haluaa mainetta ja kunniaa mainostuksen merkeissä, niin sekin onnistuu.. Jokainen, joka tukee rahallisesti tai muuten tavalla tai toisella ko. projektin etenemistä, on oikeutettu saamaan myös luonnollisesti mainostilaa autosta. Ja eipä näistä teidän HIRVEÄN tehoisista riisseleistä ole mistään muualta, kun täältä voinut lukea, eli nuokin kyllä varmaan noteerattaisiin myös josain muuallakin.. Ja olisi taatusti ensimmäinen Diesel auto Sprintissä, eikä taatusti hitain...
Aina kun mietin sprinttiautojen aihioita, niin ajatttelen Huittisten loistavaa nopeaa soralla ajettavaa 6km pätkää. Sinne sopisi myös tuo loistavasti.
Enduraceenkin saa ensivuonna tehdä turbodiisselin, mutta kun siinä pitää turbo ja pumppu pitää vakiona, niin ei sekään oikein napaa..
Ajatuksena olisi alkuun tehdä auto "halvalla", eli 190E 16v:n laatikko, hytistä säädettävä hyraulinen ASD lukkoperä, EVO 2 palikkaa paljon alustaan, koska ko. osia löytyy mm. W124 Ambulansista, ym muuta isompien mallien orkkis osaa. Eli käyttäisin kaikissa mahdollisissa paikoissa ainoastaan alkuperäisiä osia.
Ja lopuksi sanon vielä, että tämä ei ole mitään jonninjoutavaa paskanjauhantaa, vaan totista totta, vaikka baariin tästä nyt matka suuntautu...
Eli vinkkejä otetaan vastaa 24h vuorokaudessa.