Termostaattikysymys M115

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Termostaattikysymys M115

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tarkotus olisi ottaa nyt pirssi ajoon, koneessa nyt lämmöt alle 80 astetta tyhjäkäynnillä ja ajossa, termaria on saatavilla 78 ja 87 asteisia.
Mitä termaria olette kesällä käyttäneet?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

78 astetta. Tosin diesel.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Eli varmaan porukka on sitte aina talven ja kesän mukaan vaihdellu termaria :?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Näin on! Ja hevosmiesten tietotoimisto tietää kertoa että kesähelteillä taksimiehet suhas kesäkatuja ilman termostaattia. :shock:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Muistin mukaan tuota korkeampaa termostaattia ei saanut edes Vehosta. Eikä vaihdeltu talvella, silti oli lämpimämpi kuin nuo nykyset (123 ja 124).
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Mulla on sellainen mielikuvitelma kanssa että 78 asteisella mentiin pystärillä kesän talven.. Dieselillä tosin. Lämmintä kuitenkin riitti huomattavasti enemmän kuin esim tuossa mun ceessä.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

juhaoh kirjoitti:Muistin mukaan tuota korkeampaa termostaattia ei saanut edes Vehosta. Eikä vaihdeltu talvella, silti oli lämpimämpi kuin nuo nykyset (123 ja 124).
?? M102:een olen viimeksi ostanut termarin, siihen ainakaan ei saanut vehosta kuin juuri 87-asteisen?

En tiedä M115:sta, mutta M102 W123:ssa kyllä toimii hyvin 87-asteisellakin.

Eipä siittä vaan niin montaa vuosikymmentä ole kun todella termarin vaihto kuului kevät- ja syyshuoltoon, samoin kuin kesä- tai talviöljyjen vaihto, imuilman lämmityksen nipsauttaminen päälle/pois jne...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Aku P kirjoitti:?? M102:een olen viimeksi ostanut termarin, siihen ainakaan ei saanut vehosta kuin juuri 87-asteisen?
En tiedä M115:sta, mutta M102 W123:ssa kyllä toimii hyvin 87-asteisellakin.
.
No pensasta en tiiä mitään muutako, että siinä (M102) on eri termostaatti. Toki niitä tarvikkeena sai dieseliinkin ja toimivat ainakin talvella, mutta eipä ollut tarvetta.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

No selvä, ei vaiheta kuumempaa ainakaan tilalle :)
Autossa on ilmeisesti uudempi m115 moottori jossa on se käynnistysapu..
Kaasarina on 175 CD, siinä on päällä syrjässä pieni punainen korkki.
Mittatikkua ei sieltä löydy :shock:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »



Tommonen gaasari :cry: säiliö on siis lähes tyhjä ja auto sammuu kylmänä kaasua polkiessa, tai nykii ajossa. Korkissa ei ole mittatikkua :?:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
-Jarkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 01.12.2006 23:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -Jarkki- »

Tota jos siinä on ryyppy päällä ku käynnistät sen, ni ei kannata välttämättä heti alkaa polkea sitä kovasti, sillä se ryyppyhän menee silloin pois päältä.

Nii onkos tossa siis se automaattirikastin?

Toi on erilainen kuin omassani, joten vaikea sanoa tohon mitään, mut siis jos tonne pitäis tunkea öljyä sisään, ni laita täyteen vaan, ne ylimääräset menee sieltä sitten kait moottoriin.
w115 220 -71
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Atf vai moottoriöljyä? :oops:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Atf:ää. Mutta pitäishän siinä korkissa olla mäntä, joka hidastaa kiihdytyksessä sen luistin liikettä. Eli rikastaa seosta kun painaa kaasua.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

juhaoh kirjoitti:Atf:ää. Mutta pitäishän siinä korkissa olla mäntä, joka hidastaa kiihdytyksessä sen luistin liikettä. Eli rikastaa seosta kun painaa kaasua.
Tuolla kirjassa luki että normaalisti moottoriöljyä ja kylmässä voi käyttää atf:ää. Korkissa tosiaan ei ole mitään. pelkkä korkki.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kyllä sinne yleensä on atf:ää laitettu.
Ainakin Saban ja muissa "juuttuva kurkkusissa" kaasareissa on siinä korkissa se tikku ja siinä mäntä mikä rauhottaa sen luistimen liikkeen.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Mutta pitäishän siinä korkissa olla mäntä, joka hidastaa kiihdytyksessä sen luistin liikettä.
ei pitäisi: Mersun tuon mallin Zenith-kaasarissa mäntä on kiinni alumiinikannessa, korkista täytetään vain öljy...sen huomaa myös siitä, ettei tuo korkki ole keskellä kaasuttimen runkoa, kuten niissä malleissa, jossa mäntä on kiinni korkissa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Öljyy laitoin, tosin moottori oli lämmin joten vaikutusta ei huomannu.
Tietääkö joku onko matka ja trippimittarin sisuskalut sovituskelpoisia keskenään eri mallien välillä? Mulla on kasa diiselin mittaristoja joista voisi ottaa Rallattelevaan matkamittariin osia, näitäkään en ole sen lähemmin vielä purkanut..
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Aapo.T kirjoitti:...Tietääkö joku onko matka ja trippimittarin sisuskalut sovituskelpoisia keskenään eri mallien välillä? ...
Mulla olis sellainen muistikuvitelma, että olis, mutta voi olla, että se onkin pelkkä kuvitelma.
Purkamallahan tuo äkkiä selviäisi.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joku välityssysteemiero on mittareissa oltava.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin