cdi suuttimien tiivisteiden vaihtoon tarkennuksia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
antpel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 08.02.2008 10:20

cdi suuttimien tiivisteiden vaihtoon tarkennuksia

Viesti Kirjoittaja antpel »

Hei,
cdi moottorin pa-suuttimien tiivisteiden vaihto edessä. Tutkiskelin foorumin hyvää antia tuohon tiivisteiden omatoimiseen vaihtamiseen (http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... men+vaihto) ja vakuutuin niin, että yritän itse suoriutua tehtävästä. Muutamia tarkennuksia kuitenkin kaipaisin:

1) saako sitä alumiinitahnaa esim. kl-varaosista (ajatetlin sieltä hakea nuo tiivisteet ja pultit)?

2) Mihin kohtaan tuota tahnaa kannattaa laittaa ja kuinka paljon?

3) ymmärsinkö oikein, eli jos suutin ei lähde sovinnolla irti, niin laitetaan keinupidike ja pultti takaisin, ei kiristetä kokonaan ja laitetaan moottori hetkeksi käyntiin - tämän pitäisi siis löysyttää tuota suutinta.

4) viime hetken vinkkejä kannen ja tiivisteen välisen pinnan puhdistamiseen (siis sieltä kolosta)? Haittaako, jos sinne putoaa hieman jotain töhnää puhdistusvaiheessa?

Kiitos kaikille avustajille jo etukäteen! Osa lukijoista voi ajatella, että olisi parempi jos tuokin vaan veisi autonsa suosiolla liikkeeseen :oops:
W203 220 CDI A -01
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kannen pinnan koneistukseen on omat työkalunsa. Ilman kunnollista pinann oikaisua ei juuri hommaan kannata ryhtyä :(
Joku mersupurkaamo??
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Sitä tahnaa on paras hakea Vehosta: A001989425110 (n 25:- EUR)
Tahnaa laitetaan ohuelti suuttimen sisäänmenevän osan pituudelta, paitsi ei sinne vähän kapeampaan alaosaan eikä ihan kapeaan kärkeen.

Minkälainen on muuten se kannen tasoitukseen sopiva työkalu ?
W203CDI
HA.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 27.01.2007 17:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja HA. »

Keinun pultit pitäisi vaihtaa joka kerta ja samalla kannattaa tarkistaa muutkin suuttimet, ruuvien kireys.

Vuodonilmaisin-aine on ihan hyvä varmistaa loputkin suuttimet. Ja kannattaa varmistaa että ruuvit varmasti menevät kierteisiinsä riittävän syvälle, etteivät pohjaa. Siellä reiässä voi olla paskaa, tai ruuvissa pieni pituusero. Sieltä voi pohja korkata vesitilaan pahimmassa tapauksessa.

Kalusteita ainakin tuolla: http://www.saturn-tools.de/eng/dieseltechnik_eng.htm
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Viimeksi muokannut nautseri, Ti 23.11.2010 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
antpel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 08.02.2008 10:20

Viesti Kirjoittaja antpel »

Nautserin linkissä oleva "neekerinpesä" näytti aika selvältä tapaukselta. Tänään ajoin noin 30 km matkan ja puolessa välissä sammutin auton hetkeksi. Käynnistyksen jälkeen taas pöllähti tuo dieselin haju kabiiniin, mutta se häipyi nopeasti. Ajoin kotiin ja otin moottorin suojamuovit pois. Sanokaa te viisaammat, ennen kuin alan noille suuttimen tiivisteille mitään tekemään, että näyttääkö nuo sellaisilta, että ne vuotaisivat? Mielestäni ne ovat pölyiset, mutta eivät vuotavat (=kuivat).

http://www.munkuvat.org/kuva/80621

http://www.munkuvat.org/kuva/80622

http://www.munkuvat.org/kuva/80623
W203 220 CDI A -01
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Voithan sä testata käynnistää konepelti auki kylmänä ilman hehkutusta (eli heti vaan koitat tulille ilman hehkutusaikaa) ja heti kun lähtee käyntiin niin sammutat samalla sekunnilla ja kurkkaat konehuoneen puolelle nouseeko "pilvi" suuttimilta. Tai voihan sen joku muukin kattoo niin ei tartte niin äkäseen rynnätä kuskin paikalta konepellin eteen.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jaa sulla olikin -01 w203 :!:

Katoppa ilmanputsarin alle ja hommaa sinne uus klemmari turbon ja pakoputken väliin :idea: Niitä on kahta mallia ja alkupään vehkeissä niitä katkeili ja tilalle saa sellaista ruuvilla kirittävää mallia.

Nuo suuttimet ei kyllä vuoda kuvien perusteella....
Joku mersupurkaamo??
antpel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 08.02.2008 10:20

Viesti Kirjoittaja antpel »

Kiitos tuosta klemmari-vinkistä. Tarkistan asian. Pitääkö ilmanputsari irroittaa, jotta klemmarin kunnon pääsee toteamaan?
W203 220 CDI A -01
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4763
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pitää, se on juuri putsarikotelon alla.
Käy hakemassa se tiiviste ja klemmari jo valmiiksi, ennenkuin alat purkamaan.

Suuttimien juuret näyttää ihan hyviltä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
antpel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 08.02.2008 10:20

Viesti Kirjoittaja antpel »

tuikku kirjoitti:.
Pitää, se on juuri putsarikotelon alla.
Käy hakemassa se tiiviste ja klemmari jo valmiiksi, ennenkuin alat purkamaan.

Suuttimien juuret näyttää ihan hyviltä.
Joo, kiitos suutin kuvien tarkistuksesta. Pitää hankkia tuo klemmari. Löytyyköhän kooällästä vai pitääkö mennä piäkallopaikalle, elikkäs Vehoon.
W203 220 CDI A -01
Vastaa Viestiin