M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ihen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 27.02.2007 08:58
Paikkakunta: PORI

M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Viesti Kirjoittaja ihen »

Tervehdys, alla on hiukan kokemuksia parista viritysprojektista joista saattaa olla jonkinlaista osviittaa tietoa hakeville. Teksti on pitkä, mutta jokainenhan päättä itse lukeeko sen :wink:

Hommasin harraste/kesäautoksi vuosi sitten R171:n ja loppukesästä alkoi sen viritysmahdollisuudet kiinostamaan. Auton vakiomylly M271 tuottaa 1.8 litran tilavuudestaan vakiona 163 hp / noin 240Nm kompressorin ja välijäähdytyksen avulla. Ihan mukava menopeli, mutta automaattina ehkä suorituskyvyltään hivenen vaatimaton menevään ulkonäköön verrattuna. Eri lähteet on kellotelleet 8-8.3 sekunnin nollasta sataan aikoja tuolle yhdistelmälle. Havittelin jotain 7 sekunnin pintaan aikoja ja parin excel-simulaation jälkeen arvioin sen saavutettavan noin 200hp/300Nm yhdistelmällä.

Perheen käyttöauton (C180K farmari -04) konepellin alla hyrisi sama kone hiukan vaatimattomammassa viritysasteessaan (143hp), joten oli mielenkiintoista selvitellä oliko eri tehoversioiden erot pelkästään softalla tuotettuja vai oliko myös mekaanisissa osissa eroja. Saksalaisilta keskustelupalstoilta selvisi nopeasti, että saman M271 koneen eri versiot (180, 200 ja 230) omasivat eri puristussuhteen (eri männät), kompuroiden varaosanumerot olivat erit, välijäähdyttimien tehoissa oli eroja ja arvatenkin itse softissakin.

Kiertelyt ja soittelut alan miehille eri virityspajoihin ei tuottaneet kummoisiakaan tuloksia; esittämäni tavoitetaso (200hp/300Nm) oli liian laimea kiinnostaakseen ketään itseään vakavastiotettavana pitävää virityspajaa, tai sitten kokemuksia kyseisestä koneesta ei vaan ollut. Koekaniiniksi en halunnut ryhtyä joten ei kun etsimään tietoa kotomaan ulkopuolelta.

Keskustelut Barbuksen, Kleemannin, Väthin ja Carlssonin kanssa alkuperämaissaan johtivat lopulta tuloksiin. Uskomattomiin lupauksiin kyllästyneen pääni käänsi lopulta Kleemannin puoleen firman luotettavan oloiset dynokäyrät K1 ja K2 performance kit -sarjoistaan. Suomalaisten jälleenmyyjien kokemukset näistä osista olivat hyvin ohuita, joten tuotin sarjat itse maahan ja ne asennettiin ongelmitta paikoilleen luottofirman Helmentien Auto Oy:n Penan ja Tapsan toimesta asiantuntemuksella.

Ekaksi asennettiin SLK:hon K2 sarja, jossa polttoaineen syöttöpainetta nostetaan uudella regulla ja kompressorin pyörimisnopetta (siis ahtopainetta) nostetaan uudella kampiakselin hihnapyörällä. MAF ja MAP antureita huijataan boksilla ja sen seurauksena ECU luulee, että koneen läpi kulkee todellista enemmänkin ilmaa --> suuttimien aukioloaikoja ilmeisesti kasvatetaan ECU:n normaaliasetusten puitteissa. Ilmankieroa helpottaa K&N:n suodin (tosin ihan turha useiden eri testien mukaan, tehonlisäys vakioon näissä teholuokissa noin 1-2 hp), se on ilmeisesti "pakollinen" osa antamaan sarjalle uskottavuutta. ECU nollattiin ja päästöt mitattiin --> virheettömiä lukemia.

Ei kun testaamaan!

