jousten vaihto 124
jousten vaihto 124
eli miten etu/taka jousten vaihto onnistuu koti konstein ja pystyykö puristimia tekeen ite? 

Onnistuuhan se, mutta saattaapi teettää työtä.
Takajouset taitavat olla helppo nakki, mutta etujousissa on hommaa, jos ei ole puristinta.
Olen itse vaihtanut piilteema-mallisilla puristimilla ja neljän metrin kaksnelosen avulla, mutta en suosittele sitä.
Malli mersu-puristimet voi tehdä itse. Itse tein pelkän rälläkän ja hitsauskoneen avulla. Hieman vilkasta mielikuvitusta, niin onnistuu. Ainakin yhdet jouset on jo vaihdettu.
Foorumilta löytyy haku-toiminnon avulla kuvia alkuperäisistä. Ja varmasti myös runsaasti kertomuksia vaihdoista.
Huom! Kokoon puristettu jousi on melkoinen energiapakkaus. Lähtee ja lujaa, jos vapautuu äkillisesti!
Takajouset taitavat olla helppo nakki, mutta etujousissa on hommaa, jos ei ole puristinta.
Olen itse vaihtanut piilteema-mallisilla puristimilla ja neljän metrin kaksnelosen avulla, mutta en suosittele sitä.
Malli mersu-puristimet voi tehdä itse. Itse tein pelkän rälläkän ja hitsauskoneen avulla. Hieman vilkasta mielikuvitusta, niin onnistuu. Ainakin yhdet jouset on jo vaihdettu.
Foorumilta löytyy haku-toiminnon avulla kuvia alkuperäisistä. Ja varmasti myös runsaasti kertomuksia vaihdoista.
Huom! Kokoon puristettu jousi on melkoinen energiapakkaus. Lähtee ja lujaa, jos vapautuu äkillisesti!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
jouset
oisko mahollista saada kuvia?vähä tuon tyyppistä ratkasua olen miettinypetrikar kirjoitti:Puristin onnistuu tehdä itse paksusta kierretankosta ja metallilevyistä mitkä on hiottu/taivutettu jousen muotoon. Itsellä on tuommonen puristin ja onnistuu tosi näppärästi vaihtaa etujouset.

Älkää nyt tosiaan lähtekö itse niitä puristimia tekemään älkääkä
käyttäkö edes huonoja kaupan puristimia. Jos se jousi pääsee
liikkeelle, niin hengen lähtö on lähellä. Toinen tapa tappaa itsensä
on jäädä auton alle puristuksiin, kun tuenta pettää. Pelkkä hydraulitunkki
ei riitä, eikä ihan huterat pukitkaan.
käyttäkö edes huonoja kaupan puristimia. Jos se jousi pääsee
liikkeelle, niin hengen lähtö on lähellä. Toinen tapa tappaa itsensä
on jäädä auton alle puristuksiin, kun tuenta pettää. Pelkkä hydraulitunkki
ei riitä, eikä ihan huterat pukitkaan.
Re: jouset
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 188#214188ozzi82 kirjoitti:jaa missähän päin on tuo naapuri kylä?
Ehkäpä hintoihin tullut pieni inflaatiolisä

autodidakti
Ja sitten on pyörän kulmat persiillään jos alatukivarret löysää sisäpäästä> ulkopään löysäämisellä jousi vain taipuu ja on kohta otassa....
Voi olla että inflaatio puree jousen vaihto hintaan, tosin itse koskaan en ole noihin 12€ talkoisiin ryhtynyt 700€ laitteilla jotka joutuu uusimaan parin- kolmen vuoden välein
Kyllä sen ajallisesti vaihtaa 12€ jos ajatellaan tunti taksaa, mutta kun koneellekkin pitäis jotain jäädä tuleviin uusintoihin
Voi olla että inflaatio puree jousen vaihto hintaan, tosin itse koskaan en ole noihin 12€ talkoisiin ryhtynyt 700€ laitteilla jotka joutuu uusimaan parin- kolmen vuoden välein

Kyllä sen ajallisesti vaihtaa 12€ jos ajatellaan tunti taksaa, mutta kun koneellekkin pitäis jotain jäädä tuleviin uusintoihin

Joku mersupurkaamo??
- laineracing
- Mersumies
mä tein tollasen puristimen,hyvin on toiminu jo 4 kertaa.eikä maksanu mitn ku töissä tein.varovaisuus kyllä syytä pitää mielessä,ja pulttipyssy kaapissahttp://kuvablogi.com/nayta/1003013/
jos tarvii tääl etelä-suomen paikkeilla tehdä jollekkin jousien vaihtoja niin yv:tä vaan tulemaan mulle, 20€ nurkka ois suunnilleen hintaa kyseisellä toimen piteellä 

M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Onhan nämä kuvat ollu täällä ennenkin mutta näillä minä olen vaihtanu ja vaihtuu jousi tosi helposti.

MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
[quote="Aki P"]Ja sitten on pyörän kulmat persiillään jos alatukivarret löysää sisäpäästä> ulkopään löysäämisellä jousi vain taipuu ja on kohta otassa....
Oletkos kokeillut kun noin väität?
sinne voi laittaa sen tunkin alle ettei kerrasta repsahda alas.
ei mulla ainakaan tullu jouset otsaan noin.
edesmennyt
W201
W201
No joskus joku jousi on tullu vaihettua/irrotettua.... ehkä kaksmikko1981 kirjoitti:Aki P kirjoitti:Ja sitten on pyörän kulmat persiillään jos alatukivarret löysää sisäpäästä> ulkopään löysäämisellä jousi vain taipuu ja on kohta otassa....

Ja joskus kokeilin ilman puristinta että löysään vain alapallosta ja vakaajatangosta

Ainakaan vakio jousi ei noin irtoa ilman vaaraa!
Joku mersupurkaamo??