Tukea turbolle, sniif

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Tukea turbolle, sniif

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kuva


Ajattelin varmuuden vuoksi rakennella tuollaisen, vaan pulttimiehille kysymys: mikä on tuo NIVEL, jonka varaan tukisysteemi on rakennettu?

EDIT: korjasin pultti sana nivel-sanalla
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Su 10.02.2008 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Ainakin tossa näkyis olevan jonkin sortin uni-ball nivel johon menee ihan tavallinen pultti sisään :roll:
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kannattaa tehhä tuesta mahollismman suora niin se tukeekin jotain. eikä vain heilu mukana. :shock:
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Taitaa tollanen olla sittenkin paree:

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

riippuu vähän turbon koosta , menee liioitteluksi tuollaista kyhätä jollekkin kkk k26:lle :)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

no tuo ainakin tukee.. :lol:
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Mulla ei kyllä ole tukia stt-pakosarjan kanssa. Nää on vielä niin pieniä puhaltimia ettei tuki ole välttämätön. Mitoituksen kanssa kannattaa olla tarkkana ainakin jälkimmäisen tuen tapauksessa että mahtuu konetilaan.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Ei mullakaan pikkuturbosa ollu tukia ja hyvin kesti.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo, mutta meillä onkin suvussa vainoharhaisuutta. Niinkun kaikki murhamiehet sanoo: "sisäinen ääni käski minua".. :roll:

Onkos tuo Garrett T3 sitten pieni, kaameasti painaa pikkuiseksi?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Pelkkä turbon massa ei sinänsä riko mitään. Turbo on jousen päähän (=pakosarja) ripustettu punnus. Tällä jousi-massa-systeemillä on useampia ominaistaajuuksia, jotka heräävät sopivilla herätetaajuuksilla (=moottorin kierrosnopeuksilla).

Pahimmat taajuudet löytää, kun pitää kättä ahtimen päällä ja kierrättää moottoria tyhjäkäynniltä maksimikierroksille. Suurimmat amplitudit kyllä tuntee käteen. Rakennetta tukemalla (pönkällä) pahimmat resonanssit saadaan eliminoitua.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Maallikon mietteitä tukemisesta

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Kannattaa se tukea, jos innostusta riittää. Ei 350S:ssä ainakaan ihmeellisiä tukia ole. Tietenkin siinä imupuoli ja öljyputket hieman tukevat. Tukia tehdessä kannattaa kyllä miettiä mitä voimia/liikettä niillä halutaan rajoittaa. Ei varmaankaan kannata pakolaippa ottaa teityt voimat jo vastaan, eikä samoja voimia kannata lähteä uudestaan tukemaan vaan tuki kannattaa tehdä mahdollisimman etäälle laipasta ja mielellään lyhyt tuki. Toinen asia sitten on, kannattaako tuki rakentaa turbossa samalle "linjalle" pakolaipan kanssa vai samalla tukea myös turboa pituussuunnassa esim imupuolelta. Jos kaikkeen haluaa varautua niin parilla kevyellä hyvin sijoitetulla tuella pääsee varmasti parempaan tulokseen, kuin yhdellä tosi järeällä ja tilaavievällä.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kuva


Jotain tuollaista öljyn paluukanavaputken yhteyteen tehtävää lattarautalaippaa ja sille tukitankoa ajattelin kokeilla jahka hitsaajatuttavalla kolottaa kaljahamasta..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

tuki

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Tarvitseekohan garret gt28 tukea millään tavalla?
Vastaa Viestiin