K2 lupailee M271:lle 200 versiossaan noin 210hp/310Nm. Teho ja vääntö vastaisivat siis kutakuinkin entistä 320 V6 ruiskua, joten odotukset olivat korkealla. Pidon puutteessa ei lokakuisilla maanteillä saatu kiihtyvyysaikoja luotettavasti mitattua, mutta takapuolituntuma sai naaman loistamaan :D Kiihdytysmittauksissa ESP kytkettiin kokonaan pois DYNO-moodiin ja auto sutikin kakspäällä liikkeellelähdössä automaatista ja 18"/245 takakumeista huolimatta koko ykkösen ja alun kakkosta, vaikka sitä erikseen varottiin. Jotain oli siis oikeasti tapahtunut. Keväämmällä, kun auto otetaan taas käyttöön pyrin mitaamaan sen tehot tuttujen kavereiden erinomaisella Elmocsan -ohjelmalla. Mercedes Enthusiast -lehti kellotti automaatti R171 SLK:lle K2:lla 7.0 sekunnin nollasta sataan ajan, joka on siis aika uskottava. Vääntö on muhkeaa ja ESP valo vilkkuu vähänkin enemmän kaasua painaessa.

SLK jouti talviteloille ja -04:n C-mallin farkku sai sisuksiinsa K1:n tammikuussa samojen kavereiden toimesta. K1 lupailee 180:lle samoja teholukemia, kuin mersun oma 230:n versio samasta koneesta vakiona, johon en ihan kyllä uskonut. Olihan matalaviritteisemmässä koneessani eri välijäähdytin, eri männät jne eri softan lisäksi. Lopputulos oli kuitenkin yllätys, auto oli trimmauksen jälkeen ihan eri puusta veistetty kuin aiemmin ja ajatukset sen vaihdosta uudempaan väisityivät! Tehosta on vaikea sanoa muutakuin että sitä on varmasti enemmän aluperin 143hp. Samalla arvelen sitä olevan enemmän kuin vakio SLK:sta tutut 163 hp ja varmasti vähemmän kuin trimmatun SLK:n luvatut 210hp. Olisko arvio 170-180 hp kutakuinkin oikea? Talvisella maantiellä 16 tuumainen 235 takarengas sutii herkästi ohituksissa ja vilkuttaa merkiksi ESP valoa, tätä ei aiemmin tapahtunut.

Kokemukset vaikutti lopulta sen verran hyviltä, että anoin ja sain Kleemannin osien maahantuonnin ja kaikkia osia saa kauttani harrastehintaan (kleemann.fi[at]gmail.com). Testaamaan pääsee yllämainittuja kärryjä jos asia rupes kiinnostamaan!

IHe

P.S.

Pelkkää lastuviritystä kokeilin saksan matkallani keväällä 2006, mutta tulos oli kelvoton ja ansaitsee mainita nimeltä, ettei muut mee halpaan. Tuotetta myytiin nimellä "Digituning" ja kaikki taustat/kokemukset lupasivat hyvää. Testiajojen ja ECU:n opettelujakson jälkeen pyysin kuitenkin "virittäjää" poistamaan ko softan SLK:sta ja palauttamaan paremmin toimineen alkuperäisen. Teho ei ko virityksessä lisääntynyt, ehkä pikemminkin päinvastoin, toisaalta TM:n mukaan "Mopon viritys on onnistunut, jos moottorin teho laskee alle 10%" ... :lol:
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Muuta kommentoimatta, tuo TM:n kommentti kuvaa koko läpyskän laatua mainiosti. Eihän 50cc koneesta mitenkään saa irti 1.5hv enempää. :roll:
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tervetuloa foorumille, ihen!
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Aapinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 07.10.2007 12:13

Re: M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Viesti Kirjoittaja Aapinen »

Tervehdys,

Alla lainaus C180K viritysprojektista. Onko vuoden 2007 C180K (W203) kulkineessa sama kone kuin lainatussa tekstissä; siis M271?
Ja edelleen, onko tämä Kleemannin K1 -systeemi sama kuin K-BOX?
Tämä kiinnostaisi kovasti, mikäli Kleemannin sivuilla luvatut tehoarvot
ovat todella saatavissa pelkällä boxilla turvallisesti. Olisiko jollakulla jopa
käyttökokemuksia moisesta virityksestä?

Perheen käyttöauton (C180K farmari -04) konepellin alla hyrisi sama kone hiukan vaatimattomammassa viritysasteessaan (143hp), joten oli mielenkiintoista selvitellä oliko eri tehoversioiden erot pelkästään softalla tuotettuja vai oliko myös mekaanisissa osissa eroja. Saksalaisilta keskustelupalstoilta selvisi nopeasti, että saman M271 koneen eri versiot (180, 200 ja 230) omasivat eri puristussuhteen (eri männät), kompuroiden varaosanumerot olivat erit, välijäähdyttimien tehoissa oli eroja ja arvatenkin itse softissakin...

...SLK jouti talviteloille ja -04:n C-mallin farkku sai sisuksiinsa K1:n tammikuussa samojen kavereiden toimesta. K1 lupailee 180:lle samoja teholukemia, kuin mersun oma 230:n versio samasta koneesta vakiona, johon en ihan kyllä uskonut. Olihan matalaviritteisemmässä koneessani eri välijäähdytin, eri männät jne eri softan lisäksi. Lopputulos oli kuitenkin yllätys, auto oli trimmauksen jälkeen ihan eri puusta veistetty kuin aiemmin ja ajatukset sen vaihdosta uudempaan väisityivät! Tehosta on vaikea sanoa muutakuin että sitä on varmasti enemmän aluperin 143hp. Samalla arvelen sitä olevan enemmän kuin vakio SLK:sta tutut 163 hp ja varmasti vähemmän kuin trimmatun SLK:n luvatut 210hp. Olisko arvio 170-180 hp kutakuinkin oikea? Talvisella maantiellä 16 tuumainen 235 takarengas sutii herkästi ohituksissa ja vilkuttaa merkiksi ESP valoa, tätä ei aiemmin tapahtunut.

Tällainen asia oli mielen päällä tällä kertaa.

Aapinen
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Viesti Kirjoittaja eerola »

ihen kirjoitti:...Pelkkää lastuviritystä kokeilin saksan matkallani keväällä 2006, mutta tulos oli kelvoton ja ansaitsee mainita nimeltä, ettei muut mee halpaan. Tuotetta myytiin nimellä "Digituning" ja kaikki taustat/kokemukset lupasivat hyvää. Testiajojen ja ECU:n opettelujakson jälkeen pyysin kuitenkin "virittäjää" poistamaan ko softan SLK:sta ja palauttamaan paremmin toimineen alkuperäisen...
Tutustuin asiaan, ja huomasin metkan yksityiskohdan: Digituning-nimi on käytössä kahdessa paikassa ja tuotekin on nähtävästi eri. :shock:

Saksaan rekisteröidyn on Digituning.de-sivuston takaa löytyvät yhdet tuotteet. Skandinaviassa ja Espanjassa tarjotaan hyvin saman näköisen domainin Digituning.com-kautta löytyviä tuotteita. Jälkimmäisen edustajia ovat mm. ihan hyvämaineset PP Diesel ja Digituningin lisäksi Kleemanniakin edustava Autokorjaamo Koskinen.

Jos/ kun tuotteissa on eroa, Digituning-tuotemerkin ympärille saattaa tulla jatkossa mielenkiintoisia omistajuuskeskusteluja. :)
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Eemeli320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 18.08.2010 19:17

Re: M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Viesti Kirjoittaja Eemeli320 »

