
Hommasin harraste/kesäautoksi vuosi sitten R171:n ja loppukesästä alkoi sen viritysmahdollisuudet kiinostamaan. Auton vakiomylly M271 tuottaa 1.8 litran tilavuudestaan vakiona 163 hp / noin 240Nm kompressorin ja välijäähdytyksen avulla. Ihan mukava menopeli, mutta automaattina ehkä suorituskyvyltään hivenen vaatimaton menevään ulkonäköön verrattuna. Eri lähteet on kellotelleet 8-8.3 sekunnin nollasta sataan aikoja tuolle yhdistelmälle. Havittelin jotain 7 sekunnin pintaan aikoja ja parin excel-simulaation jälkeen arvioin sen saavutettavan noin 200hp/300Nm yhdistelmällä.
Perheen käyttöauton (C180K farmari -04) konepellin alla hyrisi sama kone hiukan vaatimattomammassa viritysasteessaan (143hp), joten oli mielenkiintoista selvitellä oliko eri tehoversioiden erot pelkästään softalla tuotettuja vai oliko myös mekaanisissa osissa eroja. Saksalaisilta keskustelupalstoilta selvisi nopeasti, että saman M271 koneen eri versiot (180, 200 ja 230) omasivat eri puristussuhteen (eri männät), kompuroiden varaosanumerot olivat erit, välijäähdyttimien tehoissa oli eroja ja arvatenkin itse softissakin.
Kiertelyt ja soittelut alan miehille eri virityspajoihin ei tuottaneet kummoisiakaan tuloksia; esittämäni tavoitetaso (200hp/300Nm) oli liian laimea kiinnostaakseen ketään itseään vakavastiotettavana pitävää virityspajaa, tai sitten kokemuksia kyseisestä koneesta ei vaan ollut. Koekaniiniksi en halunnut ryhtyä joten ei kun etsimään tietoa kotomaan ulkopuolelta.
Keskustelut Barbuksen, Kleemannin, Väthin ja Carlssonin kanssa alkuperämaissaan johtivat lopulta tuloksiin. Uskomattomiin lupauksiin kyllästyneen pääni käänsi lopulta Kleemannin puoleen firman luotettavan oloiset dynokäyrät K1 ja K2 performance kit -sarjoistaan. Suomalaisten jälleenmyyjien kokemukset näistä osista olivat hyvin ohuita, joten tuotin sarjat itse maahan ja ne asennettiin ongelmitta paikoilleen luottofirman Helmentien Auto Oy:n Penan ja Tapsan toimesta asiantuntemuksella.
Ekaksi asennettiin SLK:hon K2 sarja, jossa polttoaineen syöttöpainetta nostetaan uudella regulla ja kompressorin pyörimisnopetta (siis ahtopainetta) nostetaan uudella kampiakselin hihnapyörällä. MAF ja MAP antureita huijataan boksilla ja sen seurauksena ECU luulee, että koneen läpi kulkee todellista enemmänkin ilmaa --> suuttimien aukioloaikoja ilmeisesti kasvatetaan ECU:n normaaliasetusten puitteissa. Ilmankieroa helpottaa K&N:n suodin (tosin ihan turha useiden eri testien mukaan, tehonlisäys vakioon näissä teholuokissa noin 1-2 hp), se on ilmeisesti "pakollinen" osa antamaan sarjalle uskottavuutta. ECU nollattiin ja päästöt mitattiin --> virheettömiä lukemia.
Ei kun testaamaan!
K2 lupailee M271:lle 200 versiossaan noin 210hp/310Nm. Teho ja vääntö vastaisivat siis kutakuinkin entistä 320 V6 ruiskua, joten odotukset olivat korkealla. Pidon puutteessa ei lokakuisilla maanteillä saatu kiihtyvyysaikoja luotettavasti mitattua, mutta takapuolituntuma sai naaman loistamaan

SLK jouti talviteloille ja -04:n C-mallin farkku sai sisuksiinsa K1:n tammikuussa samojen kavereiden toimesta. K1 lupailee 180:lle samoja teholukemia, kuin mersun oma 230:n versio samasta koneesta vakiona, johon en ihan kyllä uskonut. Olihan matalaviritteisemmässä koneessani eri välijäähdytin, eri männät jne eri softan lisäksi. Lopputulos oli kuitenkin yllätys, auto oli trimmauksen jälkeen ihan eri puusta veistetty kuin aiemmin ja ajatukset sen vaihdosta uudempaan väisityivät! Tehosta on vaikea sanoa muutakuin että sitä on varmasti enemmän aluperin 143hp. Samalla arvelen sitä olevan enemmän kuin vakio SLK:sta tutut 163 hp ja varmasti vähemmän kuin trimmatun SLK:n luvatut 210hp. Olisko arvio 170-180 hp kutakuinkin oikea? Talvisella maantiellä 16 tuumainen 235 takarengas sutii herkästi ohituksissa ja vilkuttaa merkiksi ESP valoa, tätä ei aiemmin tapahtunut.
Kokemukset vaikutti lopulta sen verran hyviltä, että anoin ja sain Kleemannin osien maahantuonnin ja kaikkia osia saa kauttani harrastehintaan (kleemann.fi[at]gmail.com). Testaamaan pääsee yllämainittuja kärryjä jos asia rupes kiinnostamaan!
IHe
P.S.
Pelkkää lastuviritystä kokeilin saksan matkallani keväällä 2006, mutta tulos oli kelvoton ja ansaitsee mainita nimeltä, ettei muut mee halpaan. Tuotetta myytiin nimellä "Digituning" ja kaikki taustat/kokemukset lupasivat hyvää. Testiajojen ja ECU:n opettelujakson jälkeen pyysin kuitenkin "virittäjää" poistamaan ko softan SLK:sta ja palauttamaan paremmin toimineen alkuperäisen. Teho ei ko virityksessä lisääntynyt, ehkä pikemminkin päinvastoin, toisaalta TM:n mukaan "Mopon viritys on onnistunut, jos moottorin teho laskee alle 10%" ...