Vieläkö SLK 200 toimii virityksen jälkeen? Onko ollut ongelmia?
SLK 200 (R171)
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Onkos tällä rintamalla mitään uutta? Tuli hommattua W204 180K ja pikku piristys olisi mielessä. Netistä tongittujen tietojen perusteella C180 ja C200 kompurat ovat samat. Osanumerot ovat eri, mutta ahtimet kuitenkin samat. Selvisi myös semmoinen seikka, että ahdin pyörii noissa malleissa samalla nopeudella, joka on jo vakiona ihan siellä ylärajoilla. 14.000r@6000rpm. Jos kaikki ahtimen tuottama ilma menisi koneen sisään, pitäisi ahtimen tuoton riittä hyvinkin +200hv tehoihin. Ilmeisesti "ylimääräinen" ilma ohjataan ahtimen ohi takaisin imupuolelle, mutta miten se tapahtuu, sitä en tiedä. varmasti siellä on joku venttiili, mutta onko se ihan mekaaninen paineeseen perustuva vai toimiiko se sähköllä? Bokseja signaalien huijaamiseen on saatavilla, mutta osaisiko joku tehdä tämän saman asian ihan ohjelman vaihdolla? Olisihan se parempi, jos muutos olisi suoraan softassa. Hihnapyöräsarjojakin on kahta mallia. Toisessa vaihtuu vain kompuran pyörä, toisessa sekä kampuran, että kompuran. Omasta näkövinkkelistä en välttämättä viitsisi rääkätä ahdinta ihan rajalle asti vaihtamalla osia joilla max. kierrosraja ylitetään ihan selkeästi. Yleinen konsensus tuntuu olevan se, että tuo M45 kestää suht hyvin tuon kierrosrajan ylityksen. Hyötysuhde siinä kuitenkin laskee.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mänis kirjoitti:...Ilmeisesti "ylimääräinen" ilma ohjataan ahtimen ohi takaisin imupuolelle, mutta miten se tapahtuu, sitä en tiedä. varmasti siellä on joku venttiili, mutta onko se ihan mekaaninen paineeseen perustuva vai toimiiko se sähköllä?...
Eiköhän noissa uudemmissa koneissa ole samanlainen bypass-venttiili kuin vanhemmassa M111-koneessakin. Se on ECU:n ohjaama ja päästää tosiaan kompressorin jälkeen ilman kiertämään takaisin kompressorin imupuolelle, kun painetta ei tarvita eli kevyellä kuormalla. Laite on kaasuläpän tapainen ja sitä ohjataan pulssisuhteella (PWM). Täydellä kaasulla bypass on suljettu. Bypass-venttiili sijaitsee vanhemmissa koneissa ilmanpuhdistimen kyljessä ja siihen tulee letku kompressorin ja välijäähyn välistä. Bypassia muuttamalla et saa lisätehoa täyskaasuun verrattuna, se vain vähentää ilmamäärää osakuormalla.

Muuttamalla kompressorin hihnapyörien välityssuhdetta saat lisää ilmaa koneeseen. Se antaa lisää tehoa, kun polttoaineseoksista ja sytytysennakosta pidetään huolta. Tuo 14000 kierrosta ei ilmeisesti ole suurin sallittu kierrosluku, tarkista Eatonin nettisivuilta. Tuo M45 on pieni ahdin (45 kuutiotuumaa per kierros) ja sovitettu tuohon 1,8-litraiseen koneeseen. Vanhemmissa 2,3- ja 2,0-litraisissa koneissa käytettiin M62-ahdinta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Tuo kierrostieto oli jostain mersufoorumilta. Eatonin karttakin kyllä viittaa siihen, että aika rajalla aletaan olla. Se löytyy täältä:
http://www.eaton.com/Eaton/ProductsServ ... PCT_221788" onclick="window.open(this.href);return false;

Ilmeisesti C180 ja C200 hihnapyörätkin ovat samat. W203 korin C230k:ssa taidettiin käyttää myös tuota samaa M45 eatonia, mutta sen kompuran hihnapyörä on pienempi. Sitä ei saa ostettua erikseen, tulee vain kompuran mukana. Pienihän tuo on, mutta se mihin se pystyy, riittää mainiosti minulle. Eaton ilmoittaa sivuillaan tuon sopivan 2-3L koneisiin.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tuo M45 on varmasti hyvänkokoinen 1,8-litraiseen moottoriin ja onhan W203-mallissa jo koneesta otettu parhaimmillaan 145 kw ulos eli koneteho varmaankin lähemmäs 160 kW, josta ahdin vie veronsa. Noita isompia hihnapyöriä löytyy myös M271-koneelle Saksan eBaystä useampia malleja.

Tuota maksimikierroslukua ei mielestäni kannata pelätä, eihän konetta kierrätetä huippukierroksilla yleensä kuin hetkellisesti. Olen nostamassa M62-ahtimen maksimikierroslukua (kone M111.944) myös tuonne 14000 kierroksen korville isommalla kampuran hihnapyörällä. Tavoitteena on nostaa ahtopainetta arvosta 0,5 bar arvoon 0,8 bar.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Sainkin jo vastauksen Motorbitiltä. Tuossa W204 mallissa saattaa olla ns. "tuning protection" ominaisuus ecussa ja jos se siellä on niin eipä taida ohjelmointi onnistua. Tuon ominaisuuden tutkiminen vie aikaa kuulemma 45min ja tekevät sen maksutta. Ebaystä sitä kompuran pyörää tulikin jo katseltua. Jos vaihtaisi vain kompuran pyörän, kävisi alkuperäinen hihna autoon.

http://www.ebay.de/itm/MERCEDES-KOMPRES ... 9764996%26" onclick="window.open(this.href);return false;

Se taitaa olla aika varmaa, että pelkällä hihnapyörällä ei tehot kyllä nouse tuota 30 hevosvoimaa. Veikkaan, että ecu puuttuu peliin, jos ahdot menee tietyn rajan yli. Saattaa tulla Fuelcut.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onko systeemissä erillinen paineanturi MAP vai mittako se vain ilmamäärää MAFilla? Jos siinä on MAP, voisiko sen lähtöjännitettä huijata samalla kun MAF pitäisi huolta seoksista? Tällöin ECU ei huomaisi paineen nousua.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Laite on mulle niin uusi, että en vielä tiedä. MAF siinä nyt ainakin on ja eipä taida monessakaan koneessa olla molempia.

MKB Tuningin sivuilla oli tällainen informaatio:
Increase in performance to 138 kW (187 HP) at 5850 rpm, 250 Nm at 2500-4400 rpm
modification:
modified engine management with readapt ignition map and
injection map, slight boost pressure increase.

Kleemannin tuote-esittely on myös aika niukkasanainen:
http://shop.kleemann.dk/shop/k-box-kit-for-318p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Viesti Kirjoittaja tomant »

Lisäksi tuo MKB oli mallia "not available". Mkb:n ja Kleemannin sarjoissa näyttää olevan vain elektroniikkaa, ei hihnapyöriä, kuten MKB:n M111-sarjoissa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Näin on. Joku aika sitten kauppasivat vielä hihnapyörääkin tuohon C180 kompuraan. Meneehän se siihen toki paikoilleen, mutta korkeampi puristussuhde ei välttämättä ole jees tuon rullan kanssa.

Edit:
netistä kaiveltua
C180 CR: 9,3
C200 CR: 8,5
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Viesti Kirjoittaja tomant »

Isompi välijäähy ei myöskään olisi pahitteeksi, onko vaihto mahdollista W204:sessa?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Viesti Kirjoittaja joskami »

Mites tuo nyt on.. eli onko mulla tuossa M271 200kompurassa 163hp (2004vm.) tuo M45 vai M62 eaton niin osaisi katsella oikean pyörän tuohon kompuraan.
Näyttäs olevan aika huono tarjonta noita rullia.

edit nähtävästi M65
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: M271 koneen virityskokemuksia (C180K -04 ja SLK200K -05)

Viesti Kirjoittaja joskami »

No niin nyt on kompuran rulla vaihdettu.. hmm vetoja tuli vähän lisää mut lisää kaivataan.

Jossakin kiteissä on mukana bensapaineen säädin jolla kisko paine nostetaan 4-5bar ahtotilanteessa.
Yritin tuolla ajalella starin kanssa et mitä sieltä sais mittausarvoja ulos, tosi heikosti verrattuna esim. cdi koneisiin.
Ahdot kasvoi 0.6bar tuonne 0.8bar rullan vaihdolla. Näkeekö jostakin starilla lambda arvot ja kisko paineen?
Seuraavaksi varmaankin tuo bensap.säädin ja varmaankin ruveta jonkunlaista softaa väkertämään.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Vastaa Viestiin